נוסטלגיה לשבת: יונדאי אקסנט (דור 1- 1995-2000)

בשנת 1995 הושקה לראשונה בארץ יונדאי אקסנט, המכונית הראשונה מפיתוח עצמאי של יונדאי, שהמציאה את קטגוריית המשפחתיות הקטנות בארץ. למרות חוסר פרגון מצד עיתונות הרכב המקומית, זכתה האקסנט להצלחה מרשימה שהפכה אותה למכונית הנמכרת ביותר בהיסטוריה של יונדאי בישראל.

ששי כהן 01 במאי, 2020
יונדאי אקסנט דור 1

המכונית הראשונה של יונדאי מפיתוח עצמאי

בסוף שנת 1994, עם סיום שנת השיווק הראשונה של יונדאי בישראל, נחתה בארץ יונדאי אקסנט, המכונית הראשונה מפיתוח עצמאי של יונדאי, שסימלה עידן חדש אצל היצרן והתנתקות משיתוף פעולה ארוך השנים עם מיצובישי. האקסנט החליפה בעולם את דגם האקסל (EXCEL) ויועדה כמשפחתית קטנה לשווקים מתפתחים, כאשר למעט ייצור הדגם בדרום קוריאה, הורכבה המכונית בשלל מפעלי הרכבה בעולם, לרבות בסין, רוסיה ואפילו מצרים, כאשר בדרום אמריקה היא אפילו שווקה תחת המותג דודג'. בארץ היא מוצבה מתחת לדגם הלנטרה המשפחתי, והיתה למכונית הקטנה והזולה בהיצע דגמי היצרן.


יונדאי אקסנט דור 1

מנכ"ל יונדאי דורון ודאי משיק את האקסנט בישראל בסוף 1994 בנוכחות בכירים מקוריאה (צילום: ישראל סאן)

חלוצת קטגוריית המשפחתיות הקטנות בישראל

לכאורה, עם הגעתה של האקסנט לארץ, סבלה המכונית מנקודות תורפה בולטות מול המתחרות בקטגוריית המשפחתיות, עם מידות קטנות מהמקובל וללא מנוע 1.6 ליטר בהיצע שהיה תנאי חשוב להצלחת משפחתית בישראל באותם ימים. הודות למהלך שיווקי מבריק של היבואן, המציאה המכונית את קטגוריית התת-משפחתיות, שהציעה לציי הרכב נוסחת קסם של משפחתית סדאן קומפקטית, עם אופציה לתיבת הילוכים אוטומטית, אבזור חשמלי מקובל ותג מחיר נמוך משמעותית ממשפחתית רגילה, שאפשרו מצד אחד לציי הרכב לספק מכונית משפחתית לעובדים בתפקידים קצת פחות בכירים (עם מנוע 1.5 ליטר במקום 1.6 ליטר לבכירים יותר), ולשוק הפרטי מכונית משפחתית חדשה במחיר של יפנית משומשת.

ונדאי אקסנט

1994:יונדאי אקסנט בשלל צבעים ממתינות במגרשי היבואן

לקינוח, הוצעה המכונית עם אחריות ל-3 שנים או 100,000 ק"מ, מה שיגביר את אמון הצרכנים באמינות ועמידות הדגם, למותג החדש בישראל שעדיין לא נהנה ממוניטין אמינות מוכח. האקסנט אמנם לא היתה המשפחתית הקטנה הראשונה בארץ, והקדימו אותה סוזוקי סוויפט סדאן ומאזדה 121, אך אלו שווקו כגרסאות סופר-מיני עם באגאז', בשעה שביונדאי מיצבו את האקסנט כמשפחתית קטנה הנהנית ממחיר זול, וכך היא נתפסה בקרב הרוכשים.

 יונדאי אקסנט דור ראשון

1996- השקת סניף יונדאי בחדרה בנוכחות דורון ודאי מנהל המותג (צילום: ישראל סאן)

היצע דגמים רחב 

יונדאי אקסנט הציעה עיצוב מודרני ונאה, שווקה בשלל צבעים צעירים ושונים מהמקובל בארץ (סגול, ורוד מטאלי, ירוק ועוד) ואף הוצעה גם בגרת קופה שנהנתה מתדמית צעירה ואף ספורטיבית משהו, למרות שמכלוליה הטכניים היו זהים לשאר הגרסאות. למרות שהיא תויגה בארץ כמשפחתית קומפקטית, עם אורך של 4.1 מטר, רוחב של 1.62 מטר ובסיס גלגלים של 240 ס"מ, היא היתה לא יותר מסופר-מיני בתחפושת, אך לזכותה עמד מרווח נאה גם ליושבים מאחור. הדגם שווק בארץ בתחילת הדרך עם מנוע 1.3 ליטר 82 כ"ס שהציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-12.8 שניות (15.3 שניות באוט') ומהירות מרבית של 174 קמ"ש, וכן עם מנוע 1.5 ליטר 91 כ"ס שהוצע עם גיר ידני  (11.7 שניות ל-100 קמ"ש) או אוטומטי (13.2 שניות ל-100 קמ"ש), שהפך לדגם המבוקש ביותר בארץ. הדגם שווק ב-2 רמות גימור :LS הבסיסית שכללה פחות או יותר רק מזגן מקורי ובהמשך גם הגה כח, ו-LS שצוידה באבזור חשמלי ואבזור עשיר יותר.  משנת 1996 זכתה המכונית גם לכרית אוויר לנהג ובלמי ABS. גרסת הקופה שווקה ברמת גימור GS מהודרת שהיתה דומה ל-LS. בשנת הדגם 1998 זכה הדגם למתיחת פנים קלה שכללה עדכוני עיצוב קלים, שדרוג המתלים והאבזור.

פרסומת יונדאי אקסנט 1996

פרסומת יונדאי אקסנט 1996 (מתוך "אוטו של פעם" בפייסבוק)

הצלחה מסחררת

למרות שעיתונות הרכב חסכה במחמאות לדגם החדש, טענה שהוא אינו מספיק זול, ולא האמינה שהישראלים ירכשו רכב ממותג חדש בארץ שעדיין לא הוכיח את עצמו, הנוסחה של משפחתית קטנה שהציעה אמינות גבוהה (חלק מציי הרכב הגדירו אותה כסוס עבודה עמיד במיוחד), שירות ברמה גבוהה במוסכי החברה, אחריות של 3 שנים ותג מחיר זול, גרמו לנהירת הלקוחות לאולמות התצוגה ואימוץ בחום של ציי הרכב וההשכרה. לא פחות מ-24,000 מדגמי האקסנט דור ראשון שנמכרו בארץ, הפכו אותה לא רק להצלחה הראשונה של יונדאי בישראל, אלא בהמשך הדרך עם הדורות הבאים, גם למכונית הנמכרת בהיסטוריה של יונדאי בישראל, עם כ-118,500 מכוניות שנמכרו עד כה בישראל, מתוך 570,000 מדגמי יונדאי שנמכרו עד כה בישראל.

פרסומת יונדאי אקסנט




עוד מנוסטלגיה