נוסטלגיה לשבת: טויוטה MR2 – "הצעה מגונה"

היא היתה מכונית הקבריולט היחידה של טויוטה שהגיעה לישראל, צוידה במנוע מרכזי 140 כ"ס, הנעה אחורית ומשקל קליל שהפיקו חווית נהיגה סוחפת, אך מחיר שערורייתי בארץ וחזרתה של מאזדה MX-5 לשוק במחיר זול משמעותית, הובילו לעצירת המכירות מוקדם מהצפוי. סיפורה של טויוטה MR2.

ששי כהן 13 במאי, 2022
טויוטה MR2

צילום תמונה ראשית: דניאל דהרי

7 שנים לאחר שהוצגה בעולם לראשונה טויוטה MR2, הספורטיבית המהוללת שצוידה במנוע מרכזי והוכיחה לאירופאים שגם היפנים יודעים לבנות ספורטיבית דו-מושבית מהנה לנהיגה, שתהיה לשם שינוי גם אמינה ואף ריווחית ליצרן ("הצעה מגונה" -כינו אותה בזמנו האירופאים), הגיע בשנת 1991 הדור השני שלה, שצמח במידות ובמשקל, הפך לחזק מדי (יהיו כאלו שיגידו ברוטאלי), איבד כיוון ואיתו חלק מהלקוחות. בשנת 1999 חזרה טויוטה למסלול המקורי וחשפה את הדור השלישי של ה-MR2, שהוצע לראשונה בתצורת רודסטר עם גג פתוח שנועד לתת מענה לאופנת הרודסטרים הזולים המתפתחת ובראשם מאזדה MX-5 המצליחה. המטרה היתה ברורה: לייצר מכונית ספורט טהורה ומהנה במיוחד לנהיגה, אך שמחירה לא יעלה משמעותית על מחיר מכונית משפחתית ממוצעת. היא בהחלט הצליחה לעמוד ביעד, לפחות עד שנחתה בישראל…


טויוטה MR2 מגיעה לישראל 

בסוף שנת 1999 החלה יוניון מוטורס היבואנית בשיווק ה-MR2 בישראל. (MR2= ר"ת של Middle Rear 2 – מנוע מרכזי, הנעה אחורית, 2 מושבים). אמנם לא היה מדובר בספורטיבית הראשונה שהציע ענק הרכב היפני בישראל, וקדמה לה טויוטה סליקה שנחתה כאן בזכות מפעל הפיס בשנת 1993, אך גם הפעם היבואן לא ביקש להפוך את המכונית לספורטיבית להמונים, אלא להשתמש בה בעיקר כמקדמת תדמית לחיזוק מעמדה של טויוטה בישראל ותמיכה בשלל הדגמים המשפחתיים והאפרוריים שלה באותה תקופה. ה-MR2 היתה בראש ובראשונה רודסטר יפהפיה למראה, שנהנתה מעיצוב עגלגל עם חזית מוחצנת למראה, כנפיים קדמיות קמורות ומוארכות, כונסי אוויר מגודלים במרכז הגוף ומרכב קומפקטי ונמוך שהפכו אותה לאטרקציה על הכביש, ורבים ראו בה אף דמיון לפורשה בוקסטר היוקרתית. הדגם הוצע בארץ בגרסת גג בד מתקפל שנפתח בעזרת יד אחת בלבד, וכאופציה הוצעה המכונית עם גג קשיח בתוספת של 15,000 שקל, שלצורך פירוקו/הרכבתו נדרשו ארבע ידיים…

2001: פרסומת ראשונה לטויוטה MR2

2001: פרסומת ראשונה לטויוטה MR2. ללא פרטים על הרכב למעט מחיר.

היצע הדגמים בישראל

עם תחילת השיווק הוצעה המכונית עם מנוע מרכזי 4 צילינדרים בנזין 1.8 ליטר, שהפיק 140 כ"ס ומומנט מירבי של 17.7 קג"מ, אשר שודך לתיבת הילוכים ידנית עם 5 הילוכים והנעה אחורית. הביצועים היו ספורטיביים עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-7.5 שניות ומהירות מרבית של 210 קמ"ש, אך לא היה מדובר במכונית שתפקידה לנצח בתאוצות רמזורים, אלא להציע נסיעה סוחפת ומרגשת בעיקר כאשר הכביש מסתלסל, הודות לשלדה מדויקת, הגה חשמלי מהיר, מונע מרכזי שתרם לחלוקת משקל מצוינת, כיול מתלים ספורטיבי, הנעה אחורית ומשקל קליל של 975 ק"ג בלבד. באוקטובר 2002 הגיעה לארץ הגרסה המחודשת של הדגם לאחר שעברה מתיחת פנים שכללה עדכונים קלים לעיצוב החיצוני, כיול מתלים מחודש, צמיגים רחבים יותר ותוספת של בקרת יציבות ובלמים משולבי ABS, אך הדגם שווק מעתה בארץ רק בגרסה אוטומטית, שהיתה למעשה רובוטית חד-מצמדית עם 6 הילוכים. התאוצה ל-100 קמ"ש נפגעה קלות ועמדה על 7.9 שניות.

טויוטה MR2

ינואר 2001: נערת השער של מגזין "הגה". מכונית המבחן של היבואן שרדה עד היום.

מכונית ללא תא מטען…

בסעיף הפרקטיות, עם 3.88 מטר בלבד לאורך, 1.69 מטר רוחב וגובה של 1.24 מטר בלבד, ה-MR2 היתה מכונית דו-מושבית צפופה ונמוכה במיוחד, ומיקום המנוע המרכזי מאחורי הנוסעים ולפני הציר האחורי לא רק שלא סייע בנושא, אלא אף החמיר גם את הפגיעה בסעיף השימושיות, כאשר תא מטען מקובל מאחור לא היה קיים, ואותו החליפו תא אחסון קדמי מתחת למכסה המנוע (מעל הגלגל הרזרבי) שסבל מחום ושלושה תאי אחסון ננעלים בתא הנוסעים, שנפחם הכולל עמד על 175 ליטר בלבד. רציתם לנסוע לאילת? אין אפשרות אפילו למזוודה אחת, אלא מקסימום תיקי צד קומפקטיים. בזמנו אף הוגדרה המתחרה מאזדה MX-5 כסוג של מכונית סטיישן מולה מבחינת השימושיות…

טויוטה MR2

מעבר לכך, תא הנוסעים אמנם ניסה להתחכם עם שלושה שעונים בעלי רקע לבן בלוח השעונים, הגה ספורטיבי למראה ומושבים נוחים בעלי תמיכה ספורטיבית, אך עיצוב הדשבורד היה שבלוני, איכות החומרים בינונית בלבד ואבזור הרכב היה דל במיוחד, כאשר חישוקי גלגלים קלים הוצעו רק כאופציה בתשלום. לפחות חלונות חשמליים, נעילה מרכזית, הגה כח, צמד כריות אוויר ומערכת סטריאו הוצעו כסטנדרט.

טויוטה MR2

ינואר 2004: ה-MR2 הרובוטית מנצחת מאזדה MX-5 אוט' במבחן הכיף, אך מפסידה בגלל פער של 70,000 שקל במחיר. ההמלצה: לעשות יבוא אישי ושל הגרסה הידנית. צילום של תומר פדר, מתוך מגזין "אוטו".

היבואן מציע לעיתונאי הרכב ליווי לנסיעות מבחן…

החשש ממכונית ספורטיבית מהנה במיוחד לנהיגה שכנראה תגרור את כתבי הרכב לעשות שטויות על הכביש, הוביל לדרישת היבואן לשלוח נציג מטעמו שילווה את נסיעת המבחן (מהלך שהעיתונאים סרבו בתוקף) וגם נרשמה בקשה לא לפרק את הגג הקשיח משום שהוא רגיש לשריטות… גם לזה העיתונאים לא הקשיבו. מעבר לכך, בכל מבחן דרכים שנערך לדגם בארץ, היללו הכתבים את המכונית, שיבחו את יכולות הנהיגה הנדירות ואת כמות הפאן שיודעת לייצר המכונית, שהשכיחו מהרה את שלל התלונות בסעיפי הנוחות ודלות תא הנוסעים. במבחן השוואתי שנעשה לה בסוף 2003 מול מאזדה MX-5 שחזרתה לארץ לאחר היעדרות של שנים, ניצחה הטויוטה במבחן הכיף, אך הפסידה בשל פער מחיר של 70,000 שקל לטובת המאזדה.

טויוטה MR2

טויוטה MR2 ומתחרתה העיקרית בארץ מאזדה MX-5. צילום: יובל לוי

 מחיר כמעט זהה לב.מ.וו Z3

נקודת התורפה העיקרית של המכונית הגיעה בסעיף המחיר. בשעה שבפיתוח הדגם התעקשה טויוטה על שימוש בכמה שיותר מכלולים וחלקים ממחסן החלפים של היצרן לטובת הוזלת המחיר (כמו למשל המנוע שהגיע מדגמי הקורולה והאוונסיס בחו"ל ושלל מכלולים מכאנים, מתגים וכו'), באירופה אכן הוצעה המכונית סביב מחירה של האוונסיס המשפחתית, אך בשעה שטויוטה אוונסיס מותגה בארץ כמכונית מנהלים וענדה תג מחיר של 135,000 שקל, ה-MR2 צוידה בתג מחיר מקומי יקר להחריד שהחל מ-204,000 שקל, רק 4,000 שקל פחות מגרסת הכניסה של ב.מ.וו Z3. שאיפתו של היצרן לספק מכונית ספורט עממית שתהיה נגישה לרבים, הוחלפה בארץ במקדמת תדמית יקרה שפנתה לעשירים בלבד והיוותה סוג של קישוט באולם התצוגה. היבואן מצידו, התעקש שמדובר היה דווקא במחיר אטרקטיבי: מאזדה MX-5 נעלמה מהשוק המקומי ורודסטרים אחרים היו יקרים משמעותית, כמו מרצדס SLK מ-279,900 שקל, אאודי TT רודסטר מ-305,000 שקל, הונדה S2000 ב-310,000 שקל ופורשה בוקסטר בקצה מ-355,000 שקל, כאשר מבחינת התחושה והרגש, סיפקה ה-MR2 לא פחות הנאה מחלקן. באוגוסט 2002 כאשר חזרה לארץ ה-MX-5 בגרסה אוטומטית ובמחיר של 153,900 שקל, לטויוטה כבר לא היה סיכוי מולה והמכירות נעצרו לחלוטין.

 טויוטה MR2

מפגש חובבי טויוטה MR2 שנערך לאחרונה. שרדו ככל הנראה 10 מכוניות בארץ. צילום: יובל לוי

תשרוד לאספנות?

טויוטה MR2 שווקה כאן בשנים 2001-2004, כאשר את השנה הראשונה לשיווק סיימה עם 17 מסירות, ושניה למרצדס SLK שהובילה את הקטגוריה המצומצמת עם 21 מסירות. בסה"כ נמכרו כאן רק 30 מדגמי ה-MR2 עד לעצירת השיווק לאחר קצת יותר מ-3 שנים. לאורך השנים הפגינה המכונית אמינות גבוהה משמעותית מהמקובל בקרב מכוניות ספורט (בכל זאת אמינות ועלויות אחזקה הדומות לטויוטה קורולה…), אך הגרסה הרובוטית נחשבה לפחות אמינה ועמידה. נכון להיום ידוע על סדר גודל של 10 מכוניות ששרדו בארץ, המוחזקות בידי חובבי רכב, מטופחות ומטופלות באהבה. נכון ליום פרסום הכתבה לא נצפתה אפילו MR2 אחת למכירה בלוחות היד שניה, אך לפני כשלושה חודשים הוצעה אחת כזאת למכירה משנת המודל 2001 במחיר של 80,000 שקל (!) וזמן קצר לאחר שפורסמה המודעה היא נמכרה. האם נזכה לראות אותה גם עם רישוי אספנות בעתיד? ללא ספק כן.

  • תודה רבה ליובל לוי שסייע במידע בהכנת הכתבה

עוד מנוסטלגיה