מחירי רכב ב-2015: התחרות תבלום עליית מחירים גורפת?

שפע פרסומות הרכב לסוף השנה, המבטיחים לרוכשים מודל 2015 במחירי 2014, רומזים על עליית מחירים בשבוע הבא. למרות זאת, ישנם סימנים רבים של ירידת מחירים שצפויה ב-2015.

ששי כהן 25 בדצמ, 2014
דאצ'יה דאסטר 2015

שנת 2014 עומדת להסתיים עם שיא של כל הזמנים במכירות רכב חדש בישראל, וככל הנראה עם קרוב לרבע מיליון מכוניות חדשות שעלו לכביש במהלך השנה הנוכחית. יחד עם זאת, מספר יבואני רכב מעריכים שבשנה הקרובה תהיה ירידה מסוימת בהיקף המכירות בארץ , ויהיה קשה מאוד לשחזר את נתוני המכירות המעולים של השנה. דווקא לחודש ינואר 2015 מנבאים שיאי מכירות שעדיין לא הכרנו, עקב מבצעי הרכב הרבים שנערכו בחודש דצמבר ומבטיחים לרוכשים אספקה במהלך חודש ינואר ( כדי לקבל רישוי 2015 ) לצד מחירי 2014 רגע לפני שהם עולים… אז האם אנו עומדים בפני מחירונים חדשים ויקרים יותר? לא בטוח. אמנם, כמעט כדרך קבע, נוהגים יבואני הרכב לעדכן את מחירי הדגמים כלפי מעלה בכל תחילת שנה, אולם התחרות העזה שצפויה השנה על ליבו וכיסו של רוכש הרכב הפוטנציאלי, עשויה לא רק לשמור על מחירי 2014, אלא אף לגרום להוזלות.


מהלכים שצפויים להשפיע לטובה על מחירי מכוניות חדשות ב- 2015:
1) מותג מיצובישי שנחשב למותג הצומח ביותר בישראל ב- 2014, ירצה לשמור על המומנטום החיובי גם בשנה הבאה, ובהיעדר דגמים חדשים שצפויים להגיע לשוק, פרסמה השבוע כלמוביל היבואנית מחירון מוזל לצמד דגמים שעשוי להיות אחד ממנועי הצמיחה של החברה בשנה הקרובה. כך למשל זוכה מיצובישי אאוטלנדר שנחשב לרכב הפנאי הנמכר ביותר בארץ לגרסה ידנית מוזלת במחיר שובר שוק של 129,900 ש"ח. אמנם רכבי פנאי עם תיבה ידנית לא ממש נמכרים במספרים גבוהים בארץ, אולם אין ספק שהמהלך יסייע לתחרות גבוהה יותר בין הדגמים המתחרים. עוד מוזלת : מיצובישי לנסר ספורטבק הוותיקה שזוכה לתמחור אגרסיבי של 120 אלף שקל לגרסת 1.8 ליטר אוטומטית ומאובזרת במיוחד, שיכולה לחסוך לכם קרוב ל- 15,000 ש"ח מול משפחתיות מאובזרות מתחרות.
2) מותג דאצ'יה מגיע סוף סוף לארץ ויושק רשמית בישראל בעוד פחות משבועיים. בתפריט : 4 דגמים לקטגוריות : סטיישן, סופר מיני, טנדרון, ופנאי שיזכו למחירים שכנראה יהיו מאוד תחרותיים ( כך לפחות כולם מעריכים ). את היצע הדגמים יוביל רכב הפנאי-שטח דאצ'יה דאסטר שגרסה בסיסית שלו צפויה לעלות פחות מ- 100 אלף שקל. כל שנותר לכם לעשות, הוא לשכוח את כל מה שאתם זוכרים ממותג דאצ'יה של העבר וליישר קו עם דאצ'יה החדשה שנחשבת למותג הצומח ביותר באירופה השנה, ונמכרת במספרים מאוד יפים גם במדינות מערב אירופה. החסרון העיקרי של הדגמים : אין תיבות אוטומטיות. יחד עם זאת, מחירי מחירון זולים באמת, עשויים אם המותג יזכה לקבלת פנים חמה, לתגובה מצד המתחרים שיוזילו את הדגמים העממיים שלהם.
3) הוזלה בדגמים היברידיים המגיעים מארה"ב : השבוע התבשרנו מרשות המסים על תיקון למס הכולל שיטת חישוב חדשה  שתוביל להפחתה משמעותית במיסוי של דגמים היברידיים מסוימים המיובאים מארצות הברית.  מספר דגמים היברידיים שיובאו מארה"ב וסבלו עד כה ממס קנייה של 83%, צפויים ליהנות ממס מופחת של 30% בתחילת 2015, מה שעשוי להפחית באופן ניכר את מחירם.
4) היבוא המקביל שכעת מובל בארץ ע"י חברת אלבר, זוכה לאחרונה למתקפת פרסום שעשויה להביא להם לקוחות לא מעטים. ככל הנראה, המותגים שנפגעים מהם כעת ובראשם טויוטה והונדה, לא ימהרו להעלות מחירים בדגמים שמתחרים בהם.
5) המשבר ברוסיה : השבוע פורסם בכלכליסט שהאטה בשוק הרכב הרוסי תפעל לטובת היבואנים הישראלים. גם כאן מדובר בסיכוי סביר שאם השוק הרוסי ימשיך להיות בצרות, אז ייוצר עודף מלאי אצל היצרנים של מספר דגמים שיועדו לרוסיה ופופולרים בארץ, וייתכן וחלקם יופנו לשיווק בארץ במהלך השנה.
6) שערי מטבעות נוחים: למעט שער הדולר שזינק משמעותית בחודשים האחרונים ועומד כיום על 3.9 ש"ח לדולר לעומת 3.5 ש"ח בתחילת השנה, שער היין היפני אפילו ירד קלות ועומד היום עם 3.24 ש"ח ל-100 יין במקום 3.3 ש"ח בתחילת השנה, ושער האירו זהה כמעט לגמרי לשערו בתחילת השנה, מה שאמור למנוע לפחות בכלי רכב המיובאים מיפן ומאירופה עליית מחירים בשם שערי החליפין.
7) יד ראשונה 0 ק"מ : עסקאות מהסוג הנ"ל, שהפכו מאוד פופולריות בשנה החולפת, הוכיחו לנו שוב שהרווח כיום אדיר על כמעט כל רכב חדש שנמכר בארץ, כאשר אנחנו יכולים לרכוש אותו עם טריק של רישוי יד ראשונה כחברת ליסינג ובתמורה לקבל הנחות של עד עשרות אלפי שקלים מול אותו רכב חדש באולם התצוגה הרשמי. עם רווחים כאלו שנהוגים כיום על כל רכב, יבואנים שימהרו לייקר את מחירי הדגמים, יוכיחו שהם מנותקים למעשה מהעם ומבעיות יוקר המחייה.