ישירות מהיבואן לצרכן

התפתחות שוק הליסינג הפרטי על חשבון הליסינג התפעולי, מסייעת לחברות הליסינג לשמור על קצב מכירות גבוה ואף חלק מההנחה ברכישת המכוניות מגולגל כיום גם לצרכן הסופי. ( מדור פרסומי )

ששי כהן 24 ביונ, 2014

יבואניות הרכב בישראל מתמודדות בשנים האחרונות עם השלכות הנובעות מהתפתחות שוק הליסינג. כידוע, בעסקת ליסינג תפעולי חוכר ארגון או אדם פרטי כלי רכב מחברת ליסינג מסוימת לתקופה קצובה מראש. במהלך התקופה מוטלת האחריות על ניהול צי הרכב של הארגון ותחזוקתו על חברת הליסינג, בתמורה לתשלום חודשי אטרקטיבי. הגורמים העיקריים להתפתחות שוק הליסינג התפעולי ולאופן בו הוא משפיע גם על עסקאות ליסינג פרטי הם הטבת המס הניתנת לעובד, מימון נוח ותפעול במיקור חוץ.

לאור הנתונים המובאים לעיל, קל יותר להבין את ההשלכות מהתפתחות שוק הליסינג. מבחינת היבואנים ישנה הקטנה משמעותית בביקושים לכלי רכב בקרב רוכשים פרטיים. לחברות הליסינג יש כוח מיקוח גדול מול היבואנים והן מנצלות זאת לצורך השגת מחירים נמוכים. במילים אחרות, חברות ליסינג מבצעות עסקאות ענק של רכישת עשרות אלפי מכוניות. הן מקבלות מחיר נמוך יותר עבור כל מכונית וכך פוגעות באיזון הטבעי של שוק הרכב. במקביל, יבואניות הרכב מנסות לפצות את עצמן על ידי העלאת מחירים לשוק הפרטי: רוכשים בודדים, משקי בית וגם פירמות.

כיצד ליסינג פרטי מחליף קנייה?

השלכה נוספת המונעת מכירה אטרקטיבית של רכבים ישירות מהיבואן לצרכן היא מתן מכוניות צמודות לעובדים ומנהלים מהעשירונים העליונים. כלי הרכב הצמודים הניתנים במסגרת עסקאות ליסינג מחליפים את הקנייה הפרטית של המכוניות והתוצאה היא ירידה בביקוש. כידוע לכל מי שעוסק בתחום הכלכלה, ירידה בביקוש ושמירה על היצע קבוע משפיעה ישירות על השוק ולא תמיד באופן חיובי מבחינת הצרכנים.

התוצאה של כל ההשלכות היא לא רק ירידה בביקוש לכלי רכב על ידי רוכשים פרטיים. על פי נתוני הלשכה המרכזית לססטיסטיקה, קיימת יציבות יחסית בגיל הממוצע של רכבים הנמצאים על כבישי הארץ. נתונים אלו מתנגשים עם הסברה הרווחת אשר לפיה הביא התפתחות שוק הליסינג להצעת הגיל הממוצע של המכוניות.

היתרונות של ליסינג פרטי

רצוי להאיר גם את הצד השני של המטבע ולמנות את היתרונות הבטיחותיים של עסקאות ליסינג פרטי. ראשית, יש כיום הרבה יותר רכבים חדשים ובטיחותיים על הכבישים. כל הטיפולים נעשים רק לפי הוראות היצרן ובמוסכים מורשים ואין הרבה מקום לפשרות. החלפים בהם משתמשות חברות הליסינג מקבלים את אישור משרד התחבורה, יש השתתפות עצמית במקרה של תאונה ולכן גם אחריות אישית על הנהגים ומועסקים קציני בטיחות שאמונים על שמירת תקינות הרכבים.

שנית, יבואניות הרכב מייבאות עבור חברות ליסינג מכוניות המאושרות על ידי המדינה. משרד התחבורה יכול לקיים בכל רגע נתון ביקורים במגרשי חברות הליסינג, לבדוק את רמת הבטיחות ולוודא כי הטיפולים עולים בקנה אחד עם הוראות החוק. כל היתרונות מצביעים על מערכת יחסים מורכבת ורגישה בין היבואנים לבין חברות הליסינג, ומסבירים את הקושי של עסקאות ישירות מהיבואן לצרכן.


עוד מחדשות רכב