ישראל מתחשמלת: סרס E3 במבחן דרכים

סרס E3 מצטרף לקטגוריית הג'יפונים החשמליים המתפתחת בארץ, ומבטיח את תא הנוסעים המרווח בחבורה, אבזור עשיר ומנוע חשמלי 163 כ"ס המספק ביצועים נאים לצד טווח נסיעה של 301 ק"מ. בדרך תצטרכו להתפשר בסעיף אחד חשוב.

ששי כהן 08 ביול, 2021
סרס E3

ליוניון מוטורס יבואנית טויוטה יש את מותג GAC ובקרוב גם את ג'ילי. לקבוצת לובינסקי יש את MG ועכשיו גם לטלקאר יבואנית קיה יש מותג סיני משלה, והוא SERES. אם שנות ה-90 היו שנות חדירת המותגים הקוריאניים, בתקופה הנוכחית מותג רכב סיני הפך להיות אחד המצרכים הנחשקים ע"י יבואני הרכב המובילים. האם גם השוק הישראלי בעוד עשור ייכבש ע"י מותגים סינים? לא נתפלא אם כן. הממשל הסיני לקח את המכוניות החשמליות כפרויקט אסטרטגי, וסין היא המדינה בה נמכרים היום כמחצית מהמכוניות החשמליות הנמכרות כיום בעולם. גם ישראל מצטרפת למהפכה החשמלית והשנה נרשם סוף סוף זינוק משמעותי במכירות במכירות, עקב הגעתה של טסלה שעוררה את השוק וסחפה אחריה שלל דגמים נוספים, שסיפקו נתון מקומי מרשים של  4,642 מכוניות חשמליות (BEV) שעלו לכביש במחצית הראשונה של השנה.

מותג SERES

סרס היא חטיבת הרכב החשמלי של קבוצת הרכב הסינית SOKON, שנוסדה בעולם ב-2016  ועמה חתמה טלקאר הסכם הפצה בישראל בשנת 2019. מדובר במיזם סיני ששותפות לו קבוצת Sokon וענק הרכב הסיני דנגפנג מוטורס, קבוצת הרכב השנייה בסין. לצידו של ה-E3 צפוי היצרן להציג השנה גם את דגמי SF5, קרוס-אובר פרמיום החשמלי שמסמן את טסלה כמתחרה הישיר שלו, ועל הפרויקט שלו חתום  מרטין אברהרד (Martin Eberhard), שהיה שותף ומייסד של טסלה, ואת דגם ה-SF7 הגדול יותר. מרכז הפיתוח אגב של היצרן, ממוקם דווקא בסיליקון וואלי בארה"ב.

סרס E3

צילום: רונן טופלברג

סרס E3 – הסנונית הראשונה של היצרן

ה-E3 מצטרף לקטגוריית הג'יפונים החשמליים המתפתחת בארץ, בה פעילים כיום MG ZS EV שמוביל את הקטגוריה, ו-GAC GE3 שהצטרף לפני שנה וחצי ונמכר בהיקפים קטנים יותר, לצד כמה דגמים נוספים ששיווקם החל לאחרונה. בכל הנוגע לעיצוב החיצוני, הסרס 3 מציע עיצוב שגרתי לקטגוריה ומודרני למראה, ולזכותו את הממדים החיצוניים הגדולים לעת עתה, עם 4.38 מטר לאורך, 1.85 מטר לרוחב, 1.65 מטר לגובה ובסיס גלגלים של 265 ס"מ, המעניקים לו תא נוסעים מרווח למדי לחמישה נוסעים, כאשר אלו היושבים מאחור, נהנים גם מרצפה שטוחה לחלוטין המפנה המון מקום גם לרגליים. בסעיף השימושיות, רושם הדגם מצד אחד שלל תאי אחסון בחלל הנוסעים, אך מסתפק בתא מטען בנפח 318 ליטר, הקטן מהמקובל בקטגוריה. יחד עם זאת, בניגוד לאופנה הנוכחית, הדגם מגיע דווקא עם גלגל רזרבי, פריט שעדיין לא מעט רוכשים בארץ מייחסים לו משמעות גבוהה.

אבזור עשיר

כניסה לקבינה חושפת עיצוב המאפיין כיום דגמים חשמליים נוספים, עם לוח מחוונים דיגיטלי "10.25, מולטימדיה עם מסך מגע באותו גודל וחוגת הילוכים מתרוממת חשמלית בסגנון יגואר המקנים לתא הנוסעים מראה מתקדם. אל אלו מצטרפים איכות חומרים והרכבה גבוהים ממה שהייתם אולי מצפים, ונראה שלא מעט יצרני רכב סיניים מיישרים קו מהר מאוד עם התעשייה המערבית. הדגם משווק ברמת גימור אחת ועשירה הכוללת: חישוקי גלגלים קלים "18, גג זכוכית פנורמי נפתח חשמלית, קיפול מראות חשמלי, חיישני חניה קדמיים ואחוריים מקוריים, שמשות אחוריות מושחרות. סגירת החלונות והגג דרך שלט הרכב, כניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים דיגיטלית עם פתחי מיזוג אחוריים, מושבים עם ריפודי דמוי עור, מושבים קדמיים חשמליים עם חימום, משטח טעינה אלחוטי לטלפון נייד, בורר מצבי נהיגה, בקרת שיוט ועוד. בסעיף השלילה, המולטימדיה, למרות שתומכת בעברית, מסורבלת להפעלה וקצת קשה לתפעל אותה תוך כדי נהיגה (טקסט קטן מדי וממשק לא הכי ידידותי).

סרס E3

צילום: רונן טופלברג

חבילת בטיחות חלקית 

נקודת התורפה העיקרית של הדגם מגיעה בסעיף הבטיחות: מצד אחד, הדגם מצויד בחבילת בטיחות מקורית ומתקדמת ולא עושה שימוש במובילאיי בהתקנה מקומית. מצד שני, כל ההתרעות הינן פאסיביות בלבד (שמירת מרחק וסטייה מנתיב) ולא תמצאו בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב  או בקרת שיוט אדפטיבית וחבל. נכון לעכשיו, הרכב טרם נבחן במבחן הריסוק האירופאי של Euro-Ncap ודירוג הבטיחות שלו לפי משרד התחבורה נקבע על דרגה 1 בלבד.

יחידת כח חשמלית 

מתחת למכסה המנוע מצויד הרכב במנוע חשמלי המפיק 163 כ"ס ומומנט מרבי של 30.5 קג"מ, אשר יחד עם סוללת ליתיום ברזל פוספט בקיבולת של 52.7 קוט"ש, מציעים תאוצה ל-100 קמ"ש ב-8.9 שניות. על הכביש מדובר במכונית זריזה למדי שלא תתקשה גם לצאת לעקיפות זריזות ובטוחות, והמהירות המרבית שלה הוגבלה ל- 155 קמ"ש לטובת הארכת טווח הנסיעה שלל הרכב שעומד על כ-301 ק"מ בין טעינות לפי נתוני היצרן (לפי תקן ה-WLTP). ביום הראשון של המבחן, כאשר נהגנו בו בשיא היכולת שלנו לנהוג חסכוני כדי להגיע לטווח נסיעה מרבי, השגנו סביב ה-270 ק"מ טווח נסיעה אמיתי. כאשר הטענו את הסוללה למקסימום, הראה לנו מחשב הדרך טווח של 327 ק"מ, הגבוה אפילו מהטווח הרשמי של היצרן… מעבר לכך הדגם תומך בטעינה מהירה עם הבטחה לטעינה של 80% מהסוללה תוך חצי שעה בלבד. בסעיף נוחות הנסיעה, לצד השקט המופתי והתפעול החלק של המנוע המאפיינים רכבים חשמליים, מדובר במכונית עם מתלים רכים יחסית, אשר הציעה נוחות נסיעה גבוהה גם כאשר הכביש היה משובש.

סרס E3

שווה את הכסף?

במחיר של 139,900 שקל בו מוצעת כיום המכונית, מציעה סרס 3 מחיר הדומה מאוד למחירי המתחרות הישירות שלה בסגמנט, ואפילו תקבלו עמדת טעינה מהירה כולל התקנה בסיסית כלולים במחיר (הטבה ששווה סביב ה-4,500 שקל). אל אלו מצטרפים גם אחריות מלאה לרכב לחמש שנים ולמערכת החשמלית ל-8 שנים או עד 150,000 ק"מ. לזכותה של המכונית עיצוב חיצוני נאה, תא נוסעים מרווח מהמקובל, חבילת אבזור נדיבה כסטנדרט ומנוע חשמלי המספק ביצועים נאים לצד טווח נסיעה מכובד יחסית. בסעיף החובה, בהחלט היינו מצפים לפגוש כאן חבילת בטיחות מקורית אקטיבית ורחבה יותר. המשלוח הראשון אגב של הרכב שהגיע לארץ כבר נמכר כולו, אך היקף המכירות של הדגם מוגבל לעת עתה ל-400 מכוניות בשנה. בשורה התחתונה, מדובר בקרוסאובר חשמלי נעים לנהיגה, ידידותי לסביבה  וחסכוני בהוצאות, ומדובר בסנונית ראשונה של היצרן שככל הנראה אחריה יגיעו לארץ דגמים שיכוונו גבוה יותר (כאשר על הכוונת שלהם נמצאת כמובן טסלה).

עוד ממבחני דרכים