מבחן דרכים: אאודי e-tron החשמלית

פתיחה מוצלחת לאאודי e-tron בישראל, מדגימה עד כמה השוק בשל ומוכן לאמץ בחיבה רכב 100% חשמלי, אם לצד חבילה כוללת מוצלחת מוצמד גם תג מחיר מאוד אטרקטיבי (גם אם מדובר ברכב של 400 אלף שקל ! ).

ששי כהן 11 ביול, 2019
אאודי e-tron החשמלית

התקשורת מייצרת הרבה רעש סביב מהפכת המכוניות החשמליות בישראל שעומדת בפתח. כמעט מדי יום מתפרסמות ידיעות אודות הצגת שלל דגמים חשמליים חדשים בחו"ל, הכוללות לרוב גם תאריך הגעה משוער לארץ, ידיעות אודות הסכמים לפריסה של אלפי עמדות טעינה ציבוריות ושלל מאמרים מעמיקים המדברים על מהפכת הרכב החשמלי שישתלט על שוק הרכב העולמי תוך שנים ספורות, ואמור לצמצם דרמטית את זיהום האוויר במרחב העירוני, לקזז משמעותית את עלויות האחזקה ועל הדרך ליהנות גם מנסיעה חשמלית שקטה וחלקה. אבל עם כל הרעש והצלצולים, כמה באמת מכוניות חשמליות טהורות נמכרו כאן מתחילת השנה?


החלה המהפכה החשמלית?

נכון להיום, בסה"כ 5 דגמים חשמליים משווקים בישראל: החל מרנו זואי הקטנה, דרך ב.מ.וו i3 הקטנה והיוקרתית, דרך יונדאי איוניק EV המשפחתית וכלה בצמד ה-SUV היוקרתיים יגואר i-Pace ואאודי e-tron. האחרונה שבהם, שהיא גם המצטרפת החדשה בשוק הישראלי, גרמה כבר למיני מהפכה בסגמנט בו היא פועלת:  61 מסירות נרשמו בחודשיים הראשונים לשיווק , כשליש מכמות המסירות של כלל הרכבים החשמליים בישראל (184 מסירות מתחילת השנה), כאשר בידי היבואן יותר מ-400 הזמנות שנרשמו לדגם. הישג מרשים מאוד כשמדובר ברכב 100% חשמלי שנושא תג מחיר התחלתי שמגרד את ה-400 אלף שקל. מה יש לו להציע שגרם להסתערות הלקוחות? יצאנו לבדוק.

אאודי e-tron החשמלית

האאודי החשמלית הראשונה בישראל

אאודי e-tron הוצג לפני קרוב לשנה בארה"ב ועשה עליה לארץ לפני כחודשיים, כשהוא נחשב לחלוץ המכוניות ה-100% חשמליות של היצרן בארץ. לצד עיצוב מודרני ברוח שפת העיצוב החדשה של אאודי אותה ראינו גם ב-Q8 החדש, משתלב הדגם בין ה-Q7 הגדול ל-Q5 הקומפקטי ומציע מידות גדולות למדי עם 4.9 מטר אורך, 1.93 מטר רוחב, 1.61 מטר גובה ובסיס גלגלים של 292 ס"מ, המקנים לו תא נוסעים מרווח למדי לחמישה נוסעים, לצד תא מטען מרשים בנפח 600 ליטר (+ תא מטען קומפקטי בחזית הרכב בנפח 60 ליטר). הודות לאכלוס סוללת הרכב ברצפת המכונית, מתאפשר גם ציודו של הדגם בגלגל רזרבי שכדי לחסוך מקום, מגיע במידות לא סטנדרטיות ואף לא מנופח… אך אל דאגה, יש ערכת ניפוח מקורית למקרה שתזדקקו.

אאודי e-tron החשמלית

רכב ראשון בעולם בייצור סדרתי עם מצלמות המחליפות את מראות הצד !

רכב ראשון בישראל ללא מראות צד !

ה-e-tron מציג יעילות אנרגטית גבוהה במיוחד עם עיצוב אווירודינמי מתוחכם (מקדם גרר של 0.27) ולראשונה בעולם בדגם מייצור סדרתי גם רכב המצויד במראות חיצוניות ווירטואליות הזמינות כאופציה, המחליפות את מראות הצד הקלאסיות בזרועות מצלמה מתקדמות כאשר התמונות מהן מוצגות על גבי צג OLED בעל ניגודיות גבוהה בתוך הרכב. לוקח כמה דקות להתרגל לרעיון החדשני, אך לאחר מכן די מהר זה הרגיש לנו טבעי. מעבר לכך, צמד המסכים הייעודיים הממוקמים בדלתות הרכב, הם מסכי מגע הניתנים לכיוונון דיגיטלי בדומה לכיוונון מראות צד רגילות.

תא נוסעים עתיר טכנולוגיה 

כניסה לקבינה חושפת את אותו דשבורד עתידני ורווי מסכים המלווה כבר חלק נכבד מדגמי אאודי החדשים, הכולל לוח שעונים דיגיטלי "12.3 הניתן להתאמה אישית וצמד מסכים גדולים המשרתים את מרבית מערכות הרכב, מצלמת הרוורס ותפעול המולטימדיה, עם שלל גימיקים של זיהוי קולי, זיהוי כתב יד לתפעול הטלפון (עובד מעולה גם עם כתב חרטומים…) ושלל מתגי Touch לתפעול מהיר של מערכות מרכזיות וכמעט ללא מתגים רגילים. לשמחתנו, זנחה אאודי את ממשקי השליטה המסורבל של מערכת המולטימדיה והחליפה אותו במסך מגע שנוח וידידותי הרבה יותר למשתמש. אל אלו מצטרפת רשימת אבזור ארוכה ועשירה כסטנדרט (גג זכוכית פנוראמי נפתח חשמלית, דלת תא מטען חשמלית, ריפודי עור, מושבים קדמיים חשמליים, מולטימדיה מתקדמת עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, פנסים קדמיים בטכנולוגיית LED Matrix עם איתות דינאמי מלפנים ומאחור, מתלי אוויר אדפטיביים, חיפוי עור letherette בדשבורד ובידית הדלת, חבילת תאורה פנימית, חישוקי "20 ועוד. רכב המבחן צויד גם בחבילת הפרימיום שהוסיפה את מצלמות הצד המחליפות את מראות הצד, חישוקי "21, מערכת שמע איכותית של Bang&Olufsen, חימום ואוורור למושבים הקדמיים ועוד.

אאודי e-tron החשמלית

תא נוסעים עשיר ומפנק, הנדסת האנוש מצוינת וכך גם איכות החומרים

בסעיף הבטיחות, רושמת המכונית ניטור מרחק מלפנים ובלימה אוטומטית בעת חירום, בקרה אקטיבית לסטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת לזיהוי שטח מת, התרעה על תנועה חוצה מאחור, מערכת עזר לביצוע חניה ולמכונית ציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי של Euro Ncap.

על הכביש

עם חלוקת משקל אידיאלית של כמעט 50:50, צמד מנועים חשמליים עוצמתיים המפיקים הספק משולב של 408 כ"ס ו-68 קג"מ הזמין כבר מ-0, הנעה קוואטרו (כפולה) מתוחכמת ועוד, על הכביש מדובר במכונת נהיגה חזקה ומהירה, המספקת ביצועים חמים (5.7 שניות ל-100 קמ"ש), יכולות עקיפה זריזות במיוחד, ותחושה של רכב קליל כאילו לא היה מדובר ברכב ששוקל 2.5 טון לפני נוסעים… גם הנסיעה נמרצת בכבישים מפותלים, סיפקה ה-e-tron אחיזת כביש גבוהה ותחושה בטוחה הודות לשלל מערכות העזר האלקטרוניות. יחד עם זאת, חשוב לזכור שלא מדובר במכונית ספורט, אלא ברכב גדול וכבד ולא צריך להגזים בדרישות. מעבר לכך, גם בסעיף הנוחות רושמת האאודי החשמלית ציונים גבוהים, עם חווית נסיעה שקטה לחלוטין, בידוד מצוין של רעשי חוץ ולמרות שימוש בחישוקי "21 עם צמיגים בחתך נמוך, הודות לשימוש במתלי אוויר אדפטיביים נוחות הנסיעה גבוהה מאוד עם תחושה של ריחוף מעל מהמורות הכביש.

אאודי e-tron החשמלית

מה עם טווח נסיעה?

טווח הנסיעה של הרכב בין טעינות עומד על כ-417 ק"מ לפי תקן ה-WLTP ומדובר גם ברכב הראשון מייצור סדרתי שמסוגל להיטען בעמדות טעינה מהירות עם זרם ישיר (DC) בעד 150 קוו"ט, מה שמאפשר לו טעינה מ-0 ל-80% בכ-30 דקות בלבד. בעמדות ביתיות בהספק של 11 קילוואט זמן הטעינה מ-0 ל-100% עומד על כ-9 שעות. בתיאוריה, מדובר ברכב שתוכלו לצאת איתו לטייל בארץ ללא חשש של התרוקנות הסוללה, אפילו בנסיעה של ת"א-אילת, אך במציאות, בנסיעות ארוכות במיוחד מהמרכז לצפון הרחוק או לכביש הערבה, תצטרכו ככל הנראה לעצור לטעינה קצרה באחת מעמדות הטעינה האולטרה מהירות שפרסה אאודי בשיתוף חברת אפקון בצפון ובדרום.

אאודי e-tron החשמלית

שווה את הכסף?

עד כמה שניתן להגיד על רכב שמחירו הבסיסי הוא 392,500 שקל, אאודי e-tron החשמלית היא בגדר מציאה בשוק הרכב הישראלי. הודות למיסוי הנוכחי שעומד של 10% ושאיפות רווח כנראה לא מוגזמות של היבואן בישראל, מחירה של המכונית גבוה רק במעט ממחירה של המכונית בשוק הגרמני. בשקלול גודל הרכב, הביצועים המסעירים, נוחות הנסיעה וחוויית הנהיגה, יחד עם אבזור מכובד ביותר כבר מדגם הכניסה, ה-e-tron מציעה תמורה מצוינת לכסף, המאפילה בקלות על דגמי SUV אחרים של היבואן, וזאת עוד לפני שלוקחים בחשבון את עלויות החשמל המצחיקות מול עלויות הדלק והחיסכון הניכר בהוצאות האחזקה ומחירי הטיפולים. הבעיה המרכזית שלה מתחלקת לשתיים: הראשונה, בעיות מלאי והקצאות רכבים לארץ. יותר מ-400 הזמנות שנרשמו עד כה לדגם, עצרו את שיווק הדגם ונכון להיום לא ניתן לפתוח הזמנות לרכב חדש כזה. הבעיה השניה: גם ברשות המסים רואים את החגיגות סביב הדגמים החשמליים (כולל דגמי הפלאג-אין) ולאחרונה שוב עולה הנושא של מיסוי חדש לרכבים הנ"ל שעשוי לעצור לצערינו את החגיגה.



עוד ממבחני דרכים