כנס EcoMotion 2014 – שלל חידושים והמצאות

400 אנשים השתתפו בכנס EcoMotion 2014 בסוף השבוע האחרון, בו הציגו שלל חברות ישראליות פיתוחים חדשניים בתחום התחבורה החכמה למשקיעים מ- 10 מדינות, כולל יצרני רכב שהגיעו לחפש אחר השקעות חדשות.

ששי כהן 25 במאי, 2014
רכב האמסטף של תעשיות רכב נצרת

האם ישראל בדרך להיות מעצמה בתחום הרכב? כנראה שלא, אבל בכנס אקומושן 2014 שהתקיים בסוף השבוע האחרון, הגיעו לא פחות מ- 400 יזמים, מפתחים ומשקיעים, במטרה למצוא את פתרונות התנועה החכמה של העתיד. בין האורחים שהגיעו מ- 10 מדינות שונות, נצפו גם נציגים של יצרני רכב כמו יונדאי, GM, הונדה ופורד, ולצידם גם נציגים של חברות ענק כמו : בוש, מישלין, SNCF, ו- Kaenaat ההודית. האירוע התקיים בשותפות של התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה, המכון הישראלי לחדשנות, משרד המדע, קרן היסוד והתעשייה המקומית, כאשר מאחורי העמותה עומדים אנשי עסקים ותעשייה בכירים, ביניהם איש העסקים מאיר ארנון, פרופ' אריה צבן – ראש מרכז ננו-טכנולוגיה בבר אילן, אייל רוזנר – ראש התוכנית הלאומית להפחתת התלות בנפט, יואב שלוש – שותף בקרן ההון סיכון אביב ונצ'רס, אבי צור מנכ"ל צ'מפיון מוטורס היוצא ועוד.
במהלך 36 שעות הכנס דנו והציגו המשתתפים פתרונות יצירתיים ופורצי דרך בתחומי ההתייעלות האנרגטית, שיטות הנעה חשמליות והיברידיות, מערכות אנרגיה, מקורות והתקני אגירת אנרגיה אלקטרו-כימיים (כגון תאי דלק, סוללות וכדומה) מערכות הנעה עצמאית, מערכות ניווט חכמות, רכבי הנעה אישיים ועוד.
בין הפיתוחים שהוצגו הציגה חברת BNC Systems מחשב המשדרג את מערכת המולטימדיה המקורית של הרכב ומעניק לה שלל תוספות בדמות אפליקציות לניהול צריכת דלק, עידוד תחבורת המונים ועוד, אך התוספת שכנראה תזכה להכי הרבה ביקוש, היא אפליקציית המראה המתפעלת את האייפון שלכם דרך מסך המולטימדיה המקורי של הרכב, כולל התאמה לשפה העברית, ושימוש בכל האפליקציות והמשחקים שמותקנים בטלפון האישי שלכם לרבות תוכנת הניווט waze. לדברי מפתחי החברה, מדובר במערכת הראשונה בעולם המסוגלת לתפעל מכשיר אייפון באופן מלא דרך מערכת המולטימדיה המקורית של הרכב וללא סיכון מחשב הרכב. המערכת נמצאת כיום כבר בשלבי מכירה דרך מספר יבואני רכב ומתקיני אביזרים גדולים בארץ.
חברת תעשיות רכב נצרת המפתחת את דגמי הסופה, הציגה בכנס את האמסטף – – רכב אוטונומי בלתי מאויש המסוגל לשמש לתפקידי אבטחה ולמשימות HLS אזרחיות וצבאיות מורכבות וחוסכות אדם. התנועה נעשית בעזרת שליטה מרחוק ומצלמה. ניתן להרכיב על ה- AMSTAF גז מדמיע, מקלע, ציוד לכיבוי אש, מצלמה תרמית ומערכת כריזה. לכלי שני מנועים חשמליים המסוגלים לפעול במשך 36 שעות עבודה רצופה בלי טיפול.

מכונת הסוללות המתחלפות של SWITCHY

מכונת הסוללות המתחלפות של SWITCHY


חברת SWITCHY הציגה את מכונת הסוללות המתחלפות לקטנועים חשמליים, תוך כדי שהיא לקוחת את רעיון הסוללות המתחלפות של רכבי בטר פלייס ומיישמת אותם בדמות מכונה להחלפת סוללות לקטנועים חשמליים. הפיתרון של החברה אמור לסייע לשיווק קטנועים חשמליים, הסובלים עדיין מטווח נסיעה מוגבל מאוד ומאפשר החלפת סוללות במהירות בזכות מכונות שימוקמו בשלל אתרים בארץ ויאפשרו הגדלת טווח הנסיעה של הקטנועים.
לצד החברות שהציגו, ניתנה במה בכנס גם לשלל צעירים עצמאיים שהציגו פיתוחים שונים. כך למשל הציגה שני אליצור, דוקטורנטית מהפקולטה להנדסת אוירונטיקה בטכניון מכונית שלט רחוק עם מערכת אחסון אנרגיה בטכנולוגיית מימן, הכוללת אב טיפוס למערכת לאחסון אנרגיה המופקת על ידי אבקת אלומיניום בטכנולוגיית מימן חדשנית. על הפיתוח הנ"ל זכתה שני בפרס השני בתחרות שכלל מענק של 10,000 ש"ח. את הפרס הראשון בתחרות אגב, בשווי 20 אלף ש"ח, קטפה איילת פישמן, סטודנטית לתואר שני שהציגה את מערכת שינוע הסחורות העירונית, המייעלת בעשרות אחוזים את הנסועה.
כלי הניידות האישית של אייל אלוני ( צילום : גלעד קוולרצ'יק.)

כלי הניידות האישית של אייל אלוני ( צילום : גלעד קוולרצ'יק.)


EcoMotion 2014 photographer - Gilad Kavalerchik    www.Giladka.com

כלי הניידות האישי של אייל זיו ( צילום : גלעד קוולרצ'יק )


לצידה הציג מהנדס המכונות אייל אלוני כלי ניידות אישי בסגנון קורקינט חשמלי, המבצע שלל נסיעות חוויתיות. אייל זיו, מהנדס העובד בתעשייה האווירית, הציג גם הוא כלי ניידות אישית עירוני בסגנון הסגווי, אך הכולל מושב נמוך ומאפשר תנועה בעזרת ג'ויסטיק במהירות עד 30 קמ"ש.

לדברי בועז ממו מנהל קהילת EcoMotion: " . הכנס השני של EcoMotion היה הפגנת עוצמה של קהילת התחבורה החכמה בישראל, עם עשרות פיתוחים בשלבי פיתוח שונים, שיתופי פעולה בין גופים שונים, והתעניינות בין לאומית הולכת וגוברת במתרחש בתחום זה בישראל. יתרה מזאת, מספר גופים במדינות שונות הביעו רצון בשכפול מודל הפעילות של Ecomotion אצלם ורצון להעמיק את הקשר עם ישראל בנושאי "תחבורה חכמה".