נוסטלגיה לחג: 30 שנה אחורה – סובארו 1986

1986: סובארו שולטת בשוק הרכב הישראלי, 150 אלף דגמים שלה נעים על הכביש, הבעלים של סובארו זורקים לקוחות מאולם התצוגה ו-6,500 לקוחות רבים על 3,500 מכוניות שממתינות בנמל אילת.

ששי כהן 16 באוק, 2016
סובארו לאונה 1988

18,600 מכוניות סובארו עלו לכביש בשנת המודל 1986 !

"המכונית שמזמן הפסיקה להיות אצלנו מכונית ונהפכה לפילוסופיה", וגם "סמל והתגשמות החלום של המצליחן בחגיגת הבורגנות החדשה"… כך תיארו לפני בדיוק כ-30 שנה את ה-"סובארומניה" – כתבה מקיפה שערך עיתון מעריב על המכונית היפנית המצליחה בישראל, שהחזיקה יותר מ-30% משוק הרכב החדש בישראל. מי שחי באותם שנים, יכל להתרשם בכל צומת בכמה מכוניות סובארו שנעות סביבו, כאשר בשנת 1986 נעו לא פחות מ-150 אלף מכוניות כאלו בישראל.

שנתיים קודם לכך, המצב היה נראה קצת אחרת…

סובארו 1984 בנמל אילת

כתבה מתוך מעריב 13/1/84

שנתיים קודם לכן, ב-13 בינואר 1984 המצב היה שונה לחלוטין: ב-13 בינואר 1984 התפרסמה כתבה בעיתון מעריב, בה זעקה הכותרת " 3,568 מכוניות סובארו מעלות אבק ובוץ בנמל אילת". הכתבה אשר התייחסה למצב הגרוע של שוק הרכב החדש בישראל בתחילת 1984, תיארה את השפל בענף והצהירה שחלק מהיבואנים עושים מאמץ לבטל או לצמצם הזמנות של דגמי 1984, ואף מוותרים על ריווחיות במטרה "להניע את הגלגלים". אם בחודשים ינואר עד מרץ 1983 הגיעו לנמל אילת כ-10,000 מכוניות סובארו, אז בחודשים המקבילים השנה צפויה סובארו לייבא רק 1,000 מכוניות תיארו בכתבה את השפל בשוק. " קצב העברה של מכוניות סובארו מאילת למרכז הארץ ירד מ-110 מכוניות ביום ל-25 בלבד כיום" תיארו בנוסף את המצב. עבור מותג שמסר לבדו כ-25 אלף מכוניות בשנת 1983 ו-21 אלף מכוניות בשנת 1982, זה היה נראה כמו אסון.

סובארו מספקת תעסוקה לנמל אילת
(כותרת מתוך עיתון מעריב 19/1/84)
בסובארו לא נשארו חייבים לכתבה על השפל במכירות, ושבוע לאחר מכן יצאו בהודעה לעיתונות המתארת את המצב הטוב דווקא של החברה בשוק ביחס למתחרים. " אלפיים מתוך קצת יותר מ-3,000 מכוניות סובארו החונות באילת כבר נמכרו ואוניות הנושאות מכוניות נוספות בדרך לאילת" כך הצהיר רון סייג, אז דובר חברת יפנאוטו. " המכוניות מגיעות לנמל אילת משומנות ומגורזות – פנימית וחיצונית – ולכן העובדה שהן מאוחסנות באילת תחת כיפת השמיים אינה גורמת כל נזק". " חברת יפנאוטו אינה תקועה עם מלאי מכוניות מיותר,הוסיף מר סייג,אילו כך היה המצב היתה החברה מכריזה על מבצעי הנחות" .

ובחזרה לסובארו 1986…

בשנה האחרונה של הסובארו 1300DL, רגע לפני שהוחלפה במלכה החדשה "סובארו 1600DL", כבר נעו בישראל לא פחות מ-120 אלף בעלים של סובארו משפחתית. מיכל קפרא, עיתונאית מעריב, תיארה את מהפכת סובארו בישראל בכתבה נרחבת במגזין "סופשבוע" מה-19/9/86, וכאן אנו מביאים מספר ציטוטים מהכתבה.

סובארו XT טורבו הגיעה לארץ ושווקה במחיר של 24,000 דולר סובארו XT טורבו הגיעה לארץ ושווקה במחיר של 24,000 דולר

השמועה אומרת שהבעלים של "יפנאוטו" הבריחו בשעתו לקוחות מאולם התצוגה של סובארו בת"א ושלחו אותם ללכת לקנות רכב אצל המתחרים… שלל סיפורים בענף הרכב קשורים ליחס הגרוע של עובדי החברה ללקוחות שביקשו להצטרף למהפכה של סובארו (אמינות, שמירת ערך, סמל הצלחה של המעמד הבינוני). מיכל קפרא היטיבה לצטט את מה ששמעו אוזניה בביקור באולם התצוגה המרכזי של סובארו בת"א:

ציטוט מתוך חילופי דברים באולם תצוגה סובארו מרכזי בת"א 1986:

לקוח: "איפה האוטו שלי?"

סוכנת מכירות: "תבוא מחר"

לקוח: "מה מחר, יה פוסטמה. כל יום אומרים לי מחר"

סוכנת מכירות: "מה אתה צועק כמו מפגר?"

לקוח: "נשבר לי התחת מכם"

סוכנת מכירות: "אל תאיים"

לקוח: "אל תגידי לי אל תאיים"…

וכך זה המשיך עם עוד לקוחות: "למה לא עונים לטלפונים אצלכם, המרכזנית נסעה לחיפה?, למה צבע מטאלי לא הגיע? סע לסוכנות בהרצליה לחפש. הייתי, אין שם. אז תבוא מחר. אולי מחר יגיע. מה זה אולי? מה זה?

סובארו לאונה מככבות כיום במגרשי החלפים סובארו לאונה מככבות כיום בעיקר במגרשי החלפים, אך אלפי מכוניות עדיין נעות על הכביש הודות לאמינות המופלגת

תגובת חברת יפנאוטו בשעתו למקרה 

הבעלים של יפנאוטו דניאל ברקוביץ' ומשה ברנובסקי, תוארו בכתבה כטייקונים שמתרגמים את הצעקות והחרחורים באולמות התצוגה לחצי מיליארד דולר בשנה ! לשאלת הכתבת אם היו מוכנים למכור פחות ולוותר על כל הבלאגן הגיבו:למה לא. מי צריך את הווג'אראס הזה"… לדברי ברנובסקי ז"ל בעותה עת:" אני לא מרוצה. לא מרוצה. האנשים האלה משוגעים, מטורפים. מה הם חושבים שהם קונים פה לחם? מה הם צועקים?… זה הממשלה אשמה, רק הממשלה אשמה… מכוניות היא מחלקת בחינם"…

כותרת מתוך מעריב 02/12/86 : מתכוננים לשינוי מדיניות המסים שהעלתה את פופולריות דגמי ה-1,600 סמ"ק במקום 1,300 סמ"ק.

"סמל של בורגנות חדשה. סוג של כרטיס כניסה לחברה מצליחנית"

גם אדוארד אטלר, עורך מגזין "טורבו" באותה עת, היטיב לתאר את הטירוף: "סמל של בורגנות חדשה. סוג של כרטיס כניסה לחברה מצליחנית. כשמישהו קונה סובארו, הוא כאילו אומר שהוא מצליחן, מסודר. אם הוא קונה סובארו 1800 עם מגדש טורבו וחלונות חשמליים, זה בכלל חלום. רק חסרה הגיישה היפנית שתגרד לו באוזן"…

עד כמה סובארו היו בלחץ של הלקוחות? 3,500 מכוניות עגנו באותה עת באילת ועליהם רבו כ-6,500 לקוחות שהזמינו ולא רצו לחכות.

יתרונות סובארו לאונה בשנות ה-80-90 כפי שהצטיירו בסקר בארץ:
יתרונות סובארו שנות ה-80