מאזדה CX-5 החדש – מבחן דרכים

מאזדה CX-5 החדש עושה צעד נוסף לעבר מותגי היוקרה, מציע תא נוסעים איכותי ומאובזר, לצד נסיעה נוחה וצריכת דלק נמוכה, אך האם זה מספיק כדי להיחשב פרימיום?

ששי כהן 23 באוק, 2017
מאזדה CX-5 החדש

מאזדה, פעם מותג עממי שכיכב כאן שנים ארוכות בראש טבלת המכירות, ובשנים האחרונות הרבה פחות. אמנם הוא עדיין ברשימת עשרת מותגי הרכב הנמכרים בישראל, אולם השינוי האסטרטגי שמוביל היצרן, עשוי להרחיק אותו בשנים הקרובות נמוך עוד יותר. מאזדה היא יצרנית קטנה יחסית במונחים עולמיים וההחלטה לנטוש את הפלח העממי המרכז את המאסות של המכירות, ולכוון דווקא לעבר מותגי היוקרה כחלופה לא פחות איכותית, אך במחירים שפויים בהרבה, עשויה לגרום לביקוש גבוה יותר בעולם, אבל לא בטוח שבארץ גם, כאן יצטרכו היבואנים לעבוד קשה על שינוי התדמית שלה ממותג עממי למותג פרימיום נחשק.



יצירת מופת?
מאזדה CX-5 החדש שנחת כאן בקיץ האחרון, עושה צעדים משמעותיים לעבר שוק היוקרה, ובדומה לדגמי ה-2 וה-3 המציעים כיום תא נוסעים איכותי ומאובזר משמעותית מהמתחרים בקטגוריות שלהם, גם ה-CX-5 החדש מבקש להיות יותר ג'יפון יוקרה, שמתחרה בדגמים כמו BMW X1 ואאודי Q3, מאשר מתחרה עממי בדגמים כמו טוסון וספורטאז'. גם הפרסום של היבואן מציג את הדגם כ-masterpiece (יצירת מופת). האמנם?
מאזדה רוצה להיות מותג פרימיום, וה-CX-5 עושה צעד בכיוון. מאזדה רוצה להיות וולוו (מותג פרימיום), וה-CX-5 עושה צעד בכיוון.
דור 2
הדור השני של ה- CX-5 שומר אמנם על קווי העיצוב המקוריים של הדגם, אך משתדרג עם חזית חדשה וספורטיבית יותר, הכוללת כונס אוויר ענק, סמל גדול במרכזו ויחידות תאורה צרות ומבוססות טכנולוגיית LED, המקנים לרכב אפקט הגעה מרשים. מבט מהצד, חושף את אותו עיצוב מוכר של הדור הקודם, שעבר ליטושים ועיגולים לטובת מראה מודרני וספורטיבי יותר, וגם מאחור נרשם ליטוש משמעותי של העיצוב הקודם. בשורה התחתונה, העיצוב מוכר ומזוהה מיידית עם מאזדה, ועדיין מתוחכם ומודרני למראה. ביחס לדור היוצא, מדובר במידות זהות לחלוטין, למעט תוספת של חצי ס"מ בגובה, ושדרוג נפח תא המטען שמציע מעתה נפח של 442 ליטר במקום 403 ליטר עד כה.
מהצד היא מזכירה את הדור היוצא מהצד היא מזכירה את הדור היוצא
תא נוסעים בניחוח פרימיום 
כניסה לקבינה חושפת את היתרון הגדול של הדגם מול המתחרים בקטגוריה (העממית). העיצוב מודרני, איכות החומרים גבוהה מהמקובל וכך גם איכות ההרכבה, עם ירידה לפרטים קטנים המאפיינים יותר דגמי יוקרה. האבזור שהיה נדיב כבר ברמת הגימור הבסיסית "Executive" בדור היוצא, שודרג בדגם החדש וכולל מעתה גם מושבי עור ומושב נהג חשמלי עם 10 מצבים, המצטרפים לאבזור המוכר כמו מולטימדיה מקורית עם צג מגע "7 וממשק שליטה בסגנון רכבי יוקרה, חישוקי "17 קלים, התנעה בכפתור, בקרת אקלים מפוצלת עם פתחי מיזוג אחוריים, בקרת שיוט עם מגביל מהירות; קיפול מראות חשמלי; כפתור התנעה, בלם יד חשמלי, חיישני אורות וגשם ושמשות אחוריות כהות. אל אלו מצטרפים שלל תאי אחסון ומחזיקי כוסות, ושלל יציאות USB להטענת הסמארטפונים (כולל צמד יציאות למושבים האחוריים). ריפודי העור בצבע שחור אגב בהם צויד רכב המבחן, פגעו לטעמי באווירה היוקרתית, ולדעתנו כדאי לבחור דווקא בריפודי העור הלבנים שמוצעים בדגם, שיתרמו ללא ספק לתחושה יוקרתית משמעותית בתא הנוסעים.
תא נוסעים איכותי ומאובזר. בחירה במושבי העור הבהירים תחדד את אווירת היוקרה. תא נוסעים איכותי ומאובזר. בחירה במושבי העור הבהירים תחדד את אווירת היוקרה.
בטיחות
דווקא בסעיף הבטיחות, מאכזבת המכונית עם "יישור קו" עם עם המקובל במותגי היוקרה, זאת אומרת אבזור בטיחות מתקדם קמצני, שנחות לרוב מהאבזור הבטיחותי שמוצע כיום במכוניות עממיות.  ה-CX-5 מצויד אמנם במערכת בלימה אוטונומית עד מהירות 80 קמ"ש הכוללת זיהוי הולכי רגל, אך את שאר מערכות הבטיחות המתקדמות המקוריות מחליפה בדגם הבסיסי מערכת המובילאיי בהתקנה מקומית. מערכת להתראה בפני סטייה מנתיב עם תיקון אקטיבי ומערכת לזיהוי עייפות הנהג מוצעים רק בדגם הפרימיום היקר. עדיף היה לוותר על ריפודי העור והמושב החשמלי לדעתי ולקבל במקומם את מערכות הבטיחות הנוספות, אולם אז, המאזדה היתה חוזרת להראות "עממית" חלילה…
תא מטען שצמח ל-442 ליטר בדגם החדש תא מטען שצמח ל-442 ליטר בדגם החדש
על הכביש
בשונה מההופעה החיצונית והפנימית המשודרגת, מתחת למכסה המנוע נותר היצע המנועים זהה לדור היוצא, בשדרוגים קלים. הביצועים נאים עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-10.1 שניות, אחיזת הכביש גבוהה, האופי ספורטיבי, ואפילו ההגה החשמלי מצליח להעביר מסרים מהנעשה על האספלט, ומחדד את חווית הנהיגה, אך חסרה כאן התחושה של מנוע טורבו הבועט אותך ביציאה מרמזור לדוגמה. מעבר לכך, מדובר במכונית נוחה ורכה במרבית סוגי הכביש, שקטה ומבודדת למדי מרעשי החוץ והמנוע ואף חסכונית למדי בדלק, עם צריכת דלק של 11.5 ק"מ לליטר במבחן, נתון בהחלט מרשים לרכב בנזין בממדים כאלו, אך את שורשיו המיושנים כבר של המנוע תמצאו בנתוני פליטת המזהמים עם דרגת זיהום אוויר 13 לא מרשימה.מאזדה CX-5 החדש
לסיכום
מאזדה CX-5 החדש 2017 עושה צעד נוסף לעבר קטגוריית מותגי היוקרה בעיקר בכל הקשור לאיכות תא הנוסעים והאבזור התקני העשיר. במחיר התחלתי של 167,000 שקל, הוא יקר לא משמעותית מדגמי ה-2.0 ליטר של המותגים העממיים המתחרים, ומפצה מולם בתחושה מאוד איכותית בתא הנוסעים, לצד צריכת דלק נמוכה מהמקובל, כאשר תחושת ההחמצה העיקרית בדרך להצבתו מול מותגי יוקרה נעוצה בצורך בשדרוג הרכב במנוע טורבו, העשוי לתרום לחווית נהיגה ספורטיבית יותר. פרימיום או לא, מאזדה CX-5 מתמקם בפסגת קטגוריית הג'יפונים כיום בארץ ומציע את אחת העסקאות הטובות בשוק הג'יפונים 2.0 ליטר.
בעד: עיצוב, תא נוסעים, אבזור, צריכת דלק, נגד: אבזור בטיחותי מתקדם מקורי בדגם הבסיס לסיכום: מהטובות בקטגוריה