נוסטלגיה לשבת: מאזדה לאנטיס דור 1 -"מלכת היופי של איטליה היא בכלל יפנית"…

מאזדה 323 לאנטיס הגיעה לארץ בשנת 1995 וצוידה במפרט שלא ממש קלע לדרישות השוק הישראלי לצד תג מחיר גבוה. למרות זאת, הלאנטיס תיזכר כמכונית שאחראית לשדרוגה של מאזדה בישראל ממותג בינוני בהיקף המכירות, למותג החזק בישראל במשך 16 שנים ברציפות. סיפורה של מאזדה לאנטיס דור 1.

ששי כהן 14 בינו, 2022
מאזדה לאנטיס F

בשנת 1994 הוצגה בעולם  מאזדה 323 החדשה, דור 8 למשפחתית הקומפקטית של היצרן, אשר החליף את הדור הראשון ששווק בארץ משנת 1992, שאמנם היה הדגם הנמכר ביותר של מאזדה בישראל, אך זכה עד אז להצלחה בינונית בלבד בשוק המשפחתיות ובעיקר בגרסת ה-323F בעלת העיצוב הספורטיבי והפנסים הנשלפים שקסמה לרבים. הדגם החדש פותח על שלדת ה-626 הגדולה יותר והציע התקדמות ביכולות, במראה ובממדים, והצגתו בתחילת הדרך עם מנוע 1.8 ליטר ותג מחיר גבוה, גרמה מצד אחד בעיה לדלק מוטורס היבואנית שחששה מקריסת מכירות הדגם המשפחתי שלה בארץ (בשוק שנוסחת ה-"1.6 ליטר אוטומט" היתה הכרחית להצלחה), אך מצד שני, נחשבה לסמל סטאטוס של מעמד הביניים שרכש אותה בתחילת הדרך, ואצטט כאן קטע מתוך כתבתו של יואב קווה מעיתון הארץ מאותה תקופה: " באמצע שנות ה-90 יצאו בעלי לאנטיס ממכוניותיהם בתחושה של שביעות רצון וחשיבות עצמית, כמעט כמו מחזיקי טלפון נייד לפני 15 שנה. לאנטיס נראתה מצוין בחניה של הבניין המשותף, בעיקר ליד המיצובישי סופר לאנסר של השכנה…"

מאזדה לאנטיס

2002 – מאזדה 323 לאנטיס מבקרת בתחנת הדלק הירוקה הראשונה בארץ. צילום: משה מילנר לע"מ

לשמחתה של דלק מוטורס במקביל להשקת הדגם החדש, התבשר היבואן ששיווק גרסת הסדאן הישנה (שדווקא היתה פחות מבוקשת בארץ) יימשך עד שנת 1997 וכך לצידה של ה-323 החדשה והיקרה שפנתה בעיקר ללקוחות פרטיים, הוצעה גם ה-323 סדאן הישנה והזולה לציי הרכב שהחזיקו נתח משמעותי ממכירות המותג בארץ. אז איך משווקים 2 מכוניות שונות במקביל שעונדות את אותו השם? פשוט מוסיפים להם שם נוסף. לסובארו היה את הלאונה וגרנד לאונה, למיצובישי את הלנסר וסופר לנסר, לדייהו את הרייסר וסופר-רייסר, ולמאזדה יש את ה-323 ו-323 לאנטיס. אגב השם לאנטיס היה ביפן של גרסת ה-5 דלתות הספורטיבית למראה.

מאזדה לאנטיס 1996

גדולה ואיכותית 

ה-323 לאנטיס הציעה התקדמות ענקית מול הדגם היוצא, עם מרכב גדול ואלגנטי יותר, אך העיצוב החיצוני היה סתמי ביחס למותג שהתמחה בעיצוב דגמים מיוחדים וגם תא הנוסעים שלה סבל מעיצוב חסר מעוף. יחד עם זאת, עם בסיס גלגלים של 261 ס"מ, היא היתה מרווחת ביחס למקובל בקטגוריית המשפחתיות, איכות ההרכבה היתה גבוהה, האבזור כלל את כל הצעצועים החשמליים הפופולארים, בתוספת מפרט בטיחות מרשים שכלל צמד כריות אוויר ו-ABS כסטנדרט, והשירות ללקוחות במוסכים היה מצוין.

מאזדה לנטיס משטרה

רמת גן 1999 ומאזדה לנטיס משטרתית. צילום סער יעקב, לע"מ

היצע הדגמים בישראל

עם תחילת השיווק בתחילת 95', שווקה כאן הלאנטיס בגרסת מנוע 1.8 ליטר שהפיק 115 כ"ס והוצע בגרסה ידנית או אוטומטית לבחירה. עם התיבה הידנית הציעה המכונית תאוצה ל-100 קמ"ש ב-9.8 שניות ומהירות מרבית של 198 קמ"ש, כאשר הגרסה האוטומטית 4 הילוכים זינקה ל-100 קמ"ש ב-11.8 שניות והגיעה למהירות מרבית של 187 קמ"ש. "שכח את כל מה שידעת על מכוניות משפחתיות" קראו הפרסומים של היבואן, ובעיתונות הרכב הגדירו את הלאנטיס כמשפחתית האוטומטית הטובה ביותר בארץ. במגזין "אוטו" היא ניצחה במבחן השוואתי את פיג'ו 306 וטויוטה קורולה. בשנת 1997, יחד עם מתיחת פנים מקיפה לדגם, שכללה עדכון קל לעיצוב החיצוני ועדכון משמעותי יותר בתא הנוסעים, זכתה הלאנטיס סוף סוף למנוע 1.6 ליטר שהיה הכרחי להזנקת המכירות וחדירה מאסיבית יותר לציי הרכב. הספק המנוע עמד על 109 כ"ס והדגם הציע עדיין ביצועים טובים עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-10.3 שניות בדגם הידני (12.2 ש' באוט') ומהירות מרבית של 184 קמ"ש (172 קמ"ש באוט'). גרסת ה-1.6 ליטר הוצעה רק בדגמי הסדאן וב-2 רמות גימור לבחירה: LX שפנתה לציי רכב ו-GLX ללקוחות פרטיים. גרסאות ה-1.8 ליטר שווקו רק ברמת הגימור הגבוהה וזכו משנת 97' גם לגג שמש חשמלי.

מאזדה לאנטיס F

לאנטיס F – "המשפחתית היפה ביותר בארץ"

בשנת 1996 הצטרפה לשוק גם הלאנטיס F, מחליפת ה-323F בעלת מרכב ה-5 דלתות והעיצוב הספורטיבי, שנחשבה למשפחתית היפה ביותר בארץ באותה תקופה, עם מרכב אגרסיבי דמוי קופה, פנסים צרים בחזית, ספוילר אחורי קרבי ועיצוב שבהחלט גירה את החושים. יחד עם זאת, לעיצוב המפתה היה מחיר בשימושיות, ועם מרכב קצר יותר ב-9 ס"מ ונמוך ב-5.5 ס"מ מול גרסת הסדאן, היא היתה פחות מרווחת (בעיקר בספסל האחורי) וגם נפח תא המטען שלה הצטמק מ-427 ליטר ל-267 ליטר. הדגם שווק בארץ רק בגרסת המנוע 1.8 ליטר עם גיר ידני ואוטומטי לבחירה וברמת האבזור הגבוהה GLX. בדומה ל-323F, גם כאן הספורטיביות הסתכמה בעיקר בהופעה ובתנוחת הישיבה בלבד, ופחות בהתנהגות הכביש והביצועים. למרות שדווקא ה-F היתה המכונית המעניינת והמוצלחת במשפחת הלאנטיס, בשל היעדרה משוק הליסינג וציי הרכב, היא נמכרה במספרים נמוכים משמעותית. שימו לב לפרסומת הטלוויזיה הנדירה של הרכב בארץ עם הכיתוב בסוף: "בואו במוצ"ש לאולם התצוגה בת"א"… זוכרים שפעם אולמות התצוגה היו חלק משגרת בילוי של חלק מהאנשים במוצ"ש?


המשפחתית הנמכרת ביותר בישראל 

מאזדה לאנטיס תיזכר בישראל כמכונית שאחראית לזינוק של המותג בארץ והעברתו ממותג בינוני בהיקפי המכירות למותג הנמכר בארץ במשך 16 שנים ברציפות (כולל ה-3 שהגיעה אחריה). כבר עם השקתה בארץ ולמרות תג מחיר לא זול, סיימה הלאנטיס את שנת 1995 כדגם הנמכר ביותר של מאזדה בישראל עם 3,496 מסירות ותואר המכונית ה-7 הנמכרת ביותר בארץ באותה שנה. ה-323 סדאן היוצאת והזולה דווקא לא הגיעה לעשיריה הפותחת. שנה מאוחר יותר, זינקה מאזדה בחדות ובאופן מפתיע, הלאנטיס סחבה אחריה כלפי מעלה גם את ה-323 הוותיקה, שהעלתה לכביש בשנת 96' לא פחות מ-7,913 עותקים (מקום שלישי במכירות אחרי סוזוקי בלנו ומיצובישי סופר לנסר), ואף הקדימה את הלאנטיס שזינקה ל-7,168 מסירות. זאת היתה גם השנה הראשונה בה העפילה מאזדה לראש טבלת המסירות לפי מותגים עם 16,873 מסירות, שהשאירו הרחק מאחור את מיצובישי שמסרה 12,991 מכוניות. בשנת 1997, כשהצטרפה גם גרסת ה-1.6 ליטר, בתזמון מושלם עם שנתה האחרונה של הסופר-לנסר הוותיקה, הכיבוש של תואר "המכונית הנמכרת ביותר בישראל" כבר היה קל. הלאנטיס הציפה את ציי הרכב, אך נרכשה כבר פחות בשוק הפרטי ואף החליפה את ה-323 סדאן כניידת הסיור החדשה של משטרת ישראל.

מאזדה לאנטיס F

מספר מדגמי מאזדה לאנטיס F שמוחזקות בידי חובבים וממתינות לרישוי אספנות. צילום: אושרי חיים

תשרוד לאספנות?

הדור הראשון של מאזדה 323 לאנטיס נמכר כאן בשנים 1995-1998 והוחלף בקיץ 98' בדגם חדש. בסה"כ עלו לכביש ממנו 27,031 רכבים, שהפכו אותו לאחד הדגמים הפופולרים בישראל באותה תקופה. לאורך השנים הפגין הדגם אמינות למופת, נחשב למבוקש וסחיר כמשומש ומרבית המכירות שלו היו מגרסאות הסדאן 1.6 ליטר. נכון להיום מרבית המכוניות מהדור הראשון כבר ירדו מהכביש, אולם עדיין לא נדיר לפגוש אחת כזאת נוסעת ואפילו מצאנו 5 מכוניות למכירה בלוח יד 2, במחירים מ-2,900 שקל ועד ל-9,800 שקל לאחת שמורה מדגם הלאנטיס F הספורטיבית משנת 1997. האם נפגוש כאן בשנים הקרובות את הלאנטיס גם בשוק האספנות? ללא ספק כן, אבל כנראה רק בגרסת ה-F הייחודית, שידוע כבר על מספר חובבים ששומרים ומטפחים אותן באהבה.

מאזדה לנטיס דור 1

אחת שעדיין נוסעת. עדיין לא מחזה נדיר על הכביש.

 

עוד מנוסטלגיה