נוסטלגיה לשבת: הונדה סיוויק דור 5 (1992-1995)

"ההצלחה חסרת התקדים של הונדה סיוויק בישראל מהווה את נקודת המפנה בתרבות הנהיגה בישראל"… כך תיארו מומחי הרכב בארץ את המשפחתית הכי יפה, הכי חזקה (120-160 כ"ס) ושהכי הציתה את הדמיון (ועל הדרך לגבות על זה מחיר גבוה…) בשנים 1992-1995. סיפורה של הונדה סיוויק דור 5

ששי כהן 09 באוק, 2020
הונדה סיוויק דור 5

חלופה זולה לב.מ.וו ואאודי ועם אמינות יפנית…

הדור החמישי של הונדה סיוויק נחשף בעולם בשנת 1991, ועם הצגתו זכה גם בתואר "מכונית השנה ביפן 1991". שנה מאוחר יותר, נחתה הסיוויק החדשה בארץ אל שוק שכבר הכיר והעריך את הונדה במשך שנתיים ואימץ בחיבה את הסיוויק דור 4 (הונדה "שפיץ"), המכונית שהציתה את הדימיון של חובבי הנהיגה בארץ ואת הדור הרביעי של הונדה אקורד. הסיוויק החדשה שהציגה התקדמות ענקית כמעט בכל היבט, היתה גם האחראית לזינוק המרשים במכירות הונדה בישראל והפיכתו למותג העממי היוקרתי והנחשק בארץ באותם ימים, עם קהל לקוחות שבחלקו ראה בדגם חלופה זולה לב.מ.וו ואאודי, אבל עם יתרון של אמינות יפנית.


המשפחתית היפה בארץ

הדור החמישי של הסיוויק הגיע לארץ ממפעלי הונדה בארה"ב, והציג התקדמות אדירה במראה החיצוני והפנימי מול הדור היוצא, עם עיצוב ספורטיבי ונחשק שהכתיר את הרכב כמשפחתית היפה בארץ. רבים מחובבי הונדה יטענו גם היום שמדובר בסיוויק הכי יפה לאורך הדורות שלה עד כה. מעבר לכך, עם אורך של 4.4 מטר, רוחב של 1.69 מטר, גובה של 1.37 מטר ובסיס גלגלים של 262 ס"מ, היא היתה גם בין המכוניות המרווחות ביותר בקטגוריה, המנוע סיפק ביצועים מרשימים ונחשב אף לחסכוני בדלק, אם כי היכולות הדינמיות המופלאות שלה, לא הלכו יד ביד עם נוחות הנסיעה שנקטלה בשעתו כמעט בכל מבחן אפשרי, שלוותה גם במנוע רועש יחסית. מעבר לכך, היא נחשבה איכותית מעל למקובל בקרב המותגים היפנים, והציעה אלטרנטיבה לטובות שבתוצרת האירופאית. למרות מוניטין האמינות המוצלח, היא צוידה תחילה באחריות ל-3 או 60,000 ק"מ בלבד.
פרסומת הונדה סיוויק 1992

תא נוסעים מהודר

לצד המרווח המכובד בתא הנוסעים, זכתה הסיוויק לסביבת נהג מודרנית ונאה למראה, עם איכות חומרים גבוהה (ששרדה יפה את השמש הישראלית), איכות הרכבה מעולה ודשבורד נאה שהוצע בצבעים אפור, חום או סגול כמיטב האופנה האמריקאית. הישיבה היתה נמוכה יחסית על הכביש, המושבים הקדמיים צוידו במשענות ראש "מרחפות", והדגם שווק בגרסת DX הבסיסית שכללה מזגן מקורי, כיוון מראות חשמלי, טסות לגלגלים, הגה כח ובקרת אקלים, או EX המאובזרת שכללה גם את כל חבילת החשמל המקובלת, בקרת שיוט, רדיו טייפ מקורי ועוד. כאופציה הוצעו חישוקי גלגלים קלים, ספוילר אחורי וגג שמש חשמלי, אך רק מעטים רכשו את התוספות האלו. מפרט הבטיחות בתחילת הדרך כלל רק ABS ומאוחר יותר השתדרג גם בצמד כריות אוויר, אך המכונית סבלה מציון בינוני בלבד במבחני הריסוק ורבות ממנה לא שרדו גם תאונות קלות יחסית.

הונדה סיוויק 1992-1995

תא נוסעים מרווח ומצויד

הונדה סיוויק 1992-1995

משענות ראש מרחפות… 🙂

המשפחתית החזקה בארץ

עם תחילת השיווק בשנת 1992, נהנתה הסיוויק ממנוע 1.6 ליטר 120 כ"ס שנחשב לחזק בארץ באותה שעה (אם נתעלם רגע מג'יאו פריזם שהציעה 130 כ"ס לזמן קצרצר) והשאירה לא רק את המתחרות בקטגוריה מאחור (מאזדה 323F עם 87 כ"ס, דייהטסו אפלאוז עם 91 כ"ס, מיצובישי לנסר עם 87 כ"ס, פולקסווגן ונטו 1.8 עם 90 כ"ס ופיג'ו 405 1.6 עם 92 כ"ס),אלא נתנה פייט גם למנועי 2.0 ליטרים של המתחרות והמשיכה לטפח את מוניטין המשפחתית הספורטיבית שהציעה הסיוויק הקודמת (116 כ"ס).

הונדה סיוויק 1992

הונדה סיוויק 1992 (משודרגת) – צילום: אורן ירדני

הסיוויק נתפסה כליגה אחת מעל לכל היפניות ובמידה מסוימת ראו בה חלופה ספורטיבית, מהנה, זולה ואמינה למכוניות גרמניות נחשבות, כאשר עם תאוצה של 8.4 שניות ל-100 קמ"ש בגרסה הידנית (9.6 שניות באוט') האפילה על דגמים כמו אאודי 80 העגלתית שעם מנוע 2.0 ליטר 90 כ"ס הציעה 13.6 שניות ל-100 קמ"ש, או 12.9 שניות בגרסת ה-115 כ"ס המחוזקת. גם דגמי ב.מ.וו 316i שהפיקה 102 כ"ס ו-318i שהפיקה 115 כ"ס התקשו לתת לה מענה בתאוצה הקלאסית ל-100 קמ"ש (12.9 שניות ו-11.3 שניות ל-100 קמ"ש בהתאמה). מספר חודשים לאחר הגעתה לארץ, החלו להגיע גם המתחרות היפניות המחוזקות (קורולה 117 כ"ס וסופר-לנסר 113 כ"ס), אולם אלו נפלו ממנה בביצועים ולא נתפסו כספורטיביות.

הונדה סיוויק 1992

1992: שלל דגמי סיוויק שהתקבצו לתמונה משותפת בחניכת המוסך החדש של חברת ההשכרה "הרץ" הנמצאת בבעלות יבואנית הונדה. (צילום: ישראל סאן)

1993 – מצטרפת גרסת ההאצ'בק – מתחרה לדגמי ה-GTI

שנה מאוחר יותר, התרחבה משפחת הסיוויק החדשה עם הצטרפותם של דגמי ההאצ'בק להיצע ואימוץ מנועי ה-V-TECH. אלו נהנו מעיצוב ספורטיבי מרשים לא פחות, דלת תא מטען שנפתחת בשני חלקים ותדמית ספורטיבית יוקרתית עוד יותר. היצע המנועים התרחב עם הצטרפות דגמי ה-1.5 ליטר 90 כ"ס שהציעו ביצועים נאים (9.7 שניות ל-100 קמ"ש בידני ו-11 שניות באוט') לצד מחיר נגיש יותר (ועדיין גבוה יחסית). גם מנועי ה-1.6 ליטר שודרגו ל- 125 כ"ס. דגמי ההאצ'בק הוצעו בגרסת DXI ב-1.5 ליטר או ESI המפוארת יותר ב-1.6 ליטר ונהנו מביקוש גבוה יחסית, עם מעבר של שלל לקוחות דגמי GTI שונים, שאימצו בחיבה את ההופעה הספורטיבית עתירת הפוזה, הביצועים הנאים והאמינות הגבוהה יותר, למרות שלא היו דגמי ספורט אמיתיים.

הונדה סיוויק האצ'בק 1993-1995

1994 – הונדה סיוויק קופה מגיע לראשונה וקוצרת הצלחה

בשנת 1994 מתחילה הונדה ביבוא גרסאות הקופה מארה"ב, במהלך שמקפיץ את הביקוש בארץ למכוניות קופה לרמות שלא היו מוכרות כאן. הסיוויק קופה החדשה נהנתה מעיצוב מסובב ראשים, עם מרכב ספורטיבי מפתה, חישוקי גלגלים קלים ונוצצים, ספוילר אחורי מרשים שהוצע כאופציה וגג שמש חשמלי כסטנדרט, שהצטרפו לאבזור עשיר בתא הנוסעים. ההצלחה היתה מיידית, ובחודשים מסוימים נמכרו כאן יותר מדגמי הקופה מאשר מדגמי הסדאן, שהפתיעו לא רק את יבואני הונדה, אלא גם גרמו לתחייה של עולם רכבי הקופה עם שלל מתחרים כמו שברולט קוואליר קופה, סיטרואן ZX קופה, רנו מגאן קופה ועוד.

הונדה סיוויק קופה 1995

הונדה סיוויק קופה 1995 -הצלחה מרשימה במכירות כאשר בחודשים מסוימים נמכרה יותר טוב מגרסת הסדאן

1994: גם הסיוויק VTI הקיצונית מגיעה – ה-1.6 ליטר החזקה בעולם

באותה שנה החליטה הונדה לעשות צעד אמיץ ולייבא גם את הסיוויק האצ'בק VTI, גרסת הספורט הקיצונית של הסיוויק המצוידת בגיר ידני, שנועדה לתת מענה לספורטיביות אמיתיות שהגיעו באותם שנים מאירופה (ZX וולקן וגולף VR6). היהלום של הסיוויק החדשה היה כמובן המנוע: 1.6 ליטר שהצליח להפיק הספק שיא של 160 כ"ס ב-7,600 סל"ד וזה ללא שימוש בטורבו… אשר התאפשר הודות לגל זיזים עילי כפול עם תזמון שסתומים משתנה, מה שאפשר למשוך הילוכים עד 8,000 סל"ד מבלי להיכנס לקו האדום ! עם יחידת הכח הנ"ל, הציעה ה-VTI תאוצה ל-100 קמ"ש ב-7.3 שניות ומהירות מרבית של 215 קמ"ש, אך עם תג מחיר של 100,000 שקל, שהיה גבוה בקרוב ל-20% מגרסת הסיוויק האצ'בק ESI המאובזרת ביותר, נותרה ה-VTI בעיקר כקישוט באולמות התצוגה, ובטח לאחר שיבואנית פולקסווגן הציגה מחיר שובר שוק של 105,000 שקל לגולף VR6 הגדולה, שימושית, חזקה ומהנה יותר, שזכתה להתנפלות הלקוחות על הדגם הגרמני.

פרסומת הונדה סיוויק 1994

"משתלם להשקיע ביצירת אמינות" – הסלוגן של הסיוויק…

הדור החמישי של הונדה סיוויק נמכר בשנות המודל 1992-1995 באלפי יחידות מדי שנה, למרות שהיה מתומחר גבוה לא רק מהמתחרות בסגמנט המשפחתיות, אלא גם מדגמי "מנהלים" 1.8 ליטר כמו מיצובישי גאלאנט, סובארו לגאסי, פורד סיירה ופיג'ו 405 1.9 ליטר ולמעשה היה למשפחתית העממית היקרה בישראל. בשנת 1996 הוחלף הדגם בדור השישי, שהתעדכן בעיצוב פחות יפה שהשאיר לא מעט מחסידי הסיוויק המומים ומאוכזבים מהמראה החדש השנוי במחלוקת ותא הנוסעים הפשוט. נכון להיום, למרות מכירות של אלפי עותקים מדי שנה, הדור החמישי של הסיוויק כמעט ונכחד לחלוטין מהכבישים, לא מעט בשל מעבר שלו כיד 2 עם השנים לשוק של צעירים חובבי נהיגה, שהשקיעו ממיטב כספם בשדרוג ההופעה והמכלולים המכאנים במטרה לסחוט עוד ביצועים, מה שקיצר את חייהם עם פגיעה משמעותית באמינות בחלק גדול מהמקרים ומעורבות גבוהה יחסית בתאונות, שתרמו גם לביטוח יקר לרכב.

הונדה סיוויק 1992

הונדה סיוויק 1992 -דגם משודרג בטוב טעם, שמור במיוחד ומחכה לאספנות (צילום: אורן ירדני)

תשרוד לאספנות?

ללא ספק כן. למרות שנכון ליום פרסום הכתבה  נצפו רק 2 מכוניות מהדור הזה למכירה ביד 2, האצ'בק ב-15,000 שקל או קופה מושקעת ב-50,000 שקל ! פגשנו מספר אנשים המחזיקים בסיוויק הזאת ומטפחים אותה באהבה ליום בו יוכלו לרשום אותה כאספנות, וגם במועדון של הונדה ובמגזר הערבי מסתובבות לא מעט מכוניות משופרות שבעיקר משמשות להנאה מנהיגה. אנחנו כמובן נשמח לראות אותן מגיעות למפגשי האספנות בעתיד.

הונדה סיוויק 1992-1995

הונדה סיוויק דור 5 יפה ומקורית שממתינה לאספנות

  • תודה לאורן ירדני על הסיוע בהכנת הכתבה



עוד מנוסטלגיה