נוסטלגיה לשבת: טויוטה קורולה דור 6 -הקורולה הראשונה בישראל

הדור השישי של טויוטה קורולה שהושק בארץ בסוף 1991, היה כבר בסוף דרכו בעולם, מיושן, משעמם למראה ואף יקר, אך מסע פרסום שסיפר על 16 מיליון בעלי קורולה בעולם, שכנע גם אלפי ישראלים, ובאופן נדיר בשוק המקומי, הקורולה הראשונה שעלתה לכביש נרכשה חזרה ע"י היבואן ונשמרת לאספנות !

ששי כהן 23 באוק, 2020
טויוטה קורולה 1992 דור 6

צילום תמונה ראשית: ישראל סאן

1991: טויוטה קורולה עוקפת את החרם הערבי ומגיעה לארץ בתחפושת ממפעל החברה בארה"ב 

טויוטה קורולה היא המשפחתית הנמכרת ביותר בעולם בכל הזמנים, סיבה מספיק טובה כדי שהיבואנים יריבו על הזכות לשווק אותה בכל מקום בעולם. יחד עם זאת, למרות התואר הנכסף שהוצמד לדגם, לקח לה לא פחות מ-25 שנה להגיע לארץ מאז שהוצג הדור הראשון שלה ב-1966, ורק בשנת 1991 עם התפוררות החרם הערבי על ישראל, נפתחה סוכנות של טויוטה בישראל והקורולה התייצבה לראשונה ביבוא רשמי על אדמת הקודש. למען האמת, פחות משנה לפני שנבחרה יוניון מוטורס לשמש כיבואנית הרשמית של טויוטה בישראל, הגיעה הקורולה לראשונה לארץ ביבוא סדיר ממפעל החברה בארה"ב, אך לא תחת השם הנכסף "טויוטה", אלא תחת השם "ג'יאו פריזם" – גרסת הקורולה לשוק האמריקני שיוצרה ע"י חטיבת "GEO" ויובאה לארץ לזמן קצר ע"י חברת המזרח, שהיתה היבואנית בישראל של דגמי אולדסמוביל, פונטיאק, GMC ואוסטין רובר באותם ימים.


סוף 1991: הקורולה האמיתית מגיעה מיפן ביבוא רשמי

הרומן של חברת המזרח עם השלוחה האמריקאית של טויוטה היה קצר במיוחד ובחודש נובמבר 1991 החל גם היבוא הרשמי של דגמי טויוטה בישראל ע"י יוניון מוטורס, שהחלה את השיווק עם דגמי הסטארלט, ההיילקס והקורולה. לרוע מזלה של הקורולה בתחילת הדרך בארץ, הדגם שהתייצב באולם התצוגה של היבואן הרשמי, היה לא רק פחות חזק ומאובזר מהגרסה האמריקאית שהוצעה ע"י היבואן המתחרה, אלא כמוהו היה מהדור השישי של המכונית שהוצג כבר ב-1987 והיה ממש בחודשים האחרונים של הייצור, כאשר אפילו המחליף הוצג כבר ביפן. ככה לא יכלה טויוטה להראות בארץ מהו ענק יפני אמיתי. את זה הוכיח שנה מאוחר יותר הדור ה-7 שלה. יחד עם זאת, כחלק מהחדרת המותג לארץ, היבואן לא וויתר על שיווק הדגם הפופולרי של היצרן בעולם, והאמין שמוניטין הדגם העולמי ימשוך את הרוכשים לאולם התצוגה, מה גם שבעידן ההוא נטול האינטרנט, רק מעטים מביני עניין ידעו שמדובר כבר בדגם וותיק שנמצא רקע לפני החלפה.

פרסומת ראשונה טויוטה בישראל

1991: פרסומת ראשונה לטויוטה בישראל

היצע הדגמים

ב-11.11.91 מסרה יבואנית טויוטה את הקורולה הראשונה בישראל, מדגם הליפטבק (5 דלתות) הספורטיבי יותר למראה, שהיה משמעותית יותר נחשק ביחס לגרסת הסדאן שנחשבה כבר מאוד מיושנת ומשעממת. צמד הדגמים שווקו בארץ עם מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטר (קרבורטור) שהפיק 95 כ"ס והוצע בשידוך לתיבת הילוכים ידנית 5 הילוכים או אוטומטית 4 הילוכים. עם יחידת הכח הנ"ל, הציעה המכונית ביצועים סבירים לאותה תקופה, עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-12 שניות בדגם הידני, ו-14.1 שניות בדגם האוטומטי, לצד מהירות מרבית של 175 קמ"ש (165 קמ"ש באוט'). הג'יאו פריזם (הגרסה האמריקאית ששווקה במקביל), היתה אגב חזקה משמעותית ושווקה עם מנועי 105 ו-130 כ"ס, אך גם מחירה היה גבוה משמעותית. הקורולה שווקה ב-2 רמות גימור לבחירה, כאשר רמת הגימור הבסיסית כללה הגה כח מתכוונן, מזגן מקורי, נעילה מרכזית ומד סל"ד, בעוד רמת הגימור הגבוהה יותר כללה גם טסות לגלגלים, פגושים בצבע הרכב, ריפודים מפוארים יותר, חלונות ומראות חשמליים.

טויוטה קורולה 1992 דור 6

טויוטה קורולה 1992 דור 6 (צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד)

תמחור מופרז

מחיר טויוטה קורולה בתחילת הדרך כשנת המודל 1992 החל מ-64,500 שקל לדגם האוטומטי, מחיר שאמנם היה זול מהאחות התאומה מבית GEO (החל מ-68,300 שקל) וגם ממלכת היפניות החדשה הונדה סיוויק החדשה שהגיעה בסמוך אליה ונהנתה ממוניטין ספורטיבי ויוקרתי (68,200 שקל), אך במחיר יקר מכל השאר, כאשר מאזדה 323F עלתה 61,550 שקל, דייהטסו אפלאוז 53,150 שקל ומיצובישי לנסר 1.5 מלכת המכירות שעלתה רק 47,700 שקל והעניקה הרבה יותר בתמורה. גם מכוניות אירופאיות נחשבות היו מעט זולות יותר: פיג'ו 405 ב-59,050 שקל, פורד סיירה 1.8 אוט' ב-62,400 שקל ואפילו סיטרואן ZX וולקן עלתה פחות (62,000 שקל). יבואני טויוטה ניסו למצב את עצמם בליגה של הסיוויק החדשה, והסתמכו רבות על מוניטין הקורולה בעולם, כאשר מסע הפרסום הראשון לדגם הצהיר: "אם 16 מיליון נהגים עוד לא שכנעו אותך, תן לקורולה לשכנע אותך". במדריך הרכב של מגזין אוטו פחות התפעלו מהרכב וסיכמו אותו ב-"מחיר מופרז ביחס לתמורה", או כ-" 1,600 סיבות מדוע כדאי לכם להמתין לקורולה של השנה הבאה"…

פרסומת טויוטה קורולה 1992

פרסומת טויוטה קורולה 1992

ולמרות הכל… הצליחה בישראל

בסופו של דבר, ההסתערות על המותגים היפנים החדשים בתחילת שנות ה-90, לא פסחה גם על טויוטה. המוניטין המוצלח של הקורולה בעולם, הודגש בפרסומות של הרכב והחיבה של הישראלי הממוצע למותגים היפניים החדשים ללא ספק סייעה למכירות. לא פחות מ-3,200 עותקים של הקורולה דור 6 נמכרו בישראל בקצת יותר משנה בה שווק הדגם עד שהגיע הדור ה-7 של הקורולה שהציג קפיצת מדרגה משמעותית, יישר קו עם הטובות שבמשפחתיות בארץ והזניק את מכירות המותג בארץ. יבוא האחות החורגת מארה"ב פסק לאחר שהיבואן סיים את המלאי הקטן שהגיע לארץ, בשל הפיכתה ללא רלוונטית לשיווק בישראל.

טויוטה קורולה 1992 דור 6

תשרוד לאספנות?

הדור השישי של הקורולה כמעט שנכחד מהכבישים בישראל והפך למחזה נדיר בימינו. יחד עם זאת, רכב אחד לפחות שרד ונשמר לאספנות. במקרה הזה מדובר בקורולה הראשונה שמסר היבואן בארץ, אשר אותרה אצל תושב חולון שהחזיק אותה כיד ראשונה עד לרכישתה חזרה ע"י היבואן בארץ לפני קרוב ל-5 שנים, במצב מצוין עם כ- 162 אלף ק"מ על השעון בלבד, ועם אותו מנוע 1.6 ליטר מקורי המפיק 95 כ"ס ומשודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 4 הילוכים. הדגם ששופץ ע"י היבואנית לרמת תצוגה, נרכש חזרה במטרה לשמירה לאספנות.

טויוטה קורולה ליפטבק 1992

טויוטה קורולה ליפטבק 1992 שחזרה ליוניון מוטורס ונשמרת לאספנות




עוד מנוסטלגיה