מקסוס איוניק 5 במבחן: המיניוואן 7 מושבים החשמלי הראשון בישראל

מה דעתכם על מיניוואן חשמלי 7 מושבים מרווח במיוחד, המצויד במנוע 174 כ"ס, אבזור עשיר, חווית נהיגה שקטה במיוחד ועלויות אחזקה נמוכות במיוחד? בדרך תצטרכו להתפשר עם טווח נסיעה משולב של 260 ק"מ בלבד. שווה את הכסף?

ששי כהן 02 באוג, 2021
מקסוס איוניק 5

אל המהפכה החשמלית בשוק הרכב הישראלי שזוכה לתנופה משמעותית מתחילת השנה, מצטרף כעת גם מותג מקסוס החדש בארץ, עם מינוואן 7 מושבים חשמלי ראשון בישראל, המבטיח הובלת 7 נוסעים עם חווית נהיגה חשמלית שקטה ומפנקת, וחיסכון משמעותי בהוצאות האחזקה מול רכב בנזין או דיזל. איך כל זה מתבטא במציאות על הכביש והאם אתם בשלים כבר לעבור גם למיניוואן חשמלי? יצאנו לבדוק.

קצת על מותג מקסוס 

באופןן קצת משעשע, רק לפני מספר ימים בחנו את יונדאי איוניק 5 החשמלית על כבישי ישראל, וגם המיניוואן החדש מתוצרת מקסוס עונה לשם איוניק 5, אך באנגלית יש הבדל קל בהגייה: IONIQ 5 ביונדאי ו- EUNIQ 5 במקסוס. עבור מי שלא מכיר את המותג, מדובר במותג רכב סיני פופולרי וחברת בת של ענ קית הרכב הסינית SAIC, אותו קונצרן שאחראי לייצור גם של מותג MG המיובא לארץ ע"י קבוצת לובינסקי. אז מותג מקסוס הוא אמנם חדש בארץ, אך היבואן שלו – חברת צ'יינה מוטורס" הינה סוכנות יבוא וותיקה הפעילה כאן מאז 2009 ומייבאת בין השאר את מותג האוטובוסים הסיני "יוטונג" שהפך כאן בעשור החולף לאחד ממותגי האוטובוסים הפופולריים ביותר בארץ, מה שאמור להפחית את החשש של לקוחות המבקשים לרכוש רכב מיבואן חדש שלא תמיד ברור מהם סיכויי ההישרדות שלו בענף התחרותי.

מקסוס איוניק 5

מקסוס איוניק 5

האיוניק 5 מצטרפת כאמור לסגמנט המיניוואנים המצטמצם בארץ, אך עדיין מדובר בסגמנט שיש לו דרישה, בעיקר בקרב משפחות ברוכות ילדים. בניגוד לשלל הג'יפונים 7 מושבים שמציעים בעיקר מרחב לחמישה נוסעים מבוגרים פלוס ספסל נוסף המיועד לצמד ילדים קטנים, במקרה של מקסוס, מדובר במיניוואן אמיתי, עם עיצוב מיניוואני טיפוסי, אשר פותח במטרה להציע תא נוסעים מרווח ושימושי ככל הניתן ל-7 נוסעים מבוגרים, ולא תמצאו כאן איזה עיצוב מתחכם בסגנון רכב פנאי, אלא מרכב קובייתי שפחות מנסה להרשים בעיצוב, ומיועד לשרת מטרה של הובלת נוסעים בנוחות רבה, המתאפשרת בין השאר הודות למרכב גדול (4.82 מטר לאורך, 1.82 מטר לרוחב וגובה של 1.78 מטר). בכל הנוגע לאבזור הרכב מבחוץ, תמצאו גריל קדמי גדול עם צביעה בצבע שחור מבריק, המסתיר מאחוריו גם את דלת טעינת הרכב, והרכב משווק בארץ ברמת גימור אחת ועשירה הכוללת מבחוץ: תאורת היקפית מלאה מסוג LED, חיישני חניה היקפיים, מצלמות 360 מעלות, חישוקי גלגלים קלים "17, שמשות אחוריות מושחרות, גג זכוכית פנורמי חשמלי ודלת תא מטען חשמלית.

מקסוס איוניק 5

תא נוסעים

התמקמות בקבינה חושפת סביבת נהג ונוסעים מודרנית, איכות הרכבה טובה ואיכות חומרים המשלבת שלל משטח פלסטיק רך למגע הפזורים בחלל הנוסעים. תנוחת הישיבה כאן גבוהה (מעל למרבית הג'יפונים), המרווח לנוסעים מצוין (בסיס גלגלים של 280 ס"מ), וגם צמד נוסעים מבוגרים יוכלו לשבת נוחות בשורת המושבים השלישית, וזאת בתנאי שהצליחו להשתחל לשם (מפתח כניסה סביר למקום). המושבים בשורה האמצעית נעים על מסילות המאפשרות הגדלת המרווח לרגליים על-חשבון הנוסעים בשורת המושבים השלישית (בהנחה שהם אינם מאוכלסים) או צמצום המרווח לטובת הענקת הרבה יותר מקום ליושבים מאחור. נפח תא המטען מכובד גם בניצול 7 המושבים ביחס למקובל, והופך להיות ענק ושימושי עם קיפול שורת המושבים השלישית לרצפה שטוחה. אל אלו מצטרפים אבזור עשיר גם בתא הנוסעים עם וילון חשמלי לגג הזכוכית, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית ומחוממים, בקרת אקלים דיגיטלית עם פתחי מיזוג לאורך 3 שורות המושבים ותפעול נפרד ליושבים מאחור, שלל יציאות USB הפזורות בחלל הרכב, בלם יד חשמלי, כניסה והנעה ללא מפתח, שלל תאי אחסון, לוח שעונים משולב דיגיטלי "7, מולטימדיה עם מסך "12.3 משטח טעינה אלחוטי לנייד ועוד. בסעיף התורפה, המולטימדיה שהולבשה עליה מערכת אנדרואיד ותמיכה בעברית, טיפה איטית בתפעול לפעמים וכוללת אופציה לדפדפן אינטרנט ויוטיוב שיכולים לעבוד גם תוך כדי נהיגה, וזה כבר מסוכן. סביר להניח שהיבואן יחסום את האופציה הזאת בעתיד הקרוב ויאפשר שימוש שלה רק במצב חניה.

בטיחות  

האיוניק 5 טרם קיבלה תקינה אירופאית, מה שאומר שהשיווק שלה בארץ מוגבל לכמה מאות מכוניות בינתיים, והיא טרם עברה מבחן ריסוק אירופאי שיכול לדווח לנו על בטיחות הרכב. יחד עם זאת, הדגם מצויד בחבילת בטיחות מתקדמת מקורית ורחבה, הכוללת: התרעת שמירת מרחק עם בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב עם שמירה על מרכז הנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת במראות הצד, התרעה על תנועה חוצה מאחור, מצלמות 360 מעלות ועוד. במהלך הנהיגה, הורגשה גם עצבנות קלה של מערכת שמירת נתיב הנסיעה שדואגת בהחלטיות למנוע סטייה שלכם מהנתיב באופן קצת יותר מורגש מהמקובל.

מקסוס איוניק 5

Max your drive

את אחד היתרונות העיקריים של הרכב תמצאו כמובן בסעיף יחידת ההנעה, כאשר מתחת למכסה המנוע שוכן מנוע חשמלי המפיק 174 כ"ס ומומנט נדיב של 31.8 קג"מ, המשודכים להנעה קדמית. על הכביש מדובר במיניוואן זריז במיוחד, המאיץ ל-100 קמ"ש ב-9.5 שניות בלבד ומאפשר גם עקיפות זריזות ובטוחות בשעת הצורך. יחד עם זאת, מדובר במנוע חזק למדי וכל לחיצה בריאה על דוושת הגז תגרום לסחרור של הגלגלים במהירויות נמוכות (אבל אפילו עד 40 קמ"ש שזה די משעשע… ), כך שאם תרצו לשמור על אחיזת כביש גבוהה ולהימנע מבלאי מואץ של הצמיגים, תצטרכו להיות עדינים יותר על דוושת התאוצה ועל הדרך תשיגו גם ניצול יעיל יותר של הסוללה. אל אלו מצטרפים חווית נהיגה שקטה לחלוטין, חלקה ונטולת רעידות ונוחות נסיעה שטובה יותר מכל מיני מסחריות שהוסבו למיניוואנים, וקצת פחות טובה מבכירי המיניוואנים המפנקים. עם סוללה בקיבולת של 52.5 קוט"ש, מבטיח היצרן טווח נסיעה משולב של 260 ק"מ, מה שאומר שהרכב הזה פחות מיועד לאלו המבצעים ק"מ יומי גבוה (כמה מאות ק"מ ביום), ועבור אלו הנוסעים רק בתחום העירוני, ניתן להגיע לדברי היצרן גם קרוב ל-400 ק"מ טווח (בנהיגה עד 60 קמ"ש לפי תקן ה-WLTP). בפועל, בימי המבחן, נוכחנו לדעת שניתן להתקרב ל-300 ק"מ בנהיגה עירונית מחושבת וחסכונית, או סביב ה-200 ק"מ בנסיעה משולבת. זמן הטעינה של הסוללה עומד על כ-8 שעות בעמדת טעינה AC ביתית, אך הדגם תומך גם בטעינת DC מהירה המאפשרת טעינה של 30-80% מהסוללה ב-45 דקות בלבד. בנוסף, הלקוחות מקבלים גם מטען נייד המתחבר לכל שקע חשמל ביתי רגיל, העשוי לפתור לכם בעיה במידה ואתם נוסעים לדוגמה לאיזה צימר רחוק או משהו בסגנון ואין בסביבתכם הקרובה עמדת טעינה ציבורית.

מקסוס איוניק 5

שווה את הכסף?

מחיר מקסוס איוניק 5 נקבע על 198,194 שקל. לזכותו מרכב מיניוואני אמיתי ומרווח המאפשר הובלת 7 נוסעים (גם מבוגרים), מנוע חשמלי חזק המספק ביצועים טובים לצד חווית נהיגה חשמלית שקטה ומפנקת, אבזור עשיר והוצאות אחזקה נמוכות במיוחד (אגרת רישוי שנתית בעלות 530 שקל, מחיר נמוך ביותר לק"מ נסיעה, וטיפול אחת לשנתיים או 30,000 ק"מ). בסעיף השלילה, טווח הנסיעה המשולב נמוך יחסית ואינו מתאים ללקוחות המבצעים ק"מ יומי גבוה. הדגם משווק עם אחריות מלאה של 5 שנים או 100,000 ק"מ ו-8 שנים לסוללה או עד 160,000 ק"מ. בשורה התחתונה, מדובר במיניוואן חשמלי יעיל וחסכוני בהוצאות, המיועד ללקוחות שאינם נוהגים הרבה.

 

 

עוד ממבחני דרכים