אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי… אמנם רק 10 שנים אחורה בזמן, אך בכל זאת שיפור משמעותי בשוק הרכב המקומי, לפחות בכל הנוגע ליכולת לרכוש מכונית חדשה מהיבואן. הפעם במסגרת המדור הנוסטלגי שלנו, אנו חוזרים לחודש אוגוסט 2005, כדי לראות מה קרה בשוק הרכב המקומי לפני 10 שנים. לא תחקיר מקיף, אלא מספר דוגמאות ופרסומות מקיץ 2005.
הונדה סיוויק 2006 נחשפת
בדיוק כמו בימים אלו בהם מתקבלים דיווחים על תערוכת הרכב הקרובה של פרנקפורט שתיערך בחודש ספטמבר, כך בדיוק היה לפני 10 שנים, ואחת המכוניות הכי מפתיעות ומעניינות אז היתה הדור ה-8 של הונדה סיוויק שנחשף בפרנקפורט תחילה בגרסת ה-5 דלתות. עבור חובבי הסיוויק, נראה היה שהסיוויק 2006 החדשה תסמל את חזרתה של המכונית לימים בהם אופי וביצועים ספורטיביים ליוו את הדגם. לצד עיצוב ספורטיבי קיצוני לאותם ימים, עם מרכב דמוי קופה, צמד אגזוזים משולשים מאחור, תא נוסעים בסגנון חללית והופעה דרמטית ביחס למתחרות, נראה היה שהונדה חוזרת למקורות ומייצרת שוב דגמים מפתים למראה ובעלי אופי ספורטיביים. ב- 10 השנים שחלפו מאז, הספיקה הסיוויק להתבגר והמשיכה לצערנו את מגמת נטישת האופי הספורטיבי ואימוץ אופי משפחתי יותר, שאמנם עושה כמעט הכל טוב יותר, אך מפשל בתחום הביצועים וההנאה מהנהיגה. כל שנותר לקוות הוא, שהדור התשיעי שיוצג רשמית בקרוב, אולי יחזור קצת למקורות ויציע משהו יותר מפתה.
עוד בשוק המקומי: נחתה בארץ פולקסווגן פאסאט החדשה 2006, במחיר התחלתי של 199 אלף שקל לגרסת הבנזין הבסיסית: 2.0 ליטר 150 כ"ס. הדגם החדש בעל העיצוב המתקדם, זכה ל-900 הזמנות בהשקת הדגם בארץ, נתון שהיום יכולים לחלום עליו דגמים בסגמנט המנהלים, בשל נטישת הלקוחות את הסגמנט ומעבר חד לסגמנט רכבי הפנאי. לפחות ניתן להתנחם בכך, שפאסאט חדשה 2015 עם מנוע 1.4 ליטר טורבו בעל הספק זהה, מציעה הרבה יותר איכות, נוחות, בטיחות, אבזור, ביצועים ויוקרה ועולה כ-20,000 ש"ח פחות ! 10 שנים אחרי.
לצידה של הפאסאט, הושק בארץ גם סובארו פורסטר מחודש, לאחר שעבר מתיחת פנים שכללה עדכוני עיצוב ומנוע חזק יותר. בסובארו התגאו גם במחיר חדירה זול יותר שיחל ב- 190,000 ש"ח לגרסה האוטומטית הבסיסית. מחיר הפורסטר החדש, 10 שנים קדימה, נותר ללא שינוי ומתחיל ב-189,990 ש"ח לפני מבצעים.
יותר זול היום: פולקסווגן פולו 2006 – החל מ- 96,990 ש"ח לגרסה ידנית, פולקסווגן פולו 2015 – החל מ- 89,900 ש"ח לגרסת טורבו ידנית
המותגים הנמכרים ביותר אוגוסט 2005: מאזדה: 2,446, יונדאי: 2,005 , טויוטה: 1,657 , פורד: 1,219 , שברולט : 717 , סובארו: 658 , רנו: 609 , פולקסווגן: 528 , הונדה: 509 , מיצובישי: 506.
יותר זול היום : מאזדה 5 מודל 2006 : 162,000 ש"ח. מאזדה 5 מודל 2015 : 163,000 ש"ח או ביד ראשונה 0 ק"מ : 128,900 ש"ח
ויש כאלו שיותר יקרות היום: פיג'ו 407 מודל 2006 : 164,990 ש"ח. פיג'ו 508 מודל 2015 – החל מ- 169,900 ש"ח. מצד אחד, ברור שהדגם החדש עולה בכל דבר על ה-407. מצד שני, ירידת סגמנט מכוניות המנהלים בארץ והתבססות מרבית המכירות על חברות הליסינג, מסייעים לסגמנט יקר ולא תחרותי, עם מחירים מנופחי ליסינג.
קיה בימים טרום עידן פיטר שראייר והיבואן טלקאר, התקשתה אז למכור מכוניות חדשות לשוק הפרטי בישראל והסתמכה בעיקר על הליסינג. כאן במודעת פרסומת מאוגוסט 2005, מתהדרת קיה סראטו ב-6 כריות אוויר כסטנדרט גם בדגמי הליסינג ( לא משהו ברור מאליו באותם ימים ), מבטיחה אחריות מלאה ל-3 שנים+ הבטחה לטרייד-אין לאחר שנתיים, ובנוסף : " לא מרוצה? תחזיר וקבל את כספך חזרה בניכוי דמי שימוש". מזכיר לנו את מותג MG הסיני שנאבק כיום לחדור לשוק בשלל הצעות אטרקטיביות. אם גורלו דומה לקיה, ייתכן ובעוד 10 שנים יוביל את השוק המקומי?