לנוסעים לאירופה: איזה רכב משפחתי הכי מומלץ לטיול?

מתכננים טיול משפחתי באירופה? איזו משפחתית הכי תתאים לביצוע המשימה? סטיישן, מיניוואן קומפקטי או אולי גי'פון? יצאנו לאיטליה עם פיאט טיפו סטיישן, פיאט 500L וסיטרואן C5 איירקרוס. מי הכי מומלצת?

ששי כהן 09 באוג, 2019
סיטרואן C5 איירקרוס, פיאט טיפו, פיאט 500L

חופשות הקיץ והחגים הם התקופה הכי חמה לטיולי משפחות, ובשנים האחרונות גוברת העדפת הלקוחות (בעיקר משפחות צעירות) לטיול עצמאי עם רכב שכור על חשבון הצטרפות לטיול מאורגן. עבור אלו, ביצענו לכם הפעם מבחן דרכים השוואתי לא שגרתי, שאינו בוחן 3 רכבים מאותה קטגוריה ובא להצביע מי הטוב ביותר, אלא בוחן 3 רכבים מקטגוריות משפחתיות שונות, וינסה לעזור לכם להחליט איזה רכב הכי יתאים לכם לטיול משפחתי עם עד 5 נפשות ברכב, כולל שלל מזוודות וציוד אישי, ועם התייחסות כמובן גם לעלויות השכירות והוצאות הדלק, שהופכות לחשובות יותר מתמיד בביצוע טיולים הכוללים לרוב גם ק"מ גבוה.

פיאט טיפו סטיישן

הבחירה הטבעית למשפחות באירופה: מכונית סטיישן, במקרה שלנו פיאט טיפו סטיישן

משפחתית דיזל ידנית?

המבחן הנוכחי שלנו בוצע באיטליה, והשתתפו בו 3 משפחות שביצעו את אותו טיול של שמונה ימים עם אותו מסלול נסיעה. הרכבים שהוזמנו בארץ, היו כולם בעת ההזמנה מקטגוריית משפחתיות הסטיישן הפופולרית ביותר כיום בטיולי משפחות באירופה, וכוללת מכוניות כמו פורד פוקוס סטיישן, פיג'ו 308 סטיישן ופיאט טיפו סטיישן שמציעות מרחב משפחתי סביר לחמישה נוסעים, לצד תא מטען מרווח שאמור לאכלס לרוב לפחות 3 מזוודות ללא בעיה מיוחדת. הבעיה העיקרית היא שבמרבית מדינות אירופה מדובר בדגמים המצוידים לרוב במנוע דיזל ותיבת הילוכים ידנית, מתכון מוצלח ביותר בכל הקשור לצריכת דלק נמוכה, אולם תיבה ידנית היא משהו שהפך להיות חיסרון בולט אצל המטייל הישראלי הממוצע, ורובם יבקשו שדרוג לתיבה אוטומטית. במקרה כזה, צפו לתוספת של 14-20 יורו ליום לפחות.

פיאט 500L

פיאט 500L – הבחירה האוטומטית הזולה

בשדה התעופה של ורונה, קיבלנו משפחתית מסוג פיאט טיפו סטיישן דיזל ידנית שענתה לקטגוריה המוזמנת, כאשר 2 המשפחות הנוספות ביצעו שדרוג בנמל התעופה, הראשונה שביקשה גיר אוטומטי בשל החשש לנהיגה עם רכב ידני בכבישים הרריים (זינוק בעליה וכו') וקיבלה פיאט 500L (מיניוואן קומפקטי המצויד בגיר רובוטי) והשנייה שביקשה לשדרג לרכב גדול ומרווח יותר, קיבלה סיטרואן C5 איירקרוס ידנית ! (ג'יפון משפחתי מרווח). כמקובל באירופה, כל הדגמים היו מצוידים במנועי טורבו-דיזל המתיימרים להיות חסכוניים בדלק.

סיטרואן C5 איירקרוס

הבחירה היקרה: ג'יפון משפחתי, במקרה שלנו סיטרואן C5 איירקרוס

 פיאט טיפו – תעודת זהות

פיאט טיפו היא אחת המשפחתיות הפופולריות ביותר כיום באיטליה (בארץ משווקת כיום רק בגרסת סדאן) ומשווקת בדגמי 5 דלתות, סדאן ודגם סטיישן שימושי שמאוד פופולרי בחברות ההשכרה, ומציע עיצוב מודרני ונאה ומידות גדולות יחסית עם 4.57 מטר באורך, 1.79 מטר רוחב ו-1.51 מטר גובה, לצד בסיס גלגלים סביר של 264 ס"מ המספק תא נוסעים לחמישה נוסעים, אולם 3 מבוגרים מאחור יסבלו מצפיפות יתר. כיאה למכונית סטיישן, את היתרון האמיתי של המכונית תמצאו בנפח תא המטען שעומד על 530 ליטר מכובדים הצומחים עד 1,650 ליטר עם קיפול המושבים האחוריים. במקרה שלנו, 2 מזוודות +כיסא גלגלים נכנסו ללא בעיות מיוחדות.

מעבר לכך, תא הנוסעים שופע תאי אחסון שימושיים בשלל גדלים, האבזור סביר והדגם סופק עם מולטימדיה שכללה מצלמת רוורס, חיישני חניה אחוריים ותמיכה באפל ואנדרואיד אוטו שאפשרה הרצת WAZE מהטלפון הנייד על גבי מסך המולטימדיה של הרכב – אופציה מאוד יעילה ובטיחותית יותר בשימוש בחו"ל כאשר אתם נזקקים ל-WAZE כמעט 100% מזמן הנהיגה. בסעיף הבטיחות: 6 כריות אוויר וללא מערכות בטיחות מתקדמות.

פיאט טיפו סטיישן

פיאט טיפו סטיישן – תא מטען בנפח 530 ליטר – כסא גלגלים+ 2 מזוודות או לחלופין 3 מזוודות.

 פיאט 500L – תעודת זהות

ה-500L הינה גרסת ה-5 דלתות של מכונית המיני המעוצבת והסטייליסטית פיאט 500, כאשר הגרסה המשפחתית שלה זוכה למרכב 5 דלתות בתצורת מיניוואן קומפקטי לחמישה נוסעים. הדגם הוצג ב-2012 ואף נמכר בארץ לתקופה קצרה יחסית, אך בניגוד לארץ, באיטליה נהנה מפופולריות עצומה על הכבישים. אשתקד עבר הדגם מתיחת פנים שנועדה לשפר את יכולותיו מול המתחרות, ואנחנו קיבלנו את הדגם המחודש.  מידות הרכב קומפקטיות למדי, עם 4.14 מטר באורך, 1.78 מטר ברוחב ובסיס גלגלים של 261 ס"מ, אך הודות למרכב מיניוואני וגובה של 1.66 מטר ותכנון חכם של המושבים האחוריים הנעים על מסילה ומאפשרים הגדלת המקום לרגלי הנוסעים על חשבון נפח תא המטען (343,1,310 ליטרים), התגלתה כאן מכונית מרווחת למדי לחמישה נוסעים, כאשר המרווח לנוסעים מאחור היה הרבה יותר מרווח הודות לתכנון חכם.

פיאט 500L

מפתיעה לטובה למרות מידות קומפקטיות: פיאט 500L עם 343 ליטר הצומחים עוד בהתאם למיקום הספסל האחורי הנע על מסילה. 4-5 מזוודות אם מפרקים גם את המגש האחורי

בסעיף האבזור, צוידה גם ה-500L במערכת המולטימדיה המקורית של פיאט עם מסך "7 ותמיכה באפל ואנדרואיד שאפשרה גם היא הרצת WAZE ושלל אפליקציות נוספות, אך ללא מצלמת רוורס. מנגד, הדגם צויד בגג זכוכית פנוראמי, מגשים נשלפים למושבים האחוריים וסיפק תחושה הרבה יותר נעימה בתא הנוסעים ואווירה של רכב גדול משמעותית, למרות המידות הקצרות יותר. גם כשמגיעים לאכלוס המזוודות בתא המטען, מושכים את המושבים האחוריים על המסילה קדימה( קצת פחות מקום לרגליים) ומקבלים תא מטען נדיב ל-4 מזוודות, למרות שנפח תא המטען שלו מתחיל ב-343 ליטר (כשהמושבים האחוריים מתוחים הכי לאחור). בסעיף הבטיחות, גם כאן 7 כריות אוויר וללא מערכות בטיחות מתקדמות כלל, אך לרכב ציון של 5 כוכבים בריסוק.


סיטרואן C5 איירקרוס – תעודת זהות

ה-C5 איירקרוס משתייך לקטגוריית הג'יפונים המשפחתיים ומדובר גם בדגם החדש והמודרני ביותר שהוצג בעולם רק ב-2018. לצד עיצוב מודרני עם עיצוב ייחודי בעל נוכחות על הכביש, מדובר גם ברכב הגדול והמרווח במבחן כאן, עם 4.5 מטרים באורך, רוחב של 1.86 מטר, גובה של 1.69 מטר ובסיס גלגלים נדיב של 273 ס"מ, המספק תא נוסעים מרווח לחמישה נוסעים, כולל 3 מושבים נפרדים מאחור, המסוגלים לאכלס כנראה ללא בעיה מיוחדת גם 3 בוסטרים. מעבר לכך, גם כאן הספסל האחורי נע על מסילה אשר יכולה להגדיל את המרווח ליושבים בו ב-15 ס"מ נוספים על חשבון נפח תא המטען שמתהדר גם הוא בנתונים הטובים בקטגוריה עם נפח של 580-720 ליטרים (בהתאם למיקום הספסל האחורי).

סיטרואן C5 איירקרוס

תא מטען בנפח של 580-720 ליטרים (בהתאם למיקום הספסל האחורי). = 4 מזוודות או 5 מזוודות אם מפרקים גם את המגש האחורי

הדגם שסופק בחברת ההשכרה היה גם המאובזר ביותר, וכלל מולטימדיה מקורית עם מסך "8 תומכת אפל ואנדרואיד, מצלמת רוורס, כניסה והנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי ועוד, וחשוב לא פחות, היחיד כאן עם חבילת בטיחות מקורית מתקדמת, הכוללת בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, זיהוי תמרורי נהיגה ועוד. מעבר לכך, גם הנוסעים מאחור נהנו מיציאות USB לטעינת הסמארטפונים.

על הכביש

הפיאט טיפו צוידה במנוע טורבו-דיזל בנפח 1.6 ליטר שמפיק 120 כ"ס ו-32.6 קג"מ, ותיבת הילוכים ידנית עם 6 הילוכים, שסיפקו ביצועים נאים לאורך כל הדרך (11 שניות ל-100 קמ"ש), עם מנוע שסוחב היטב את משקל הרכב וחמשת הנוסעים על ציודם, ועם מספיק כח לעקיפות גם באזורים הרריים. מעבר לכך, מדובר במנוע שקט וחלק שאינו רועד, תיבת ההילוכים עבדה בצורה משביעה רצון והדגם מצויד גם במערכת Start&Stop לחיסכון בדלק (מכבה את את האוטו בעת עמידה) ומערכת לסיוע בזינוק בעליה שמונעת הידרדרות הרכב (למי שחושש מביצוע זינוק בעליה). למרות היעדר פתחי מיזוג אחוריים, המזגן לא התקשה לקרר את הרכב, ובסעיף השימושיות אין יציאות USB אחוריות לטעינת סמארטפונים. מעבר לכך, נוחות הנסיעה היתה טובה למדי.

פיאט טיפו סטיישן

כשעוברים לפיאט 500L, לצד האווירה הטובה יותר בתא הנוסעים ותחושת המרחב הודות לתכנון החכם, זאת היתה גם המכונית האוטומטית היחידה כאן במבחן, אך ללא גיר אוטומטי קלאסי (פלנטרי), אלא עם גיר רובוטי שיחד עם מנוע טורבו-דיזל 1.3 ליטר המפיק רק 85 כ"ס, סיפקו ביצועים חלשים, עם זינוק איטי מהמקום (15.1 שניות ל-100 קמ"ש…), והעברות הילוכים שמורגשות במהלך הנסיעה, הפוגעים בחוויית הנהיגה, ועל עקיפות זריזות בשעת הצורך כדי לוותר אם לא חייבים. יחד עם זאת, עבור מי שמחפש רכב אוטומטי וללא הצורך לתפעל קלאץ', מדובר בסה"כ בפיתרון מספק, שלא אמור להטריד אתכם יותר מדי, כי בטיולים בחו"ל לא באמת תחפשו ביצועים זריזים, אלא יותר תחבורה שתביא אתכם ביעילות ממקום למקום.  מעבר לכך, מדובר היה גם במכונית נוחה למדי, גם אם לא מגהצת ממש את הכביש.  דבר נוסף שחשוב לציין, בשל גובה הרכב שמקביל כיום לכל מיני ג'יפונים עירוניים, הכניסה והיציאה מהרכב נוחים משמעותית מרכב משפחתי רגיל/סטיישן ועשוי להתאים יותר גם לקהל מבוגר שמחפש נוחות.

פיאט 500L

פיאט 500L – תא נוסעים מיניוואני שימושי ומרווח מאוד למרות המידות הקומפקטיות

מעבר לסיטרואן C5 איירקרוס היה סוג של קפיצת מדרגה בכל הקשור לאיכות הנסיעה וההנאה מנהיגה: לצד מרכב של ג'יפון גבוה המאפשר כניסה ויציאה נוחים יותר מהרכב, מדובר היה גם ברכב המודרני ביותר, שצויד במנוע טורבו-דיזל 1.5 ליטר 130 כ"ס ותיבת הילוכים ידנית עם 6 הילוכים, שהציעו את הביצועים הטובים כאן (10.4 שניות ל-100 קמ"ש), לצד המנוע השקט ביותר, תפעול מצמד קליל וכמעט לא מעייף גם בנסיעות ארוכות, וכמובן את אותה נוחות נסיעה סיטרואנית ידועה, שה-C5 מספקת הודות למערכת מתלים מתקדמת שמצויד הדור החדש.

סיטרואן C5 איירקרוס

סיטרואן C5 איירקרוס: הכי מאובזרת ונוחה

מי הכי חסכונית בדלק?

במבחן הדלק, אל המקום השלישי הגיעה כצפוי סיטרואן C5 איירקרוס, שהסתפקה ב-15 ק"מ לליטר בממוצע במשך שמונת ימי המבחן. נתון שרחוק אמנם מהצהרת היצרן, אך בהתחשב בתנאים המאומצים (5 נוסעים על ציודם), שלל מסלולים הרריים וגודל ומשקל הרכב, מתקבלת כאן צריכת דלק טובה בכל מקרה, שתחסוך לכם כסף רב בהוצאות התדלוק. למקום השני הגיעה פיאט טיפו סטיישן עם צריכת דלק של 17.9 ק"מ לליטר בממוצע, גם כאן עם תנאים מאומצים. את המקום הראשון תפסה פיאט 500L שיחידת הכח הקומפקטית שלה והמנוע הקטן (1.3 ליטר) והגיר הרובוטי שידוע בסיועו לחיסכון בדלק, השיגו תוצאה מרשימה של 19.2 ק"מ לליטר בממוצע.

פיאט 500L

פיאט 500L- הכי חסכונית בדלק במבחן. 19.2 ק"מ לליטר בממוצע.

אז מי המשפחתית המומלצת לטיולים באירופה ? 

האמת, שאין כאן תשובה חד משמעית: כל רכב זכה בסעיפים שונים והפסיד בסעיפים אחרים. בבחירת רכב לטיול משפחתי (דרישות למקום לחמישה נוסעים ותא מטען מרווח מספיק לכמה מזוודות) הפיאט טיפו סטיישן היתה הבחירה הזולה ביותר בחברת ההשכרה וסיפקה בסה"כ מכונית יעילה למדי לטיול משפחתי. הפיאט 500L היתה השדרוג הזול ביותר לרכב אוטומט (תוספת של 14 יורו ליום במקרה שלנו) והיתה גם הכי חסכונית בדלק לאורך כל הטיול, ואף הציעה מרכב מיניוואני קומפקטי שימושי והרבה יותר נעים לשהייה, אך הגיר הרובוטי החד מצמדי סיפק בסעיף החובה ביצועים עייפים ואופי פעולה גס יחסית. המתחרה השלישית, סיטרואן C5 איירקרוס, המשתייכת לקטגוריית רכבי הפנאי, גבתה תוספת של 16 יורו ליום והציעה את הרכב הנח ביותר לנסיעה, המרווח ביותר ועם הביצועים וחבילת האבזור (כולל הבטיחותי) הטובים ביותר, אך מעבר לעלות השכירות היומית הגבוהה יותר, גם עם צריכת הדלק הגבוהה במבחן. הכי כייפית לנהיגה, אבל תעלה לכם כמה מאות שקלים נוספים בהוצאות הטיול. בשורה התחתונה: מרכב סטיישן יעשה את העבודה היטב, מרכב מיניוואני קומפקטי יציע שימושיות ונוחות נסיעה טובים יותר ומרכב של ג'יפון נחמד עוד יותר, אך גם עולה יותר. הבחירה בידכם.



עוד ממבחני דרכים