מבחן דרכים: סיאט לאון החדשה 2021

סיאט לאון נוחתת בארץ בדור 4 שבפיתוחו הושקעו לא פחות מ-1.1 מיליארד יורו, המבטיח שדרוג משמעותי של תא הנוסעים, איכות הנסיעה והבטיחות, וגם צריכת דלק נמוכה יותר הודות למערכת מיקרו היברידית. איך כל זה מתבטא במציאות והאם זה מצדיק עליה במחיר?

ששי כהן 31 בדצמ, 2020
סיאט לאון החדשה 2021

בשלושת הדורות הקודמים של סיאט לאון, נהנה הדגם מפופולריות נאה שהלכה והשתפרה בארץ מדור לדור. בדור הראשון שלו (מ-1999) נמכרו בסה"כ 926 מכוניות. בדור השני (מ-2006) טיפס המספר ל-2,343 מכוניות ומהדור השלישי שלו (מ-2013) נמכרו כאן כבר 12,201 מכוניות. יחד עם זאת, בדומה למגמה שמאפיינת את שוק הרכב ומעבר של הלקוחות לעבר שלל דגמי הפנאי, מאז שנת 2016 שהיתה שנת שיא של הדגם בארץ, בה 26% ממכירות המותג היו של הלאון, פחת נתח השוק של המכונית בהתמדה מדי שנה ובשנה הנוכחית רק 7% ממכירות סיאט בישראל היו מדגמי הלאון. עכשיו יש לנו דור חדש שמבטיח לעשות הכל טוב יותר. האם זה מספיק כדי לשנע אתכם לוותר על ג'יפון?

"הלאון הטובה ביותר עד כה"

בהשקעה של 1.1 מיליארד יורו, פיתחה סיאט את הדור הרביעי של הלאון, אשר בדומה לדור היוצא, חולק שלל מכלולים עם האחיות החורגות בדור החדש של משפחתיות קונצרן פולקסווגן. לצד עיצוב חדש המהווה התפתחות של הדור היוצא ומציע מראה מודרני יותר, פותחה המכונית על שלדת ה-MQB-EVO המשרתת גם את הדורות החדשים של אאודי A3, סקודה אוקטביה ופולקסווגן גולף החדשה שתנחת כאן בתחילת השנה. הדגם החדש גם צמח קלות במידות, עם 4.38 (8.6+ ס"מ) מטר לאורך ובסיס גלגלים של 268 ס"מ (6.8+ס"מ), המקנים לרכב תא נוסעים מרווח מבעבר ובעיקר לאלו היושבים מאחור. נפח תא המטען עומד על 380 ליטר ממוצעים לקטגוריה. האבזור החיצוני כולל כסטנדרט: פנסי חזית מסוג Eco Led (תאורה ראשית מסוג LED אך פנסי איתות רגילים), גג שמש פנוראמי חשמלי, שמשות אחוריות מושחרות, חיישני רוורס, מצלמת רוורס וחישוקי גלגלים קלים "17.


תא נוסעים מעוצב ומאובזר

שינוי דרמטי יותר תמצאו בתוך תא הנוסעים, המטפל באחת מנקודות התורפה של הדור היוצא שנגעו לעיצוב הפנים חסר המעוף. הדור החדש זוכה לתא נוסעים הרבה יותר מעוצב ומזמין, המקנה אווירה מאוד נעימה, עם איכות חומרים והרכבה שקפצו מדרגה, ואפילו נגיעות יוקרתיות שעוטפות את תא הנוסעים. הדגם משווק בארץ ב-2 רמות גימור לבחירה: "Style" הבסיסית שנבחנת כאן, ו-"FR" הספורטיבית שתגיע במהלך ינואר לאולם התצוגה. כבר מרמת הגימור "סטייל" תמצאו תאורת פנים חכמה מסוג LED הניתנת גם לכיוון עוצמת האור, גג שמש חשמלי עם פתיחה כפתור מגע, הגה ספורטיבי קטום מצופה עור, מושבים נוחים עם ריפוד בד בצבע אפור בהיר התורם לתחושת אווריריות, וגם אהבתי את השילוב של דיפוני הבד בדלתות שתורם למראה הרבה פחות קודר ופלסטיקי. אל אלו מצטרפים בקרת אקלים דיגיטלית עם 3 אזורי אקלים, התנעה בכפתור, חיישני אורות וגשם, קיפול מראות חשמלי ומולטימדיה מקורית עם מסך מגע "8.25 השולטת על מרבית מערכות הרכב, עם תמיכה מלאה בעברית ותמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי.

סיאט לאון החדשה 2021

בטיחות

הלאון משווקת עם חבילת בטיחות מקורית הכוללת 6 כריות אוויר, התרעת שמירת מרחק כולל זיהוי הולכי רגל עם בלימה אוטונומית, התרעה ותיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת ערנות הנהג, ולמכונית ציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי של EuroNcap.

סיאט לאון החדשה 2021

מנוע 1.5 ליטר mHEV 

חידוש משמעותי נוסף תמצאו מתחת למכסה המנוע: אמנם בבסיס תמצאו את אותו מנוע טורבו TSI בנפח 1.5 ליטר, 4 צילינדרים המפיק 150 כ"ס ומומנט מירבי של 25.5 קג"מ, המשודך לתיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים המוכרים מהדור היוצא, אך ליחידת הכח החדשה מצטרפת מערכת מיקרו היברידית (48V) התורמת לחיסכון בדלק ופליטת מזהמים נמוכה יותר, ועל הדרך מאפשרת גם התנעות זריזות ושקטות יותר (Start&Stop) וכיבוי מנוע בשיוט נינוח. על הכביש מדובר במכונית זריזה למדי ואפילו די מהנה לנהיגה: התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 8.4 שניות זריזות, אחיזת הכביש גבוהה, ההגה במפתיע גם די מתקשר ומעניק במידה מסוימת גם פידבק לא רע מהנעשה על הכביש, ובכל רגע נתון יש לכם מספיק כח כדי לצאת לעקיפה. בשיוט נינוח מתערבת גם היחידה ההיברידית שמכבה את המנוע (ניתן לראות זאת במד הסל"ד שיורד ל-0) וזה בהחלט פיצ'ר די חביב. בחלק הראשון של המבחן שביצענו נסיעה בין עירונית נינוחה ולא מאומצת למרחק של כמה עשרות ק"מ, הראה מחשב הדרך גם נתון של 20 ק"מ לליטר. בהמשך המבחן עם שילוב של יותר נסיעות עירוניות, קיבלנו תוצאה של קרוב ל-14 ק"מ לליטר בממוצע. יחד עם זאת, מנוע הטורבו של הרכב מעודד לחיצה על הגז ומי שימצא עצמו נכנע לפיתוי, יכול בהחלט לצפות לנתונים פחות מרשימים. מעבר לכך, בשל כיול ספורטיבי יחסית של הדגם, המתלים מעט נוקשים ואיכות הנסיעה מעט נפגעת בכבישים עירוניים שאינם סלולים היטב.

סיאט לאון החדשה 2021

החל מ-134,900 שקל

בדומה למגמה המאפיינת את שוק הרכב הישראלי גם בתחילת 2021 וכוללת עליית מחירים, גם מחיר סיאט לאון החדשה מתייקר ומתחיל ב-134,900 שקל לגרסת ה-Style שנבחנת כאן ועם תוספת לא מבוטלת של 18,000 שקל לגרסת ה-FR שתצטרף בקרוב. עבור המחיר הנ"ל, תקבלו את הלאון נאה יותר למראה, עם תא נוסעים הרבה יותר איכותי, מעוצב ומאובזר, ועם יחידת כח שמציעה שילוב מוצלח מבעבר של ביצועים וצריכת דלק. הבעיה העיקרית של הלאון, מגיעה כמובן מעצם היותה משפחתית ולא ג'יפון, מה שאומר שמרבית הלקוחות יעדיפו להוסיף עוד קצת ולקח ג'יפון, מה שאומר שהלאון כנראה לא תשחזר את הצלחת העבר, אבל להערכתנו עדיין עשויה לספק כמות נאה של מסירות מדי שנה.



עוד ממבחני דרכים