מסע עולמי צ'כיה: מדינת הסקודה

המגזין לשבת: שוק הרכב החדש בצ'כיה שובר שיאי מכירות, אחת מכל 3 מכוניות חדשות היא סקודה ו-9 מתוך 10 המכוניות הנמכרות ביותר הן גרמניות, למרות שנמכרים שם יותר מ-50 מותגי רכב.

ששי כהן 19 באוג, 2017

הרפובליקה הצ'כית הממקומת במרכז אירופה הידועה יותר בשם צ'כיה, קיבלה עצמאות רק בשנת 1993 עת התפרקה צ'כוסלובקיה ל-2 מדינות: צ'כיה וסלובקיה, ונחשבת כיום לאחת המדינות המפותחות והמצליחות בקרב מדינות הגוש הקומוניסטי לשעבר. מדובר במדינה בעלת משטר דמוקרטי ששטחה גדול כמעט פי 4 מישראל (78,867 קמ"ר) ואוכלוסייתה עומדת על 10.5 מיליון תושבים בלבד (2 מיליון תושבים יותר מישראל). עבור הישראלים, צ'כיה מוכרת בעיקר בשל בירתה פראג, שנחשבת לאחת הערים היפות בעולם ויעד תיירותי פופולרי גם עבורנו. בשל כלכלה מתפתחת וצומחת בשנים האחרונות, שוק הרכב שובר שיאי מכירות ב-4 שנים האחרונות ואשתקד נמכרו בו כ-278,932 מכוניות חדשות, כ-8,000 מכוניות פחות מהשוק הישראלי.




כבר ביציאה מהטרמינל בשדה התעופה, נחשפים לכמות העצומה של דגמי סקודה. כבר ביציאה מהטרמינל בשדה התעופה, נחשפים לכמות העצומה של דגמי סקודה הנעים על הכביש.
מדינת הסקודה
מותג הרכב סקודה הינו גאווה לאומית צ'כית (למרות שהוא בבעלות גרמנית) ונחשב לאחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של כלכלת צ'כיה. מדובר גם באחד ממותגי הרכב הוותיקים בעולם, שנוסד ב-1895 כחברה לייצור אופניים והחל מ-1905 החל לייצר גם מכוניות. בשנת 1991 נרכשה סקודה ע"י קונצרן פולקסווגן הגרמני אשר ביצע בה את מהפכת האיכות, והפך אותה למותג רכב מתקדם המייצר כיום ב-12 מפעלים ברחבי העולם (3 בצ'כיה, 1 בסלובקיה, 2 בהודו, 2 ברוסיה ו-4 בסין). עבור הצ'כים מדובר עדיין במותג צ'כי לכל דבר.
גם חלק מהרכבות החשמליות הן סקודה... גם חלק מהרכבות החשמליות הן סקודה…
סקודה פאביה R5
כבר בנחיתה בנמל התעופה של פראג, יקבלו את פניכם מגוון דגמי סקודה החדשים המקשטים את שטחי הנמל. כך למשל לאחר שתעברו את ביקורת הדרכונים, תפגשו את סקודה קודיאק החדש שמוצג בגאווה בשטחי הדיוטי פרי. באולם הטיסות היוצאות, מוצגת בימים אלה סקודה פאביה R5 ראלי, גרסת מירוצי הראלי של מכונית הסופר-מיני, המשתתפת במירוצי ה- WRC ומצוידת במנוע טורבו 1.6 ליטר המפיק 300 כ"ס, הנעה 4X4, משקל של 1,230 ק"ג ועמידה בכל התקנות של התאחדות FIA.
סקודה פאביה R5 ראלי מקשטת את אולם הטיסות היוצאות סקודה פאביה R5 ראלי מקשטת את אולם הטיסות היוצאות
1 מתוך 3 מכוניות חדשות= סקודה
למרות שבצ'כיה משווקים כיום יותר מ-50 מותגי רכב מכל רחבי העולם, השליטה של סקודה ומותגים גרמניים מורגשת היטב על הכביש. במחצית הראשונה של 2017 נמכרו בצ'כיה כ-144,451 מכוניות חדשות, המציגות גידול מרשים של 11.5% במכירות מול אשתקד, ומבשרים ככל הנראה שגם השנה תהיה שנת שיא במכירות רכב חדש במדינה. עשרת המותגים הנמכרים ביותר בצ'כיה כיום הינם: סקודה עם נתח שוק של 31.3%, פולקסווגן עם 10.6%, יונדאי עם 7.5%, פורד עם 6%, דאצ'יה עם 5.2%, רנו עם 4%, קיה עם 3.3%, פיג'ו ומרצדס עם 3.2% כל אחת וטויוטה שסוגרת את העשיריה הפותחת עם 3% מהשוק.
סקודה פייבוריט - הדגם הראשון של סקודה בישראל (משנת 1991) עדיין פופולרי על הכביש סקודה פייבוריט – הדגם הראשון של סקודה ששווק בישראל משנת 1991, עדיין פופולרי על הכביש, כולל בגרסת ה- FORMAN סטיישן.
9 מתוך 10 הדגמים הנמכרים ביותר: גרמניים
בראש רשימת עשרת הדגמים הנמכרים ביותר השנה, נמצאים כמובן סקודה אוקטביה, פאביה, ראפיד וסופרב ופולקסווגן גולף שסוגרת את החמישיה הפותחת. בהמשך מככבים יונדאי i30, סקודה יטי, פולקסווגן פאסאט, סקודה קודיאק ופורד פיאסטה שסוגרת את העשיריה הפותחת. בהתחשב בכך שדגמי סקודה נמצאים בבעלות גרמנית, הרי מדובר כאן ב-9 דגמים גרמניים מתוך 10 הדגמים הנמכרים ביותר בצ'כיה כיום.
ניתן לבחור מספר ייחודי לרכב בתשלום ניתן לבחור מספר ייחודי לרכב בתשלום, דבר הנצפה בעיקר על מכוניות יוקרה.
הצ'כים גם חובבים של שלל מותגי היוקרה, כאשר במקום השמיני במכירות לפי מותגי רכב נמצאת מרצדס עם 4,554 מסירות בחצי שנה, BMW עם 3,807 מסירות ואאודי עם 2,487 מסירות. שוק הספורטיביות היוקרתיות נהנה מפעילות ערה במדינה ולצד שלל דגמי ספורט של המותגים הגרמניים שהוזכרו כאן, נמסרו במחצית 2017 גם 208 מדגמי פורשה, 75 מדגמי מזראטי, 23 מדגמי פרארי, 8 מדגמי אסטון מרטין ו-8 למבורגיני.
עוד ביוקרה: טסלה מכרה בחצי שנה 43 מכוניות, בנטלי 18 מכוניות ורולס רויס 6 מכוניות.
סוכנות רולס רויס בפראג: 6 מסירות בחצי שנה. סוכנות רולס רויס בפראג: 6 מסירות בחצי שנה. 
מחירים נמוכים 
סקודה סיטיגו תהיה שלכם (נכון לאמצע אוגוסט 2017) החל מ-33,643 שקל, סקודה אוקטביה החל מ-69,343 שקל, סקודה סופרב החל מ-108,953 שקל וסקודה קודיאק החל מ-117,963 שקל, לפני מבצעים נקודתיים באולמות התצוגה…
את פיג'ו 308 המצוידת בגיר ידני מצאנו במבצע של 63,240 שקל רגע לפני כניסת הדגם המחודש שעבר מתיחת פנים ואת קיה ספורטאז' חביבת הישראלים תוכלו למצוא החל מ- 92,816 שקל לדגם 1.6 ליטר טורבו ידני עם 7 שנות אחריות. יחד עם זאת, צ'כיה וישראל ממוקמות ביחד במקום ה-56 בעולם בתמ"ג, ומכאן שמצבם של הצ'כים בכל הנוגע לרכישת מכוניות, טוב בהרבה מאצלנו.
מבצעי רכב בפראג: פיג'ו 308 ב-63,240 שקל ! מבצעי רכב בפראג: פיג'ו 308 ב-63,240 שקל !
אטרקציות מוטוריות בפראג
האטרקציה המוטורית הפופולרית ביותר בפראג הינה טיול היכרות בעיר העתיקה ברכבים מתחילת ה-100 שעברה בגרסאות פתוחות שלהן המסיעות אלפי תיירים מדי יום לטיול עירוני המקיף את אתרי התיירות הרבים. מדובר בשלל דגמי סקודה, מרצדס ואחרים מהשנים 1930 פלוס מינוס שנראים כחדשים, אך ככל הנראה חלקם הגדול הינם רפליקות של דגמים ישנים, בשל היותם שקטים מדי, לא מזהמים וגם לוח השעונים שלהם נראה מודרני מדי באופן מחשיד… סביר להניח שהמכלולים שם חדישים, שכן עם הק"מ הרבה שהם צוברים שם, ספק אם היה להם מספיק חלקי חילוף. מחיר סיבוב משפחתי במכוניות הענתיקות יעלה לכם 60 יורו ל-35 דקות.
סקודה ענתיקה לסיור עירוני ב-60 יורו ל-35 דקות. לא ברור אם זה אמיתי או רפליקה. סקודה ענתיקה לסיור עירוני, אחת מתוך עשרות רבות של מכוניות ענתיקות לסיורים עירוניים. השכרת למבורגיני מ-75 יורו לרבע שעה, או פרארי מ-65 יורו. השכרת למבורגיני מ-75 יורו לרבע שעה, או פרארי מ-65 יורו.
עבור חובבי הספורט, ניתן להשכיר פרארי החל מ-65 יורו לסיבוב של 15 דקות, או למבורגיני מ-75 יורו…
השקות מהירות של דגמים חדשים
בשל הפופולריות הגבוהה של דגמים ידניים בצ'כיה, מושקים די במהירות דגמים חדשים שרק הוצגו בתערוכות הרכב האחרונות (דגמים אוטומטים לא תמיד מגיעים במהרה לייצור). כך למשל, נצפו על הכביש כבר סיאט איביזה החדשה, ניסאן מייקרה החדשה, פולקסווגן ארטאון (מחליפת הפאסאט CC), יונדאי  i30 החדשה, קיה ריו החדשה, ניסאן קשקאי ואקסטרייל המחודשים, פורד פיאסטה החדשה, טסלה מודל X ועוד.
פולקסווגן ארטאון - מחליפת הפאסאט CC היפהפיה פולקסווגן ארטאון – מחליפת הפאסאט CC היפהפיה
מוזיאון סקודה
חובבי הנוסטלגיה שיהיה להם עודף זמן, יוכלו להרחיק בסביבות 60 ק"מ מחוץ לפראג, לעיירה הנקראת מלאדה בוליסלב ובה שוכן מוזיאון סקודה, הממוקם בבניין הייצור הראשון של סקודה. במקום מוצגים עשרות דגמי סקודה מכל השנים, לצד חנויות אביזרים ומזכרות וניתן לרכוש כרטיס כניסה משפחתי בסכום צנוע של 175 קורונות צ'כיות השווה ל-30 שקלים בלבד למשפחה.
נתוני מכירות רכב בצ'כיה מתוך אתר: focus2move.com