נוסטלגיה לשבת: דייהטסו נכנסת לישראל

"בחום האיום של אוגוסט, אל תגיד למה אין לי דייהטסו אוטומטית עם מזגן ! אשתך אפילו הראתה לך את המודעה היום…" מתוך מסע הפרסום של דייהטסו שרייד, הסופר-מיני הראשונה בארץ שהוצעה עם גיר אוטומטי ומזגן מקורי. סיפור כניסתה של דייהטסו לישראל עם השרייד והשרמאנט.

ששי כהן 03 באפר, 2020
דייהטסו שרייד 1984

בשנת 1982 שברה דייהטסו את החרם הערבי על ישראל, והפכה למכונית היפנית השניה ששווקה בישראל (אחרי סובארו). היבוא לישראל התבצע ע"י חברת "נוע" שהיתה שותפות של רמי אונגר (היבואן של קיה כיום) שהחזיק ב-60% מהסוכנות, וחברת ניצב"א (בבעלות קואופרטיב אגד) שהחזיקה כ-40% מהחברה, עד שרכשה את מלוא הבעלות על החברה בשנת 1985. עם תחילת השיווק, התייצבו באולם התצוגה ברחוב המסגר 40 בת"א צמד דגמים: דייהטסו שרייד לשוק הסופר-מיני ודייהטסו שרמאנט לשוק המשפחתיות.


דייהטסו שרייד – "נס רפואי יפני"

הדור הראשון של דייהטסו שרייד שנחת בישראל ב-1982, היה כבר וותיק בעולם (מכונית השנה ביפן 1977) אך הביא עימו כמה בשורות לשוק הישראלי: הדגם צויד במנוע 3 צילינדרים בנפח 993 סמ"ק 52 כ"ס, שהחל את מהפכת מנועי ה-3 צילינדרים בישראל (אותו מנוע הותקן גם באינוצ'נטי מילה האיטלקית), והציע שילוב מוצלח של ביצועים וצריכת דלק טובים (בגיר הידני), אך חשוב מכך, היה גם למכונית הקטנה הראשונה בישראל המצוידת במנוע עד 1.0 ליטר, שהציעה אפשרות גם לגיר אוטומטי, וגם למזגן מקורי. "נס רפואי יפני" כינו בזמנו את השילוב החדשני. הדגם שווק עם גיר ידני עם 4 או 5 הילוכים לבחירה, וכן עם אופציה לגיר "דיימטיק" שהיה אוטומטי לא סטנדרטי עם 2 הילוכים (רגיל והילוך נמוך). האבזור כלל כבר אז גם חגורות בטיחות אחוריות, מגב אחורי, 3 מהירויות למגב הקדמי, מושב אחורי מתקפל 1/3 ו-2/3 וזמזם אורות למקרה ששכחתם אותם דולקים. מנגד, סבלה המכונית מתא נוסעים צפוף ואחיזת כביש לא מוצלחת.

דייהטסו שרייד 1982 - דור ראשון

דייהטסו שרייד 1982 – דור ראשון (מתוך ויקימדיה)

בסוף שנת 1983 נחת בארץ הדור השני של השרייד, שהציע עיצוב מודרני יותר, תא נוסעים מרווח משמעותית (טיפול בנקודת התורפה של הדגם היוצא) ועדיין עם אותו מנוע מוצלח, אך גם כאן הביצועים בדגם האוטומטי רחוקים היו מלספק עם 19.1 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 137 קמ"ש. יחד עם זאת, התנהגות כביש לא מוצלחת וביצועים בינוניים לא הטרידו את מרבית הלקוחות שהתלהבו מהרכב הקטן והאוטומטי שהציע נסיעה קלילה יותר ופינוק של מזגן שהיה מקובל יותר במכוניות מקטגוריה גבוהה יותר.

דייהטסו שרייד פרסומת

דייהטסו שרייד (דור 2) בפרסומת: גיר אוטומטי ומזגן היו מקדמי מכירות מעולים לדגם. (תמונה מתוך אוטו של פעם בפייסבוק)

והיתה גם שרייד טורבו…

בשנת 1986 נחתה בארץ גם דייהטסו שרייד טורבו, גרסת הביצועים שצוידה במאייד כפול ומגדש טורבו צנוע, שהעלה את ההספק ל-68 כ"ס והציע חווית נהיגה משודרגת גם אם רחוקה מביצועי ספורט שאפיינו את המתחרות. אבזור הדגם כלל מרכב בצביעה דו-גוונית עתיר מדבקות, הגה בעיצוב ספורטיבי, מושבים ספורטיביים, שטיחים אדומים ולוח שעונים עשיר יותר. רק מעטות ממנה נמכרו בסופו של דבר.

דייהטסו שרייד טורבו

1986: דייהטסו שרייד טורבו מככבת בתכנית הרכב "על גלגלים" בהנחיית דניאל פאר ז"ל.

דייהטסו שרמאנט – גרסת דייהטסו לקורולה מדור קודם

הדגם השני שהתייצב באולם התצוגה של דייהטסו, היה השרמאנט המשפחתית שהיתה למעשה גרסת דייהטסו לטויוטה קורולה מהדור היוצא. לצד עיצוב נאה ויחידות כח בסיסיות אך אמינות למדי, צוידה השרמאנט בהנעה אחורית לא אופיינית כ"כ לשוק לאותם ימים, פריט אשר גרם לרכב להיחשב מיושן באותם זמנים, אך שנים מאוחר יותר היה דווקא לאחד היתרונות המרכזיים של הדגם, שהפך להיות חביב חובבי ההגה, שזיהו פתאום את הפוטנציאל לרכוש משפחתית הנעה אחורית, אמינה, חדה ומהנה לנהיגה, במחיר זול משמעותית מפורד סיירה למשל. הדגם שווק עם מנוע 1.3 ליטר שהוצע בגרסאות ידניות ואוטומטיות וריכז את מרבית המכירות בארץ, וכן עם מנוע 1.6 ליטר ותיבה אוטומטית שנמכר במספרים קטנים משמעותית.

דייהטסו שרמאנט ושרייד

1985: דייהטסו שרמאנט ושרייד במסע פרסום של חברת ההשכרה AVIS על כבישי ישראל (צילום: ישראל סאן)

ישראבלוף: מכירה פומבית של 2 מכוניות לכל המרבה במחיר

בסוף שנת 1983 עם הגעתה של דייהטסו שרייד החדשה (דור 2), יצא היבואן במבצע פרסום ייחודי לאותה תקופה, בו הוצבו צמד מכוניות לפרסום על עמודים בת"א ובפתח תקווה למשך כשלושה חודשים, בסיומם הוזמנו לקוחות לאירוע מכירה פומבית בו הוצעו המכוניות לכל המרבה במחיר. כך מצאו את עצמם מאות ישראלים מולהבים במוצאי שבת של חודש ינואר הקר, מתגודדים באולם התצוגה המרכזי של דייהטסו בת"א שם הוצעו צמד המכוניות מהפרסום + 10 מכוניות תצוגה למכירה פומבית שנוהלה ע"י המנחה מושיק טימור, בסיומה נמכרו צמד המכוניות שכיכבו על העמודים ב-7,400 דולר (הנחה של $500), כאשר עשרת המכוניות הנוספות נמכרו ב-$200 הנחה בלבד. הכותרת בעיתון למחרת לא חסכה בביקורת: "פראיירים על גלגלים אף פעם לא מתים".

דייהטסו שרייד 1984

דייהטסו שרייד החדשה בפרסומת היחודית. (צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד)

אסטרטגיית שיווק – פרסום טלפונים של לקוחות שימליצו לכם על הדגם…

כניסתה של דייהטסו לשוק הישראלי לוותה במוטיב המהפכה, כאשר "מהפכת ה-3 צילינדרים", "מהפכת השיווק היפנית" ועוד, היו בין שאר המוטיבים שאפיינו את פרסום המותג בשנות ה-80. החידושים שהציגה המכונית בדגם השרייד (המכונית הקטנה היחידה עם אופציה לתיבה אוטומטית ומזגן), יחד עם מנוע 3 צילינדרים ראשון בקטגוריה שזכה לשלל תשבחות, הפכו את השרייד למכונית פופולרית יחסית על הכבישים, רחוק אמנם ממכירות דגמים מובילים כמו פיאט אונו ופיג'ו 205, אך בהחלט עם מכירות נאות יחסית למותג חדש, וזאת בימים בהם מותגי רכב יפניים עדיין לא נהנו בארץ ממוניטין אמינות כבר עם הגיעם.

דייהטסו שרייד פרסומת

לחיזוק תדמית האמינות של הדגמים, מצא היבואן גם פיתרון יצירתי כאשר פרסם מודעות ממליצים בעיתונות היומית עם שמות וטלפונים של לקוחות מרוצים, שישמחו לספר לכם על הרכישה המוצלחת מבית דייהטסו. בשל מחירים זולים יחסית, נהנו דגמי דייהטסו מפופולריות גבוהה גם בקרב חברות ההשכרה, שאימצו בחום את הדגמים היפנים החדשים שנמכרו להם בהנחות נאות.

דייהטסו שרייד פרסומת

המלצת הנשיא לרכישת דייהטסו?

בשנת 1984 יצאה סדרת מודעות של היבואן תחת אסטרטגיית "מהפכת השיווק היפנית" עם הכותרת: "הנשיא: עכשיו גם אתה יכול לרכוש מכונית…" שום קשר כמובן לנשיא המדינה חיים הרצוג באותם ימים, אלא לנשיא חברת דייהטסו העולמית שתפר הנחות מיוחדות ועסקת אשראי אטרקטיבית לציבור הישראלי… כן ברור.

פרסומת דייהטסו

את שנת השיווק הראשונה שלה בישראל סיימה דייהטסו עם פחות מ-1,000 מכוניות. בשנת 1984 כבר חצה המספר את רף ה-2,000 מסירות, נתוני מכירות שנמשכו גם בשנים שלאחר מכן והביאו להפסדים בפעילות היבואן, בשל התחזקות שער היין היפני מול מטבע הדולר בו נרכשו המכוניות. בשנת 1989 מכרה ניצב"א את פעילות הייבוא ושיווק של דייהטסו בישראל חזרה לידי רמי אונגר, בסכום של 2.5 מיליון דולר בלבד (מיליון דולר עלות רכישה+ 1.5 מיליון דולר עבור מלאי החלפים), בתוספת של תמלוגי מכירות לשנתיים נוספות על דגמי דייהטסו שימכרו בארץ.

דייהטסו שרייד דור 2

דייהטסו שרייד דור 2 – נעלמה לחלוטין כיום מהכביש

אונגר שהיה באותם ימים גם היבואן של לנצ'יה ואוטוביאנקי, הבטיח שיאחד את פעילויות היבוא של המותגים לטובת ייעול ההוצאות. את הקפיצה האמיתית של דייהטסו במכירות, הציגה החברה בשנת 1990, אז החל יבוא דייהטסו אפלאוז המשפחתית החדשה, שיחד עם הדור החדש של השרייד (1989) זינקו משמעותית מכירות המותג והפכו אותו לאחד הנמכרים בארץ בשנות ה-90. שיווק דגמי דייהטסו פסק בישראל בשנת 2012 עקב עזיבתה של דייהטסו את השוק האירופאי שכולל גם אותנו.

דייהטסו שרייד

1994: תאונה עם דייהטסו שרייד. אחיזת הכביש שלה לא היתה אחת מיתרונות הדגם. (צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד)




עוד מנוסטלגיה