מדוע לא צריכות המכוניות החדשות להתייקר ב-2017?

חלק גדול מיבואני הרכב מזמינים אתכם למהר ולרכוש כעת את דגמי 2017 במחירי 2016. האם אכן מחירי הדגמים אכן הולכים לעלות? ככל הנראה – לא, ואולי אם תחכו קצת, תוכלו לרכוש במחיר זול אף יותר.

ששי כהן 21 בדצמ, 2016
יונדאי i10 חדשות בנמל אשדוד- 4,393 מסירות בינואר-אוגוסט 2016

טריקים שיווקיים
כמדי שנה בשנים האחרונות, מציפים לקראת סוף השנה שלל יבואני הרכב את ערוצי הפרסום בשלל מבצעי רכב חדשים, הקוראים לנו למהר ולנצל את ההזדמנות לרכוש רכב משנת המודל הבאה במחיר של שנת המודל הנוכחית (או במקרה הנוכחי: "בואו לרכוש את דגמי 2017 במחירי 2016"). עבור מרבית היבואנים, מכירות גבוהות בסוף השנה ואספקה של הרכבים בחודשי ינואר-פברואר מסייעים להם לפתוח את השנה עם נתוני מכירות מרשימים, שיגררו לצידם שלל הודעות לעיתונות על גידול ניכר במכירת דגמיהם בשנה החדשה, וגם אופציה להרוויח יותר במכירת כלי הרכב, כאשר חלק מהיבואנים לא מעניקים הנחות, אלא מסתפקים בהצהרה שמחירי הדגמים עומדים לעלות בחודש ינואר, וזו הזדמנות מספיק טובה לרכוש "במחיר הישן" ולקבל את שנת המודל החדשה. האם זה משתלם? ממש לא בטוח.




שנת שיא במכירות רכב חדש שנת שיא במכירות רכב חדש
הסיבה היחידה שאמורה לגרום לעלייה חלקית במחירי המכוניות החדשות בחודש ינואר 2017, נעוצה בעדכון המיסוי הירוק שאמור לפגוע בציון הירוק של מרבית המכוניות (ובעיקר החסכוניות בהן) , ולגרום לעליית מחירים שנעה בין כמה אלפי שקלים בודדים( 1,000-3,000 ש"ח) במרבית המכוניות העממיות לעד עשרות אלפי שקלים בדגמים היברידים בודדים, כמו יונדאי סונטה לדוגמה.

הסיבות שלדעתנו לא צפויה התייקרות כוללת במחירי דגמי 2017:

  1. שערי מטבע נוחים: שער היורו בשפל של 14 שנה ! אתמול נקבע השער על 4 שקלים ליורו, שער הנמוך ב-26 אגורות לעומת ינואר 2016. אם המטבע ישאר סביב שערו הנוכחי, מחירי המכוניות המיובאות ביורו (רוב המכוניות מאירופה) צריכים לרדת. גם שער הדולר נכון לאתמול, 3.85 שקל לדולר, נמוך בכמה אגורות מחודש ינואר 2016 ולכן לא אמור לגרום להתייקרות. שער המטבע הבריטי שעמד על 5.81 ש"ח לליש"ט בתחילת השנה, צנח דרמטית בעקבות הברקזיט ועומד כעת על 4.76 שקל. מעניין שצניחה כזו לא הביאה עדיין לירידת מחירי הדגמים הנרכשים במטבע הבריטי. לצידם, המטבע היפני היה היחיד שזינק במהלך השנה, אך גרר עימו כמובן גם עליית מחירים בדגמים המיובאים מיפן (טויוטה, לקסוס, סובארו, מיצובישי ועוד). בתקופה האחרונה, צנח שער היין היפני כמעט לרמתו בתחילת השנה, אך המחירים לא עודכנו חזרה כלפי מטה.  אז אם היבואנים לא מתכננים להוריד חזרה את המחירים, אין סיבה שגם יעלו בתחילת השנה. שער היורו בשנה החולפת- שפל של 14 שנה שער היורו בשנה החולפת- שפל של 14 שנה
  2. הצמיחה בענף המכוניות: בסיום שנת שיא במכירות (צפי ל-290 אלף מכוניות חדשות השנה), מרבית מותגי הרכב הציגו השנה צמיחה מרשימה במכירות ( גידול ממוצע של 16% במכירות 5 מותגי הרכב הנמכרים ביותר בארץ), וכידוע בענף השיווק, כאשר המכירות מוצלחות, התחזיות לשנה הבאה עולות… נדמה שאף יבואן לא מתכנן להוריד את תחזית המכירות שלו לשנה הבאה, מכיוון שהשנה הנוכחית היתה טובה, וגם היצרנים עצמם בחו"ל מציבים דרישות ליבואנים לשפר את המכירות. התחרות העזה בין היבואנים על-מנת לשמר את המכירות, עשויה לגרום דווקא למחירונים חדשים ומוזלים לחלק מהדגמים, כפי שראינו גם בתחילת השנה. שער הלירה סטרלינג בשנה האחרונה- צניחה דרמטית ! שער הלירה סטרלינג בשנה האחרונה- צניחה דרמטית !
  3. התחרות בשוק: סיטרואן השיקה לאחרונה את המכונית הזולה בארץ (C1), אאודי השיקה את רכב הפנאי היוקרתי הזול בארץ (Q2), רנו השיקה את המיני האופנתית הזולה בארץ (טווינגו), טויוטה שדרגה שלל דגמים משפחתיים בחבילת בטיחות מתקדמת ללא תוספת מחיר, סיאט ופיג'ו השיקו ג'יפון טורבו משפחתי במחיר תחרותי ועוד. המגמה ברורה: תחרות, תחרות ותחרות. והמחירים כידוע, נוטים כלפי מטה. שער הדולר בשנה האחרונה: בירידה שער הדולר בשנה האחרונה: בירידה
  4. יד ראשונה 0 ק"מ מליסינג:  שוק ה-0 ק"מ שצמח דרמטית בשנים האחרונות, ומגיע להיקף מכירות של עשרות אלפי מכוניות חדשות בשנה, לא מראה סימני בלימה וימשיך להציע לצידם של היבואנים מכוניות חדשות 0 ק"מ (עם רישוי 01 מליסינג) במחירים הנמוכים עד עשרות אחוזים ממחירי אותם דגמים חדשים בסוכנויות הרשמיות של היבואנים. מדובר בערוץ שיווק הכולל כיום גם מכוניות חדשות ממש שזה עתה הגיעו לארץ, ורחוק מאוד מאותם ימים בהם נמכרו בו רק מכוניות שעבר כמעט שנה מהיום בו ירדו מפס היצור. שער היין היפני בשנה האחרונה: עליה שהביאה לעליית מחירים וירידה כמעט חזרה ללא שינוי במחירון שער היין היפני בשנה האחרונה: עליה שהביאה לעליית מחירים וירידה כמעט חזרה ללא שינוי במחירון
  5. יבואני הרכב לא ממהרים להעלות מחירים: משיחות שערכנו לאחרונה עם בכירים בשוק הרכב, הצהירו מספר יבואנים שאין בכוונתם להעלות מחירים בתחילת השנה, והם מסתכלים יותר מהצד לראות מה יעשו יבואנים מתחרים ומי יהיה הראשון לפרסם מחירון רכב חדש לשנת 2017 הכולל עליית מחירים… סביר להניח שאם 2-3 יבואנים מהגדולים בארץ יציגו עליית מחירים, הדרך תיסלל גם לאחרים ללכת בעקבותם. כפי שזה נראה לעת עתה, לא נראה שכך הולך להיות.
  6. עומס חריג של מכוניות חדשות בנמלים: "לפחות 77 אלף מכוניות חדשות חונות בימים אלה בנמלי אשדוד, חיפה ואילת. זה שיא חדש…" כך פורסם אתמול באתר "The Marker". היבואנים מתכוננים לחודש ינואר בו צפויים לפי ההערכות לעלות לכביש 40 אלף מכוניות חדשות, שיא חדש בישראל. – עליית מחירים בטוח לא תסייע להם להגיע ליעד הנכסף, או להיפטר ממלאי הענק ששוכבים עתה בנמלים ובמגרשי היבואנים עצמם (ויש עוד אוניות בדרך).
  7. המחירים עדיין מנופחים: עם כל הכבוד לתחרות ולירידה האמיתית במחירי המכוניות החדשות בשנים האחרונות (ואכן המחירים ירדו), בשעה ששוק מכוניות המיני ורכבי הפנאי תחרותי למדי, מחירי מרבית מכוניות הסופר-מיני, משפחתיות, מנהלים ושוק היוקרה מנופחים למדי (חלקם בשל חיזור אחר חברות הליסינג), ומכאן שיש מקום בהחלט לקצץ קצת ברווחים המוגזמים.

בשורה התחתונה: השלכות המיסוי הירוק המעודכן צריכות להיות זניחות עבור מרבית הדגמים הפופולרים.