נוסטלגיה לחג: 1995- יגואר חוזרת לישראל

1995 – יגואר חוזרת לישראל תחת קבוצת "מכשירי תנועה" ומציעה אגדת רכב בריטית הישר לשוק הפאר, עם מחירים המגיעים עד חצי מיליון שקל וחידוש מקומי בדמות 3 שנות אחריות, כולל טיפולים שוטפים.

ששי כהן 23 בספט, 2018

6 שנים לאחר שניצלה יגואר מפשיטת רגל ונרכשה ע"י חברת פורד, נהנתה אחת מאגדות הרכב הבריטיות היוקרתיות מעליה במכירות והתחלה של פיתוח דגמים חדשים, תחת חברת האם החדשה שהזרימה ליגואר לא פחות מ-3 מיליארד דולר בעת רכישתה בשנת 1989. כחלק מהרצון להתפתח ולהגדיל את הייצור, הגיעה יגואר בשנת 1995 לראשונה ביבוא סדיר גם לישראל.


הכי קרוב לרולס רויס 

חברת "מכשירי תנועה", יבואנית דגמי סוזוקי, קרייזלר וגי'פ נבחרה להחזיר את דגמי היוקרה הבריטים לישראל. חברת השיווק כונתה יגואר קלאב ישראל ושתי המכוניות הראשונות הגיעו ארצה בהטסה ב-7 במרץ 1995, כדי להספיק לביקורו של ראש ממשלת בריטניה דאז בישראל. המשלוח הראשון שהגיע מעט מאוחר יותר לארץ, כלל את דגמי יגואר XJ הראשונים שנחתו כאן בנמל אשדוד ב- 1995. הדגם הראשון שנחת בארץ, היה ה-XJ החדש (דור חמישי שענה גם לשם הקוד "X300"), היה לדגם הראשון שיצא משערי היצרן תחת בעל הבית החדש-פורד, עם הבטחה לעידן חדש בו דגמי יגואר יציעו לא רק דגמי פאר עם עיצוב יוקרתי, תא נוסעים מפואר וביצועים נאים, אלא גם אמינות (שהיתה לנקודת תורפה מרכזית שאפיינה את דגמי יגואר) והנדסת אנוש מוצלחת יותר ממה שהורגלו הלקוחות בחו"ל. בעידן ההוא, מכוניות פאר אמיתיות בארץ היו רק לב.מ.וו ומרצדס, ובקצה גם ה-A8 של אאודי, ועל היגואר היה להוכיח שיש בישראל הצנועה יחסית של אותם ימים גם לקוחות שיסכימו לשלם יותר ואפילו הרבה יותר מסדרה 7 או 8 של ב.מ.וו וממרצדס S קלאס, בשוק שזמן קצר לפני רק קלט את ריינג' רובר והוכיח שיש קהל בארץ גם למכוניות של חצי מיליון שקל. היגואר החדשה נחתה בארץ כשמראש חיכתה לה תדמית מכובדת עם יותר קירבה לרולס רויס המלכותית מאשר לגרמניות. בארץ חיכו להם אגב גם 5 לקוחות וותיקים בעלי יגואר אספנות.

1995: יגואר XJ6 מגיעה לישראל

הדגמים שנחתו בשלב הראשון בארץ היו ה-XJ6 הבסיסית במחיר של 325,000 שקל שהיתה זולה אמנם ב-10,000 שקל מב.מ.וו 730i, וצוידה במנוע בנפח 4.0 ליטר שהפיק 246 כ"ס ו-8.4 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש. האבזור היה מנגד מעט מביש עם מושבים משולבי בד-עור, ללא גג שמש, מושבים חשמליים, צבע מטאלי ובקרת שיוט ואפילו ללא חישוקי גלגלים קלים… מי שחשק בתוספות האלו נדרש להיפרד מ-395,000 שקל. מי הסתפק בדגם הבסיסי, יכל לקנות בעודף הונדה סיוויק 1.5 ליטר האצ'בק חדשה… מצד שני, דגמי יגואר יובאו לארץ עם חבילת שירות נדירה בענף היוקרה, שכללה 3 שנות אחריות מלאה או 100,000 ק"מ, כולל טיפולים שוטפים במתנה ואחריות נגד חלודה ל-6 שנים.

1995: ראשוני דגמי יגואר ביבוא סדיר יורדים מהאונייה בישראל

מעל דגמי ה-XJ6 הוצעו דגמי ה-XJR הספורטיביים יותר, עם אותו המנוע  אך עם אופציה להספק של 322 כ"ס ו-6.3 שניות ל-100 קמ"ש, ובמחיר החל מ-425,000 שקל, שהיה גבוה מדגמי ב.מ.וו 740i ומרצדס S320. עבור חובבי גרסאות הקופה, הובאה ה-XJS היפה והייחודית, עם מנוע 4.0 ליטר 237 כ"ס, שהציע יותר תאוצה נאה בקו ישר (7.6 שניות ל-100 קמ"ש) ופחות רכב ספורטיבי אמיתי.

המכונית היקרה בישראל 1995

בקצה העליון הובאה הלימוזינה היוקרתית הדימלר DOUBLE 6 בגרסת בסיס גלגלים ארוך, עם מנוע בנפח 6.0 ליטר שהפיק 313 כ"ס והציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-7.2 שניות ופאר ויוקרה ללא תחרות. מחיר הרכב עמד על 535,000 שקל, מה שהפך אותה למכונית היקרה ביותר ביבוא סדיר בישראל.

ההתחלה היתה מעודדת, ולמעלה מ-40 מכוניות נמכרו בארבעת החודשים הראשונים, כשדגמי ה-XJ6 היו למבוקשים ביותר. בהמשך הדרך התבהר עד כמה קשה להחיות מותג יוקרה שנעדר מהשוק משך 24 שנים. בלחצה של פורד העולמית, הועבר זכיון היבוא לחברת "מאיר" בשנת 1999. במבחן הדרכים הראשון שערך מגזין "אוטו" ל-XJ6, התלוננו הכתבים על חוסר שביעות רצון מאיכות הדגם, עם כיוונון הגה ומושב חשמלי שעבדו מתי שהתחשק להם, וכך גם תאורת לוח השעונים…

9,900 שקל ויש לכם היום יגואר משומשת, אבל מה עם האמינות?

כניסה לדגמים "עממיים יותר"

3 שנים מאוחר יותר לאחר שהחל שיווק יגואר בישראל, נכנסה שוב יגואר לקטגוריית מכוניות הסאלון והחל יבוא דגמי ה-S-TYPE החדשים של היצרן בעולם, עם עיצוב מודרני משמעותית, והצהרה על עידן חדש בחברה, וכניסה לסגמנט יוקרתי צנוע יותר, כמתחרה לב.מ.וו סדרה 5, אאודי A6 ומרצדס E קלאס, אשר הקפיץ את מכירות המותג בישראל בשנים הבאות. הבודדות ששרדו מאז, מוצעות כיום למכירה ב"לוח יד 2" במחירים מצחיקים, אך עם תקלות שלכאורה נראות פשוטות, אך יקרות מאוד לתיקון. אחת מהן מובאת כאן: S-TYPE מודל 1999 עם מנוע 3.0 ליטר ו-300K ק"מ ב-9,500 שקל ! מפתה ומפחיד בו זמנית.

צילומים: ישראל סאן, ארכיון הרווארד, אתר WHEEL