מבחן דרכים: מאזדה 3 החדשה 2019

מאזדה 3 החדשה זוכה לעיצוב מסובב ראשים, תא נוסעים שמטשטש לחלוטין את הגבולות עם דגמי יוקרה ורשימת אבזור ארוכה, אך מסתפקת ביחידת כח 165 כ"ס וותיקה ומחיר התחלתי של 145,000 שקל. שווה את הכסף?

ששי כהן 01 בנוב, 2019
מאזדה 3 החדשה 2019

8 שנים חלפו מאז שסיימה מאזדה את הובלת שוק הרכב הישראלי. מי שהיתה בעבר מותג רכב עממי שזכה להצלחה מרשימה במכירות שנים ארוכות בישראל, עברה מהפך בשנים האחרונות וכדי לשרוד בעולם הרכב התחרותי, נאלצה לשנות כיוון ולכוון לעבר מותגי היוקרה, במהלך שכלל שדרוג משמעותי של איכות הדגמים, אך לצערנו גם שדרוג משמעותי במחירים. בעידן הנוכחי רווי המיזוגים בעולם הרכב, כיצרן עצמאי קטן במונחים עולמיים, מאזדה היתה חייבת להפוך להיות יוקרתית כדי לשרוד, או להיבלע בתוך יצרן גדול אחר. אבל מוניטין זה משהו שנבנה בשנים, והכרה כמותג עממי בישראל לא יכולה להשתנות למותג יוקרה בין לילה. ומאזדה 3 במחיר בסיסי של 145,000 שקל מרימה הרבה גבות בציבור הרחב. אבל האם מתחת לסמל העממי מסתתרת מכונית יוקרה שדווקא מתומחרת אטרקטיבי? יצאנו לבדוק.


מסובבת ראשים

המשפחתיות של מאזדה כמעט תמיד היו ספורטיביות למראה ומפתות בעיצוב ובמיוחד בגרסאות ה-5 דלתות שלהן, החל ב-323F עם הפנסים המתקפלים עימה נכנסה בהצלחה מאזדה לשוק הישראלי ב-1992, דרך הלאנטיס F ועד שלושת הדורות של "מאזדה 3" החל מ-2003. הדור הרביעי שלה שהושק לאחרונה בארץ, זוכה לעיצוב ספורטיבי ומוחצן עוד יותר, וגרסת ההאצ'בק הספורטיבית שלו שהתייצבה למבחן נראית פשוט מעולה וסובבה ראשים כמעט בכל מקום שעברנו בו בימי המבחן.

המשפחתית הכי איכותית 

גם כשמתיישבים בתא הנוסעים, אי אפשר שלא להתפעל מסביבת הנהג והנוסעים: במאזדה מצהירים שה-3 החדשה מהווה אלטרנטיבה אמיתית למותגי היוקרה, והתמקמות במושב הנהג, התבוננות בעיצוב הנאה, ליטוף של המשטחים השונים ומבט מעמיק נוסף, חושפים שללא ספק מדובר כיום במשפחתית העממית האיכותית ביותר כרגע בישראל, שאם נהיה כנים, מצליחה להיראות ואף להרגיש לא פחות איכותית ממתחרות כמו אאודי 3 וב.מ.וו סדרה 1 הנוכחית (לפחות עד שנפגוש את הדור החדש שלה). מאוד אהבנו גם את לוח השעונים שמצליח לשלב בעיצובו בין הדגמים המסורתיים של מאזדה (שעון מהירות גדול ואנלוגי, מד סל"ד גדול ושעוני דלק וחום מנוע) בעיצוב שמזכיר מאוד את ה-323F משנות ה-90, אך יחד עם זאת מדובר בחצי לוח שעונים דיגיטלי עם מסך TFT. מעבר לכך, אהבנו את תנוחת הישיבה הנמוכה יחסית והמרכב הקצר (4.46 מטר), המשדרים אופי ספורטיבי, ולמרות בסיס גלגלים של 272 ס"מ, מדובר במכונית שאינה נחשבת לאחת המרווחות בקבוצה, ויותר משני מבוגרים מאחור כנראה לא יסתדרו.

מאזדה 3 החדשה 2019

רשימת אבזור ארוכה

אם עוד ניתן להתווכח על איכות החומרים וההרכבה אם היא זהה או לא למותגי יוקרה, כשמגיעים לסעיף האבזור, המאזדה ככל הנראה לא רואה אותה ממטר… בשעה שכיום גרסאות הבסיס של כמעט כל הקומפקטיות היוקרתיות סובלות מאבזור בסיסי ומעליב, ה-3 החדשה משווקת כרגע רק ברמת הגימור SPIRIT הגבוהה, וכוללת רשימת אבזור מרשימה, הכוללת בין השאר: תאורת LED היקפית מלאה, גג שמש חשמלי, חישוקי "18 ספורטיביים, קיפול מראות חשמלי, כניסה והתנעה ללא מפתח, מולטימדיה עם מסך "8.8 דוברת עברית, הכוללת גם מצלמת רוורס, 8 רמקולים ותמיכה באפל קארפליי, כאשר באופן לא ברור התעקשה מאזדה להכניס גם נגן CD בעידן בו הוא נעלם ממרבית המכוניות. מה חסר לנו? ריפודי העור שאפיינו את הדגם היוצא נעלמו בדגם החדש. תחליטו, אתם מותג יוקרה או לא?

מאזדה 3 החדשה 2019

יחידת כח וותיקה

כחלק מהניסיון לשמור על רמת מחיר סבירה בשוק הישראלי, ה-3 החדשה נחתה בארץ עם יחידת הכח המוכרת מהדור היוצא, הכוללת את מנוע הבנזין 2.0 ליטר 165 כ"ס, המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 6 הילוכים, כאשר בחו"ל משווקת המכונית עם מנוע ה-Skyactiv-X בעל הטכנולוגיה החדישה, המפיק 180 כ"ס ומציע חיסכון של 10% בדלק מול המנוע "הישראלי". על הכביש, מדובר במכונית זריזה (8.4 שניות ל-100 קמ"ש) ותיבת ההילוכים חלקה כחמאה ומציעה שיתוף פעולה מעולה עם המנוע, אולם היציאה מהמקום מרגישה מעט כבדה, ולמרות 165 כ"ס ומומנט מרבי של 21.7 קג"מ, נדמה שמכוניות עם מנועי טורבו קטנים משמעותית מרגישים יותר חיים. מעבר לכך, מדובר ללא ספק במכונית מהנה לנהיגה יחסית לסגמנט, עם הגה מתקשר יחסית, שלדה ספורטיבית ואחיזת כביש גבוהה, המאפשרים נהיגה נמרצת בכבישים מפותלים ואפילו חיוכים שישתלטו לכם על הפנים. תחת מאמץ, רעש המנוע יחדור לתא הנוסעים, אך מדובר בצליל ספורטיבי שאפילו נעים לאוזן לחובבי הנהיגה. בסיומו של המבחן נרשמה גם צריכת דלק של 12 ק"מ לליטר בנהיגה משולבת, אך מי שמרבית נסיעותיו בתוך העיר, יתקשה לחצות את קו ה-10 ק"מ לליטר.

מאזדה 3 החדשה 2019

בסעיף הבטיחות, מרשימה המאזדה עם חבילת בטיחות מתקדמת הכוללת: התראת שמירת מרחק עם בלימה אוטונומית עם 80 קמ"ש כולל הולכי רגל, התראת סטייה מנתיב עם תיקון אקטיבי של ההגה, בקרת שיוט אדפטיבית, החלפת אורות אוטומטית, התראת שטח מת במראות הצד, התראה תנועה חוצה מאחור, התראת עירנות הנהג, 7 כריות אוויר ועוד, ולמכונית ציון מלא של 5 כוכבים בריסוק.

שווה את הכסף?

במחיר החל מ-145,000 שקל לגרסת הסדאן, או 148,000 שקל לגרסת ההאצ'בק הנבחנת כאן, מאזדה 3 החדשה נוטשת לעת עתה את התחרות בסגמנט המשפחתיות ואת ציי הרכב, מה שאומר שנכון לעתה תימכר אפילו פחות מהדור היוצא. ללא סמל יוקרתי בחזית, תתקשה מאזדה להציע גם "אלטרנטיבה אמיתית למותגי היוקרה", אך אם תקחו אותה למבחן ותשוו אותה נגיד לאאודי A3, לקסוס CT200h או אפילו לב.מ.וו סדרה 1 הנוכחית, אתם עשויים לגלות שהמאזדה פשוט נותנת לכם יותר, אולי אפילו הרבה יותר. ה-3 החדשה מצמצמת כמעט ל-0 את הפער באיכות מול הקומפקטיות היוקרתיות (למעט ה-A קלאס החדשה), עדיין מהנה לנהיגה, נהנית ממוניטין מצוין של אמינות יפנית, נראית מעולה בגרסת ה-5 דלתות ומאובזרת באופן שמביך כל קומפקטית יוקרתית, כשבסעיף החובה, צריכת הדלק מעט גבוהה. הסיכוי של מאזדה 3 לחזור למרכז הבמה עשוי להתרחש דווקא בינואר הקרוב, בו להיטי המכירות הנוכחיים בשוק המשפחתיות (יונדאי איוניק וטויוטה קורולה) צפויים לספוג התייקרות חדה במחיר עקב המיסוי הירוק החדש, ויחד עם גרסת בסיס חדשה ל-3 שמכוונת יותר לציי הרכב, תהיה לדלק מוטורס הזדמנות להחדיר את מאזדה 3 לשוק במספרים משמעותיים. אבל זה דורש יצירתיות ותמחור אגרסיבי מצד היבואן. האם הוא ירים את הכפפה? ימים יגידו.

עוד ממבחני דרכים