מבחן דרכים: מרצדס EQC החשמלית

408 כ"ס, תאוצה ל-100 קמ"ש ב-5.1 שניות, הנעה 4X4 וטווח נסיעה של 412 ק"מ בין טעינות: המכונית החשמלית הראשונה של מרצדס, משלבת ביצועים ספורטיביים ונוחות נסיעה מצוינת, יחד עם עלויות אחזקה נמוכות במיוחד. שווה חצי מיליון שקל?

ששי כהן 19 בנוב, 2020
מרצדס EQC החשמלית

צילומים: משה נרקיס

שנתיים לאחר שנחתו כאן יגואר i-Pace ואאודי אי-טרון, הנציגים הראשונים של דגמי ה-SUV החשמליים והיוקרתיים, מצטרפת גם מרצדס לעידן החשמלי עם דגם ה-EQC, הסנונית הראשונה שלה בסדרת ה-EQ החשמלית, המקדימה 3 דגמים 100% חשמליים שינחתו כאן בשנה הקרובה. באופן מפתיע משהו, בחר היבואן להשיק את הרכב עם מחיר הנמוך בכמה עשרות אלפי שקלים מהמתחרה הישירה מבית אאודי. מה יש לדגם להציע מעבר לזה? יצאנו למבחן היכרות.

בולט על הכביש

מפגש במציאות עם ה-EQC חושף רכב פנאי-שטח גדול ומרשים למראה, אך בעל שפת עיצוב השונה משמעותית מדגמי ה-SUV של היצרן, כאשר את עיקר השינויים תמצאו בחזית הרכב שזוכה לעיצוב ייחודי, עם גריל הכולל תריסים חשמליים לשיפור האוירודינמיות, צביעה בשחור מבריק המלווה חלקים נוספים של המרכב, פנסים ראשיים מסוג מולטיבים LED אדפטיביים, תאורת LED היקפית, חישוקי גלגלים "19-21 (בהתאם לרמת הגימור) ועיצוב חלק וזורם שנועד לספק מקדם גרם נמוך ככל האפשר לטובת יעילות דינמית וחיסכון בחשמל. מעבר לכך, מדובר ברכב גדול מידות עם 4.76 מטר לאורך, 1.88 מטר לרוחב, גובה של 1.62 מטר ותא מטען מרשים של 500 ליטר לפני קיפול המושבים האחוריים. צמיג רזרבי לא תמצאו ובמקומו יש ערכה לתיקון פנצ'רים.


אבזור עשיר כסטנדרט

כניסה לתא הנוסעים חושפת את המראה המתקדם והיוקרתי המאפיין את דגמי היצרן מהשנים האחרונות, עם שינויים קלים שבראשם עיצוב פתחי מיזוג מלבני וצר במקום הטורבינות המוכרות.  האבזור מרשים כבר מרמת הגימור הבסיסית וכולל לוח שעונים דיגיטלי "10.25 הניתן להתאמה אישית, מסך מולטימדיה מרכזי "10.25, ריפודי עור (סינטטי) חלון גג חשמלי (לא פנורמי), תאורת אווירה ב-64 צבעים, כניסה והנעה ללא מפתח, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית, דלת תא מטען חשמלית עם פתיחה וסגירה גם בהנפת רגל ועוד. אבזור הבטיחות כולל כסטנדרט התרעת שמירת מרחק עם בלימה אוטונומית (כולל זיהוי הולכי רגל, אופניים ואופנועים), בקרת סטייה מנתיב אקטיבית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת במראות הצד, התרעה על תנועה חוצה מאחור, התרעת ערנות הנהג, התרעה על תנועה חוצה בצמתים ועוד. מעבר לכך, למכונית ציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי עם ציונים מרשימים של 96% בהגנה על מבוגרים ברכב ו-90% בהגנה על ילדים ברכב. רמת הגימור האמצעית שנבחנת כאן "אלקטריק ארט" כללה בנוסף: מערכת שמע יוקרתית של בורמייסטר, חישוקי "20, תצוגה עילית של נתוני הדרך על השמשה, פונקציית מאסאז' למושבים הקדמיים, ובקרת אקלים 3 אזורים.

מרצדס EQC תא נוסעים

רקטה חשמלית

ה-EQC מצוידת בצמד מנועים חשמליים, כאשר הראשון יושב על הסרן הקדמי ומאפשר נסיעה רוב הזמן בהנעה קדמית, כאשר מנוע חשמלי נוסף היושב על הסרן האחורי משתלב במידה ונדרשת יותר אחיזת כביש או בנסיעת שטח עם הנעה כפולה. המנועים מפיקים הספק משולב של 408 כ"ס ומומנט של 77.5 קג"מ (הגבוה בקטגוריה), המבטיחים ביצועים חמים עם תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-5.1 שניות (לא רע לרכב השוקל 2.5 טון) ומהירות מרבית שהוגבלה אלקטרונית ל-180 קמ"ש. על הכביש מדובר בסוג של רקטה: התאוצה מהמקום מסחררת, הגב שלכם נדבק למושב בכל דריסה עצבנית של דוושת הגז (או החשמל ליתר דיוק) וכל חובב ביצועים ימצא עצמו משתעשע בתאוצות של טיל שיוט קרקע קרקע בכל יציאה מהמקום ובכל האצה גם תוך כדי נסיעה. בניגוד לרכבי ספורט עתירי אגזוזים ורעש, במקרה של ה-EQC הכל נעשה בשקט מופתי, ללא דרמטות ועם ניתוק לחלוטין של רעש מהנעשה בחוץ. אל אלו מצטרפים אחיזת כביש גבוהה ותנוחת ישיבה גבוהה הנדרשים בפלח השוק הזה.

מרצדס EQC תא נוסעים

412 ק"מ טווח נסיעה?

יחד עם סוללת ליתיום-יון בקיבולת 80 קוט"ש מציע הדגם טווח נסיעה של 412 ק"מ בין טעינות, שלכאורה עשוי לספק נסיעה ממרכז הארץ לאילת, אך סביר להניח שאף אחד לא יקח את הסיכון להיתקע בדרך בלי חשמל. במקרה הזה, המכונית תומכת גם בעמדת טעינה מהירה ציבורית המספקת 80% מהסוללה ב-40 דקות בלבד, ומאפשרת תוספת מרשימה של 300 ק"מ נסיעה. טעינה דרך עמדת טעינה ביתית (Mode 3) אורכת 11 שעות. בנהיגה רגועה ובחירה במצב נהיגה חסכוני תוכלו לקבל לקבל בסביבות 50 ק"מ פחות מהטווח הרשמי.

לצד הביצועים החמים ונוחות הנסיעה המפנקת ומשובחת, ה-EQC היא גם המכונית הזולה ביותר באחזקה כיום של מרצדס בישראל. עלות אגרת הרישוי השנתית עומדת על כ-541 שקל בלבד, עלות הנסיעה לק"מ על חשמל זולה דרמטית ביחס לדגמי בנזין או דיזל (עלות טעינה מלאה עומדת על כמה עשרות שקלים בלבד) והרכב מוצע כיום עם חבילת שירות הכוללת 3 טיפולים, שירות גרירה וחילוץ ועוד.

מרצדס EQC

החל מ-499,900 שקל

מחיר מרצדס EQC מפתיע ומתחיל ב-499,900 שקל, מחיר הנמוך בכמה עשרות אלפי שקלים מאאודי אי-טרון המתחרה העיקרית שלה בארץ, ומגיע עד 590,000 שקל לגרסה הבכירה שמצוידת בחבילת עיצוב AMG Line. בתמורה למחיר הנ"ל תקבלו רכב פנאי-שטח יוקרתי ומפנק, בטיחותי וידידותי לסביבה, המציע ביצועים חמים לצד הוצאות אחזקה נמוכות במיוחד וחוויית נהיגה חשמלית ממכרת שאחריה כנראה תתקשו לחזור לרכב המונע במנוע בנזין. אם היינו צריכים לבחור היום בין הדגם החשמלי לדגמי ה-GLC או ה-GLE בעלי ההנעה הרגילה, ללא ספק היינו מאמצים את החשמלי.



עוד ממבחני דרכים