נוסטלגיה לשבת: חדשות וולוו מהעבר

חדשות מהעבר של וולוו: שרי הממשלה זכו לוולוו צמודה, ראשי העיריות רצו גם ועוררו את זעם הציבור והתקשורת, ובשיאה של ההצלחה הגריל מפעל הפיס "ווילה + וולוו". פעם וולוו, תמיד וולוו

ששי כהן 04 בינו, 2019
וולוו 940 ממשלתית

מחסני ארץ ישראל למכונות בע"מ

חברת "מחסני ארץ ישראל למכונות בע"מ" היתה היבואן הראשון של וולוו לישראל, וייבאה את דגמי החברה החל משנת 1950 ועד לשנת 1967. באותה שנה קיבל מאיר קז את הזיכיון ליבוא וולוו לישראל והקים את חברת "מאיר חברה למכוניות ומשאיות בע"מ". מבחינתו של מאיר קז הקמת החברה וקבלת הזיכיון לייבוא וולוו היוותה מעין סגירת מעגל אישי – מנהג משאית מרוצה ליבואן מצליח, או כפי שזה מתבטא במשפט "פעם וולוו תמיד וולוו".
מאיר דאג עוד בחייו להעביר את הבעלות על החברה לבני משפחתו, עם פטירתו  (הפתאומית ובמקום עבודתו) בשנת 1976 עבר ניהול החברה לידי יעקב שחר וישראל קז.

פרסומת וולוו 1967

1967- פרסומת אחרונה של וולוו בידי היבואן הראשון בישראל



"וולוו רכב השרים"

פרט לראש הממשלה, ממלא מקומו ושרי החוץ והביטחון, החל משנות ה-70 נתקבלה החלטה לצייד את כל שרי הממשלה במכוניות וולוו, שהחליפו בעיקר מכוניות אמריקאיות. דגמי וולוו הציעו מצידם מכונית יוקרתית שתהיה נוחה ובטיחותית עבור נבחרי העם, לא תנקר עיניים כפי שעשו זאת המכוניות האמריקאיות וחלילה גם לא גרמנית ששירתה בעבר את בכירי הממשל הנאצי. התדמית היוקרתית של "רכב השרים" ומשך התקופה הארוכה (יותר מ-30 שנה) בה הוצמדו שלל דגמי וולוו לשרים, הקפיצה את מכירות וולוו  שהובילה את שוק היוקרה בישראל שנים ארוכות.

וולוו לשרים 1992

1992: דגמי וולוו חדשים ממתינים לאספקה לממשלה. צילום: ישראל סאן

השרים נהנו מהחלפה כל 4 שנים, בתחילה היו אלה דגמי הוולוו 240 ובשנת 1988 הוחלפו ב-740. בשנות ה-90 זכו השרים לוולוו 940 ו-850 ובשנות ה-2000 הם נהנו מ-S70 ו-S80, עד לסיום עידן וולוו בממשלה בשנת 2007.

1989: שר התחבורה (והנשיא לשעבר) משה קצב והוולוו הממשלתית (צילום: Israel Sun )

שנות ה-80: גם ראשי העיריות רוצים וולוו 

בתקופה בה שרי הממשלה, מנכ"לים של חברות גדולות ושאר בכירים במשק התהדרו בוולוו, החלו גם העיריות לרכוש וולוו כרכב צמוד לראש העיר, מה שהביא לרוב לביקורת נוקבת מצד העיתונות, כתבות עסיסיות ותגובות זועמות מצד הציבור. הנה כמה דוגמאות…

וולוו עיריית רמת גן

1985 – ציטוט מתוך עיתון מעריב: "3 שעות ישבו הלילה חברי מועצת עיריית רמת גן בלשכת ראש העיר, קיללו זה את זה, צעקו זה על זה ולעגו זה לזה במילים גסות ובוטות… סיבת הסערה: וולוו GL מודל 1985 2,000 סמ"ק, שעלתה 46 אלף דולר". הרכב שנרכש עבור ראש העיר בזמנו אורי עמית, הרגיז את מועצת העיר. תגובתו של ראש העיר: "במה נוסעים ראשי ערים ושרים של הליכוד? בסוזוקי? אוטוביאנקי? כשהם ימכרו את הוולוואים שלהם, גם אני אמכור"… הוולוו נשארה כמובן בסופו של וויכוח. (מתוך מעריב 26/6/85 )

מעריב 7 במאי 1990

בשנת 1990, גם ראש עיריית בני ברק, הרב משה אירנשטיין, חשק באחת חדשה כזו וביקש להחליף את הוולוו בת השלוש שלו שעברה ק"מ גבוה וביקרה הרבה במוסך לטענתו, בוולוו 740 חדשה בשווי של 130,000 שקל. ההתנגדות הגיע דווקא מחברי הקואליציה שלו ולא דווקא מחברי האופוזיציה, שטענו שלא ייתכן שעירייה שנמצאת בגרעון של 17 מיליון שקל, תרכוש וולוו חדשה לראש העיר. הוא יכול להסתפק ברכב מנהלים חדש ב-60,000 שקל. בתגובה להתנגדות חבריו לסיעה, ביקש ראש העירייה לפרק את הקואליציה. "לא ייתכן שבתוך הקואליציה תהיה אופוזיציה לוחמת". דובר העירייה דווקא יצא להגנתו כשדיווח שמשרד הפנים מאשר את הרכב ו-5 עיריות כבר רכשו וולוו 740, ובכל מקרה ראש העיריה שלנו מתלבט עדיין בינה לבין פיג'ו 505. (מעריב 7/5/1990)

אולם תצוגה 1992

אולם תצוגה וולוו 1992

1988: מתקפת נגד התקשורת שמבקרת את הפקידים הממשלתיים שנוסעים בוולוו על-חשבון הציבור

במאמר שהתפרסם במעריב ב-1988, יצא פרופסור אריה איסר להגנתם של פקידי הממשלה הבכירים שזכו לוולוו כרכב צמוד מהעבודה, וזכו לביקורת נוקבת מצד התקשורת. לדבריו של הפרופ' : " האם ידוע לכתבן השחצן, שרחרח ועלה על העניין, איזה מסלול ייסורים עובר עסקן ופקיד עד שהוא מצליח להגיע ל- "וולוו"? זאת ועוד : " עד מתי יוסיפו פקידי האוצר לקבוע את עולם הערכים בישראל? מה הם ומי הם? בסה"כ מנהלי חשבונות שרואים את הכל דרך החור של הגרוש"…. "לפי עיניהן המקנאות של הכתבים ושאר עמך ישראל, שבסה"כ הצליחו להגיע לסובארו, פורד אסקורט, מקסימום פיז'ו"…

אל תקחו 1988

1990: והיו גם אחרים שהחליפו את הוולוו במכונית עממית יותר…

אפריל 1990 מעריב

1989- עולה חדש מברה"מ יוצא ממוסקבה לישראל בנהיגה עם וולוו 343 

בוריס צ'רנובילסקי, אסיר ציון לשעבר שהיה מסורב עליה במשך 11 שנה, עולה לישראל והופך להיות העולה החדש הראשון בגל העליה החדש שמגיע ישירות לארץ בנהיגה, עם הוולוו 343 שלו. בוריס עשה זאת בנהיגה ממוסקבה להונגריה, יוגוסלביה, יוון ומשם באוניה לנמל חיפה. סה"כ מסע של שבועיים שעבר ללא תקלות ברכב, בסופם הצטרף לאשתו ושני ילדיו שעלו לארץ קודם. (מעריב 1989)

מעריב 1989

מפעל הפיס מציג: ווילה + וולוו 

1987: בשיאה של ההתלהבות ממכוניות וולוו בארץ כסמל של הצלחה ועושר, החליף מפעל הפיס באמצע שנות ה-80 את הפרס הראשון שלו למינויים מסכום כספי לחבילה הכוללת "ווילה + וולוו" שהוגרלה מדי שבוע. החלום הישראלי של ווילה חדשה + רכב וולוו חדש בחניה, קרצו להמונים לחתום על מינוי.ווילה 1987

פרסומת וולוו 1986

פרסומת וולוו 1986

תמונות מתוך הספריה הלאומית, ארכיון הרווארד ועוד



 

 

עוד מנוסטלגיה