נוסטלגיה לשבת: יונדאי קופה – "מכונית ושמה תשוקה…"

היא היתה הקוריאנית הספורטיבית הראשונה בישראל, נהנתה מעיצוב מפתה ומסובב ראשים, הוכיחה שיונדאי מסוגלת לייצר גם מכונית מהנה לנהיגה (הודות לשיתוף פעולה עם פורשה) ולמרות שנהנתה מהצלחה במכירות, נמכרה כאן רק שנתיים. סיפורה של יונדאי קופה.

ששי כהן 06 בנוב, 2020
יונדאי קופה 1997

הקוריאנית הספורטיבית הראשונה בישראל

שנתיים לאחר שנכנסה יונדאי לישראל עם דגמי הלנטרה, אקסנט, סונטה והמסחרית H100, שהיו כולן מכוניות די שגרתיות ואפרוריות, העבירה הילוך כלמוביל היבואנית בסוף 1996 והשיקה בארץ את יונדאי קופה, המכונית הספורטיבית הראשונה של היצרן, שהיתה למעשה גם מכונית הספורט הקוריאנית הראשונה בישראל. עבור יונדאי, היה מדובר בדגם משמעותי לחיזוק המותג החדש יחסית בארץ, הם לא ציפו למכור ממנה כמויות גדולות, אלא בעיקר להשתמש בה כמקדמת תדמית של יצרן שמסוגל לפתח גם מכוניות ספורטיביות נחשקות. עבור יונדאי העולמית, החליף הדגם החדש את ה- S-Coupe שהיה מבוסס על יונדאי פוני משנות ה-80, ומעבר לעיצוב ספורטיבי לא הצליח לספק את חווית הנהיגה הנדרשת.


פותחה בסיוע פורשה

יונדאי קופה נחשפה בעולם בשנת 1996 והיתה גרסת הייצור של דגם ה-HCD-II Epoch קונספט שהוצג בתערוכת הרכב של דטרויט בשנת 1993. בחלק גדול מהשווקים  (ארה"ב והמזרח) היא שווקה כיונדאי טיבורון (Tiburon) שמשמעותו בספרדית כריש. עם הקופה החדשה ביקשו ביונדאי להוכיח שהם מסוגלים לפתח לא רק מכוניות קטנות/ קומפקטיות היעילות כתחבורה בסיסית אמינה וזולה, אלא גם לייצר מכונית ספורטיבית מרגשת לנהיגה. לשם כך, נעזרה יונדאי בפורשה, שפיתחה עבורה את המתלה האחורי מסוג דו-חיבורי, שיחד עם שלדה מוצלחת הציעו התנהגות כביש טובה ומהנה. בדומה לשלל מכוניות שפותחו "בסיוע פורשה", התרומה לרכב היתה קטנה יחסית, אולם השימוש בשיווק במילים "פותחה בסיוע פורשה" ללא ספק תרם למכירות ולתדמית הדגמים בעולם.

פרסומת יונדאי קופה 1997

יונדאי קופה בישראל

מספר חודשים קטן בלבד לאחר שהושקה בעולם, נחתה בסוף שנת 1996 המכונית בישראל והציעה מרכב קופה שרירי 4 מושבים מוצלח מאוד בעיצובו, אשר נהנה מביקורות חיוביות בעיתונות הרכב ששיבחה את יכולותיה של יונדאי לייצר מכונית נחשקת ומסובבת ראשים מבלי להיגרר להצטעצעות יתר בעיצוב החיצוני. ביונדאי, שלא היו רגילים עוד למכוניות נחשקות באולם התצוגה בזמנו, יצאו במסע פרסום שכלל את הסלוגן "מכונית ושמה תשוקה". בעיתונות הרכב ניסו להבהיר שמדובר לא רק במכונית יפה לחובבי הפוזה, אלא גם במכונית הראשונה של היצרן שמסוגלת לספק הנאה מהנהיגה ובמבחני הדרכים הוכיחה הספורטיבית הראשונה של יונדאי שלמרות ביצועי מנוע לא מדהימים, היא בהחלט יכולה לספק טונות של הנאה מנהיגה. הדגם שפותח על שלדת הלנטרה המשפחתית, צויד בארץ עם יחידת הכח החזקה של הדגם שהוצעה בעולם (מנוע וגיר מהסונטה), שכללה הנעה קדמית ומנוע בנזין 2.0 ליטר 16 שסתומים מסדרת ה-BETA של היצרן שהפיק 138 כ"ס ו-18.4 קג"מ והוצע בגרסה ידנית או אוטומטית. הביצועים היו ספורטיביים עם 8.6 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 200 קמ"ש בדגם הידני, או 10.7 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מרבית של 195 קמ"ש בגרסה האוטומטית. הדגם הוצע ברמת גימור אחת "FX" בארץ שכללה חישוקי גלגלים קלים "15 עם צמיגים בחתך נמוך, גג שמש נפתח חשמלית, ספוילר אחורי, אבזור חשמלי מלא, מושבים קדמיים ספורטיביים, צמד כריות אוויר, 4 בלמי דיסק (קדמיים מאוווררים) ו-ABS.

יונדאי קופה

הצורה האליפטיית שליוותה את יחידות התאורה החיצוניות זלגה גם לתוך תא הנוסעים

תמחור אטרקטיבי

מחיר יונדאי קופה עם השקתה בארץ היה תחרותי מאוד ועמד על 99,000 שקל לדגם הידני, או 105,000 שקל לדגם האוטומטי. אמנם היה מדובר במחיר דומה מאוד להונדה סיוויק קופה, אולם הסיוויק היתה מהדור השישי והחדש שהושק בארץ באותה שנה (1996), שהציע עיצוב הרבה פחות מפתה מהסיוויק קופה הקודמת,  במהלך שהרגיז לא מעט חובבי הונדה (ובעיקר פוזה) שערקו למתחרות. מתחרה נוספת פופולרית בפלח העממי היתה רנו מגאן קופה שהיתה זולה יותר בגרסת ה-1.6 ליטר ידנית החלשה 95 כ"ס (84,950 שקל) או מעט יקרה יותר בגרסת ה-2.0 ליטר 150 כ"ס החזקה (107,450 שקל). באותם שנים התחרו על ליבו של הצרכן גם גרסאות 3 דלתות ספורטיביות שקראו לעצמן "קופה" כמו סיטרואן ZX ופיג'ו 306XSI שהצליחו לצוד לא מעט לקוחות. דגמי קופה אמיתיים אחרים של מותגים עממיים היו יקרים דרמטית (ניסאן 200SX ב-177,450 שקל ופיאט קופה ב-160,000 שקל). בסביבה התחרותית הנ"ל, הציעה יונדאי קופה שילוב מוצלח של הופעה חיצונית, אבזור, הנאה מנהיגה ותג מחיר תחרותי שהפכו אותה לאחת המכוניות הנמכרות ביותר בקטגוריה במשך שנתיים.

יונדאי קופה

יונדאי קופה מככבת במסע פרסום של דומינוס פיצה ב-1998, כשלצידה שלל הונדה סופר קאב 50 סמ"ק (צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד)

רכב ההדגמה של היבואן נמכר לדומינוס פיצה…

באופן משעשע משהו, לאחר יותר משנת נסיעות מבחן אצל היבואן בקרב עיתונאים ולקוחות פוטנציאליים, נמכר רכב ההדגמה של כלמוביל לרשת דומינוס פיצה, שערכה איתו מסע פרסום ארצי בסיומו הוגרלה המכונית בין לקוחות הרשת. היום, סביר להניח שחברה בסדר גודל שלה לא היתה מוכנה להגריל מכונית משומשת… לאחר שנתיים של מכירות לא רעות, בשנת 1999 התייקרה זינק מחיר הדגם בקרוב ל-30%, מה שגרם לצניחה חדה במכירות הדגם בארץ, במהלך שהוביל באותה שנה להפסקת היבוא לארץ. בסופו של דבר הקופה הצליחה לשרת תדמיתית את יונדאי, ומכירות המותג עלו משנה לשנה (בעיקר בציי הרכב באותם שנים). אבל הקופה נדרשה לשוב בהמשך לארץ שוב… לאחר שספגה יונדאי ירידה של 34% במכירות בשנת 2001, החליטו בכלמוביל שצריך שוב דגם שיגרום תשוקה למותג, ובמהלך 2002 חזרה הקופה לארץ, אך הפעם בדור השני שלה שהציע מראה בסגנון פרארי… על זה נרחיב  בהזדמנות אחרת.

יונדאי קופה

נציגי כלמוביל מעניקים את מכונית הפרס לנערה שזכתה במכונית ספורט משומשת עם מספר יפה… (צילום: ישראל סאן, ארכיון הרווארד)

האם תשרוד לאספנות?

נכון ליום פרסום הכתבה, לא נצפתה אפילו יונדאי קופה אחת מהדור הראשון למכירה בלוחות היד שניה. נכון להיום, המכונית כמעט נעלמה לחלוטין והבודדות ששרדו, נמצאות בעיקר אצל צעירים שחיפשו מכונית פוזה בתקציב נמוך מאוד. האם יש אחת כזו ששרדה ונמצאת אצל מישהו שמתכנן לשמור אותה לאספנות? לצערנו לא הצלחנו לאתר אחת כזאת.

יונדאי קופה

נעלמה כמעט לחלוטין מהכביש




עוד מנוסטלגיה