נוסטלגיה לחג: 1993- איסוזו נכנסת לישראל

1993: ליאו גולדברג מתחילה בשיווק איסוזו בישראל, עם טנדר האיפון (כמחווה לג'ודאית יעל ארד) ורכב השטח טרופר שהחל את מהפכת רכבי השטח בישראל, ויחד הזניקו את איסוזו להובלת שוק ה-4X4 בישראל למשך עשור.

ששי כהן 30 בספט, 2018

את מהפכת שבירת החרם הערבי על ישראל, החלה מיצובישי בשנת 1988, שהצלחתה והיעדר מימוש האיומים של מדינות ערב, שלחו גם את שאר היפנים להסיר את התנגדותם לשיווק דגמיהם בישראל. בשנת 1990 היתה זו הונדה ששברה את החרם דרך הנציגות בארה"ב (Honda America), ב-1991 הצטרפו גם מאזדה וטויוטה, וב-1993 גם ניסאן ואיסוזו עליה נרחיב הפעם במדור הנוסטלגי שלנו.


איסוזו איפון – מחווה ליעל ארד

בשנת 1992 קיבלה חברת ליאו גולדברג את זיכיון יבוא מותג איסוזו היפני לישראל. מדובר היה במותג היפני היחיד שנחת בארץ ולא הציע מכוניות פרטיות, אלא התמחה במשאיות ורכבי עבודה כמו טנדרים ורכבי שטח (בימים בהם רכב שטח עוד לא נחשב לסמל סטטוס ורכב פנאי). בינואר 1993 החל שיווקה הרשמי של איסוזו בישראל, עם הגעתם של צמד דגמים: הדגם הראשון איסוזו איפון, טנדר עבודה שזכה בארץ לשם "איפון", ברוח אותם ימים בהם זכתה  הג'ודאית יעל ארד במדליית כסף באולימפיידת ברצלונה והיתה לספורטאי הראשון בישראל שזכה במדליה אולימפית. הטנדר שווק בדגמי חד קבינה, קבינה וחצי ודאבל קבינה, בדגמי בנזין 2.2 ליטר 110 כ"ס שהיה לטנדר היפני החזק בישראל, וכן בדגם 2.5 ליטר דיזל 76 כ"ס, ששודכו שניהם לתיבת הילוכים ידנית 5 הילוכים, הנעה אחורית ואופציה לגרסת 4X4. ביחס למתחרים העיקריים שלו בארץ: מיצובישי L200 וטויוטה היילקס, האיסוזו איפון התהדר בעיצוב המודרני ביותר, בנוחות הנסיעה הטובה ביותר ובמנוע הבנזין החזק ביותר. מחירי הדגמים נעו בין:52,400 שקל לדגם בנזין חד קבינה ל-69,700 שקל לדגם דיזל דאבל קבינה.

השקת דגמי איסוזו איפון וטרופר בישראל 1993

איסוזו טרופר – כשעסקים והנעה נפגשים

הדגם השני ששיווקו החל בארץ הוא איסוזו טרופר, רכב שטח גדול שאחראי למהפכת רכבי השטח בישראל. עד הגעתו של הטרופר בארץ, היצע דגמי ה-4X4 כלל רק רכבי שטח קטנים כמו: סוזוקי ויטארה וסמוראי ודייהטסו פרוזה מיפן, לאדה ניבה מרוסיה, וג'יפ הסופה שהורכב בארץ. הגעתו של הטרופר פתחה עידן חדש בשוק ה-4X4 בישראל, עם רכב פנאי-שטח אופנתי, גדול מידות (5-7 נוסעים), עם היצע מנועי דיזל ובנזין (V6 בנפח 3.5 ליטר 164 כ"ס) חזקים, איכות יפנית, ואפילו שלל פינוקים בתא הנוסעים שלא היו מוכרים אז בתחום בארץ. מעבר לכך, נהנה הטרופר מהאפשרות לקזז את המע"מ ברכישתו ולהזדכות על הוצאותיו מול רשויות המס כאילו היה רכב עבודה נטו, מה שהפך אותו בדומה למסחריות לסוג של מקלט מס, האיץ את הצלחתו וזרז את הגעתם של  מתחרים כמו טויוטה פור-ראנר, ניסאן טראנו, מיצובישי פג'רו ואחרים, שנחתו בזה אחר זה בארץ והפכו ללהיט החדש של העצמאים במקום המסחריות המפוארות ששלטו כאן כמו GMC ספארי, שברולט אסטרו ואחרים. מחיר הטרופר אגב, כלל לא היה זול והחל ב-123,000 שקל לדגם הבנזין, כשלשם השוואה, מחירם של סוזוקי סמוראי הקטן החל ב-56,000 שקל ולאדה ניבה ב- 39,800 שקל…

פרסומת ראשונה לאיסוזו טרופר בישראל – 1993

הצלחה חסרת תקדים

חדירתה של איסוזו לישראל היתה מוצלחת במיוחד ומדי שנה נמכרו בארץ אלפי כלים, מה שהפך את המותג בתוך כמה שנים למותג רכבי השטח והטנדרים המוביל בישראל, לא מעט הודות למסע שיווקי מאסיבי ומהלך שיווקי תדמיתי שענה לשם "איסוזו צ'אלנג' " שתרם לתדמית המותג עם מסע הרפתקאות שנתי ליעדים האקזוטיים ביותר בעולם, על גבי דגמי איסוזו כמובן. בתוך פחות מעשור נתח השוק של איסוזו בישראל היה לשני בגודלו בעולם, אחרי תאילנד, וגם גם במספרים מוחלטים, מכירות איסוזו בישראל הציבו את השוק המקומי במקום החמישי בעולם. עשר שנים לאחר חדירתה של איסוזו לישראל, הוביל המותג את שוק רכבי ה-4X4, כשלצידו של הטרופר הוותיק הוצעו כאן גם הרודיאו (עם מנועי בנזין ואופי יותר עירוני) וטנדר ה-D-MAX שהחליף את האיפון.

1993 אביהו בן נון ונציגי איסוזו מיפן

איסוזו מפסיקה שיווק רכבי שטח בישראל

שנת 2003 היתה השנה האחרונה בה שלטה איסוזו בשוק רכבי הפנאי ומסרה 2,201 כלי רכב 4X4 מדגמי הטרופר, רודיאו ו-DMAX, וקצת מעל ל-1,977 כלי רכב שמסרה כאן טויוטה עם הלנדקרוזר, היילקס וראב-4. בשנת 2004 הופסק ייצור הטרופר בעולם ושנה מאוחר יותר גם הרודיאו, מה שהשאיר את איסוזו בישראל עם טנדרים ומשאיות קלות וללא רכבי שטח. היבואן שבינתיים תחת איחוד הפך להיות UMI, הפנה את כוחותיו לשיווק דגמי שטח מתוצרת שברולט, כאשר על הטרייל בלייזר הוטלה המשימה לקחת את מקומם של דגמי איסוזו.

2002: פרסומת איסוזו איפון

2018: איסוזו מובילה את שוק הטנדרים בישראל

בשנים האחרונות מתמקדת איסוזו בישראל בשיווק משאיות קלות וטנדרי ה-D-MAX, שמובילים באופן עקבי את שוק הטנדרים בארץ. בחודשים ינואר-אוגוסט 2018 עלו לכביש כ-1,089 מדגמי איסוזו DMAX.

צילומים: ישראל סאן, ארכיון הרווארד, אתר WHEEL