מבחן דרכים: סקודה אניאק החשמלית

טסלה מודל Y מתעכבת ובינתיים המתחרות מקדימות אותה וביניהן סקודה אניאק, החשמלית הראשונה של המותג האירופאי הנמכר ביותר בישראל, המבטיחה את טווח הנסיעה הגדול ביותר בקטגורית רכבי הפנאי הגדולים, לצד מחיר תחרותי. מה יש לה להציע מעבר?

ששי כהן 24 באוק, 2021
סקודה אניאק

כניסתה של טסלה מודל 3 לישראל בתחילת השנה, הביאה את שוק המכוניות החשמליות לשיאי מכירות חדשים והרכב החשמלי הפך להיות הנושא החם והמדובר ביותר בשוק הרכב המקומי, למרות שבסה"כ עדיין מדובר באחוזים בודדים מסך מכירות הרכב החדש בישראל. יחד עם זאת, בשעה שטסלה מודל Y , רכב הפנאי של היצרנית האמריקאית מתעכב לפי שעה מלהגיע לארץ, כאשר הוא סוף סוף יגיע (ככל הנראה ברבעון הראשון של 2022), כבר לא יחכה לו שוק בתול כפי שחיכה למודל 3, אלא כבר קטגוריה שלמה של רכבי פנאי חשמליים שיקשו עליו את החדירה (אלא אם טסלה תכין לנו שוב הפתעות…). עכשיו יש גם לסקודה נציג בקטגוריה, וכשמדובר בנציג של מותג הרכב האירופאי הנמכר ביותר בארץ המצויד גם במחיר תחרותי הנמוך מההשערות הראשוניות, אז ללא ספק יש לנו כאן רכב מעניין.

סקודה בכל רמ"ח אבריו

מפגש במציאות עם האניאק, חושף רכב פנאי גדול (מסגמנט ה-D-SUV) הנהנה מעיצוב מודרני, אם כי לא מתחכם המבקש ליידע את הסובבים שמדובר ברכב חשמלי, אלא שמרני יחסית, מוצק ומגובש בדיוק כפי שהלקוחות של סקודה אוהבים. מביני העניין יזהו את חזית הרכב המצוידת בגריל אטום המאפיין דגמים חשמליים ומי שירכוש את גרסת הקצה של הדגם, יקבל גריל ייחודי ועתיר פנסי LED המקנים לרכב הופעה מאוד מיוחדת בשעות החשיכה. מעבר לכך, מדובר ברכב גדול המקביל כמעט במימדים שלו לסקודה קודיאק הפופולרי, עם אורך של 4.65 מטר, רוחב של 1.88 מטר וגובה של 1.62 מטר, אשר יחד עם בסיס גלגלים של 277 ס"מ, מציעים תא נוסעים מרווח לחמישה נוסעים, כאשר הנוסעים מאחור נהנים גם מרצפה שטוח לחלוטין המפנה המון מקום לרגליים. כיאה למסורת סקודה, גם כאן מדובר בתא נוסעים עתיר שלל תאי אחסון חכמים יותר או פחות ולקינוח גם תא המטען מתהדר בנפח נדיב של 585 ליטר, הצומח עד 1,004 ליטר עם קיפול המושבים האחוריים.

תא נוסעים דיגיטלי

כניסה לקבינה חושפת עיצוב שאיננו היכרנו עד כה בדגמי סקודה, עם סביבת נהג ונוסעים מודרנית ונאה לשהייה, הכוללת לוח שעונים דיגיטלי קטן ("5.4) המספק רק נתונים חשובים של הנסיעה (בעיקר מהירות וטווח נסיעה), ולצידו מסך מולטימדיה מרכזי "13 (הגדול בדגמי סקודה), הכולל גם תמיכה מלאה בעברית וקישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי המאפשרת הרצת Waze ושלל אפליקציות נוספות. יחד עם זאת, למרות כפתור גישה מהירה מכאני לתפעול בקרת האקלים, מצאנו ממשק מסורבל יחסית להפעלה שאיננו ממש נוח תוך כדי נסיעה, לצד מערכת מולטימדיה איטית לעתים שלוקח לה זמן לבצע פעולות. מעבר לכך, תמצאו ידית הילוכים אלקטרונית קטנה ונאה למראה שאף נוחה לשימוש, וגילינו כמה פטנטים שהושאלו מדגמי טסלה כמו כניסה לרכב והתחלת הנסיעה ללא הצורך בהתנעת הרכב (ע"י זיהוי המפתח שנמצא בתוך הרכב), ובמקרה של סקודה גם חידוש הכולל וויתור על כפתור ה-Parking, שקצת היה מוזר להתרגל לזה בסיום נסיעה. אל אלו מצטרפים איכות חומרים והרכבה גבוהים ומאוד אהבנו את דיפוני השטיחים שהגיעו ברכב המבחן וציפו חלקים נרחבים מהדשבורד ודיפוני הדלתות, שתרמו להרגשה נעימה וחמימה בתא הנוסעים ואפילו במידה מסוימת לתחושת פרימיום.

סקודה אניאק

אבזור נדיב כבר מרמת הגימור הבסיסית

האניאק משווק בארץ ב-6 רמות גימור לבחירה, כאשר כבר מרמת הגימור הבסיסית "LOFT" תמצאו תאורה היקפית מלאה מסוג LED, חישוקי גלגלים קלים "19, שמשות אחוריות מושחרות, קיפול מראות חשמלי, כניסה והנעה ללא מפתח מארבעת הדלתות, מערכת המולטימדיה "13, לוח מחוונים דיגיטלי, בקרת אקלים דיגיטלית כפולת אזורים עם פתחי מיזוג אחוריים, בלם יד חשמלי, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, מושב נהג חשמלי, חימום הגה, חיישני אורות וגשם ועוד. אבזור הבטיחות כולל התרעת שמירת מרחק עם זיהוי הולכי רגל ובלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב עם שמירה על מרכז נתיב הנסיעה, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת במראות הצד, התרעת עייפות הנהג , התרעה על תנועה חוצה מאחור עם בלימה ברוורס ועוד ולמכונית ציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי. רמת הגימור השניה LODGE שצפויה גם היא להיות פופולרית בארץ, כוללת בנוסף גג זכוכית פנורמי עם פתיחה חשמלית, פנסי חזית מתקדמים מסוג MATRIX LED, חימום מושבים קדמיים, מצלמות 360 מעלות, דלת תא מטען חשמלית ועוד.

סקודה אניאק

תל אביב -אילת ללא עצירה לטעינה? 

האניאק הינו הדגם הראשון של היצרן שפותח על פלטפורמת ה-MEB של קונצרן פולקסווגן המיועדת עבור דגמים 100% חשמליים ומשרתת כיום בחו"ל כבר את דגמי פולקסווגן ID3 ו-ID4, אאודי Q4 ואחרים, ומגיעה לארץ בשלב הראשון רק בגרסת ה- "80"  המצוידת בסוללת 82 קוט"ש המבטיחה את טווח הנסיעה הגדול ביותר בקטגוריה כרגע בארץ, העומד על 517 ק"מ לפי תקן ה-WLTP המחמיר יותר. יחד עם מנוע חשמלי המפיק 204 כ"ס והנעה אחורית, מציעה האניאק על הכביש נסיעה חלקה ושקטה במיוחד, המשלבת בין ביצועים טובים (8.7 שניות ל-100 קמ"ש) ואחיזת כביש גבוהה, גם הנאה מנהיגה ואיכות נסיעה שאיננה מביישת גם דגמי פרימיום. בסעיף השלילה, נוחות הנסיעה בכבישים עירוניים משובשים מעט פחות טובה, בשל שימוש במתלים קשיחים יחסית שנועדו לתמוך במשקל הרכב הגבוה שחוצה את רף ה-2 טון לפני נוסעים ומשקל. עד כמה ההבטחה לטווח הנסיעה המכובד שמצהיר היצרן? במהלך ימי המבחן הצלחנו להשיג טווח ריאלי של 420 ק"מ, נתון מכובד ללא ספק שיאפשר לכם נסיעה מתל אביב לדוגמה לאילת ללא צורך בעצירה לטעינה בדרך (לפחות אם תנהגו בצורה חסכונית). זמן הטעינה המלא של הסוללה דרך עמדת טעינה ביתית עומד על כ-7.5 שעות והדגם תומך בטעינה מהירה המבטיחה טעינה עד 80% מהסוללה ב-36 דקות.

סקודה אניאק

שווה את הכסף?

סקודה אניאק מצטרפת לשוק רכבי הפנאי הגדולים והחשמליים שהולך ומתפתח בארץ ולזכותה עיצוב חיצוני נאה, תא נוסעים מרווח ושימושי, רמת אבזור נדיבה כבר מרמת הגימור הבסיסית, בטיחות מושלמת ויחידת כח חשמלית המספקת ביצועים נאים לצד טווח נסיעה נדיב במיוחד. בצד השלילה, האחריות לרכב עומדת על כשנתיים בלבד, בדרך תצטרכו להגיע לטיפול אחת לשנה (לא ברור מדוע צריך ברכב חשמלי), ועל עמדת טעינה שמרבית היבואנים מעניקים במתנה תצטרכו לשלם כסף. כשמגיעים לשורת המחיר, החל מ-190,000 שקל לגרסת הכניסה שכבר מאובזרת היטב, מדובר בתמחור בהחלט תחרותי ותמורה טובה מאוד לכסף וכנ"ל גם לגרסת ה-LODGE הבאה בתור שעולה 225,000 שקל. על מחירים שנעים סביב הרבע מיליון שקל לרמות הגימור הגבוהות כבר אפשר להתווכח אם עדיין משתלם. בשורה התחתונה, אנחנו מאמינים שלסקודה יש להיט נוסף ביד, אך לצערנו ולצערו של היבואן, בעידן הקורונה והמחסור בשבבים, כדי להשיג אחת כזו למי שלא הספיק להזמין עד עכשיו, תצטרכו להמתין ככל הנראה חודשים ארוכים במיוחד.

עוד ממבחני דרכים