נוסטלגיה לחג: 1995 – קרייזלר נאון מגיעה לישראל

בשנת 1995 נחתה בארץ קרייזלר נאון, משפחתית חדישה ומסובבת ראשים שהגיעה להתחרות בשברולט קוואליר, והצליחה להקפיץ את מכירות קרייזלר בישראל לשיא של למעלה מאלף מכוניות פרטיות ! ההמשך היה הרבה פחות חיובי, כולל תוכנית בכלבוטק ותביעה ייצוגית ב-13 מיליון שקל כנגד היבואן.

ששי כהן 20 באוק, 2019
קרייזלר נאון 1995

לאחר היעדרות של כמעט עשור מהשוק הישראלי, בשנת 1992 שבה קבוצת מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי ופורד באותם שנים, לשווק את דגמי הפרטיות של הקונצרן האמריקאי בישראל, הפעם תחת השם קרייזלר, לאחר שבעבר יובאו הפרטיות תחת המותג דודג'.  הסנונית הראשונה היתה קרייזלר סרטוגה שהגיעה להתחרות בפלח מכוניות המנהלים היוקרתיות בארץ, והציעה עיצוב אמריקאי קלאסי לצד יחידת כח וותיקה ואמינה של מיצובישי. הסרטוגה נמכרה כאן במספרים יפים יחסית ובשנת 1994 הצטרפו אליה קרייזלר וויאג'ר, המיני-וואן שהוצע תחילה עם הנעה כפולה בלבד מטעמי מיסוי, וקרייזלר ויז'ן, מכונית סאלון מעוצבת וארוכה במיוחד, שנמכרה גם היא בתחילת הדרך במספרים נאים.


1995- קרייזלר נאון מסתערת על השוק הישראלי 

בשנת 1995 הוחלפה הסרטוגה בישראל ע"י הסטרטוס החדשה, אך לצידה הגיעה לראשונה גם קרייזלר נאון, משפחתית חדשה של היצרן שהגיעה לארץ ממפעל החברה במקסיקו כדי להתחרות לראשונה בקטגוריית המשפחתיות בישראל, שזכתה גם לתנופה מרשימה במכירות הדגמים האמריקאים בישראל,  בהובלת שברולט קוואליר שנמכרה כאן באותם שנים באלפי יחידות מדי שנה.

קרייזלר נאון

אוטומוטור 1996: קרייזלר נאון מככבת על במה מוגבהת. צילום: מגזין "אוטו"

קרייזלר נאון – ת.ז

בניגוד למתחרה מבית שברולט, קרייזלר נאון היתה דגם חדש לחלוטין בעולם, שהוצג בתערוכת דטרויט בסוף 1993 וזכה לביקורות מקומיות חיוביות בשל העיצוב החיצוני והפנימי המקורי והמפתה, יחידת הכח הצנועה, יעילה וחסכונית ביחס למקובל בתוצרת אמריקה ותג המחיר הנוח שהוצמד לרכב. הדגם יוצר בדגמי סדאן וקופה, אך רק גרסת הסדאן עשתה עליה לישראל וצוידה במנוע בנזין 4 צילינדרים בנפח 2.0 ליטרים, 16 שסתומים, שהפיק 133 כ"ס והוצע בשילוב לתיבת הילוכים אוטומטית עם 3 הילוכים בלבד, או ידנית עם 5 הילוכים (שהיתה נדירה למדי בארץ). לצד העיצוב החיצוני שבלט על הכביש וסובב ראשים, הציעה המכונית מידות משפחתיות קומפקטיות (4.36 מטר וקצרה מעט מהקוואליר) אך זהה ברוחב (1.71 מטר) ובעלת בסיס גלגלים של 265 ס"מ, שסיפק מרחב פנים נאה לחמישה נוסעים לאותם ימים.

קרייזלר נאון 1996

קרייזלר נאון 1996, דגם LE המאובזר. (תמונה ישנה מתוך קארספורום)

הדגם שווק בארץ ב-2 גרסאות אבזור: SE הבסיסית שכללה אבזור עלוב יחסית לרכב אמריקאי וזוהתה חיצונית ע"י פגושים בצבע אפור, ודגם LE שהציע בנוסף הגה מצופה עור, פגושים בצבע הרכב, ריפודים מפוארים יותר למושבים וקונסולה מרכזית בין שני המושבים הקדמיים. על הכביש, מדובר היה בדיוק ההיפך ממה שהייתם מצפים ממכונית אמריקאית באותם ימים: בשל הרצון לספק אחיזת כביש גבוהה והתנהגות יותר אירופאית, המתלים היו קשים וסיפקו נוחות נסיעה גרועה והאבזור היה רחוק מלפנק, אבל משקל קליל של 1,055 ק"ג בלבד ומנוע שהפיק 133 כ"ס סיפקו תאוצה ל-100 קמ"ש ב-10 שניות לפני נתוני היצרן, שהיו קצת אופטימים מהקצב במציאות. נקודת אור נרשמה דווקא בצריכת הדלק שעמדה על כ-10 ק"מ לליטר במציאות.

קרייזלר נאון

השוואתי 1996: קרייזלר נאון נגד פורד טרייסר נגד שברולט קוואליר (מתוך מגזין אוטו 1996)

שיא במכירות קרייזלר בישראל

מחיר קרייזלר נאון עמד על כ-89,900 שקל לדגם הבסיסי או 92,900 שקל לדגם המאובזר, מה שהפך אותה למשפחתית האמריקאית הזולה מבין המתחרות (שברולט קוואליר ב-99,900 שקל ופורד טרייסר ב-93,900 שקל), ואף זולה ממתחרות יפניות כמו סובארו לגאסי 2.0 ליטר ומיצובישי גאלאנט 1.8 ל', מה שהביא לפעילות ערה באולמות התצוגה של קרייזלר ברחבי הארץ, עם 799 מכוניות שעלו לכביש בשנה הראשונה לשיווק, ושיא של יותר מ-1,000 מסירות בשנת 1995 יחד עם שאר דגמי קרייזלר. יחד עם זאת, שברולט קוואליר נמכרה במספרים גבוהים משמעותית והגיעה לאלפי מסירות בשנה ואילו הפורד טרייסר נותרה מאחור כמעט ללא ביקוש.

קרייזלר נאון

קרייזלר נאון – הצבע התקלף מוקדם מהצפוי

ואז החלו הבעיות שהתעצמו עם פרסום שלילי בתוכנית "כלבוטק"

מספר שנים מועט לאחר שהחל השיווק, החלו לצוץ שלל תלונות של לקוחות על איכות ואמינות הנאון החדשה, שהגיעו לשיא בתוכנית תחקיר של כלבוטק משנת 2000 שחשפה כשל במחשב המנוע וצבע חיצוני שאינו עמיד בשמש הישראלית ונוטה להתקלף בתוך פחות מחמש שנים מיום הייצור, שהצטרפו לשלל בעיות חשמל ואיכות תא הנוסעים עם דשבורד שלא גילה סימני עמידות בשמש הישראלית. ביקורות שליליות של עיתונות הרכב בישראל גרמו לירידה דרמטית במכירות הדגם כשנתיים בלבד לאחר שהחל יבוא הנאון לארץ, אך התוכנית ששודרה בכלבוטק, יחד עם תביעה שהוגשה ליבואן, הרגו סופית את הדגם בישראל, וגם הנסיון הנוסף שנעשה לייבא את הנאון בתחילת שנות ה-2000 ממפעל החברה באוסטריה, עם עיצוב מחודש, תיבת 4 הילוכים אוט' ורמת גימור עשירה במיוחד, לא שכנע את הלקוחות לרכוש את הדגם שרכש לעצמו שם בעייתי בארץ. בשנת 2003 דחה בית המשפט המחוזי בת"א בקשה לאישור תביעה ייצוגית ב-13 מיליון שקל שהוגשה בשנת 2000 נגד מכשירי תנועה יבואנית קרייזלר, שטענה כי תקלה במחשב הרכב של מכוניות מדגם קרייזלר ניאון מודל 1995, גרמה סכנה בטיחותית חמורה לנוסעים בה.

קרייזלר נאון

2023: קרייזלר נאון נטושה. לפחות בצל… אולי פעם תחזור לכביש? סיכוי נמוך




עוד מנוסטלגיה