מבחן דרכים: לקסוס UX300e החשמלית

החשמלית הראשונה של לקסוס מציעה את הקרוסאובר הקומפקטי החשמלי הראשון בשוק היוקרה בישראל, עם שילוב של ביצועים ונוחות ברמה של פרימיום, המלווים בהוצאות אחזקה נמוכות במיוחד ואופציה לאחריות לסוללה עד 1 מיליון ק"מ ! שווה את הכסף?

ששי כהן 26 בנוב, 2020
לקסוס UX300e חשמלית

באיחור ניכר (ועדיין אופנתי…) מצטרפת גם לקסוס לעידן החשמלי בישראל, והשיקה בחודש החולף את ה-UX300e, הגרסה ה-100% חשמלית של הקרוסאובר הקומפקטי שלהם המשווק כאן מזה שנה וחצי, וגם הסנונית הראשונה בשוק היוקרה בישראל בקטגוריית הקרוסאוברים הקומפקטיים החשמליים. לא מדובר במתחרה לדגמי אאודי E-tron, מרצדס EQC ויגואר i-Pace, אלא בג'יפון עירוני קומפקטי יותר במידות, אבל גם קומפקטי יותר במחיר. אם תג הכניסה לחבורה החשמלית היוקרתית שהוזכרה כאן מתחיל בחצי מיליון שקל, במקרה של הלקסוס הקטנה מהם, גם המחיר קומפקטי יותר ומתחיל ב-258,000 שקל.

חיצונית מציעה ה-UX300e החשמלית את אותו עיצוב מוכר ואופנתי של דגמי הבנזין ההייבריד המוכרים, כאשר השינויים החיצוניים כוללים חישוקי גלגלים "17 במקום "18 המיועדים ליעילות אנרגטית וצריכת חשמל נמוכה יותר, ואת פתח התדלוק מחליפים צמד פתחי טעינה (אחת מכל צד) המיועדים לטעינה מעמדת טעינה ביתית שאורכת סביב ה-8 שעות, או טעינה מהירה בעמדת טעינה DC ציבורית, המאפשרת טעינה של 80% מהסוללה ב-50 דקות. מעבר לכך, הדגם החשמלי שהתייצב למבחן, הגיע בצבע כחול ייעודי הנחשב לצבע הרשמי של הדגם בכל העולם, אך אם תרצו צבע קצת פחות בולט על הכביש תוכלו לקבל אותו בחמישה צבעים נוספים לבחירה. מעבר לכך, תמצאו מבחוץ כבר מרמת הגימור הבסיסית גם תאורת LED ראשית ואחורית, מערכת שטיפה אוטומטית לפנסי החזית, חיישני חנייה קדמיים ואחוריים, מסילות גג ומצלמת רוורס.



למרות התיוג שלו כקרוסאובר, עם גובה של 1.54 מטר, הוא לא ממש גבוה ביחס למשפחתית רגילה, אך עדיין תיהנו מתנוחת ישיבה מעט יותר גבוהה ממשפחתית סטנדרטית. באופן מפתיע משהו, נפח תא המטען של הדגם עומד על 367 ליטר, הגדול ב-70 ליטר מהגרסה ההיברידית המקבילה, וזאת בשל שילובה של הסוללה מתחת לרצפת תא הנוסעים. גלגל רזרבי לא תמצאו כאן, אלא ערכת תיקון פנצ'ר.

תא נוסעים

אם העיצוב החיצוני קצת התקשה להציע לכם מראה יוקרתי, עם כניסה לתא הנוסעים כבר לא תמצאו סימני שאלה. כמסורת היצרן, גם כאן מדובר בעיצוב תא נוסעים מוקפד למדי, איכות החומרים גבוהה וכך גם איכות ההרכבה, והאווירה שעוטפת אתכם מאוד נעימה, ובמיוחד ברכב המבחן שהגיע מצויד ברמת הגימור הגבוהה יותר, הכוללת ריפודי עור בצבע קרם שנראים ומרגישים מעולה, גג שמש חשמלי שמוסיף אור לתא הנוסעים (ובמיוחד בימי הגשם האפורים שליוו אותנו במבחן), לוח שעונים דיגיטלי שמגיע כסטנדרט ודיפון יוקרתי לדשבורד בצבע חום שמקנה תחושה יוקרתית. מעבר לכך, המושבים תומכים ונוחים מאוד לישיבה (לפחות למידות שלי), הכיוונון של המושבים חשמלי וכך גם הכיוונון של ההגה הכולל פונקציית כניסה ויציאה נוחים מהרכב. עם בסיס גלגלים של 264 ס"מ המרווח מלפנים נאה, אולם מאחור מקסימום 2 מבוגרים יחושו בנוח, וזאת בתנאי שאינם גבוהים מהממוצע, אז עלול הראש שלהם לגרד את תקרת הרכב.

לקסוס UX300e חשמלית

לצד אלו תמצאו מערכת קול איכותית מתוצרת "פנסוניק" אך חבל שצג המולטימדיה רק בגודל של "7 (גם בגרסה הבכירה). יחד עם זאת, למרות חוסר החיבור שלנו למשטחי מגע לתפעול המולטימדיה והעדפה של צגי מגע, במקרה של הלקסוס קל להתרגל לתפעול המערכת ולאחר חצי יום של שימוש זה נראה לנו כמעט טבעי. בסעיף התורפה, קשה היה לנו שלא להתאכזב מרמת הגימור הבסיסית שמגיעה עם אבזור דליל יחסית לתג המחיר (ללא ריפודי עור, Keyless, גג שמש, שמשות אחוריות מושחרות ועוד). רמת הגימור הגבוהה שנבחנה כוללת כבר אבזור עשיר ומכובד גם עם חימום מושבים קדמיים ואחוריים, איוורור מושבים קדמיים, משטח טעינה אלחוטי לסמארטפון ועוד.

בטיחות

בסעיף הבטיחות משווק הדגם עם חבילת בטיחות מקורית הכוללת: 8 כריות אוויר, התרעת שמירת מרחק עם בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב אקטיבי, בקרת שיוט אדפטיבית עם פונקציית זחילה בפקקים, זיהוי תמרורי נהיגה, החלפת אורות אוטומטית ועוד ולמכונית ציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי.

לקסוס UX300e חשמלית

על הכביש

ה-UX300e מצוידת במנוע חשמלי המפיק 204 כ"ס ומומנט של 30.5 קג"מ, אשר יחד עם הנעה קדמית מפיקים ביצועים נאים: התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 7.5 שניות זריזות, המומנט נדיב לרגל ימין כבר מסל"ד 0, מה שמקנה תחושה של מכונית חזקה ומהירה בכל לחיצה קלה על דוושת הגז (סליחה, החשמל). עקיפות נעשות לרוב בקלילות וללא מאמץ, אך המהירות המרבית של הרכב מחזירה אתכם לשנות ה-80 עם מהירות מקסימלית של 160 קמ"ש. לכבישי הארץ זה ללא ספק מספיק ואף יותר ממה שצריך, והמטרה כאן של הגבלת המהירות המרבית היא שמירה על טווח נסיעה סביר. מעבר לכך, מדובר במכונית שקטה לחלוטין, מאוד נוחה ומפנקת באופן ממכר ואפילו חווייתי. אחת הסיבות לכך היא שכל דגם שיורד מפס הייצור במפעל נכנס לחדר שקט בו נשללים רעידות ורעשים לא רצויים, המבטיחים את האיכות הגבוהה והמסורתית של היצרן. ביום הראשון של הנהיגה כאשר נהגנו לפי כל כלל החיסכון בחשמל, הצלחנו להיות קרובים עד כדי 40 ק"מ פחות מטווח הנסיעה המובטח ע"י היצרן (315 ק"מ), אך למחרת שהתחלנו קצת לנהוג באופן מעט יותר ספורטיבי, הראה מד הטעינה על סיום הסוללה בסדר גודל של 240 ק"מ לטעינה. מעבר לכך, סוללת הליתיום יון של הרכב מקוררת באוויר ולא בנוזל כמקובל, ולטענת לקסוס מדובר בשיטה יעילה יותר לקירור.

לקסוס UX300e חשמלית

שווה את הכסף?

במחיר החל מ-258,000 שקל לגרסת הבסיס או 293,000 שקל לגרסה הבכירה שנבחנת כאן, מדובר אמנם בתוספת של כמה עשרות אלפי שקלים מול גרסאות ההייבריד של הדגם, אשר אינן מוגבלות בטווח נסיעה, אך בתמורה למחירים הנ"ל, מציעה לקסוס UX300e החשמלית חוויית נהיגה חשמלית שקטה ומפנקת בליגה אחת או שתיים מעל, ביצועים זריזים יותר והוצאות אחזקה נמוכות דרמטית מול דגמי הבנזין/הייבריד (אגרת רישוי, מחירי חשמל מול דלק ומחירי טיפולים). יחד עם אחריות ל-8 שנים למערכת ההיברידית או 160,000 ק"מ לסוללה, הניתנת להארכה עד 10 שנים או מיליון ק"מ ! (הנדיבה ביותר בשוק) בתוספת לכמה מאות שקלים בשנה, המוסיפה לשקט הנפשי, מדובר בתג מחיר סביר עבור קרוסאובר חשמלי יוקרתי, העשוי להתאים גם כרכב שני למשפחה אמידה, או כרכב עיקרי לטיפוסים עירוניים שלא יוצאים כמעט לטיולים ארוכי טווח. אלו שימצאו שהמכונית מתאימה להם, יפגשו מכונית פרימיום מאוד נעימה לנהיגה.



עוד ממבחני דרכים