נוסטלגיה: הונדה סיוויק 1990-1991

לקראת הגעתה של הונדה סיוויק החדשה לישראל, חזרנו לשנת 1990, בה החלה הונדה את פעילותה בישראל עם הסיוויק תחילה. איך הכל התחיל? בכתבה שלפניכם.

ששי כהן 29 באפר, 2017
הונדה סיוויק 1990-1991

לאחר שפרצה מיצובישי את החרם הערבי ישראלי בשנת 1988 והחלה לייצא מכוניות לישראל, היה ברור שזה עניין של זמן עד שיגיעו גם ענקיות הרכב היפניות האחרות לארץ, וכך אכן גם קרה עם הצטרפותן לשוק הרכב הישראלי של הונדה (בשנת המודל 1990), טויוטה (1992), מאזדה (1992) וניסאן (1993). הפעם במדור הנוסטלגי שלנו, בחרנו לספר קצת על הגעתה לראשונה של הונדה לישראל בשנת 1990, לרגל הגעתה הקרובה מאוד של הסיוויק החדשה (דור 10 ) שתושק בארץ כנראה עד סוף יוני 2017.




 קבלת זיכיון היבוא של הונדה בידי קבוצת "מאיר"  
בראיון שהעניק לאחרונה יעקב שחר, מבעלי קבוצת מאיר, לרותם גרוסמן לרגל 50 שנה לחברה, סיפר שחר :  "הקשר הראשוני עם הונדה נוצר דרך מכר אנגלי שלנו שניהל את חברת 'אלפטן' יבואנית רכב לדובאי, שבין השאר ייבאה לשם את המכוניות של וולוו והונדה. הוא פנה עבורנו ליפנים וחזר אלינו עם כל האינפורמציה הדרושה כדי לגשת למכרז, שנעשה דרך הונדה בארה"ב. הגשנו תוכנית עסקית בתוך זמן קצר והחבר האנגלי דאג שהיא לא תונח בתחתית הערימה. כשהבנו שהבחירה בידי הונדה ארה"ב ביררנו מי המנהלים הבכירים וטסנו, ישראל ואני, לקליפורניה לפגישת היכרות. לאחר מכן הגיעה ארצה משלחת בכירה מהונדה ארה"ב לבחור את הנציג בישראל. היו חמש מועמדות והיתרון שלנו היה שכבר נפגשנו. החברה שלנו הייתה הראשונה שבדקו. במהלך הפגישה בחדרי, נשמעו צעקות חזקות מהחדר הסמוך ע"י לקוח משאיות שהתלונן. ביקשתי את סליחתם, יצאתי והסדרתי את הנושא. חזרתי לחדר מבוהל מהרושם שיצר האירוע.
קמפיין פרסומי ראשון של הונדה בישראל - 1990 קמפיין פרסומי ראשון של הונדה בישראל 1990, עם הסלוגן הידוע "מציתה את הדמיון" ! (צילום באדיבות קבוצת מאיר)
בסוף הפגישה היפנים הודו לנו וכמובן המשיכו לפגישות עם החברות האחרות ואמרו לנו שהם יחליטו סופית לקראת סוף השבוע. ניסינו להזמין אותם לארוחת ערב והם לא ענו לנו ואז ביום שישי הם התקשרו ושאלו האם ההזמנה לארוחת הערב עדיין בתוקף. כך בעצם הבנו שזכינו במכרז של הונדה, אח"כ הם סיפרו שהם התרשמו מהטיפול האישי בלקוח ההוא שהתפרץ למשרד ושזה דבר שמאוד חשוב להם, ולמעשה האירוע הזה עזר לנו. אגב לאותו לקוח יש כיום צי שלם של משאיות שרכש מאיתנו".
1990 – הונדה סיוויק נוחתת בישראל !
עבור השוק הישראלי מדובר היה בבשורה של ממש: לראשונה נחת בארץ מותג יפני שהציע טכנולוגיה מתקדמת וביצועים מרשימים, שהאפילו לא רק על המשפחתיות היפניות ששווקו כאן עד אז, אלא גם על מיטב המשפחתיות האירופאיות, עם נתוני תאוצה ל-100 קמ"ש שהביכו אף דגמים ספורטיביים כמו אלפא 33 ולנצ'יה דלתא GTi. בסוף 1989 הוטסו עיתונאים ישראלים ראשונים למבחן ראשון של הסיוויק בבלגיה, ומבחן ראשון פרסם העיתונאי רמי גלבוע במגזין "אוטו" בנובמבר 1989.
צמד דגמי הונדה סיוויק הראשונים שהגיעו לארץ המכולה ובה צמד דגמי הונדה סיוויק הראשונים שהגיעו לארץ לצורך תקינה ! (צילום באדיבות קבוצת מאיר)
הדגם הראשון של החברה בארץ היה הונדה סיוויק מהדור הרביעי שלו בעולם, שהוצג בשנת 1987 ושווק עד 1991. הדגם נחת בארץ בגרסת סדאן בלבד, המצוידת במנוע 1.6 ליטר 116 כ"ס ותיבות ידניות ואוטומטיות, וברמת הגימור הגבוהה EX בלבד בתחילת הדרך, שהציעה חלונות ומראות חשמל, נעילה מרכזית, הגה כח מתכוונן, חלונות כהים יחסית, צמיגי "14 רחבים, פתיחה של מיכל הדלק ותא המטען מתוך המכונית וטסות מהודרות לגלגלים. את הבשורה האמיתית סיפקה הסיוויק מתחת למכסה המנוע, שם צוידה המכונית בדגם "הישראלי" במנוע בנזין 1.6 ליטר 16 שסתומים עם הזרקת דלק, שהפיק 116 כ"ס, והציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-8.4 שניות בלבד בדגם הידני, נתונים שדגמי הסיוויק המשפחתיים מהדורות האחרונים יכולים רק לחלום עליהם…
הסיוויק היתה לא רק בעלת הספק גבוה באותם שנים מכל דגמי ה-1.6 ליטר, אלא גם מדגמי ה-1.8 ליטר…
פרסומת ראשונה הונדה סיוויק 1990 פרסומת ראשונה הונדה סיוויק 1990
הסיוויק יובאה לארץ ממפעלי הונדה בארה"ב, בדיוק כמו האקורד שהיתה לדגם השני של הונדה שהגיע לארץ שנה מאוחר יותר, ובשל הביצועים והעיצוב המרובע משהו של הדגם, זכתה בהמשך הדרך לכינוי "הונדה שפיץ", והפכה עם השנים וצניחת המחיר כמשומשת לחביבתם של צעירים חובבי מכוניות וביצועים.




יקרה מהמתחרות…
מחיר הונדה סיוויק בשנת 1990 עמד על 49,500 שקל לדגם הידני, ו-52,500 שקל לדגם האוטומטי, מחירים שהיו גבוהים משמעותית ממחירי המשפחתיות המתחרות, כמו מיצובישי לנסר מ- 43,050 שקל, סובארו לאונה הפופולרית החל מ-30,300 שקל, סובארו לגאסי היוקרתית יותר מ-42,750 שקל לאוטומטית ופולקסווגן גולף 1.6 אוט' מ-48,000 שקל. יחד עם זאת, הסיוויק קנתה לעצמה תדמית יוקרתית וספורטיבית בשוק המקומי, מותגה כסמל סטטוס בזמנו ואף זכתה להצלחה מרשימה במכירות עם קצת יותר מ-3,500 מכוניות שנמכרו מהדור הזה שלה בארץ בשנים 1990-1991.