יצירת מופת חשמלית: מרצדס EQS במבחן

נסיעה מהמרכז לאילת ובחזרה ללא עצירה לטעינה? ספק אם היא תעמוד בזה במבחן המציאות, אבל מרצדס EQS היא ללא ספינת דגל חשמלית מרשימה ומענגת, שלצערנו גם היא משלמת כיום את מחיר המשבר העולמי בתעשיית השבבים.

ששי כהן 19 באפר, 2022
מרצדס EQS

המכונית החשמלית השלישית של מרצדס שנחתה בארץ עם תחילת החורף החולף, היא לא עוד מכונית חשמלית ראויה של יצרנית הרכב היוקרתית מגרמניה, אלא ספינת דגל חשמלית המתיימרת להיות החשמלית הטובה בעולם. אם תרצו, ה-S קלאס של מכוניות הפאר החשמליות. היא גם הראשונה בפלח השוק היוקרתי הזה שנחתה בארץ. אמנם השיווק של המתחרה שהמציאה את הפלח הזה בעולם – טסלה מודל S החל כאן לפני קצת יותר משנה, אולם היצרן סובל מבעיות מלאי חמורות ותאריך הגעתן של המכוניות לארץ עדיין לא ידוע. משבר השבבים העולמי מייצר בעיות עצומות בשוק הרכב וכך למשל גם ב.מ.וו iX, ספינת הדגל החשמלית של BMW אמנם נבחנה כאן לאחרונה, אך שיווקה של הגרסה הבכירה נדחה לעת עתה בארץ עקב בעיות מלאי של היצרן. גם מרצדס EQS שנבחנת כאן סובלת מהמשבר: גרסאות ה-EQS580 הבכירות שאמורות להגיע עם מסך ה- Hyperscreen הענק הכולל שלוש תצוגות שונות, המהווה את גולת הכותרת של תא הנוסעים של הדגם, מגיעות לעת עתה עם צמד מסכים בלבד וקטנים יותר מהמבוקש…

המכונית האווירודינמית ביותר בעולם 

כיאה לספינת דגל של מותג יוקרה, ה-EQS מציגה חידושים רבים: בראש ובראשונה, עם מקדם גרר מדהים של 0.2cd, מדובר כיום במכונית האווירודינמית ביותר בעולם בייצור סדרתי, כאשר היא שוברת את השיא עד כה שנרשם אצל טסלה מודל S (מקדם גרר של 0.28cd), מה שאומר שמרכב הרכב הרבה פחות מתנגד לזרימת האוויר ומסייע ליעילות אנרגטית מרשימה. יחד עם זאת, אם ציפיתם למכונית נמוכה במיוחד בסגנון ספורטיבי כדי לעמוד ביעד האווירודינמי, אז כיאה למכונית דגל שמתיימרת לספק נוחות מושלמת, מדובר בסוג של ספינה ענקית עם 5.21 מטר לאורך, 1.92 מטר לרוחב, ואפילו גבוהה למדי עם נתון גובה של 1.51 מטר, שלשם השוואה, נמוך רק בס"מ בודד מהקרוסאובר הקומפקטי קיה סטוניק, אשר יחד עם בסיס גלגלים נדיב של 321 ס"מ, מדובר במכונית פאר מרווחת במיוחד לחמישה נוסעים, ואף שימושית ביותר עם מרכב בתצורת 5 דלתות המסייע לתא מטען ענק בנפח 610 ליטר.

מרצדס EQS

מעבר לכך, מדובר במכונית אלגנטית ומרשימה שלא משאירה הרבה אנשים אדישים ברחוב, אך יחד עם זאת לא סובלת מעיצוב מצועצע או מוגזם. האבזור החיצוני כולל כסטנדרט חישוקי גלגלים אווירודינמים "21, תאורת LED היקפית הכוללת יחידות תאורה ראשיות מסוג "Digital Light", כאשר כל פנס מורכב מ-1.3 מיליון פיקסלים ומספק תאורה חכמה וחזקה במיוחד, ובנוסף תמצאו גם ידיות פתיחת דלתות נסתרות הנשלפות עם פתיחת הרכב, גג זכוכית פנוראמי, דלת תא מטען חשמלית, מצלמות 360 מעלות, חיישני חניה היקפיים ומערכת לסיוע בחניה אוטומטית במקביל ובניצב. באופן מפתיע משהו, אין סגירת ואקום לדלתות.


תא נוסעים עתיר בטכנולוגיה

תאי הנוסעים של דגמי מרצדס מהשנים האחרונות היוו מפגן טכנולוגיה, עיצוב ואיכות כמעט ללא מתחרים, ולכן מפתיע לפגוש ב-EQS תא נוסעים שמצליח להשתדרג ואף בצורה משמעותית מולם בזמן קצר יחסית. בראש ובראשונה זה המופע הטכנולוגי הכולל את מסכי ה- Hyperscreen המרהיבים (לוח מחוונים דיגיטלי "12.3, מולטימדיה מרכזית "17.7 ומסך שלישי עבור הנוסע שליד הנהג בגודל "12.3) החוברים למסך אחד כמעט מקצה לקצה של הדשבורד, באיכות של OLED, עם תמיכה עברית כמעט מלאה וקישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי. כאמור, בשל בעיית השבבים, זמנית הלקוחות בארץ יסתפקו בצמד מסכים בלבד כאשר המרכזי גם קטן יותר, מה שפוגע מעט באווירה היוקרתית. אל אלו מצטרפים איכות חומרים והרכבה ללא רבב, דיפוני עור למושבים, לדלתות ולדשבורד, גימורי עץ אמיתי, ותאורת אווירה בשלל צבעים המקיפה את תא הנוסעים ומספקת חווייה ויזואלית ביום ובלילה. רשימת האבזור כאן כוללת פחות או יותר את כל מה שאתם מצפים מרכב יוקרה, ולכן אדגיש פריטים שנדירים יחסית כמו משטח טעינה אלחוטי מלפנים ומאחור, מערכת חימום ייעודית לחורף של מושבים, הגה, משענות יד בדלתות ומשענת יד מרכזית, מושבים קדמיים עם פונקציית מסאז' בשלל אפשרויות לבחירה, מושבים אחוריים מתכווננים חשמלית, מחוממים ומאוווררים, מערכת שמע יוקרתית ומשובחת של בורמייסטר, בקרת אקלים עם 4 אזורים, תפעול של הגג גם בהנפת יד ועוד. אבזור הבטיחות כולל את כל המערכות המתקדמות הפופולריות כיום בשוק.

מרצדס EQS

טווח הנסיעה הגדול בישראל

גרסת הכניסה של הדגם היא ה- EQS450 המצוידת בהנעה אחורית ומנוע חשמלי המפיק 333 כ"ס (56.8 קג"מ), המזניקים את הרכב ל-100 קמ"ש ב-6.2 שניות, ומציעים את טווח הנסיעה הטוב כרגע בישראל – עד 770 ק"מ בין טעינות, המאפשר לכם לפחות תאורטית לנהוג מתל אביב לאילת וחזרה ללא עצירה לטעינה בדרך, הודות לסוללה   בקיבולת 107.8 קוט"ש שמגיעה כסטנדרט. הגרסה הנבחנת כאן והבכירה לעת עתה במשפחת הדגמים בארץ היא ה- EQS580 המצוידת בצמד מנועים חשמליים המפיקים 523 כ"ס ומומנט אדיר של 85.5 קג"מ, ועל הדרך גם הנעה כפולה לכביש המשדרגת את אחיזת הרכב. טווח הנסיעה המוצהר כאן עומד על 627 ק"מ בין טעינות, וכידוע מתדרדר בהתאם לקצב הנסיעה שלכם, סוג הדרך וניצול ביצועי העל של המכונית. ככל הנראה, לא תרדו מתחת ל-500 ק"מ אמיתיים בין טעינות, ומי שינהג בצורה חסכונית, צפוי להגיע לנתונים מרשימים עוד יותר.

מרצדס EQS

4.3 שניות ל-100 קמ"ש

על הכביש ה-EQS580 היא סוג של חללית: לחיצה בריאה על דוושת התאוצה משגרת את המכונית מעמידה ל-100 קמ"ש ב-4.3 שניות בלבד, בקצב מסחרר שמדביק את הגב שלכם למושב, ובחלקות ובשקט מופתי המאפיין מכוניות חשמליות. תחשבו על זה שמדובר במכונית עם משקל עצמי של קצת יותר מ-3 טון! מעבר לכך, המהירות המרבית הוגבלה ל-210 קמ"ש לטובת שמירה על טווח נסיעה ראוי, נוחות הנסיעה כאן היא לא פחות ממושלמת הודות למתלי אוויר שמסופקים כסטנדרט בדגם ויוצרים תחושה של ריחוף גם כאשר הכביש משובש במיוחד, ואם אתם חוששים מנהיגה במכונית ענקית (5.21 מטר לאורך), אז נזכיר גם שלמכונית גם היגוי אחורי כסטנדרט, המסייע לה להתנייד בתוך העיר הצפופה בקלילות ולבצע פניית פרסה כאילו מדובר היה ב-A קלאס הקטנה הודות לקוטר סיבוב קטן במיוחד.

מרצדס EQS

החל מ-890,000 שקל

מרצדס EQS היא דוגמה מצוינת כיצד ייראו מכוניות הפאר של העתיד: חשמליות וידידותיות לסביבה, מרווחות במיוחד, עם רשימת אבזור שכמעט ולא נגמרת, מנועים המספקים ביצועים שאפיינו לא מזמן את ליגת העל הספורטיביות וטווח נסיעה מרשים, כשאר כל זה עטוף בחבילת בטיחות מרשימה. מחיר הדגם מתחיל כיום ב-890,000 שקל לגרסת ההנעה האחורית, שלדעתנו בהחלט מספיקה כיום, או החל מ-1.29 מיליון שקל לגרסה הבכירה שנבחנת כאן ומהווה כבר יצירת מופת חשמלית. היבואן מדווח כבר על 50 הזמנות שנפתחו עד כה לדגם בארץ, מהן כ-30 מכוניות כבר נמסרו ללקוחות המאושרים.

עוד ממבחני דרכים