מה תעשו במקרה של תאונה קלה – סדר פעולות גזור ושמור

תאונות קלות מתרחשות כמעט כל יום. מבאס, אבל כל עוד אין נפגעים, אומרים תודה שזה מסתכם בכיפוף פח קל ושריטות בצבע. אז מה עכשיו? הנה סדר הפעולות שאתם אמורים לעשות במקרה וחלילה נקלעתם לתאונה.

מדור שיווקי 12 באוק, 2021
תאונה קלה

תאונות קלות מתרחשות כמעט כל יום. מפגש בין פגוש לטמבון, בין טמבון לכנף, פנס צד שבור או מראה שמאבדת את החיבור לרכב. מבאס, אבל כל עוד אין נפגעים, אומרים תודה שזה מסתכם בכיפוף פח קל ושריטות בצבע. אז מה עכשיו? קודם כל נרגעים, נושמים עמוק, שומרים על קור רוח וחלילה לא להלהיט את הרוחות. בדקו את עצמכם, תראו שאתם מרגישים בטוב ובדקו כך לגבי כל המעורבים בתאונה. רק לאחר שאתם בטוחים כי אין נפגעים בנפש ואין צורך להתקשר למשטרה או לאמבולנס, אפשר להתחיל לנהל את הסיטואציה – שהיא ברובה בירוקרטית. והכי חשוב: לנהל את המצב בלי צעקות ובוודאי ללא אלימות. העיקר שאין נפגעים!

סדר פעולות לאחר תאונה

כל עוד אין נפגעים, אין צורך להזמין משטרה וכדאי לבצע את הפעולות הראשונות בזריזות ולהזיז את המכוניות לצידי הדרך, כדי לא להפריע לתנועה.

תיעוד. כדאי לצלם כמה תמונות זריזות מיד לאחר המפגש בין המכוניות. צילום של המפגש מכמה זווית. מיד לאחר מכן להזיז את הרכבים יחד כדי להמשיך לשלב הבא מבלי לעכב את היום של שאר הנהגים בסביבה.

החלפת פרטי התקשרות. קודם כל שני הנהגים (או יותר לעיתים) צריכים להחליף ביניהם פרטים ליצירת קשר: שם, מספר טלפון, ובימינו כדאי להחליף גם כתובת מייל. ודאו שהמספר נכון ושייך לאדם שעומד מוכלם והתקשרו זה אל זה בו במקום.

החלפת פרטים אישיים. תנו לשאר הנהגים ורשמו אצלכם מספר תעודות זהות, מספר רישיון נהיגה, מספר רישיון רכב ומספר הרישוי. רשמו לעצמכם גם את סוג הרכב, דגם וצבע. הסתכלו ברישיון הרכב ובתעודת הזהות של הנהג כדי לוודא שהנהג הוא בעל הרכב. אם הוא אינו בעל הרכב, עליכם לקבל גם את פרטי ההתקשרות של בעל הרכב ולנסות עד כמה שאפשר לשוחח איתו בו במקום.

החלפת פרטי ביטוח. עליכם לרשום את פרטי פוליסת הביטוח של הנהג או הנהגים המעורבים בתאונה: שם חברת ביטוח ומספר פוליסה. תעודת הביטוח אמורה להיות בתא הכפפות של כל אחד מכם. גם כאן שימו לב לשם בעל הפוליסה ותראו שהוא זהה לשם בעלי הרכב ולשם הנהג.

תיעוד התאונה. אחרי שצילמתם צילומים זריזים במרכז הצומת, אתם יכולים להתפנות לצלם ולתעד את הפגיעה מכל . הכיוונים וכן את המקום בו התרחשה התאונה. שימו לב לרמזורים, תמרורים, כתמי שמן על הכביש וכדומה. בנוסף, רשמו לעצמכם את הנתיב וכיוון הנסיעה בה התרחשה התאונה – כיוון הנסיעה שלכם ושל הרכב או הרכבים הנוספים. רשמו את כל הפרטים בנוגע לאזור וסביבת התאונה, שעת ההתרחשות וכל מה שאתם זוכרים באותו הרגע מהאירוע.

עדים. אם יש עדים במקום, אם ישנם נהגים או הולכי רגל שראו את האירוע, חשוב לקחת גם מהם פרטי התקשרות כדי שיוכלו לסייע בתביעה בעזרת עדותם האישית להתרחשות. הם לא חייבים לתת לכם את הפרטים, תבקשו יפה ובנימוס והסבירו שמדובר אך ורק בעדות ובמתן פרטים אודות התאונה.

אל תחתמו. גם אם אתם מרגישים שהתאונה התרחשה באשמתכם, אל תחתמו על הצהרה כזאת אל מול הנהג השני או שאר הנהגים. אל תדרשו הצהרה כזאת מהצד השני. אם התקשורת ביניכם טובה, כדאי להשוות בין התיאורים שלכם לגבי התאונה.

התקשורת עם חברת הביטוח. מיד לאחר שיש בידכם את כל הפרטים והצילומים (וכדאי לוודא פעמיים שדבר לא נשכח), זה הזמן להתקשר לחברת הביטוח. צרו קשר באחת הדרכים שחברת הביטוח שלכם מאפשרת לכם – דרך האתר, בטלפון או בוואטסאפ כמו שמאפשרת הפניקס, ודווחו על האירוע במלואו. נציג או נציגת השירות יסייעו לכם בפרטים ההכרחיים שעליכם למסור ובתהליך שעליכם לבצע החל מנקודה זו.

זכרו, שבתביעת ביטוח מקיף בעת תאונה – כלומר בעניין תשלומים עבור תיקון נזקים לרכב ולא נזקי גוף (שכאמור, לא קרו בתאונה המדוברת), כדאי להפעיל שיקול דעת לפני שמערבים את חברת הביטוח ומגישים תביעה. תביעת ביטוח פירושה התייקרות של הפרמיה העתידית שלכם, כך שאם מדובר בנזק קל שאתם יכולים לשלם מכיסכם (ואל תשכחו שגם כך, יש לכם את תשלום דמי ההשתתפות העצמית במידה ולא רכשתם תוספת לביטולה), כדאי לשקול לוותר על התביעה.
יחד עם זאת, שימו לב! בדצמבר 2021 ייכנס לתוקפו תיקון לפוליסה התקנית, שקובע כי תאונה שעלותה עד 5,000 ₪ (בניכוי דמי השתתפות עצמית) לא תירשם כתביעה בדו"ח התביעות!

בכל מקרה, אם הנזק משמעותי, כדאי לבדוק אודות רכב חלופי שימנע שיבוש של שגרת החיים שלכם ויאפשר לכם להמשיך ולהתנהל כרגיל, גם כשהאוטו שלכם במוסך.

 תביעת ביטוח צד ג'

אם אתם מבקשים להגיש תביעה לחברת הביטוח של צד ג', כאשם בתאונה ובנזק לרכב שלכם עליכם להגיש:

פרטים אישיים של הנהג הפוגע המבוטח באותה חברת ביטוח, דו"ח שמאי (עליכם לפנות לשמאי שיעריך את הנזק ויאמוד את עלות התיקון), אישור אי הגשת תביעה מחברת הביטוח שלכם (אין דבר כזה כפל תביעות. אם תבעתם את חברת הביטוח שלכם אין לכם הזכות לפנות לחברת הביטוח צד ג'. בכדי להוכיח כי לא הגשתם תביעה על אותה התאונה, חברת הביטוח שלכם תספק לכם את האישור לכך), את כל הצילומים והתיעוד שבידכם מהתאונה, קבלה על תשלום תיקון הנזק (אם החלטתם לא לחכות לתביעה ולתיקון במוסך הסדר של חברת הביטוח של צד ג'), אישור היעדר תביעות או דו"ח תביעות קודמות (תקבלו מחברת הביטוח שלכם). חברת הביטוח של צד ג' מחויבת להגיב לתביעה שלכם תוך 30 יום ולאשר או לא לאשר את התביעה או את גובה הפיצוי. בכל מקרה, כדאי לתקשר עם חברת הביטוח שלכם ולקבל סיוע וייעוץ בתהליכים ובשלבים שעליכם לעבור או לבצע.