נוסטלגיה לחג: 23 שנה עם מיצובישי קולט !

כשטיל סקאד עירקי השמיד את הסיאט רונדה שלו ב-1991 הוא נפרד ממנה בשמחה וכך גם מהסובארו שהיתה לו לאחר מכן. אבל אחרי 23 שנה עם מיצובישי קולט, נפרדים כבר בדמעות.

ששי כהן 19 באפר, 2019
מיצובישי קולט 1996

לפי נתוני רשות המסים, ישראלים שרוכשים מכונית חדשה בבעלות פרטית, מחזיקים אותה חמש שנים בממוצע, כאשר ככל שמדובר ברוכשים מבוגרים יותר, כך בד"כ מוחזקת המכונית יותר שנים עד שמוחלפת בחדשה. דוגמה לכך תמצאו בסיפור של עזרי חן, אשר בפעם הראשונה בחייו שרכש רכב חדש מהיבואן, החזיק אותו 23 שנה. מדוע? כי מדובר במיצובישי קולט אמינה במיוחד שלדבריו "כבר לא מייצרים כיום מכוניות כאלה". בעידן בו צעירים ממהרים להתחדש ולהחליף מכונית כל שנתיים-שלוש, כיף לפגוש באנשים שעדיין נקשרים למכוניות שלהם.


במלחמת המפרץ טיל סקאד שנפל בת"א השמיד לי את הסיאט רונדה !

את מר חן החביב פגשנו בת"א רגע לפני החג. בשנים שקדמו לקולט, היו בבעלותו מגוון מכוניות כאשר מאחורי אחת מהן מסתתר סיפור מעניין: בשנת 1988 רכש עזרי סיאט רונדה בת שנתיים, שהיתה אמנם מכונית יפה לשעתה לדבריו, אך סיפקה בעיות בקצב ודרשה ביקור במוסך מדי כמה חודשים. בהמשך ניסה למכור אותה ללא הצלחה, עד שהגיע ינואר 1991 ועימו מלחמת המפרץ. " זה היה יום שישי בערב, וחצי שעה לאחר שחזרתי הביתה, היתה אזעקה. שמתי את המסיכה, נכנסתי לחדר האטום ולאחר כמה דקות נשמע פיצוץ עז. ישר הבנו שנפל סקאד ברחוב שלנו. יצאתי החוצה וגיליתי שהטיל נפל כ-30 מטר מהרכב שלי, אך מעוצמת ההדף והרסיסים, הרכב הושבת. בכל מקרה שמחתי לאחר מכן, כי קיבלתי מחירון מהביטוח…".

מיצובישי קולט 1996

עיצוב ספורטיבי, מנוע 1.6 ליטר 113 כ"ס, גיר ידני, משקל קל…

הכלה מטוקיו: מיצובישי קולט 

לאחר מספר שנים בהם נסע בסובארו משומשת, החליט חן לרכוש בפעם הראשונה רכב חדש מהיבואן והבחירה נפלה על מיצובישי קולט ידנית מודל 1996 שמצאה חן בעיניו. בשנות ה-90 נחשבה מיצובישי קולט לרכב מעוצב וסטייליסטי בעל אופי ספורטיבי, והדור הראשון שלה ששווק בארץ בשנים 1993-1996, היה למעשה גרסה קצרה וספורטיבית של המיצובישי סופר לנסר, וחלק עימה מכלולים רבים. למרות שהדגם לא היה ספורטיבי אמיתי, זו בהחלט היתה מכונית מהירה: עם מנוע 1.6 ליטר 113 כ"ס וגיר ידני 5 הילוכים, הקולט הציעה ביצועים נאים עם 9.8 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 190 קמ"ש. הגרסה האוטומטית (4 הילוכים) היתה זריזה גם היא עם 11.6 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 180 קמ"ש, ולצד מרכב 3 דלתות מפתה, נהנתה המיצובישי הזו מאבזור חשמלי מלא וכרית אוויר לנהג, כשברשימת האופציות נרשמו חישוקי גלגלים קלים, ספוילר אחורי וגג שמש חשמלי. הקולט נמכרה באותם שנים במספרים נאים בארץ, התחבבה על צעירים רבים והיתה גם פופולארית מאוד בקרב בנות המין היפה.

פרסומת מיצובישי קולט 1996

פרסומת מיצובישי קולט 1996 – כוונה לא מעט לנשים (באדיבות "אוטו של פעם" בפייסבוק)

למרות שהיתה יקרה משמעותית ממכוניות קטנות אחרות, מצאה חן המכונית בעיני חן והוא החליט לרכוש בפעם הראשונה בחייו רכב חדש. "המחירון שלה היה 76,000 שקל וקיבלתי הנחה של 2,000 שקל שדחפה אותי לסגור עסקה". באותם ימים המסירות של דגמי מיצובישי התקיימו במתקן המסירה הגדול של היבואן באשדוד, וכשהגיע יום המסירה של הרכב, הוסע חן לאשדוד יחד עם לקוחות נוספים במיניבוס ששכר היבואן, ושם נמסרו להם המכוניות. "כשקיבלתי את המכונית באשדוד, יצאתי עם המכונית לכיוון ת"א, ולא שמתי לב שהגעתי פתאום ל-140 קמ"ש. היא היתה מכונית מהירה".

מתקן מסירה מיצובישי באשדוד שנות ה-90

מתקן מסירה מיצובישי באשדוד שנות ה-90. הלקוחות הוסעו במיניבוס לאסוף את רכבם החדש. צילום: (ישראל סאן, ארכיון הרווארד)

מיצובישי קולט

מסירת קולט חדשה במתחם של מיצובישי באשדוד בשנות ה-90 (צילום: ארכיון הרווארד)

10 שנים ראשונות עם 0 תקלות !

המיצובישי הזאת היא מכונית אמינה מאוד שכמעט ולא עשתה בעיות אף פעם, כך מתאר חן את החיים עם הקולט. אחרי עשר שנים ו-90,000 ק"מ על השעון, הלך המנוע של החלון החשמלי, אותו החליף באחד משומש שרכש מפירוק ועד היום מתפקד. מעבר לכך, למעט טיפולים סדירים ובלאי רגיל של מכונית, לפני 8 שנים הלך המאוורר של הרדיאטור, הרכב התחמם ועזרי שלא שם לב לשעון החום, גרם לנזק המשמעותי היחיד בחייה של המכונית, שדרש שיפוץ ראש מנוע והחלפת קלאץ' חדש על הדרך. "מדובר במכונית אמינה ביותר שמשרתת אותי בשימוש יום יומי ולפני 5 שנים החלטתי לצבוע אותה כדי שתראה חדשה יותר, כי היו לי תכנונים להחזיק בה עוד שנים ארוכות".

מיצובישי קולט 1996

200,000 ק"מ ב-23 שנה

כיום מד הק"מ של הרכב עומד בסה"כ על כ-200,000 ק"מ, אבל אחרי 23 שנה בשמש ישראלית, צבע הרכב דהוי (למרות שהוא עבר צביעה בעבר), יש כל מיני שפשופים מסביב לרכב וגם החלודה החלה להופיע בכל מיני מקומות, אבל כניסה לתא הנוסעים חושפת הפגנת שרירים של תוצרת יפנית עמידה: הדשבורד שלם לחלוטין וללא שום פיצוצים, כל המתגים שלמים ועובדים ורק הנעילה המרכזית מתפקדת חלקית. עזרי ששמר על הרכב מהיום הראשון, דאג גם לכיסויי מושבים המסתירים תחתם ריפודי מושבים מקוריים חדשים לחלוטין. מעבר לכך, נרשמת רק דהייה מהשמש של שלל חלקי פלסטיק הפזורים בתא הנוסעים.

מיצובישי קולט

תא נוסעים יפני איכותי המפגין עמידות מרשימה עם השנים. המושבים שנשמרו תחת כיסויים כל השנים, נראים חדשים !

הגיע הזמן להיפרד

אז מה הביא בסופו של דבר את חן להיפרד מהמיצובישי האהובה? מכיוון שמדובר ברכב ישן, הצורך לבצע טסט פעמיים בשנה כבר גדול עליו. מכוני הטסטים מחמירים מאוד בכל הקשור לזיהום אוויר, וביצוע טסט מדי חצי שנה הפך למשימה לא פשוטה. "הרכב תקין לחלוטין ולא מעשן, אבל הוא נחשב למזהם כיום. אני נפרד בדמעות מהרכב הזה, הוא ליווה חלק לא קטן מחיי וחבל לי למכור אותו" אומר עזרי ומוסיף " חבל שלא מייצרים כיום עוד את המיצובישי קולט הזאת עם העיצוב הזה. תגיד ליבואן שאם הוא מדבר עם היצרן, שיגיד לו שיחזיר את הרכב הזה שוב לייצור. עם מכלולים מודרנים אבל עם אותה צורה…" ואנחנו בהחלט מסכימים איתו. הדור הזה של מיצובישי קולט ששווק בארץ בשנים 1993-1996, היה ללא ספק אחד היפים בשרשרת הדורות של הקולט, שרק שניים מתוך 13 מהם יובאו לארץ.

מיצובישי קולט

זהו שיר פרידה…

ממלכת היופי למלכת המכירות

גם הפעם בחר חן ברכב חדש: קיה פיקנטו, מלכת המכירות הנוכחית של קטגוריית המיני, שנרכשה בתנאי "0 ק"מ מליסינג" במחיר הנמוך מהמחיר ששילם על הקולט לפני 23 שנה… "הזדרזתי לרכוש אותה לפני שיעלה המחיר בעקבות המיסוי הירוק שניבא התייקרות של 8,000 שקל ובסוף היא בקושי התייקרה. בינתיים למרות שהרכב החדש כבר אצלי, אני ממשיך לנסוע בקולט עד שיגמר לה הטסט. רכב קטן אבל מרווח, עם חלונות גדולים שמעניקים שדה ראיה מצוין לכל הכיוונים. לא כמו הקופסה הצפופה עם החלונות הקטנים החדשה הזאת…".



עוד מנוסטלגיה