מדריך למערכות בטיחות לרכב

רוב רוכשי המכוניות החדשות מתעניינים יותר במערכת המולטימדיה שיקבלו, באפשרויות החיבור לסמארטפון ובשלל הפינוקים שיציע תא הנוסעים. יחד עם זאת, חייב להיות ברור שאלה לא יכולים לבוא על חשבון מערכות הבטיחות מצילות החיים.

ששי כהן 17 בפבר, 2016
דודג' קרוואן 2014

כאשר אנחנו נוסעים במכונית שלנו ישנם גורמים רבים שמשפיעים על החוויה: נוחות הישיבה, איכות מערכת השמע והמיזוג ואפילו מצב הכבישים. נהגים רבים ימנו ברהיטות כל פינוק וגאדג'ט שהותקנו במכונית האהובה שלהם. מעטים מאד מבין הנהגים מקדישים מחשבה וידע למערכות הנסתרות מן העין – מערכות הבטיחות השונות אשר מותקנות ברכב. ובכל זאת, בשורה התחתונה הדבר החשוב ביותר לכולנו הוא לחזור הביתה בשלום.




אם כך, למרות שאנו ממעטים לתת על כך את הדעת – המערכות הללו הן אלו שמשפיעות בפועל על ההיבט החשוב ביותר בכלי הרכב שלנו – הבטיחות. מסיבה זו מומלץ להכיר כמה מושגי בסיס בתחום בטיחות הרכב שלכם ולדעת לזהות כל מערכת בטיחות ברכב. מערכות אלה משפיעות על מציאות חיינו יותר מכל הפינוקים שבעולם, וכולנו רוצים לדעת שהן קיימות, מותקנות ופעילות.
מערכת בטיחות היא כל מערכת אשר נכנסת לפעולה במצב מסוכן ושמטרתה היא למנוע – או לפחות להקטין במידה ניכרת – את הנזק והסכנה במצבים של תאונה או מצוקה על הכביש. קיים הבדל בין מערכות פאסיביות אשר מופעלות ברגע המצוקה אבל אינן משפיעות על פעילות הרכב, לבין מערכות אקטיביות אשר מתערבות בפועל ממש בנהיגה עצמה.
מערכות פאסיביות
המערכות הפאסיביות מוכרות יותר. בראשן עומדת, כמובן, חגורת הבטיחות. מערכת פשוטה יחסית זו מתהדקת סביב גופנו בעת הצורך והיא הוכיחה את עצמה אינספור פעמים כמצילת חיים, במהירויות גבוהות ונמוכות כאחד. אל המערכת הזו נלוות במכוניות חדישות כריות הראש אשר נעות קדימה בעת תאונה ומונעות פגיעות בצוואר.
מערכת מוכרת נוספת היא המערכת של כריות האוויר אשר מופעלת בזמן בלימה חזקה או התנגשות. כולנו חזינו בכריות מתנפחות בסרטים שונים, וחשוב לדעת שהן מתנפחות בעצמה רבה ועשויות לגרום לפציעות. ובכל זאת, ככל שמספר הכריות המותקנות ברכב גדול יותר – אתם מוגנים יותר.
מערכות אקטיביות
ישנן שתי מערכות אקטיביות אשר מותקנות בכלי רכב רבים. הראשונה היא מערכת ה – ABS אשר מונעת את נעילת הגלגלים בעת בלימה. את המערכת אתם יכולים לזהות על לוח המחוונים של הרכב בעת הדלקתו, והיא תגרום לרכב שלכם לרעוד במצב של בלימת חירום. המערכת בעצם מסייעת בעצירת ההחלקה ואתם יכולים להמשיך ללחוץ בחוזקה על הבלם תוך שאתם מנווטים את הרכב.
המערכת האקטיבית השנייה היא מערכת ה – ESP אשר שומרת על היציבות ועל אחיזת הכביש של הרכב. המערכת תופעל במצב של החלקה ותסייע לרכב לחזור למסלול שאתם מנסים לנווט אליו ולנוע בכיוון הנכון. חשוב לדעת שהפעלת המערכת הזו תלויה במערכת ה – ABS .
מערכת נוספת שתלויה ב – ABS היא מערכת ה – TCS אשר תקטין במצב של אובדן אחיזה את זרימת הדלק למנוע כדי להאט את הרכב. ולבסוף – מערכת ה – BAS מפצה על כך שנהגים רבים אינם משתמשים במלוא כוח הבלימה במצבי חירום, והיא בולמת את הרכב בחוזקה.
בשנים האחרונות חודרים לשוק הרכב שלל מערכות בטיחות מתקדמות נוספות כמו מערכת בלימה אוטומטית, המזהה אפשרות מוחשית לפגיעה ברכב/ הולך רגל/ מעקה וכו' ובולמת אוטומטית את הרכב במידה והנהג לא לחת על דוושת הבלם בזמן. מערכת זאת שהחלה את דרכה לראשונה במכוניות של וולוו, נפוצה כיום בשלל דגמים עממיים כולל דגמי מיני. בנוסף, נעשה שימוש גובר במערכות התראה על שמירה על נתיב הנסיעה, מערכות המזהות את עייפות הנהג ומתריאות חזותית וקולית עם קריאה לעצור בצד להתרעננות, מערכות זיהוי תמרורים, מערכת לניתור לחץ אוויר בצמיגים, מצלמות היקפיות ועוד.
* המאמר הינו תוכן שיווקי ממומן.



עוד מצרכנות