נוסטלגיה לבידוד: סוזוקי בלנו חוגגת 25 שנה

המשפחתית הראשונה בתולדות סוזוקי לא זכתה להצלחה מיוחדת בעולם, אולם הודות לאסטרטגיית שיווק חכמה בישראל, עם הסלוגן "הגדולה מכולן בתמורה", הפכה ללהיט בין לילה והגיעה בשיאה למקום השני במכירות רכב חדש בישראל.

ששי כהן 30 במרץ, 2020
סוזוקי בלנו 1996

בתמונה הראשית: 1996 – שר התחבורה ישראל קיסר ז"ל מתרשם מסוזוקי בלנו בתערוכת אוטומוטור (צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד)

המשפחתית הראשונה של סוזוקי בעולם

יצרנית הרכב סוזוקי התמחתה לאורך ההיסטוריה בייצור מכוניות קטנות זולות ואמינות, שלרוב לא הציעו חידושים מיוחדים בעולם הרכב, אך לצידם פעלה משנות ה-80 גם בתחום הג'יפונים, עם דגמים בעלי יכולת שטח של ממש (סמוראי, ויטרה), שדווקא רכשו לעצמם מקום של כבוד בשוק הרכב העולמי. בשנת 1995 החליטה סוזוקי להיכנס לראשונה גם לשוק המשפחתיות (הסוויפט סדאן שקדמה לה היתה סופר-מיני עם באגאז' נפרד), וחשפה בתחילת השנה את הבלנו, משפחתית קומפקטית במידותיה ובינונית ביכולותיה, שכוונה לשווקים במזרח, באירופה ואפילו בארה"ב (שם כונתה "אסטים"), אך נראה שנתפרה במדויק לדרישות השוק הישראלי, עם מרכב סדאן ומנוע 1.6 ליטר וגיר אוטומט, מה שהפך אותה ללהיט בין לילה והצלחה מסחררת במכירות.


אסטרטגיית שיווק חכמה של היבואן- "הגדולה מכולן בתמורה"

הבלנו לא תוכננה להתחרות במשפחתיות קלאסיות כמו הקורולה, לאנטיס וסופר לנסר, אלא כדי להתחרות בקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות (עם אורך של 4.19 מטר ובסיס גלגלים של 248 ס"מ), שם הוצעה יונדאי אקסנט המצליחה. יחד עם זאת, אסטרטגיית שיווק חכמה של היבואן, שהצהירה בכל הזדמנות שהדגם שווה ערך לדגמים כמו קורולה ולאנטיס וסלוגן מתחכם "הגדולה מכולן בתמורה", שיחד עם עיצוב חיצוני ופנימי נאה, ומוניטין מקומי מוצלח של יצרנית רכב יפנית, אמינה, סחירה וזולה לאחזקה, זכתה הבלנו לקבלת פנים חמה במיוחד, תוך כדי שהיא סוחבת אלפי לקוחות גם מקטגוריית המשפחתיות "הנחשבות".

סוזוקי בלנו פרסומת

פרסומת לסוזוקי בלנו 1996

אחריות ייחודית של 3 שנים לרכב ללא הגבלת ק"מ

עם תחילת השיווק הוצעה הבלנו עם מנוע 1.6 ליטר 16 שסתומים 98 כ"ס, ששודך לתיבת הילוכים אוטומטית 4 הילוכים או ידנית 5 הילוכים, שיחד עם משקל של 975 ק"ג בלבד, הציעו ביצועים נאים וזריזים מהמקובל בקטגוריית המשפחתיות הקומפקטיות. הדגם הוצע בגרסת GLX שכללה חלונות, מראות ונעילה חשמליים, יחד עם הגה כח, מזגן מקורי חזק, כיסוי גלגלים "מפוארים", מסגרות כרום לחלונות, ריפודי קטיפה, מושב נהג מתכוונן לגובה ובלמי דיסק קדמיים שגובו במחיר תחרותי ואחריות של 3 שנים לרכב ללא הגבלת ק"מ שספיקו תמורה גבוהה במיוחד למחיר. כאופציה הוצעה גם גרסת "סופר בלנו" (בהשראת הסופר לנסר וסופר רייסר…) שכללה צמד כריות אוויר, בלמי ABS ומערכת מתלים מתכווננים אלקטרונית, שהתקשתה דווקא להציע נוחות נסיעה מעבר לממוצע.

סוזוקי בלנו החדשה וסוזוקי בלנו סטיישן

סוזוקי בלנו החדשה וסוזוקי בלנו סטיישן מהדור הראשון

היו גם סטיישן ודיזל

שנתיים מאוחר יותר התרחבה משפחת המכונית עם התחלת שיווק הבלנו סטיישן השימושית וגדולה יותר שפנתה גם לבעלי מקצוע וסתם משפחות שנזקקו לתא מטען גדול. בשנת 1999 עברה הבלנו מתיחת פנים מקיפה, שכללה חזית מחודשת לרכב (ופחות יפה), ולוח שעונים שעוצב מחדש (גם הוא פחות נאה), יחד עם טסות בעיצוב חדש והארכה של 3 ס"מ באורך המכונית הודות לפגושים בעיצוב חדש. בשנת 2000 נעשה ניסיון ראשון לייבא את הבלנו גם עם מנוע דיזל 1.9 ליטר 75 כ"ס מתוצרת פיג'ו, עם גיר ידני ורמת גימור GLS פשוטה יותר, עימה כיוונו לשוק המוניות, אך רק מכוניות בודדות נמכרו כאן והיבוא פסק בסוף אותה שנה.

סוזוקי בלנו

סוזוקי בלנו שהתחפשה לתהלוכה של קיבוץ גבעת ברנר

תמחור תחרותי

עם השקת הבלנו בשנת 1995, עמד מחירה של המכונית על כ-69,900 שקל לדגם האוטומטי (תוספת של 8,000 שקל לגרסת ה-"סופר"), מחיר זהה לדגם הקיה ספיה (הקיה הראשונה בארץ) שנחשבה נחותה יותר, זול ממאזדה 323 סדאן המיושנת (70,900 שקל) שנשארה כאן כדי להתחרות בתוצרת הקוריאנית העולה (דייהו), וזול משמעותית ממשפחתיות מובילות כמו מיצובישי סופר-לנסר (83,000 שקל), מאזדה לנטיס (84,900 שקל) ודייהטסו אפלאוז (78,600 שקל), מה שגרם ללקוחות רבים להאמין שמדובר כאן בסוג של מציאה.

סוזוקי בלנו 1999

סוזוקי בלנו מתיחת פנים 1999

מקום שני ברשימת הדגמים הנמכרים בישראל

הבלנו הפכה להצלחה מסחרית מרשימה כבר בשנה הראשונה להגעתה, עם 2,356 מסירות בשנת 1995. שנה לאחר מכן זינקו המכירות קרוב לפי שלושה, עם יותר מ-6,000 מסירות, שהקנו לה את המקום השני ברשימת הדגמים הנמכרים בישראל, אחרי מיצובישי סופר לנסר. שנת השיא במכירות היתה 1998 בה נמסרו בישראל כ-7,500 מדגמי הבלנו, רובם המוחץ ללקוחות פרטיים. בשנים שלאחר מכן,  נחלשו מכירות הדגם אך עדיין ריכזו כמה אלפים בודדים מדי שנה. שיווק הדגם פסק בישראל בשנת 2003 והתחדש בדור חדש ושונה לחלוטין בשנת 2016. עם השנים רשמה הבלנו דור ראשון גם אמינות מרשימה ושביעות רצון גבוהה של הלקוחות, שתורגמו לשוק יד שניה פעיל וסחירות גבוהה יחסית. גם היום, 17 שנים לאחר שפסק שיווק הדגם בארץ מצאנו לא פחות מ-43 מודעות של הבלנו דור ראשון למכירה בלוח יד 2, מה שמעיד מן הסתם גם על אמינות הדגם. האם נזכה לראות עוד 5 שנים בלנו באספנות? ככל הנראה שלא.



עוד מנוסטלגיה