נוסטלגיה לשבת: טויוטה פוראנר 1994-1996

הוא היה רכב השטח הראשון של טויוטה בישראל, הבטיח שילוב של רכב שטח קשוח ומכונית מנהלים מפנקת לכביש, וכלל מנוע בנזין V6 בנפח 3.0 ליטרים ששרד מאות אלפי ק"מ, אך היה חלש יחסית ושתיין בדלק. סיפורו של טויוטה פוראנר.

ששי כהן 26 בפבר, 2021
טויוטה פוראנר 1994

תמונה ראשית: סער כהן ("אם יש לך שאלות מקצועיות.. אני לא מבין הרבה על הרכב הזה, רק מ-94' עם הדבר הזה בחיים שלי… 🙂 )

מהפכת רכבי השטח הגדולים בישראל החלה בשנת 1993 עם הגעתו של איסוזו טרופר לארץ שיצר נישה חדשה של רכבי שטח 4X4 גדולים ומפנקים, שהיוו סמל סטטוס חדש וגם מקלט מס לעצמאים שיכלו ליהנות מהטבות המס נרחבות עקב הכרתה של רשות המסים בדגמים האלה כרכבי עבודה. ההצלחה היתה מיידית ובשנה הראשונה נמכרו כאן כ-400 מדגמי הטרופר, אליו הצטרפו חיש גם קצת יותר מ-100 מדגמי לנד רובר דיסקברי שהגיע מעט אחריו. בשנת 1994 הצטרף גם ניסאן טראנו, שהציע חבילה כוללת מרשימה במחיר מנצח, במהלך שגרם לו להיות מלך המכירות של הקטגוריה הצומחת ואל החגיגה הזו הצטרפו כמו פטריות אחרי הגשם שלל מתחרים נוספים. אחד מהם היה טויוטה פוראנר.



גם יבואנית טויוטה בישראל מיהרה להצטרף לחגיגה, ושנה לאחר שהחלה פעילות בישראל, השיקה בשנת 94' את הפוראנר – רכב השטח הראשון שלה בישראל, אשר נחת בארץ כשהוא כבר וותיק למדי בעולם (מהדור השני של הדגם שהוצג ב-1989). הפוראנר פותח על שלדת טנדר ההיילקס האגדי של היצרן, וחלק עימו מכלולים רבים, אך לקח אותו מכיוון של רכב עבודה נטו, לרכב שטח 4X4 מפנק (יחסית לאותם ימים), איכותי יותר, נוח משמעותית וכמובן מרשים יותר למראה, כאשר למרות קווי העיצוב המרכזיים הדומים, הצליח להיות מפתה למדי ובמידה מסוימת גם בניחוח יוקרתי מקומי. ביחס לדגמי הטרופר והדיסקברי, הוא היה נחשב קומפקטי יותר במידותיו וקצת פחות מאיים לנהיגה בתוך העיר.

1994 טויוטה פוראנר

1994 – פרסומת ראשונה לטויוטה פוראנר

גרסה אחת בישראל

טויוטה פוראנר שווק בארץ רק בגרסה אחת, שצוידה במנוע בנזין V6 בנפח 3.0 ליטרים, עם הזרקת דלק רב נקודתית שהפיק 143 כ"ס ושודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 4 הילוכים והנעה כפולה. למרות המנוע החזק יחסית לאותם ימים, הביצועים היו רחוקים מלהיות מרשימים עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-15.3 שניות ומהירות מרבית של 165 קמ"ש. בסעיף האבזור הציע הדגם מפרט מרשים עם גלגלי מגנזיום, שמשות אחוריות מושחרות, מזגן מקורי, אבזור חשמלי מלא ואפילו חלון אחורי מרכזי (של דלת תא המטען) שנפתח חשמלי באופן ייחודי. אל אלו הצטרפו גם דיפרנציאל מוגבל החלקה אוטומטי, קפיצים בעלי מהלך ארוך, צמיגים המהווים פשרה מוצלחת בין ביצועי כביש לשטח ועוד.

טויוטה פוראנר 1994-1996

צילום: סער כהן

"ת'כלס בשטח"

עם השקת הדגם בארץ, היישר אל שוק שהיה צמא במיוחד לדגמים חדשים בקטגוריה המתפתחת, יצאו יבואני טויוטה במסע פרסום שהילל את רכב השטח החדש עם משפטים מתחכמים בסגנון: "סוף סוף הגיע לישראל רכב השטח האמיתי" , "זהו, נגמרו המשחקים, רכב השטח האמיתי הגיע לישראל" ואפילו "רכב השטח הטוב בעולם". גם הנצחונות שלו בסקרי אמינות בארה"ב הוצגו במסע הפרסום המקומי. הסלוגן שנבחר לדגם "ת'כלס בשטח". עם השנים הוכיח הפוראנר אמינות גבוהה ויכולות שטח נאות, כאשר חלק גדול מהדגמים עבר שלל שדרוגים שהפכו אותו לחיית שטח או מפלצת שטח בחלק מהמקרים. התלונות העיקריות שהופנו לעבר הדגם נגעו למנוע הלא מספיק חזק ביחס לנפחו ולצריכת הדלק הבעייתית שלו שנעה סביב ה-5 ק"מ לליטר במציאות.

טויוטה פוראנר 1995

תמחור

עם התחלת השיווק בשנת 94' נקבע מחירו של טויוטה פוראנר על 148,500 שקל, מחיר שהיה גבוה ב-500 שקל מאיסוזו טרופר דיזל, אך זול גרסת הבנזין שלו שהוצעה מ-160,000 שקל, וזול מלנד רובר דיסקברי שהוצע מ-157,700 שקל, אך יקר מניסאן טראנו שהוצע מ-123,000 שקל לדגם הארוך. המשלוח הראשון של הטויוטה נמכר טרם הגעתו לארץ ובסה"כ מכרה החברה כמה מאות מכוניות בשנת השיווק הראשונה בארץ.

מועדון טויוטה פוראנר

מועדון טויוטה פוראנר (צילום: סער כהן)

ישרוד לאספנות?

טויוטה פוראנר נמכר בישראל בשנים 1994-1996 וממנו עלו לכביש כמה מאות מכוניות מדי שנה, עד שהוחלף בסוף שנות ה-90 ע"י הלנד קרוזר. נכון להיום, הדגם כמעט נעלם לחלוטין מהכביש, אך לא מעטים ממנו שרדו ומוחזקים בעיקר ע"י חובבי שטח, שברוב המקרים שדרגו את המכונית והפכו אותה לחיית שטח. 5 מהם מוצעים מכירה כעת ביד 2 כאשר כולם עם ק"מ שנע סביב ה-304-360 אלף ק"מ ובמחירים מבוקשים של 20-35 אלף שקל. לזכות הדגם קיים גם "מועדון פוראנר" בפייסבוק, בו חברים 425 מחובבי הדגם בארץ, העורכים טיולים משותפים, משתפים מידע ועוזרים אחד לשני בפתרון בעיות ומציאת חלקים. האם בעוד 3 שנים נזכה לראות רכבים גם בשוק האספנות? סביר להניח שכן.

טויוטה פוראנר

טויוטה פוראנר משודרגת שעדיין חיה ובועטת. חלון אחורי חשמלי ייחודי של דלת תא המטען מאפשר איוורור לכלב או הכנסת והוצאת חפצים מתא המטען בלי לפתוח את כל הדלת.




עוד מנוסטלגיה