מבחן דרכים: סיטרואן ברלינגו החדשה

המלכה החדשה של הטנדרונים? סיטרואן ברלינגו החדשה לוקחת את היתרונות המסורתיים של הדגם כרכב עבודה ופנאי מוצלח, ומשדרגת אותם בבטיחות מתקדמת, עיצוב מרשים עם שלל אפשרויות התאמה אישית ולראשונה גם תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית.

ששי כהן 23 בספט, 2019
סיטרואן ברלינגו החדשה

לסיטרואן ברלינגו שמורה לי פינה חמה בלב: עם שיחרורי מצה"ל באמצע שנות ה-90, התחלתי לעבוד כטכנאי של בזק ושנתיים היה צמוד אלי רכב מסוג סיטרואן C15, טנדרון שפותח על בסיס מכונית הסופר-מיני סיטרואן ויזה ששורשיו היו בסוף שנות ה-70. לא סבלתי את הרכב הזה ! הוא היה רועש, צפוף, לא ממש אמין (למרות שהיה די חדש), המזגן בהתקנה מקומית בקושי קירר ועל פינוקים בתא הנוסעים אפשר היה רק לחלום.

סיטרואן C15

סיטרואן C15 של בזק בשנת 1996 רגע לפני עידן הברלינגו שהציג מהפכה בעולם הטנדרונים. צילום: ישראל סאן

ואז הגיע המחליף שלו… בשנת 1996הגיע הדור הראשון של סיטרואן ברלינגו, שהציע גישה חדשה ומהפכנית בעולם הטנדרונים, עם רכב שפותח מראש כמסחרית ולא נשען על איזו סופר-מיני, עם עיצוב מודרני ונאה, תא נוסעים מעוצב שהציע תחושה של מכונית פרטית איכותית, ופינוקים שיכולנו רק לחלום עליהם באותה תקופה כמו הגה כח, מזגן מקורי מקפיא, חלונות חשמל, נעילה מרכזית ואפילו צמד כריות אוויר, וזאת כמובן בתוספת למרווח מצוין, תא מטען ענק וחלל נוסעים סופר שימושי שהציע שילוב מעולה בין שימושיות בעבודה ונוחות בזמן הפנאי. מה אני אגיד לכם, מרצדס…


הדגם שמוביל את הקטגוריה מזה 15 שנים !

כמה שנים טובות נהגתי על ברלינגו, וגם כשעברתי לעבוד בחברה אחרת קיבלתי שוב את הרכב הזה (או את התאום מבית פיג'ו). מאות אלפי ק"מ חרשתי עליו בכל הארץ באמינות גבוהה, והתאמה מושלמת גם לדרישות העבודה, וגם בזמני החופשי, בתקופה שהייתי רווק ובתקופה שהתחתנתי והגיע הילד הראשון. את היתרונות המובהקים של הברלינגו המהפכני שגרר שלל חיקויים בתצורת המרכב לאחר מכן ע"י המתחרים, אימצו עד כה יותר מ-59,300 לקוחות בישראל, שהפכו אותו לדגם המוביל את הקטגוריה מזה 15 שנים !

סיטרואן ברלינגו דור 1

היו ימים… 6 שנים ביליתי עם ברלינגו, מתקופת הרווקות ועד לילד הראשון

ב-2008 הגיע הדור השני של הברלינגו, שנראה היה יותר כמתיחת פנים מקיפה לדור הראשון והמוצלח, ולא הביא עמו שינויים מהפכניים. הדור השלישי שהוצג ב-2018 ונחת בארץ בחודשים האחרונים, מציג קפיצת מדרגה משמעותית מול הדור היוצא, עם שדרוג ניכר בכל הפרמטרים, והבטחה לפתוח פער מול המתחרים בקטגוריה. מה יש לו להציע? יצאנו לבדוק.

סיטרואן ברלינגו החדשה

עיצוב, מידות וכושר העמסה 

מפגש במציאות עם הברלינגו החדש חושף טנדרון נאה למראה, שמטשטש עוד יותר את הפער בין הופעה של רכב עבודה לסוג של מיניוואן קומפקטי. אמנם לישראל לא מיובאים כעת הגרסאות המפוארות באמת של הברלינגו, שמהוות אפילו סוג של תחרות אמיתית למיניוואנים או לג'יפונים, אך גם הדגם "הישראלי" מציג עיצוב נאה ומיישר קו עם שפת העיצוב הנוכחית של סיטרואן. מעבר לכך, מדובר ברכב שמצח במידות וכבר בגרסתו הקצרה מציע אורך של 4.4 מטר (2.3+ס"מ), רוחב של 1.85 מטר (4.8 +ס"מ), גובה של 1.88 מטר (7.9+ ס"מ) ובסיס גלגלים של 278.5 ס"מ (5.7+ס"מ). נפח תא המטען פחת דווקא ועומד על 597 ליטר לעומת 675 ליטר בדגם היוצא, אך בקיפול המושבים האחוריים נוצר משטח זהה בנפח 3,000 ליטר. כושר העמסה של הדגם דווקא עלה קלות ל-829 ק"ג. בסעיף השימושיות תמצאו גם אופציה לשתי דלתות צד משני צדי הרכב ושתי דלתות תא מטען הנפתחות ב-180 מעלות.

סיטרואן ברלינגו החדשה

תא מטען בנפח 597 ליטר. כושר העמסה של הדגם עלה קלות ל-829 ק"ג

תא נוסעים

התמקמות במושב הנהג של הברלינגו, חושפת בראש ובראשונה תנוחת ישיבה גבוהה, גבוהה מאוד אפילו. אם לוקחים בחשבון את גובה המכונית (1.88 מטר), מסתבר שאתם יושבים יותר גבוה מרכב הפנאי C5 איירקרוס… וסביר שתשבו יותר גבוה כמעט מכל הג'יפונים בסביבה. המושבים הקדמיים נוחים, וגם היושבים מאחור נהנים משלושה מושבים נפרדים הניתנים לקיפול ושני מושבים נוספים (בגרסת ה-7 מושבים) הניתנים לפירוק וקיפול בצורה נוחה, ומרווח מצוין לכל הכיוונים. שדה הראיה של הנהג לחזית ולצדדים מעולה, אך הראות לאחור נפגמת משמעותית בשל רשת הברזל שמפרידה בין תא הנוסעים לתא המטען, ולמרות שמדובר ברכב מסחרי, שנדרש לתמרונים ברוורס לעיתים קרובות, מצלמת רוורס לא נמצאת בתפריט ונכון לעכשיו גם לא ניתן להתקין.

סיטרואן ברלינגו החדשה

סביבת נהג בסגנון רכב פרטי

מעבר לכך, סביבת הנהג נאה ועושה שלב נוסף לעבר מכוניות הנוסעים, ורכב המבחן ברמת הגימור SHINE כלל גם מולטימדיה עם מסך מגע "8 ולוח שעונים דובר עברית, תמיכה באפל קארפליי ושלל תאי אחסון גדולים לכל שימוש וצורך, לרבות מדף גדול ושימושי מעל למושבים הקדמיים יחד עם שני תאי כפפות גדולים, אחד מהם מקורר, ותא נסגר נוסף מעל לוח המחוונים. בסעיף הבטיחות, רושם הדגם קפיצת מדרגה משמעותית עם ציודו לראשונה של הרכב בשלל מערכות בטיחות אקטיביות מקוריות כסיוע לנהג למניעת תאונה, הכוללות: תיקון סטייה מנתיב הנסיעה, התרעת שמירת מרחק עם בלימה אוטונומית, זיהוי תמרורי מהירות ואפשרות להתאמה אקטיבית של מהירות הנסיעה בהתאם, בקרת זינוק בעליה, בקרת שיוט, חיישני אורות, 6 כריות אוויר ועוד.

סיטרואן ברלינגו החדשה

לראשונה עם תיבה אוטומטית פלנטרית

הברלינגו החדש משווק בארץ עם 3 מנועים לבחירה: החל מגרסאות דיזל 75 כ"ס ו- 100 כ"ס המשודכים לתיבת הילוכים ידנית, כאשר החדשה העיקרית מתחת למכסה המנוע נוגעת לאופציה ליחידת כח הכוללת מנוע טורבו-דיזל 1.5 ליטר 130 כ"ס המוצע בשילוב לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית עם 8 הילוכים (ולא רובוטית עם מצמד בודד כמו בדור היוצא), המאפשרת שילוב מוצלח של ביצועים ונוחות נסיעה גבוהה, יחד עם צריכת דלק נמוכה. על הכביש, מדובר ביחידת כח חלקה ונעימה, אשר מספקת ביצועים נאים, עם תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-10.7 שניות בלבד, העברות הילוכים חלקות כחמאה ותחושה כללית של נהיגה בסוג של מיניוואן, למעט בתחום הבידוד מרעשים, שם נשמע קולו של מנוע הדיזל חודר לתא הנוסעים (לא באופן חריג מהמקובל בקטגוריה, אך לא שקט כמו שמציעים רכבי הפנאי של החברה המצוידים ביחידת הכח הנ"ל). יחד עם שלדת ה-EMP2 החדשה של היצרן, מתקבלת כאן גם מכונית בטוחה לנהיגה, עם התנהגות כביש טובה ונוחות נסיעה משופרת, בין השאר הודות לכיול מחודש למתלים. צריכת הדלק של המכונית במבחן, שנעה במסלול שרובו המוחץ היה בתחום העירוני הפקוק עמדה על קרוב ל-12 ק"מ לליטר בממוצע.

סיטרואן ברלינגו החדשה

המלכה החדשה

בסיכומו של מבחן, סיטרואן ברלינגו החדשה לוקחת את כל היתרונות המסורתיים של הדגם לאורך השנים, שכללו טנדרון המצליח לשלב בצורה אופטימלית בין רכב עבודה לרכב משפחתי, יחד עם אמינות גבוהה ושימושיות מעולה במחיר סביר, ומשדרגת אותם בעיצוב חדש ונאה יותר ברוח הרכבים הפרטיים של היצרן, תא נוסעים מפנק מתמיד (בגרסת ה-Shine) חבילת בטיחות מקורית מתקדמת שמוצעת לראשונה בדגם ומקפיצה את בטיחות הרכב, וכמובן תיבה אוטומטית "אמיתית" שמוצעת לראשונה בדגם ומשדרגת משמעותית את נוחות הנסיעה (בעיקר עבור אלו שסולדים מגיר ידני). כצפוי, המחירים צמחו גם בדגם החדש ומתחילים ב-143,990 שקל לדגם ה-75 כ"ס שמיועד בעיקר לציי הרכב ולשוק ה-0 ק"מ, כאשר תמורה גרסת ה-100 כ"ס תצטרכו להוסיף 1,000 שקלים בלבד, וגרסת הדיזל אוטומטית 130 כ"ס הנבחנת כאן עולה כבר 151,990 שקל.



עוד ממבחני דרכים