נוסטלגיה לשבת: וולוו S80 – "מכונית השרד הרשמית של ישראל"

היא היתה הבחירה הטבעית של שרי הממשלה, מנכ"לים ובכירים אחרים שלא רצו להראות בגרמניות מנקרות עיניים, הובילה את שוק הסאלון היוקרתי למרות שהיתה יקרה מאאודי וב.מ.וו וגם כיכבה בשערוריית "מחדל הוולוו הממשלתית". סיפורה של וולוו S80 דור 1

ששי כהן 10 בדצמ, 2021
רכב ראש הממשלה

בתמונה הראשית: שיירת ראש הממשלה בתקופה בה שלטו וולוו S80 בעידן שקדם לאאודי. קרדיט: AP

בשנת 1998 נחשף הדור הראשון של וולוו S80, מכונית הדגל החדשה של וולוו, שהחליפה את ה-S90 המיושנת והציגה שפת עיצוב חדשה ונועזת עבור מותג וולוו השמרני. לצד העיצוב החדשני עם הצללית העגלגלה שהיתה מנוגדת לקווי העיצוב המסורתיים (עם הזוויות הישרות) של היצרן, ה-S80 היתה מהפכנית עבור וולוו: היא כללה מעבר להנעה קדמית חריגה יחסית בקטגוריית הסאלון ומנוע רוחבי שסימן את קץ מנועי ה-V8 חביבי השוק האמריקאי. בנוסף היא צוידה גם במנוע הדיזל הראשון מתוצרת החברה ואפילו לא הוצעה בגרסת סטיישן שכל-כך זוהתה עם דגמי היצרן. מעבר לכך, מדובר היה במכונית שסייעה משמעותית לתדמית המותג, הביאה קהל צעיר יותר מבעבר והצליחה לסייע לוולוו לשמור על הבכורה שלה בשוק היוקרה המקומי לעוד כמה שנים.

וולוו S80

1999: פרסומת וולוו S80 – "עכשיו אתה מבין למה לא עוקפים אותך?"

וולוו S80 מגיעה לישראל

בסוף שנת 1998 נחתו דגמים ראשונים של ה-S80 בישראל שהוצעו כדגמי 99'. עבור וולוו, מי שהיתה מלכת שוק היוקרה בישראל שנים ארוכות והבחירה הטבעית של שרי הממשלה, מנכ"לים ובכירים אחרים שלא רצו להראות בגרמניות מנקרות עיניים, ה-S80 החדשה הגיעה לארץ בתזמון מושלם, מספר חודשים לאחר שנחתה כאן אאודי A6 החדשה שהציגה קפיצת מדרגה ענקית מול קודמתה, סחפה אחריה שלל לקוחות אמידים והמשיכה את מגמת הזינוק במכירות המותג שהחל לצמצם פערים מוולוו מלכת השוק. לצד עיצוב חיצוני מרשים שזיכה אותה בזמנו בפרס תחרות העיצוב היוקרתית "European Automotive Design Award '99", כל שנותר ל-S80 החדשה לעשות כדי לשמר את המכירות הטובות של המותג, היה לזכות שוב לרכב הנבחר של שרי הממשלה (אותו וולוו עשתה בהצלחה מאז תחילת שנות ה-70) והיא בהחלט עשתה זאת ונבחרה למכונית השרד החדשה של שרי ממשלת ישראל, הנשיא ואפילו של ראש הממשלה. היטיב לתאר אותה בזמנו הלל פוסק ב-YNET: "וולוו הולך עם הממשלה, וולוו הולך עם וילונות, חלונות כהים ופנס כחול מהבהב על הגג"…

וולוו S80

"וולוו הולך עם הממשלה, וולוו הולך עם וילונות, חלונות כהים ופנס כחול מהבהב על הגג"…ראש הממשלה אהוד אולמרט מגיע לועידת ראש הממשלה למגזר הערבי במרכז הקונגרסים בחיפה. 2008 – צילום: משה מילנר לע"מ

היצע הדגמים בישראל

עם תחילת שיווק המכונית בארץ הוצעה ה-S80 ב-2 גרסאות לבחירה: 2.9 ליטר בנזין, 6 צילינדרים, אוטומטית 4 הילוכים שהיתה גרסת הכניסה לדגם והציעה הספק של 200 כ"ס, תאוצה ל-100 קמ"ש ב-8.9 שניות ומהירות מרבית של 225 קמ"ש. מעליה הוצעה גרסת ה-T6 הבכירה שכללה מנוע טורבו בנזין, 6 צילינדרים בנפח 2.8 ליטר, שהפיק 272 כ"ס וסיפק ביצועים מרשימים עם 7.2 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 250 קמ"ש, אך גם מכונית פרועה יחסית שהיתה מהירה בקו ישר והרבה פחות בכביש מעוקל, עם מנוע חזק מדי שהסגיר את מגבלות השלדה. בתוך תא הנוסעים כללה המכונית סביבת נהג ונוסעים מעוצבת ומאובזרת, עם אופציה לשילוב צבעים בהירים, דיפוני עץ ועוד, שהצטרפו לאיכות חומרים והרכבה גבוהים ותחושת פרימיום מכובדת. נקודת התורפה של תא הנוסעים נגעה לספסל האחורי הצר יחסית ביחס למקובל בקרב מכוניות סאלון שנוסעיהן המכובדים יושבים לרוב מאחור. האבזור כלל מערכת שמע מקורית, חישוקי גלגלים קלים, משענות ראש אחוריות מתקפלות דרך כפתור שבשליטת הנהג (לטובת הגדלת הראות לאחור כאשר אין נוסעים בספסל האחורי), בקרת אקלים עם פתחי מיזוג ליושבים מאחור שמוקמו בקורות הדלתות, בקרת שיוט, מגבים לפנסים החזית, 4 כריות אוויר, ABS ועוד, כאשר כאופציה הוצעו ריפודי עור, מושבים קדמיים חשמליים ומחוממים וגג שמש חשמלי. על הכביש, הציעה ה-S80 יכולות דינמיות נאות, אך עדיין לא ברמה של הגרמניות המובילות. בתחילת 2001 הצטרפה גרסת כניסה חדשה שצוידה במנוע בנזין 2.4 ליטר 5 צילינדרים שהפיק 144 כ"ס שבהמשך התעדכן ל-170 כ"ס והציע 9.9 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 210 קמ"ש.

וולוו S80

2007- ראש הממשלה אהוד אולמרט יוצא ממכוניתו (וולוו S80) בסיור בצפון. צילום: משה מילנר, לע"מ

מנוע הדיזל הראשון מתוצרת וולוו

במחצית 2002 נוספה גם גרסת D5 דיזל 2.4 ליטר, 5 צילינדרים (מנוע הדיזל הראשון מתוצרת החברה) שהפיקה 163 כ"ס (10.2 ש' ל-100 קמ"ש ו-210 קמ"ש מרביים) שנועדה לתת מענה להצלחת ה-A6 TDI. במבחן שערך מגזין "הגה" לצמד דגמי הדיזל, ניצחה הוולוו, אך בעיקר בשל מחיר זול משמעותית. בשנת 2003 עברה המכונית מתיחת פנים שכללה עדכוני עיצוב ואבזור, והחלפת מנוע ה-2.4 ליטר ל-2.5 ליטר 210 כ"ס, וכן תוספת של מנוע 2.0 ליטר 180 כ"ס כגרסת הבסיס. בנוסף, הגיעו מספר קטן של S80 לימוזינות עבור משרד החוץ, שבהמשך עברו לשוק הפרטי ומשמשות בעיקר לאירועים.

וולוו S80 לימוזין

וולוו S80 לימוזינה- צילום של Kalen לימוזין.

יקרה יותר מהמתחרות מבית אאודי וב.מ.וו

עם השקת ה-S80 בארץ, מעמדה המוצלח של וולוו והתדמית היוקרתית של המכונית השוודית בארץ שנהנתה מהילת שרי הממשלה, אפשרו ליבואן להציג תג מחיר גבוה יחסית בקטגוריה ביחס למתחרות, כאשר גרסת ה-2.9 ליטר הבסיסית בהיצע הוצעה ב-262,325 שקל. לשם השוואה, מחיר אאודי A6 עם מנוע 2.4 ליטר החל מ-237,610 שקל, מחיר ב.מ.וו 520i החל מ-243,000 שקל ורק מרצדס E240 היתה יקרה יותר ומחירה החל מ-284,900 שקל. למרות התמחור הגבוה יחסית (לפני הנחות נאות לממשלת ישראל), ה-S80 הובילה את קטגורית הסאלון היוקרתית בתחילת הדרך, סייעה לתדמית צעירה יותר למותג ואפילו הצליחה להביא קהל צעיר יותר (הממוצע ירד ל-50+…) למותג.

שערוריית הנגיד והוולוו

בשנת 2002 בעיצומו של המיתון הכלכלי במשק וימים ספורים לאחר פרסום דו"ח העוני שגרר התפרקות הממשלה בשל קיצוצים כואבים בתקציבי השכבות החלשות, פורסמה בעיתונות שערורייה חדשה בה רכש בנק ישראל וולוו S80 חדשה בשווי רבע מיליון שקל עבור נגיד בנק ישראל הד"ר דוד קליין. לפי הדיווחים, בנק ישראל קיבל אותה בהנחה של 50 אלף שקל. בעיתון "גלובס" התייחסו לרכישה בעיתוי הבעייתי בתיאורים: "איך מעז בנק ישראל לרכוש עבור הנגיד מכונית מפוארת בתקופה של אבטלה, עוני, רעב ומיתון מעמיק והולך" וגם: "עוד אטימות שלטונית וחוסר התחשבות משווע במצב". תגובת בנק ישראל לא אחרה לבוא וטענה ל-" מכוניתו הנוכחית של הנגיד, גם היא מדגם וולוו, היא משנת 1998, והיא נסעה כבר 200 אלף ק"מ. כלומר, מדובר במכונית שבהחלט כבר עשתה את שלה".

וולוו S80

2007: טקס השבעת נשיא המדינה התשיעי שמעון פרס במשכן הכנסת. בצילום, מכונית הנשיא נכנסת לרחבת הכנסת בליווי פרשים. צילום: אבי אוחיון לע"מ

מחדל הוולוו S80 הממשלתית

בסוף 2004, על-פי דרישת השב"כ נשלחו 8 מדגמי ה-S80 הממשלתיים לטיפול במוסך מורשה שלא קשור ליבואן וולוו, על-מנת שיותקן בהם אביזר אבטחה. העבודה בוצעה בעלות של בין 15 ל-18 אלף שקל לכל מכונית, ולאחר ההתקנה הן הוחזרו לעבודה שוטפת. מתוך שמונה המכוניות שעברו את ה"טיפול", ארבע שרתו את רה"מ אריאל שרון ז"ל והשאר את שרי הממשלה. מספר חודשים לאחר ההתקנה, נפלה דלת מאחת המכוניות המשוריינות והיא הועברה לטיפול במוסך וולוו בירושלים. אנשי היבואן גילו את הקורות המנוסרות והתריעו שהמשך הנסיעה בכלי הרכב מהווה סכנה בטיחותית. בשב"כ הוחלט להשבית את כל המכוניות עד שהתקלה תתוקן והמכוניות חזרו לשירות לאחר שהותקנה בהן קורה חדשה בעלות של 10,000 שקל לרכב.

וולוו S80

מתוך YNET -כתבה מה-10/5/05

הצליחה?

הדור הראשון של וולוו S80 נמכר בארץ משנת 1999 ועד החלפתו בדור חדש ב-2006. בשננתיים הראשונות לשיווק הוא הוביל את קטגוריית מכוניות הסאלון בארץ והיה לדגם הנמכר ביותר של וולוו עם קצב של 600 מכוניות בשנה. יחד עם זאת, התחזקות המתחרות הגרמניות ובראשן אאודי A6, הפחיתו בצורה משמעותית את מכירות הדגם וכבר בשנת 2001 העפילה ה-A6 לראשות קטגוריית הסאלון ומסרה 515 מכוניות לעומת 464 מסירות של ה-S80. יחד עם זאת, חלק ניכר מלקוחותיה הפוטנציאליים של ה-S80, פשוט עבר לאחות החדשה והדומה לה להפליא: ה-S60 שהפכה להיות הנמכרת ביותר של וולוו באותה שנה עם 802 מסירות. אל אלו הצטרפו גם בעיות אמינות שהתגלו בדגם (חשמל, תיבת הילוכים, חיישנים ועוד) ומספר ריקולים שנעשו לרכב (תקלות במערכת ההיגוי בשנת 2000, ובעיות במערכת הקירור בשנת 2004) שגרמו לירידה בביקוש, כאשר שנתיים מאוחר יותר, נפלה וולוו למקום הרביעי במכירות מותגי היוקרה. יהיו כאלה שיגידו שה-S80 סיימה את עידן האמינות המופלגת של וולוו שאפיינה את דגמי העבר של החברה. נכון להיום, מרבית ה-S80 כבר ירדו מהכבישים, אך עדיין לא נדיר להיתקל באחת כזאת נוסעת. 11 מכוניות נצפו למכירה בלוחות היד 2 במחירים החל מ-4,000 שקל. האם אחת כזאת תשרוד עוד 7 שנים ותירשם כאספנות? לא ממש בטוח.

וולוו S80

וולוו S80 שירדה מהכביש וה-S90 שהחליפה אותה.

עוד מנוסטלגיה