ממיר קטליטי – ניקוי, תיקון או החלפה?

מהו ממיר קטליטי? מהם הסימנים לתקלה בממיר? האם כדאי לבצע ניקוי, תיקון או החלפה? אספנו לכם את כל מה שתרצו לדעת על ממיר קטליטי לרכב.

מדור שיווקי 22 בדצמ, 2020
ממיר קטליטי

מהו ממיר קטליטי? 

הממיר הקטליטי הוא רכיב חובה ברכב ויש תפקיד חשוב במערכת הפליטה, הוא ממיר את הגזים הרעילים אשר נוצרים במהלך תהליך הבעירה לגזים ידידותיים יותר לסביבה. היעילות שלו היא גבוהה מאוד והוא מקטין את פליטת המזהמים עד 90%. ממיר לא תקין יוביל למדדי זיהום אוויר לא תקינים ולכישלון בבדיקה אקראית של משרד הרישוי בדרכים או במסגרת בדיקת הטסט השנתית לרכב.


סימנים לתקלה בממיר

סימנים אשר יכולים להצביע על תקלה אפשרית בממיר (בנוסף לכישלון בבדיקת זיהום אוויר בטסט) הם: תחושה שהרכב לא סוחב, צריכת דלק גבוהה, רעשים חריגים ממערכת הפליטה וקודי תקלה הקשורים לממיר – קוד PO421 שמצביע לרוב על ממיר סתום כתוצאה מחימום יתר וקוד P0420 שמצביע על תקלה בחיישן החמצן וכתוצאה מכך לשינוי ביחס האוויר-דלק מה שעלול להוביל להצטברות יתרה של פיח בממיר ולסתום אותו. נורת ממיר קטליטי גם היא תאותת לנו כי ישנה בעיה הקשורה לממיר, זוהי נורה צהובה בצורת הממיר – צינור ובמרכז ריבוע עם עיגולים בפנים.

ניקוי, תיקון או החלפה?

נהגים רבים אשר סובלים מבעיה בממיר מתלבטים האם לנקות, לתקן או להחליף את הממיר הקטליטי? ובכן, חשוב להבין קודם את האינדיקציות לכך שהממיר "הלך": התפוררות של הממיר עקב קורוזיה, סתימה עקב פעילות לא תקינה של המנוע ומערכת ההזרקה ואי תפקוד תקין של המתכות האצילות הן סיבות שבגללן נצטרך להחליף את הממיר מכיוון שהוא לא יחזור לתפקוד תקין במצב הזה.

חשוב להבין כי הפעולה של הניקוי בעזרת תוספים ושיטות ניקוי שונות זהו לא פתרון קבע, הפעולה עשויה לבצע ניקיון זמני – אבל אם שורש הבעיה לא נפתר והממיר והחלקים הפעילים שמבצעים את פעולת ההמרה נפגעו – אין מנוס מלהחליף את הממיר.

בנוגע לשיפוץ הממיר, כאמור גרימת נזק משמעותי לממיר מצריכה החלפה והחלפה של החלק הפנימי (כוורת) או של החישוק החיצוני. השיפוץ הוא זול יותר ולרוב הוא מתבצע עם חלקים מחודשים, כך שגם כאן הפעולה אינה מומלצת מכיוון שיש סיכון בשמירת היעילות של התיקון לאורך זמן.

בשורה התחתונה – במידה ואתם מחפשים פתרון רגעי שאולי יסייע לכם לזמן קצר ייתכן שניקוי או שיפוץ יסייעו באופן זמני (וגם זה בספק) – אבל בסופו של דבר התקלה תחזור, כך שתאלצו בסופו של דבר לשלם על ההחלפה, כך שהפתרון האידיאלי לממיר קטליטי לא תקין הוא החלפה.

סוגי ממירים

במידה ונמצא כי יש להחליף את הממיר הקטליטי ניצבות בפנינו מספר אפשרויות –
ממיר חדש מקורי – זו האופציה האידיאלית, אך היא פחות זמינה והיא היקרה ביותר.

ממיר תואם מקורי חדש – זו האופציה המשתלמת ביותר, מדובר בממירים באיכות מעולה אשר תואמים את הממירים המקוריים בעלות נמוכה יותר. ההמלצה כאן היא לרכוש ממיר קטליטיים אמריקאים או אירופאים אשר ידועים באיכותם ועדיפים על ממירים תוצרת סין.

ממיר משומש מפירוק – אופציה זו היא הזולה ביותר, אך אינה מומלצת. הממיר זה רכיב שנשחק לאורך הזמן ורכישה של ממיר משומש כאשר אנו לא יודעים אם הוא פורק מרכב ישן שגמע קילומטרים רבים ואם הוא ניזוק זוהי למעשה רכישה של "חתול בשק".

טיפים נוספים אודות החלפת ממיר קטליטי

כפי שצוין לעיל, חשוב לבצע אבחון של התקלה ולוודא כי אכן התקלה אך ורק בממיר עצמו. כלומר, ייתכן כי התקלה קשורה גם לרכיבים אחרים שגרמו לנזק לממיר ואז גם אם נחליף אותו התקלה תחזור. למשל, אם זו תקלה בחיישן החמצן או בעיה במערכת ההזרקה/פעילות לא תקינה של המנוע מה שעלול להוביל לבעיה במערכת הפליטה ולסתימה בממיר. כמו כן, חשוב לפנות אל מוסך המתמחה באגזוזים ובדגש על ממירים קטליטיים, חשוב לוודא שאתם מקבלים ממיר איכותי ועם אחריות של חצי שנה לפחות ושההתקנה תתבצע באופן מדויק ומקצועי. ממיר באיכות ירודה או התקנה לא מקצועית עלולים להוביל אתכם שוב למצב של בעיית זיהום אוויר ברכב, כך שתצטרכו טיפול נוסף.

האם ניתן לבצע את ההחלפה באופן עצמאי?

לא מומלץ ולא פרקטי, פירוק והרכבה של ממיר קטליטי זוהי עבודה שדורשת עבודה של בעל מקצוע, היא כוללת חיתוך, ריתוך, הרכבת אטמים ועוד. מעבר לכך, בכוורת הממיר קיימים חומרים רעילים ומסרטנים ולכן הפעולה מסוכנת מאוד לביצוע באופן ביתי.

המאמר באדיבות המפלט – מוסך אגזוזים ופתרונות לבעיות זיהום אוויר ברכב



עוד מחדשות רכב