מבחן דרכים: קופרה פורמנטור 1.5 ליטר

קופרה פורמנטור נחתה בחודש החולף בארץ ומציעה גרסת כניסה המצוידת במנוע טורבו 1.5 ליטר 150 כ"ס, הרחוקה מלהציע ביצועים מסעירים. אז מה גורם לנו לחשוב שדווקא הדגם הזה יהיה הנמכר ביותר של מותג הספורט הספרדי בארץ?

ששי כהן 04 באפר, 2021
קופרה פורמנטור 1.5 ליטר

מותג קופרה כבר לא ממש חדש בעולם ולמעשה נמצא איתנו כבר 25 שנה מאז שהוצגה האיביזה קופרה הראשונה. מאוחר יותר גם סיאט לאון זכתה לגרסת "קופרה" והצלחת דגמי הספורט של היצרן הספרדי בעולם שלחה אותו ב-2018 להשיק את מותג קופרה כמותג עצמאי ונפרד מסיאט. בסוף 2019 הגיע לארץ הקופרה אטקה, הדגם הראשון של המותג שנפרד מהשם "סיאט", ובחודש החולף הפכה קופרה גם למותג עצמאי בישראל, עם אולם תצוגה נפרד במגדל צ'מפיון מוטורס בבני ברק, סוכני מכירות שמתמחים בדגמי ספורט ועונים בכלל לשם "קופרה מאסטרס" ו-3 דגמים ספורטיביים עם תחילת השיווק (קופרה לאון, קופרה אטקה וקופרה פורמנטור). האחרון מביניהם, הוא גם הדגם העצמאי הראשון של קופרה שאין לו אח תאום במותג סיאט, והוא מצטרף לקטגוריית הקרוסאוברים המשפחתיים הספורטיביים והיוקרתיים, ואותו קיבלנו למבחן בגרסת הכניסה שלו.

בקופרה מבינים שלא יכולים להסתפק במכירות רק של מכוניות ספורט עתירות כ"ס ודי יקרות, ולכן עשו בשכל כאשר החלו לייבא במקביל לגרסת ה-VZ הקרבית של הפורמנטור המצוידת במנוע המפיק 310 כ"ס, גם את גרסת הכניסה של הדגם המצוידת במנוע 1.5 ליטר צנוע יחסית, המאפשר הוזלה משמעותית במחיר ועשוי להביא הרבה לקוחות חדשים למותג. צריך לזכור שחלק גדול מרוכשי מכוניות ספורטיביות בארץ ובעולם לא באמת רוצים או צריכים את הביצועים המסעירים, אלא יותר מחפשים את המראה הספורטיבי והאופי הייחודי ובדיוק עבורם נוצרו רמות הגימור הבסיסיות, או חבילות עיצוב ספורטיביות (כמו ה-AMG LINE של מרצדס, או F-ספורט של לקסוס).


מייצר עניין על הכביש

מפגש במציאות עם הפורמנטור החדש חושף קרוסאובר משפחתי נאה למראה שמשך המון מבטים על הכביש, בין השאר הודות גם ללוגו הגדול בצבע הנחושת שמתנוסס בחזית הרכב וסקרן רבים. הדגם שפותח על שלדת ה-MQB המשרתת גם את סיאט לאון ודגמים רבים נוספים של הקונצרן, משתייך לסגמנט הקרוסאוברים הספורטיביים, מה שאומר שהוא לא ממש גבוה (1.53 מטר), אך בהחלט משפחתי עם 4.45 מטר לאורך (ארוך אפילו ב-7 ס"מ מסיאט אטקה), 1.84 מטר לרוחב ובסיס גלגלים של 268 ס"מ המספק תא נוסעים מרווח יחסית ל-4 מבוגרים או זוג עם 3 ילדים. בסעיף השימושיות, נפח תא המטען שלו עומד על 420 ליטר. עוד מבחוץ, מצויד הדגם בחישוקי גלגלים "18 קלים בעיצוב נאה (אך היה חסר לי השילוב של צבע הנחושת בהם), תאורת LED היקפית מלאה שנראית מצוין וכוללת מאותתים דינאמיים וגג זכוכית פנוראמי נפתח חשמלית.

קופרה פורמנטור 1.5 ליטר

תא נוסעים

בתוך הקבינה מציע הפורמנטור את סביבת הנהג המוכרת מסיאט לאון החדשה בשינויים קלים המחדדים את האופי של הקופרה וכוללים: מושבים משולבי עור עם תמיכה ספורטיבית (מושבי באקט בשדרוג חבילות אבזור), הגה ספורטיבי יפהפה של קופרה, נגיעות בצבע נחושת המלוות את פתחי המיזוג, התפירה על הדשבורד ופריטים נוספים ורשימה ארוכה של אבזור סטנדרטי הכולל בין השאר: גג זכוכית פנוראמי עם וילון חשמלי ומתגי מגע לפתיחה, לוח שעונים דיגיטלי "10.25 תומך עברית הכולל שלל אפשרויות התאמה אישית, מולטימדיה עם מסך "10 תומכת אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, בקרת אקלים דיגיטלית 3 אזורים עם פתחי מיזוג אחוריים, משטח טעינה אלחוטי לנייד, שלל יציאות USB TYPE-C מלפנים ומאחור, תאורת LED פנימית מלאה, כניסה והנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי, קיפול מראות חשמלי, תאורת אווירה ועוד. בקיצור מרשים מאוד.

קופרה פורמנטור 1.5 ליטר

בטיחות

הפורמנטור מגיע עם חבילת אבזור בטיחותי מרשימה כבר מרמת הגימור הבסיסית, הכוללת: התרעת שמירת מרחק עם בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, התרעת שטח מת במראות הצד המדליקה תאורת אזהרה מרשימה על דיפון הדלת, מצלמת רוורס, חיישני חניה אחוריים, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת ערנות הנהג, 10 כריות אוויר, התרעה על תנועה צולבת והתרעה על יציאה לא בטוחה מהרכב. מעבר לכך, זכתה המכונית לציון של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי.

ספורטיבית? 

ספורטיבית באופי כן, אבל לא מכונית ספורט אמיתית. למעשה מתחת למכסה המנוע, מצוידת המכונית במנוע הטורבו 4 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר הפופולרי של קונצרן פולקסווגן אותו פגשנו בהמון דגמים. הספק המנוע עומד על כ-150 כ"ס ומומנט מרבי של 25.5 קג"מ, ומשודכת אליו תיבת הילוכים כפולת מצמדים עם 7 הילוכים. על הכביש, מסתפק הפורמנטור בביצועים זריזים למדי שללא ספק יספקו את מרבית הנהגים בארץ, אך עם תאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש שאורכת 8.9 שניות, קשה קצת לקרוא לדגם הזה קופרה אמיתי. אל אלו מצטרפים אחיזת כביש גבוהה, התנהגות מהנה יחסית לקרוסאוברים משפחתיים וניכר שהשלדה שלה בנויה ליכולות גבוהות משמעותית עם מנועים חזקים יותר. באופן נדיר לקטגוריה, ברשימת האבזור תמצאו גם מתלים אדפטיביים בעלי לא פחות מ-15 מצבים של כיוונון, היודעים להפוך את המכונית לקשיחה יותר בנהיגה ספורטיבית, או רכה יחסית בנהיגה שגרתית. את ימי המבחן סיימה המכונית עם צריכת דלק של 11 ק"מ לליטר בממוצע, ובתנאים לא ממש מאומצים.

קופרה פורמנטור 1.5 ליטר

שווה את הכסף?

במחיר החל מ-174,900 שקל לגרסת הכניסה שנבחנת כאן, מציעה קופרה פורמנטור ג'יפון ספורטיבי נאה למראה, מאובזר היטב ובטיחותי, אשר מציע את המראה המבוקש של המותג הספורטיבי, אך מסתפק בביצועים שגרתיים לסגמנט, מה שממש לא אמור להפריע ללקוחות רבים אשר מעוניינים להיות חלק "משבט קופרה" בישראל, אך לא באמת צריכים את כל האטרף, הרעש והחגיגה שמציעים דגמי הספורט של היצרן. הפורמנטור הבסיסית גם עשויה "לגנוב" לקוחות רבים מסגמנט הקומפקטיות היוקרתיות כמו אאודי A1 וב.מ.וו סדרה 1, כשלזכותה מרכב של קרוסאובר אופנתי ושימושי יותר, רמת אבזור גבוהה משמעותית מהן, תדמית נחשקת ומחיר זול משמעותית. חבל רק שעל צבע מטאלי תצטרכו להיפרד מסכומים של 3,900-6,900 שקלים נוספים והאחריות שמסופקת לצרכן ממשיכה לעמוד על שנתיים בלבד (תוספת של 1,000 שקל לשנה שלישית). בשורה התחתונה, מדובר בכרטיס כניסה ראוי למותג הספורטיבי ואנחנו מעריכים שהודות למחיר התחרותי, דווקא זה עשוי להיות הדגם הנמכר ביותר של קופרה בישראל.


עוד ממבחני דרכים