מבחן דרכים: סקודה אוקטביה 1.0 ליטר החדשה 2021

מושבי ספורט "באקט", חבילת עיצוב ספורטיבית והופעה שרירית, ומצד שני מנוע טורבו 1.0 ליטר וגיר אוטומטי… סקודה אוקטביה, המכונית האירופאית הנמכרת ביותר ב-10 שנים האחרונות בישראל, בדור חדש המבטיח לעשות הכל טוב יותר. איך מסתדר החיבור הזה על הכביש? יצאנו למבחן.

ששי כהן 06 בדצמ, 2020
סקודה אוקטביה 1.0 ליטר דיינמיק

100,000 מדגמי סקודה אוקטביה עלו לכביש מאז שנחת בארץ בשנת 1996 הדור הראשון של הרכב, משה שהופך אותה לא רק למכונית המשפחתית האירופאית הנמכרת ביותר בישראל, אלא גם לדגם האירופאי הנמכר ביותר בארץ ב-10 שנים האחרונות, עם ביקוש מרשים הן בציי הרכב, הן בקרב לקוחות פרטיים והן בקרב נהגי המוניות. עכשיו יש לנו דור 4 חדש לחלוטין שמבטיח לעשות הכל טוב יותר, ולנסות לשכנע אתכם לוותר על רכב פנאי ולהישאר עם המרכב המשפחתי המסורתי. מה יש לו להציע? יצאנו לבדוק עם גרסת הטורבו 1.0 ליטר החדשה שנחתה בארץ בחודש החולף.

כיאה למותג סקודה הנשען על חברת האם פולקסווגן השמרנית, גם בדור החדש לא תמצאו עיצוב חדש ומהפכני, אלא יותר אבולוציה של הדור היוצא. יחד עם זאת, העיצוב המחודש של הרכב מצליח לגרום לה להיראות נחשקת יותר, פנסי ה-LED הצרים בחזית והגריל הרחב מעניקים לה הופעה אלגנטית יותר, ורכב המבחן שצויד בחבילת העיצוב הספורטיבית "דיינמיק", הכוללת גריל ומראות צד בצבע שחור מבריק, חישוקי "17 ספורטיביים מרהיבים למראה וספוילר אחורי צנוע, מעניקים לה לדעתנו את המראה המושך בין רמות הגימור של הדגם החדש. כשמשלימים את הסיבוב סביב המכונית, נדמה אפילו שיש לנו כאן "בייבי סופרב" ואולי מראה של הכי מכונית מנהלים בסגמנט המשפחתיות. האוקטביה שתמיד היתה מהגדולות בקטגוריית המשפחתיות, ממשיכה לצמוח במידות עם 4.69 מטר לאורך, 1.83 מטר לרוחב וגובה של 1.47 מטר. למרות בסיס גלגלים של 268 ס"מ שכבר לא מהמובילים בקטגוריה, הודות לתכנון חכם של המרכב, מדובר במכונית כנראה הכי מרווחת בקטגוריה, המסוגלת לאכלס בקלות משפחה בת 5 נפשות ויחד עם זאת להיות סופר שימושית עם תא מטען ענק בנפח 553 ליטר.


תא נוסעים

בתוך תא הנוסעים מציעה האוקטביה החדשה מהפכה של ממש: העיצוב חדש לחלוטין ומתאפיין במראה נקי ומיעוט יחסי של מתגים. את ידית ההילוכים המסורתית מחליפה ידית קטנה ואלקטרונית שנראית כמו תכשיט עם תאורה מיוחדת בשעות החושך, בלם היד המסורתי הוחלף בחשמלי, ההגה עוצב מחדש וכולל שני חישורים כמיטב האופנה הנוכחית בתעשיית הרכב (3 חישורים ספורטיבי ברכב המבחן), איכות החומרים וההרכבה מרשימים לטובה והאווירה מאוד נעימה ומזמינה.

סקודה אוקטביה 1.0 ליטר דיינמיק

אבזור משודרג

האבזור השתדרג ונדיב כבר מרמת הגימור "אמבישן" הבסיסית וכולל בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת עם פתחי מיזוג אחוריים, בלם יד חשמלי, כניסה והנעה ללא מפתח מ-4 דלתות !, קיפול מראות חשמלי, חיישני תאורה וגשם, מושבים קדמיים עם כוונון גובה ותמיכה לגב התחתון, חישוקי סגסוגת "17, שמשות אחוריות מושחרות, מולטימדיה מקורית עם מסך מגע "8 ותפעול מלא בעברית, קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי, מצלמת רוורס, חיישני חנייה אחוריים מקוריים ועוד. רמת הגימור הנבחנת כללה גם לוח שעונים דיגיטלי, מושבי ספורט "באקט", תאורת אווירה במגוון צבעים, הגה ספורטיבי ושלדה ספורטיבית עם מתלים מוקשחים יותר.

סקודה אוקטביה 1.0 ליטר דיינמיק

בטיחות

אבזור הבטיחות שודרג וכולל התרעת שמירת מרחק כולל זיהוי הולכי-רגל ובלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, פנסים קדמיים ואחוריים LED ופנסי ערפל קדמיים, 7 כריות אוויר, מערכת להתרעת ערנות הנהג, מערכת אקטיבית המזהה מכשולים מאחורי הרכב ובולמת את הרכב בעת זיהוי סכנת התנגשות, מערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים ועוד. בנוסף, זכתה המכונית גם בציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי.

סקודה אוקטביה 1.0 ליטר דיינמיק

סוחבת עם מנוע 1.0 ליטר? 

האוקטביה החדשה מוצעת עם צמד מנועי בנזין לבחירה ומנוע דיזל אחד המיועד בעיקר לשוק המוניות. דגמי הבנזין כוללים את מנוע הטורבו 1.5 ליטר 150 כ"ס החזק לעת עתה בארץ ואת מנוע הטורבו 1.0 ליטר אותו לקחנו למבחן. דבר אחד ברור: לדעתנו כבר גרסת ה-1.0 ליטר עשויה להתאים למרבית הלקוחות הפוטנציאליים בארץ. למרות שמדובר במנוע 3 צילינדרים צנוע נפח, הוא מפיק 110 כ"ס ו-20.4 קג"מ, ויחד עם תיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים, מדובר ביחידת כח נמרצת המספקת ביצועים ממרבית דגמי ה-1.6 ליטר האטמוספרים, עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-10.6 שניות ומהירות מרבית של 206 קמ"ש. למרות החשש ממנוע 3 צילינדרים, מדובר במנוע מאוזן להפליא, נטול רעידות ומספיק חזק למרבית סוג הנהגים. רגע אחד לא תשימו לב על הכביש המהיר וכבר תמצאו את עצמכם סביב ה-120 קמ"ש, עם תא נוסעים שקט לחלוטין ותחושה שאתם נוסעים לאט משמעותית מהמהירות שמציג לכם לוח השעונים. מעבר לכך, אחיזת הכביש גבוהה גם בנהיגה מהירה בכבישים מפותלים, ולמרות שרכב המבחן צויד בשלדה ספורטיבית הכוללת מרכב מונמך ב-15 מ"מ, עם מתלים קשיחים ובולמי זעזועים ספורטיביים יותר, נוחות הנסיעה טובה מאוד. מי שחפץ בביצועים קצת יותר מרגשים, מוזמן לרכוש את מנוע ה-1.5 ליטר. גם בסעיף צריכת הדלק הרשימה המכונית עם טווח נסיעה של קרוב ל-800 ק"מ על מיכל בודד וצריכת דלק שנעה סביב ה-15.5 ק"מ לליטר בממוצע במבחן.

שווה את הכסף?

מחיר סקודה אוקטביה החדשה מתחיל כיום ב-135,000 שקל לגרסת ה-1.0 ליטר, ובתוספת של 7,000 שקל לכל רמת גימור נוספת. בתמורה למחיר הנ"ל, תקבלו את המשפחתית הכי מרווחת ושימושית בקטגוריה, עם הופעה מושכת מבעבר, מראה של "מכונית מנהלים קומפקטית", הנהנית מרמת גימור עשירה כבר מגרסת האמבישן הבסיסית, בטיחות מושלמת ומנוע טורבו צנוע המפיק שילוב מוצלח של ביצועים וצריכת דלק. באופן אישי, הייתי משדרג את הדגם לרמת הגימור דיינמיק שמעניקה לרכב הופעה ספורטיבית יותר ועדיין מעדיף להישאר עם גרסת ה-1.0 ליטר שנהנית מתג מחיר סביר של 142,000 שקל. כל ניסיון אחר להשתדרג למנוע החזק יותר וחבילת אבזור גבוהה, יביא אתכם עמוק לתחום המחירים של רכבי הפנאי המשפחתיים, ושם כנראה מרבית הלקוחות יבחרו באופציית הג'יפון.



עוד ממבחני דרכים