מכונית השנה בארה"ב 2021: יונדאי אלנטרה החדשה במבחן

היא נבחרה למשפחתית השנה בצפון אמריקה ותחליף כאן בהדרגה את האיוניק הפופולרית. לצד עיצוב מסובב ראשים, תא נוסעים מרווח במיוחד, בטיחות מרשימה ויחידת כח היברידית חסכונית בדלק, היא עולה גם 150,000 שקל. שווה את הכסף?

ששי כהן 05 בדצמ, 2021
יונדאי אלנטרה היברידית

עד כמה יכולה להיות מכונית סדאן משפחתית חשובה ליבואן בעידן הנוכחי בו מרבית הלקוחות מחפשים אחר ג'יפון? מסתבר שהרבה מאוד, או לפחות כשמדובר ביונדאי אלנטרה החדשה שנחתה עתה בישראל ועל כתפיה (הרחבות יש לומר) מונחת האחריות להמשיך את הצלחת האיוניק אותה היא מחליפה, משימה לא פשוטה כשמדובר במכונית ההיברידית הפופולרית ביותר בישראל בשנים האחרונות (יותר מ-45,000 מכוניות על הכביש), ולאור העובדה גם שמחיר האלנטרה ההיברידית החדשה מתחיל ב-147,900 שקל, מחיר שבעקבות ביטול הטבות המס לדגמים ההיברידים בישראל ב-1 בינואר הקרוב, גרם לה להתייקר באלפי שקלים מול האיוניק היוצאת ולהיכנס עמוק יותר לגזרת רכבי הפנאי.

מאמריקה באהבה

הדור החדש והשביעי של האלנטרה כבר לא משווק באירופה ומגיע אלינו לראשונה בתקינה אמריקאית ועם מפרט אבזור שמיועד לצפון אמריקה, מה שאומר שבעידן הגלובליזציה אתם רוכשים סוג של מכונית אמריקאית מתוצרת קוריאה. מעבר לכך, מדובר גם במכונית שזכתה בתואר הנכסף "מכונית השנה בארה"ב 2021" בקטגוריית המשפחתיות, מה שכנראה מעיד גם על יכולותיה הגבוהות. מפגש במציאות חושף מכונית מרשימה למראה, שללא ספק בולטת לטובה בתוך סגמנט המשפחתיות, עם עיצוב דמוי מכונית קופה 4 דלתות, שילוב של הופעה ספורטיבית-אלגנטית וחזית שרירית למראה. מעבר לכך, מדובר גם במכונית גדולה מהמקובל,  עם 4.67 מטר לאורך, 1.82 מטר לרוחב ו-1.42 מטר גובה, כאשר לראשונה בישראל מדובר גם במשפחתית עם בסיס גלגלים שחוצה את רף ה-270 ס"מ (272 ס"מ במקרה שלה) מה שמבטיח לנו תא נוסעים מרווח מהמקובל עם המון מקום ליושבי הספסל האחורי, בליגה שכנראה רק סקודה אוקטביה יכולה להתחרות בה. יחד עם זאת, כחלק מהתקינה האמריקאית של הרכב, תמצאו פנסים בתקינה אמריקאית (פנסי חזית ראשיים מסוג LED רק ברמת הגימור הגבוהה), אין קיפול מראות חשמלי ומראות הצד דורשות הסתגלות קלילה. בסעיף היתרונות מבחוץ: תקבלו התנעה של הרכב גם מהשלט ופתיחה חכמה של תא המטען, כאשר תעמדו ליד חלקה האחורי של המכונית ישמעו 4 צפצופים ואם לא תזוזו משם אז דלת תא המטען תיפתח אוטומטית. חביב בהחלט.

יונדאי אלנטרה היברידית

תא נוסעים

התיישבות בקבינה של הרכב חושפת כאמור תא נוסעים מרווח במיוחד, עיצוב נאה לדשבורד, שילוב מוצלח של פתחי המיזוג לרוחב הדשבורד ומולטימדיה עם מסך מגע "8 הכוללת קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קאר-פליי ואף ידידותית למדי למשתמש. מעבר לכך, אבזור הדגם כבר מרמת הגימור הבסיסית "פרימיום" הפונה בעיקר לציי רכב כולל בקרת אקלים דיגיטלית כפולת אזורים, בלם יד חשמלי, מצלמת רוורס, כניסה והנעה ללא מפתח, חישוקי גלגלים קלים "16, צמד יציאות USB וחיישני חניה אחוריים, כאשר גרסת ה-"סופרים" הנבחנת כוללת גם גג שמש חשמלי, משטח טעינה אלחוטי לטלפון, חישוקי "17 ולוח שעונים דיגיטלי "10.25 הניתן להתאמה אישית. חבל רק שנעדרים ליושבים מאחור פתחי מיזוג אחוריים ויציאה אחורית של USB להטענת הטלפונים, וגם לא היינו מתנגדים לשילוב צבעים בהירים בתא הנוסעים שיתרום למראה קצת פחות קודר מצבע האפור הכהה ששלט בתא הנוסעים של רכב המבחן (קיימת אפשרות לצבע אפור בהיר ששולט…).

בטיחות

בכל הנוגע לסעיף הבטיחות, מרשימה המכונית עם מפרט נדיב הכולל: התרעת שמירת מרחק הכוללת זיהוי הולכי רגל ודו גלגלי ביום ובלילה ובלימה אוטונומית כולל בצמתים, תיקון סטייה מנתיב, החלפת אורות אוטומטית, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת עייפות הנהג מצלמת רוורס ועוד, כאשר רמת הגימור הבכירה מוסיפה גם התרעת שטח מת במראות הצד הכוללת סיוע אקטיבי ליציאה לא בטוחה מהנתיב או הרכב, התרעה על תנועה חוצה מאחור עם בלימה אוט' ברוורס ועוד. המכונית נבחנה במבחן הריסוק האמריקאי וזכתה לציון מלא של 5 כוכבים.

יונדאי אלנטרה היברידית

חסכונית בדלק

את היתרון אולי המוחץ של הדגם החדש תמצאו בסעיף יחידת הכח ההיברידית של הרכב, אשר הפכה אותו לחסכוני בטירוף. אמנם מדובר באותה יחידת כח מוכרת של האיוניק הכוללת מנוע בנזין 1.6 ליטר ומנוע חשמלי המפיקים 139 כ"ס ומומנט מרבי של 27 קג"מ, המשודכים לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים עם 6 הילוכים, אך הודות למרכב אווירודינמי יותר ועדכון קל למערכת ההיברידית, מדובר במכונית שקל להגיע איתה לאזור ה-22 ק"מ לליטר במציאות או 21.7 ק"מ לליטר בממוצע במבחן שלנו, שכלל יותר מ-600 ק"מ עם 5 נוסעים ברכב וללא ניסיון לנהוג בצורה חסכונית במיוחד. מעבר לכך, כיאה למכונית היברידית, מדובר במכונית נעימה מאוד לנהיגה, שקטה למדי (למעט ביציאה מהמקום שלפעמים רעש המנוע מורגש קצת יותר מהצפוי) וחלקה באופי פעולתה. גם בסעיף הנוחות מצאנו מכונית המצוידת במתלה אחורי רב חיבורי התורם לגיהוץ נאה של האספלט הישראלי. מיש שיחפש ביצועים, לא ימצא כאן את את הריגושים שמספקים מנועי הטורבו, אולם ימצא ביצועים נאים בסה"כ עם 10.5 שניות ל-100 קמ"ש (10.8 שניות בגרסה הבכירה) ומהירות מרבית עד 178 קמ"ש.

יונדאי אלנטרה היברידית

שווה את הכסף?

מחיר יונדאי אלנטרה היברידית החדשה מתחיל ב-147,900 שקל לגרסת הכניסה ותוספת של 2,000 שקל לגרסה המאובזרת הנבחנת כאן, מה שאומר שכדי שכדי לרכוש אחת כזו בימים בהם מתבטלות הטבות המס לדגמים ההיברידים תצטרכו להיפרד מסכום לא מבוטל של 150,000 שקל. חשוב לזכור שגם המתחרות שלה בארץ התייקרו ומוצעות ברמת הגימור הגבוהה שלהן במחיר דומה (אוקטביה, גרנד קופה וקורולה לדוגמה). בתמורה למחיר הנ"ל, תקבלו משפחתית עם עיצוב מסובב ראשים, מרווחת במיוחד, בטיחותית ועם יחידת כח חסכונית בטירוף, הנהנית גם מאחריות נדיבה של 5 שנים לרכב או 7 שנים לסוללה. לדעתנו, ברף המחירים הנ"ל, אנחנו נראה אותה נמכרת כאן בקצב של כמה אלפי מכוניות בשנה, אך מרביתן יעלו לכביש דרך ציי הרכב כרכב צמוד ממקום העבודה, כאשר מרבית הלקוחות הפרטיים יעדיפו ככל הנראה להשקיע סכום כזה באחד מרכבי הפנאי-שטח, גם אם יתפשרו על רכב פחות מרווח וחסכוני. אלו שכן יבחרו באלנטרה, ייהנו ממכונית נעימה מאוד לנהיגה שתחסוך להם הרבה כסף בהוצאות התדלוק החודשיות.

עוד ממבחני דרכים