כבר לא ספרדי טהור? קופרה טווסקאן בנהיגת היכרות

קופרה טווסקאן הוא רכב הפנאי החשמלי הראשון של היצרן, וכאשר הוא יגיע לכאן במהלך השנה הבאה, הוא צפוי להתחרות באחת הקטגוריות הלוהטות ביותר בארץ, בה שולטת במכירות טסלה מודל Y. במחיר נכון, יש לו את כל הכלים להפוך לסיפור הצלחה מקומי.

ששי כהן 23 במאי, 2024
קופרה טווסקאן VZ

מותג הפרמיום הספרדי קופרה מצטרף באיחור אופנתי עם דגם הטווסקאן (Tavascan) לסגמנט רכבי הפנאי החשמליים, והוא עושה זאת לא פחות מחמש שנים אחרי שנחשף כדגם קונספט. שיווקו של הדגם מתחיל כעת באירופה ומדובר ברכב פנאי משפחתי בגודל בינוני (D-SUV) שיתחרה באחד הסגמנטים הלוהטים כיום, בדגמים כמו טסלה מודל Y, פולקסווגן ID.5, יונדאי איוניק 5 ועוד. מדובר גם ברכב השני של קופרה, יחד עם הפורמנטור, שאין לו אח חורג במותג סיאט, ומדובר גם בדגם החשמלי השני של קופרה אחרי ה-Born שהגיע עד כה לארץ רק בחסות היבוא הזעיר, אך צפוי להגיע אלינו גם ביבוא רשמי במהלך 2025.


סינית ממוצא ספרדי?

לראשונה בקופרה, אשר מתגאה בעקביות בפיתוח, עיצוב וייצור דגמיה בברצלונה, עם סוג של גאווה מקומית ספרדית מופגנת, הטווסקאן אמנם פותח ועוצב בברצלונה, אך באופן מפתיע משהו מיוצר דווקא במפעל של פולקסווגן בסין, ומשם יגיע לאירופה ובהמשך גם לארץ.


שפת עיצוב חדשה

אז אמנם לטווסקאן אין אח חורג במותג סיאט, אך הדגם פותח על פלטפורמת ה-MEB הייעודית לדגמים חשמליים של קונצרן פולקסווגן ומהווה למעשה את גרסת קופרה לפולקסווגן ID.5, סקודה אניאק קופה ואאודי Q4 ספורטבק, וכמו אחיו לפרויקט מציע עיצוב מודרני של רכב פנאי בסגנון דמוי קופה. התוצאה מוצלחת ונאה בכל המקרים, אך בקופרה הצליחו להעניק לו זהות ו-D.N.A של המותג, עם נוכחות בולטת על הכביש ומראה מפתה למדי שללא ספק מעורר את החשק. מדובר גם בדגם הראשון שמאמץ את שפת העיצוב החדשה של קופרה, אותה נפגוש בקרוב בדגמים נוספים.

הממדים מקובלים לקטגוריה עם מרכב באורך 4.64 מטר, רוחב של 1.86 מטר וגובה של 1.60 מטר, ויחד עם בסיס גלגלים של 276 ס״מ מתקבל תא נוסעים מרווח למדי לחמישה נוסעים. נפח תא המטען נדיב ועומד על 540 ליטר, אך גלגל רזרבי נעדר מהתפריט. האבזור החיצוני כולל כסטנדרט חישוקי ״19, תאורת LED היקפית עם חתימת אור מיוחדת ליום, שמשות אחוריות מושחרות, פתיחת דלתות מסוג ״Touch”, דלת תא מטען חשמלית, קיפול מראות חשמלי ועוד, כאשר גרסת ה-VZ הספורטיבית שנבחנת כאן, כללה גם חישוקי גלגלים ״21 בעיצוב קרבי, פגושים אגרסיביים יותר למראה, שילוב נרחב יותר העיצוב החיצוני של צבע הנחושת התורם למראה קרבי יותר לצד גג זכוכית פנורמי עם ווילון חשמלי.

קופרה טווסקאן VZ

תא נוסעים לא שגרתי

בעידן בו הולכות ונהיות מרבית המכוניות החשמליות עם תא נוסעים דומה מדי, באווירה הייטקית עם ריבוי מסכים ומיעוט מתגים המובילים בחלק גדול מהמקרים להנדסת אנוש לא תמיד מוצלחת, בקופרה אמנם הנוסחה הכוללת דומה, אך הביצוע יותר ממוצלח וכולל עיצוב מרשים שמצליח להיות גם מעט מקורי, איכות חומרים והרכבה גבוהים התורמים לניחוח פרימיום ומסך מולטימדיה ״15 הגדול ביותר שפגשנו עד כה אצל היצרן, הכולל גם קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי (גם אלחוטיים), לצד ממשק שליטה ידידותי שלרוב קל לשימוש. בקופרה מדווחים על רכב שמשלב בצורה הטובה ביותר בין חווית משתמש לטכנולוגיה, ואכן רוב הזמן לא נתקלנו בבעיות תפעול של הרכב, אם כי מיקום ״משולש האזהרה״ בסמוך למשענת היד גרוע ותרם מספר פעמים בטעות להפעלתו מבלי שנשים לב.

על אבזור הדגם בשוק הישראלי עדיין מוקדם לדבר, אולם נדמה שכבר מרמת הגימור הבסיסית יצויד תא הנוסעים בכניסה והנעה ללא מפתח, בקרת אקלים דיגיטלית בעלת 3 אזורים, משטח טעינה אלחוטי לנייד, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית ומחוממים, מצלמות 360 ועוד, ולראשונה בעולם הרכב פגשנו גם מערכת שמע איכותית מתוצרת ״SENNHEISER" שהפיקה איכות שמע משובחת.

קופרה טווסקאן VZ

בטיחות

מפרט הבטיחות כולל את כל מערכות הבטיחות המתקדמות שפופולריות כיום בשוק, בתוספת בקרת שיוט חכמה מסוג ״Travel Assist” המתחשבת בתוואי הנסיעה ואפילו מזג האוויר, מערכת לביצוע חניה אוטומטית גם מרחוק, ואפשרות לצאת לעקיפה אוטומטית מהירה ובטוחה באמצעות ידית האיתות. הדגם טרם נבחן במבחן הריסוק האירופאי, אולם פותח כדי להשיג ציון מלא וסביר להניח שאף ישיג אותו, בהתאם לתוצאות היפות של אחיו החורגים מבית.

שומרת על ה-D.N.A הספורטיבי של קופרה?

הדגם יגיע לארץ ב-2 גרסאות הנעה לבחירה: הנעה אחורית הכוללת מנוע חשמלי בודד המפיק 286 כ״ס ו-55 קג״מ, המספקת תאוצה ל-100 קמ״ש ב-6.8 שניות, מהירות מרבית של 180 קמ״ש והבטחה לטווח נסיעה עד 568 ק״מ הודות לשימוש בסוללת 82 קוט״ש. הגרסה שאנחנו נהגנו בה, היא גרסת ה-VZ הקרבית שמציעה את חווית הנהיגה הספורטיבית והמצופה מהיצרן. גרסה זו כוללת צמד מנועים חשמליים המפיקים הספק משולב של 340 כ״ס, והנעה כפולה המקבלת תעדוף ברור לציר האחורי, כאשר המנוע הקדמי נועד רק לשיפור האחיזה בעת הצורך או בזמן יציאה חזקה מהמקום. על הכביש מדובר אכן במכונית חזקה, מהירה ומהנה למדי, אך לא ברוטאלית מהסוג שקשה לחיות איתה ביום יום. במעבר למצב נהיגה ״קופרה״ משחררת המכונית את הרסן ומאיצה בתוך 5.5 שניות ל-100 קמ״ש בדרך למהירות מקסימלית מוגבלת של 180 קמ"ש. מדובר בנתון התאוצה המהיר ביותר בקבוצת החשמליות של קונצרן פולקסווגן, עם נתונים טובים משל גרסאות הספורט של ה-ID.5 GTX וסקודה אניאק קופה RS.

קופרה טווסקאן VZ

ההנעה הכפולה מספקת גם אחיזת כביש גבוהה המסייעת לבטיחות ויציבות גם כאשר הכביש מסתלסל או רטוב. הודות למערכת המתלים האדפטיבית, מספקת המכונית נוחות נסיעה גבוהה, למרות השימוש בחישוקי גלגלים גדולים ומוגזמים למדי. אל אלו מצטרפת נהיגה שקטה במיוחד אם כי במהירויות גבוהות יחסית נשמעו קצת יותר רעשי רוח ממה שהיינו מצפים. ישנה אפשרות לנהוג במצב של דוושה אחת  אך קשה קצת להגיע לעצירה מלאה ללא עזרת של דוושת הבלמים. את נסיעת ההיכרות סיימנו עם צריכת חשמל של 19.1 קילוואט ל-100 ק"מ, השווה לטווח במציאות של 430 ק"מ, נתון לא רע, אם כי רחוק מהצהרת היצרן הטוענת לטווח של עד 522 ק״מ בגרסה זו. זמן הטעינה הביתית עומד על כ-8 שעות לטעינה מלאה, בעוד הדגם תומך בטעינת DC מהירה עד 135 קילוואט, המבטיחה טעינה מ-10-80% סוללה ב-28 דקות בלבד.

מתי בארץ?

קופרה טווסקאן צפוי להגיע לארץ ככל הנראה רק במחצית הראשונה של 2025 ויצטרף לאחת הקטגוריות הלוהטות ביותר בשוק הרכב המקומי. לכאורה, לרכב פוטנציאל מרשים לספק מכירות נאות, בזכות הופעה חיצונית ופנימית מרשימה, מנועים חשמליים חזקים המספקים ביצועים נמרצים המלווים בטווח נסיעה נאה, רשימת אבזור בטיחותי ארוכה, וחווית נהיגה מהנה ובמיוחד בגרסת ה-VZ הספורטיבית, כל עוד ואתם לא חובבי רכב המכורים רק למכוניות מונעות בדלק המצוידות במערכות פליטה רעשניות. מה שיקבע את היקף ההצלחה של הדגם בארץ, יהיה כמובן המחיר. בהנחה שהיבואן יצליח לתמחר את גרסת ההנעה האחורית בגזרת ה-250,000 שקל וברמת גימור מכובדת, סביר להניח שהיא תימכר היטב. ככל שמחירה הבסיסי יהיה גבוה יותר, כנראה הסיניות ימשיכו לצוד את מרבית הלקוחות.

  • הכותב היה אורח חברת קופרה בספרד.

 

עוד מחדשות רכב