ישראל מתחשמלת: מרצדס EQA החשמלית במבחן דרכים

הג'יפון החשמלי החדש של מרצדס, מוותר על מנועים חשמליים עתירי הספק ותאוצות היסטריות, אך מפצה בתא נוסעים יוקרתי ומרווח מהממוצע, נהיגה חשמלית זריזה ומפנקת, טווח נסיעה מרשים במציאות ומחיר מעניין בהחלט.

ששי כהן 22 ביול, 2021
מרצדס EQA החשמלית

בדיוק שנה לאחר שהושק כאן הדור הנוכחי של מרצדס GLA, רכב הפנאי הקומפקטי בהיצע הדגמים של היצרן, שנחשב גם ל-SUV הנמכר ביותר של היצרן בארץ מתחילת השנה, מתרחבת משפחת הדגם עם הגעתו לארץ של ה-EQA, הגרסה ה-100% חשמלית של הג'יפון הפופולרי, שמצטרפת לדגם חשמלי נוסף באולם התצוגה של היבואן (EQC) ומקדימה 3 דגמים חשמליים נוספים שצפויים לנחות כאן עד סוף השנה. מה יש לה להציע בתוך שוק החשמליות שזוכה מתחילת השנה לצמיחה כמעט דרמטית במכירות? יצאנו לבדוק.

שפת עיצוב EQ

מפגש במציאות עם ה-EQA, חושף את אותה שפת עיצוב מוכרת של ה-GLA החדש, הזוכה לחבילת עיצוב חיצונית "EQ" המאפיינת את הדגמים החשמליים של היצרן, אותה פגשנו גם בדגם ה-EQC אשתקד. את ההבדלים מול גרסת הבנזין תמצאו בחזית שונה הכוללת יחידות תאורה בעיצוב שונה, גריל אטום בצבע שחור מבריק ופגוש מעודכן. בצידי הרכב תפגשו חישוקי גלגלים קלים ("18-"20) בהתאם לרמת הגימור, ומאחור נרשם עיצוב מחודש עם פגוש מעודן יותר, יחידות תאורה בעיצוב שונה עם חתימת אור מיוחדת ופס LED הנמתח לרוחב תא המטען, המספקים לרכב הופעה מחשמלת. האבזור החיצוני עשיר כבר מרמת הגימור הבסיסית" Electric" וכולל תאורת LED היקפית מלאה, שמשות אחוריות מושחרות, גג זכוכית פנוראמי נפתח עם וילון חשמלי, חיישני חניה היקפיים, כניסה והנעה ללא מפתח, דלת תא מטען חשמלית וקיפול מראות חשמלי. מעבר לכך, מדובר בג'יפון גדול מהמקובל בקטגוריה, ועם 4.46 מטר לאורך, 1.83 מטר לרוחב ו-1.62 מטר לגובה, מדובר ברכב מרווח למדי שלא יתקשה לשנע משפחת בת 5 נפשות. נפח תא המטען מנגד, מסתפק בנתון של 340 ליטר בלבד ואין גלגל רזרבי.

מרצדס EQA החשמלית

תא נוסעים

כבר לא מעט דיברנו בעבר על תא הנוסעים המרשים של ה-GLA וכנראה היפה ביותר בקטגוריה היוקרתית הנחשבת, וב-EQA החשמלית תזכו לאותה סביבת נהג ונוסעים מרשימה, הכוללת איכות חומרים והרכבה משובחים ואווירה סופר יוקרתית. השינויים קלילים במיוחד מול גרסת הבנזין וכוללים פתחי מיזוג מצופים בצבע ברונזה יפהפה וכמה נגיעות קוסמטיות קלות. עם בסיס גלגלים נדיב במיוחד של 273 ס"מ, מדובר בתא נוסעים מרווח מהמקובל, הכולל גם מרווח נדיב ליושבים מאחור, שנהנים מרצפה כמעט שטוחה. המושבים עצמם נוחים ותומכים, תנוחת הישיבה גבוהה מהמקובל (גם בקרב המתחרים בקטגוריה) והאווירה הכוללת כאמור מאוד נעימה. לצד אלו תמצאו את המפרט הטכנולוגי המרשים של מרצדס, הכולל כסטנדרט לוח שעונים דיגיטלי "10.25 הניתן להתאמה אישית, מולטימדיה מקורית עם מסך מגע "10.25 הכוללת קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי, בקרת אקלים דיגיטלית, בלם יד חשמלי, מושבים קדמיים חשמליים עם זכרונות, תאורת אווירה עם 64 גוונים לבחירה, ריפודי עור Artico ועוד. בסעיף התורפה, יציאות מיזוג אחוריות ובקרת אקלים דיגיטלית כפולת אזורים תקבלו החל מרמת הגימור השניה (Electric Art) וזה בהחלט קצת מרגיז, ואליה יצטרפו גם חימום מושבים קדמיים, חישוקי "19, משטח טעינה אלחוטי לטלפון ומערכת שמע יוקרתית של בורמייסטר.

מרצדס EQA החשמלית

על הכביש

במרצדס ישראל העדיפו להתחיל את שיווק ה-EQA בארץ עם יחידת כח חשמלית צנועה יחסית, שאיננה נכנסת למלחמת ההספקים הגבוהים ותאוצות הרמזורים ההיסטריות, ומתקדמת בשילוב של ביצועים טובים (ובהחלט מספקים בתנאי הארץ) עם טווח נסיעה חשמלי מכובד. הספק המנוע עומד על כ-188 כ"ס והתאוצה הקלאסית מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 8.9 שניות זריזות. כשתצאו לדרך, תגלו שהביצועים של הדגם הזה בהחלט מספקים בחיי היום יום והרכב אף מרגיש חזק ומהיר מכפי שמספרים הנתונים היבשים על הנייר. התאוצה מהירה למדי, המומנט זמין כבר מ-0 ותוכלו לצאת גם לעקיפות זריזות ובטוחות בשעת הצורך. היופי בכל העסק הזה הוא כמובן חווית הנהיגה החשמלית, המספקת לכם נסיעה שקטה לחלוטין ונטולת כל ויברציות. יחד עם סוללה בנפח 66.5 קילוואט, מתקבל כאן טווח נסיעה של 414 ק"מ בין טעינות לפי נתוני היצרן, ובמציאות אנחנו סגרנו את המבחן עם קצת יותר מ-360 ק"מ בתנאים אמיתיים. מרשים בהחלט. זמן הטעינה של הסוללה דרך עמדת טעינה ביתית מסוג AC עומד על קצת פחות מ-6 שעות, כאשר הרכב תומך בטעינה מהירה DC עד 100 קילוואט המאפשרת טעינה של 10-80% מהסוללה בכחצי שעה בלבד, ולסוללה מוענקת אחריות של 8 שנים או עד 160,000 ק"מ.

חבילת בטיחות מקיפה

ה-EQA מוצע כבר מרמת הגימור הבסיסית עם מפרט בטיחות מרשים הכולל: מערכת בלימה אוטונומית עם זיהוי דו-גלגלי והולכי רגל, שמירה אקטיבית על נתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית עם מגביל מהירות, התרעת שטח מת במראות הצד, 6 כריות אוויר, מצלמת רוורס, חיישני חניה היקפיים ועוד. החל מרמת הגימור השניה תקבלו גם מצלמות 360 מעלות. מעבר לכך, לדגם ציון מלא של 5 כוכבים בריסוק במבחן של EuroNcap.

מרצדס EQA החשמלית

שווה את הכסף?

כבר עם השקת הדגם בארץ, הצהירו יבואני מרצדס שהדגם יוצע בארץ במחיר הרבה יותר נמוך מהתכנון המקורי, בשל התפתחות השוק החשמלי והתחרות הגוברת. עם תג מחיר התחלתי של 299,900 שקל, מחיר הגבוה אגב רק ב-6,000 שקל מגרסת הבנזין הבסיסית של הדגם, מדובר בתמחור אגרסיבי יחסית לדגם (באירופה לרוב הוא יקר משמעותית מגרסאות הבנזין), ואם תוסיפו למשוואה גם את עלויות האחזקה הנמוכות דרמטית מול דגם הבנזין, אגרת רישוי שנתית של 530 שקל במקום 3,355 שקל וכמובן את חוויית הנהיגה החשמלית הממכרת והאבזור הנדיב כבר מרמת הגימור הבסיסית, אם אין לכם בעיה להתקין עמדת טעינה בבית והק"מ היומי שלכם אינו גבוה במיוחד, ה-EQA היא ללא ספק מכונית טובה ומומלצת יותר.

מחיר: החל מ-299,900 שקל ועד 379,900 שקל. אחריות ל-3 שנים לרכב ו-8 שנים לסוללה (עד 160K ק"מ) ועמת טעינה ביתית במתנה + התקנה בסיסית. 

 

עוד ממבחני דרכים