מכירות רכב בישראל 2014: האירופאיות מחזיקות יותר ממחצית מהשוק!

חושבים ששוק הרכב בארץ נשלט כיום ע"י מכוניות יפניות וקוריאניות? ממש לא. במחצית הראשונה של 2014, כ-55% מהמכוניות שיובאו לישראל הגיעו מאירופה. רק 15.8% מיפן. מדוע ולמה?

ששי כהן 16 ביול, 2014
טויוטה קורולה 2014- מיוצרת באירופה

הפתעה: יותר ממחצית מהמכוניות החדשות שיובאו לארץ במחצית הראשונה של 2014, הגיעו מאירופה. ליתר דיוק: 55% ו- 74,571 מכוניות. הנתון הנ"ל כולל אגב את טורקיה שאחראית לבדה ל- 14.6% מהמסירות ולא פחות מ- 19,723 מכוניות " טורקיות" שעלו לכביש, כאשר המכונית המובילה כמובן היא " טויוטה קורולה " שמגיעה אלינו ולאירופה ממפעל טויוטה בטורקיה. במקום השני נמצאת דרום קוריאה עם 19.1% מהמסירות ו- 25,827 מכוניות. סוגרת את רשימת היצרניות היא יפן עם 15.8% מהשוק ו-21,416 מכוניות, שמהווה השנה זינוק במכירות הודות לגידול הפעילות של מאזדה המייבאת את מכוניותיה מיפן.
בחינה של טבלת מסירות הרכב של איגוד יבואני הרכב מבהירה שאנחנו עדיין שוק של מכוניות יפניות וקוריאניות, כאשר ב- 10 מותגי הרכב הנמכרים ביותר בארץ נמצא 5 מותגים יפנים ( טויוטה, מאזדה, סוזוקי, מיצובישי וניסאן ), 3 מותגים קוריאניים ( יונדאי, קיה ושברולט – שלמרות שמדובר במותג אמריקני מובהק, מרבית כלי הרכב שלו הנמכרים בארץ מגיעים מהחטיבה הקוריאנית ) ו- 2 מותגים אירופאים ( סקודה ופורד – שוב מותג אמריקני, אך מרבית המכוניות מגיעות מההיצע האירופאי).
אז כפי שכבר הבנתם, הגלובליזציה שהשתלטה על שוק הרכב, שולחת לנו יותר מכוניות יפניות שלא מיוצרות ביפן מאשר מכוניות ממפעלים ביפן, וכך גם מגוןן מכוניות גרמניות שמגיעות ממזרח אירופה ואף מארה"ב ומקסיקו, ומכוניות אמריקניות מדרום קוריאה. האם זו סיבה לדאגה? ממש לא. כל המפעלים עובדים לפי נהלים מסודרים ופיקוח צמוד של חברות האם, וכל תפקידם הוא לספק את אותה מכונית עם שלל טריקים של הטבות מס, כוח עבודה זול יותר, מענקים נדיבים של מדינות למפעלים ועוד, המאפשרים חדירה לשווקים נוספים במחירים נמוכים יותר מאשר אם היו מגיעים מארצות המקור.
כך מגיעים אלינו בסופו של דבר טויוטה קורולה ויונדאי I10 מטורקיה, הונדה סיוויק וניסאן קשקאי מאנגליה, סוזוקי קרוסאובר מהונגריה ושלל דגמים נוספים. בקיצור, אנחנו אוהבים מכוניות יפניות וקוריאניות, אבל נוסעים בפועל על רכב תוצרת אירופה.
נתונים: איגוד יבואני הרכב