לקראת הקיץ: מדחס מזגן לרכב – מידע ומדריך לקניה בטוחה

לקראת הקיץ שבפתח, קבלו את המדריך למדחס מזגן לרכב: מהו מדחס מזגן? באילו מקרים נצטרך לשפץ או להחליף אותו, כמה יעלה שיפוץ או החלפה ועוד.

מדור שיווקי 14 במאי, 2020
מדחס למזגן רכב

האקלים הישראלי החם השורר בישראל הופך את המזגן ברכב שלנו לחיוני מאוד, כניסה לרכב לוהט ונהיגה בו הופכת את הנסיעה לבלתי נסבלת, הן עבור הנהג והן עבור שאר הנוסעים. לכן, חשוב לבצע טיפולי תחזוקה תקופתיים גם למערכת מיזוג האוויר ולוודא את תקינות המזגן ברכב. במידה וזיהיתם כי ביצועי המזגן מתחילים לקרטע (בין אם הוא אינו עובד כלל, או מתחיל לזייף, להוציא חום במקום קור וכדומה) חשוב לטפל בבעיה בהקדם, לא רק בשביל שתיהנו משהיה נעימה ברכב, אלא גם כדי למנוע נזקים חמורים יותר למערכת מיזוג האוויר ולרכב בכלל, מה שעלול להוביל להוצאות כספיות גבוהות על תיקון הנזקים.


מהו מדחס מזגן לרכב?

מדחס המזגן ברכב הוא למעשה הרכיב המרכזי במזגן, הוא פועל בתנועה סיבובית על ידי רצועת המנוע ובעת פעולת המנוע, בייחוד בזמן נסיעה הוא פועל במלוא עוצמתו ומאפשר את פעולת המזגן וקירור הרכב. הוא מבצע יניקה ודחיסה של הגז אשר מגיע מהמאייד (רדיאטור קירור פנימי) לשם מעבר חום מהחלל הממוזג החוצה.

באילו מקרים נצטרך לשפץ או להחליף את המדחס?

דליפת גז – במקרים בהם חלה דליפה של גז, כלומר יש מחסור בגז המדחס לא יוכל לעבוד מכיוון שבסיס פעולתו היא דחיסה של הגז. גז הקירור נושא גם את השמן שמשמש לשימון המדחס, ללא שימון הדבר עלול לגרום לנזק גדול יותר למערכת מיזוג האוויר.
תקלה ברצועה – המדחס פועל בתנועה סיבובית באמצעות סליל, שחיקה של רצועת ההנעה עלולה למנוע כניסה לפעולה.
תקלה בשסתום – עוצמת הפעולה של מדחס המזגן נקבעת בעזרת שסתום ויסות ייעודי, תקלה בשסתום זה עלולה למנוע את פעולת המדחס.
התייבשות המדחס – בדומה לרכיבים מכאניים אחרים, הזנחה ואי פעולה של המדחס עלולה לגרום לקורוזיה, בלאי ואף להשבתת המדחס.
זיהום מערכת מיזוג האוויר – אי טיפול תקופתי עלול להוביל להצטברות של אבק, עלים ולכלוך שעלול להוביל לעליית לחץ במערכת ולפגיעה בתפקוד המדחס.

כיצד ניתן לשמור על המדחס?

1. במידה ויש חשד למחסור בגז (למשל אם המזגן מוציא רק אוויר), מהרו למוסך כדי למלא את הגז
2. יש להפקיד על ניקיון פתחי האוורור של מזגן הרכב
3. הפעילו את מערכת מיזוג האוויר ברכב בכל ימות השנה (גם בחורף). הפעלה לעיתים קרובות עשויה לסייע במניעת בלאי וקירור יעיל יותר בעונת הקיץ, ולמנוע התייבשות של אטמים, היווצרות אדים על שמשות הרכב, בריחה של גז והצטברות בקטריות.
4. במידה וישנו ריח לא נעים ברכב אשר מגיע מפתחי האוורור הדבר מעיד על הצטברות של בקטריות לכן יש לדאוג לניקוי יסודי של המערכת.
5. במידה וישנו חשד לנזילות או דליפות פנו למוסך המתמחה במיזוג אוויר
6. נקו את מסנן האוויר אחד למספר חודשים (בייחוד במעבר בין עונת הקיץ מלאת הבוץ והאבק), כשמומלץ אף להחליף את המסנן אחת לשנתיים-שלוש בעלות של עשרות שקלים. הצטברות של אבק ולכלוך עלול למנוע פעולת מיזוג תקינה.
7. בצעו טיפול תקופתי של מערכת מיזוג האוויר ברכב שלכם טרם עונת הקיץ במוסך המתמחה במיזוג אוויר לרכב.

חשוב לדעת טרם קנייה/שיפוץ מדחס לרכב

1. אחריות – ודאו מה אחריות כוללת ולמשך איזו תקופה, לא הייתם רוצים לסבול מתקלה חוזרת ללא אחריות מטעם המוסך המטפל.
2. במקרה של החלפת מדחס – דעו כי יש בארץ ספקי מדחסים אשר מספקים משלוחים עד הבית, כולל התקנה. שירות שיכול להיות שימושי עבור חלק מבעלי הרכבים.
3. לכל רכב, דגם ונפח מנוע יש מדחס תואם, חשוב לוודא כי המדחס מתאים לדגם הספציפי של הרכב שלכם.
4. בצעו את הטיפול רק במוסך המתמחה במערכות מיזוג אוויר לרכב, לא הייתם רוצים לטפל בחלק כה חשוב אצל מוסך חאפר.

שיפוץ או החלפת מדחס?

ראשית, נעמוד על ההבדלים בין שתי האפשרויות:
שיפוץ – על מנת לאתר התקלה במדויק יש לבצע בדיקה יסודית הכוללת פירוק של המדחס על כל מרכיביו והחלפת המכלולים (חשמליים ומכניים) השחוקים בחדשים, אם זה מיסב הגלגלת, אטמים שהתייבשו, טבעות גומי ועוד. כמו כן מבצעים בדיקה של תפקוד הרצועה של המדחס המאפשרת את ההנעה שלו ומבצעים ניקוי מדויק ועדין של החלקים הפנימיים הרגישים.
החלפה – במסגרת ההחלפה ניתן להחליף את הישן במדחס חדש מקורי (בעלות הגבוהה ביותר), חליפי (ביבוא מקביל אשר עלול להיות באיכות ירודה יותר), מדחס משומש מפירוק (מרכב שירד מהכביש) או מדחס שעבר שיפוץ.
השיקול המרכזי בנוגע להחלטה אם להחליף או לשפץ קשור בעיקר לעלות ההוצאה על השיפוץ. במידה והתקלה דורשת טיפול בעלות נמוכה יחסית אז העדיפות היא לבצע שיפוץ, לחסוך כסף וגם לשמור על המדחס המקורי של הרכב (מדחס מקורי חדש הוא יקר), אך במידה ומדובר בעלות תיקון גבוהה והמדחס הנוכחי במצב שחוק אז מוטב להחליף אותו במדחס חדש, כשמקורי יהיה באיכות הגבוהה ביותר אך בהתאם גם העלות שלו. מדחס משומש או משופץ מטעם ספק מקצועי ואמין, שעבר בדיקות לחץ ונוזלים באופן יסודי יכול להוות אלטרנטיבה טובה וזולה יותר.

מחיר שיפוץ / החלפת מדחס מזגן לרכב*

שיפוץ מדחס – 700-1,000 ₪
החלפה במדחס מפירוק – 500-800 ש"ח
החלפה במדחס שעבר שיפוץ – 1,500-2,000 ₪
החלפה במדחס חדש חליפי (יבוא מקביל) – 1,700-2,100 ₪
החלפה במדחס חדש מקורי – 2,000-3,000 ₪

המאמר באדיבות מוסך מיזוג אוויר לרכב AcforCars המתמחה בשיפוץ והחלפת מדחסים לרכב
_________
* המחיר המצוין הוא הערכה כללית וממוצעת, העלות עשויה להשתנות בהתאם לסוג הרכב, דגם, שנתון ונפח מנוע.



עוד מחדשות רכב