נוסטלגיה לשבת: מאזדה MPV – "החיים הטובים על פי מאזדה"

המיניוואן הראשון של מאזדה בישראל הצטרף באיחור לקטגוריית המיניוואנים, הציע מפרט בסגנון אמריקאי ואבזור נדיב, נחשב למתקדם מהמתחרים מארה"ב, אך פחות חדשני מהפריוויה של טויוטה, אך בזכות חבילה תחרותית של תמורה למחיר שנבעה מקומבינה ישראלית, הצליח לכבוש את הקטגוריה.

ששי כהן 29 באוק, 2021
מאזדה MPV 1994

הדור הראשון של מאזדה MPV נחשף בעולם בשנת 1988 והגיע לעולם בעיקר כדי להתחרות בקטגוריית המיניוואנים הפורחת בארה"ב, ולהעמיק את חדירתה של מאזדה לשוק הצפון אמריקאי. כדי לעשות זאת, הוא צויד במפרט שהותאם בעיקר לטעמם של האמריקאים, לרבות מנוע V6, מתלים רכים, הגה קליל שמנותק מהכביש, אבזור עשיר ועיצוב שאמנם לא כל-כך היה אמריקאי באופיו, אך גם לא משהו שיטריד אותם. למרות שלא היה מדובר באחד מדגמי המיניוואנים הראשונים בעולם, מאזדה הצליחה באופן מפתיע לרשום את הזכויות על הכינוי MPV שזה ראשי תיבות של "multi purpose vehicle", והדגם נהפך במהירות ללהיט בארה"ב. בשנת המודל 1994, הוא הגיע לראשונה גם לארץ.

מאזדה MPV מגיע לישראל

כחלק מהצהרת דלק מוטורס יבואנית מאזדה עם הגעתה לארץ בסוף 1991, שתפעל להביא לארץ כל דגם שיציע היצרן בחו"ל, בחודש נובמבר 1993 החל שיווקה לראשונה גם של מאזדה MPV בארץ, שנחתה כאן כדי להתחרות בקטגוריית המיניוואנים שכללה בעיקר את דגמי שברולט אסטרו והתאום שלו GMC ספארי (שהיו בכלל מסחריות מחופשות למיניוואן), וטויוטה פריוויה בעל העיצוב החללי שהיה המיניוואן הכי מתקדם. שלושתם אגב היו להיטי מכירות בארץ בשל הקומבינה שהכירה בהם כרכבים מסחריים לעבודה, אפשרה את קיזוז המע"מ ברכישתם והעניקה ללקוחות העצמאים גם הקלות במס. יחד עם זאת, מדובר היה בקטגוריה שכבר החלה לסבול מירידה חדה בביקוש, עקב הגעתם של רכבי השטח החדשים (איסוזו טרופר, מיצובישי פאג'רו, ניסאן טראנו ואחרים) שהחלו לסחוף אחריהם את הלקוחות.

מאזדה MPV

מאזדה MPV

היצע הדגמים בארץ

ה-MPV הגיע לארץ ברמת גימור אחת וגבוהה שהציעה מראה חיצוני מלבב עם מרכב בצביעה דו גוונית שהיה רחוק מאוד מלהיראות דגם מסחרי, מה שקסם לא רק לבעלי משפחות גדולות בעלות אמצעים, אלא בעיקר לעצמאים שראו ברכישת הרכב סוג של מקלט מס, ועדיין נהנו מרכב עם תדמית מכובדת ותא נוסעים מפנק. הדגם שווק בארץ בגרסת ההנעה האחורית שלו, וכלל מפרט אמריקאי למהדרין עם מנוע V6 בנפח 3.0 ליטרים שהפיק הספק צנוע יחסית של 157 כ"ס, ששודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם 4 הילוכים והציע ביצועים נאים עם תאוצה ל-100 קמ"ש ב-12.2 שניות ומהירות מרבית של 180 קמ"ש. בניגוד למקובל בקרב המיניוואנים, הדלתות האחוריות נפתחו בצורה רגילה בסגנון מכונית פרטית (במקום דלתות נגררות) וכך כללו גם חלונות אחוריים חשמליים. מנגד, צריכת הדלק היתה נקודת התורפה העיקרית של הדגם עם סדר גודל של 6-7 ק"מ לליטר במציאות. מעבר לכך, מדובר היה במוביל נוסעים מפנק, רך יחסית בנסיעה, עם הגה כח קל לתפעול, בלם חניה שתופעל ע"י רגל שמאל ושוחרר ע"י ידית בצד שמאל וידית הילוכים צמודה להגה, בקיצור מפרט אמריקאי טיפוסי. האבזור היה עשיר וכלל גג שמש חשמלי, שמשות אחוריות מושחרות, מזגן מפוצל עם פתחי מיזוג אחוריים לאורך 3 שורות המושבים (8 נוסעים), ריפודי קטיפה, אבזור חשמלי מלא ועוד. בשנת 1997 הוא עבר מתיחת פנים מקיפה שכללה עיצוב מחודש לחזית הרכב, ועיצוב חדש לחלוטין לתא הנוסעים.

ה-MPV כיכבה גם במערכון של החמישיה הקאמרית…
תמחור אטרקטיבי בזכות גרסה ישראלית ייחודית

היתרון הגדול בתחילת הדרך של ה-MPV נבע מחבילה תחרותית של תמורה למחיר, שנבעה בעיקר מעצם הצלחת היבואן להגדיר אותו בארץ כרכב מסחרי שיוכר לקיזוז המע"מ והטבות מס לעוסקים המורשים. לצורך הכרת רשויות המס הוא היה חייב להיות לפחות בגובה 1.75 מטר, אך היו לו חסרים כמה ס"מ בגובה, מה שגרם ליבוא הדגם בגרסה ייחודית לישראל שכללה הנעה אחורית אך עם המתלים של גרסת ה-4X4 שהוסיפו לו את הס"מ הנדרשים. עם הגעתו לארץ, הוצע המיניוואן של מאזדה במחיר של 127,400 שקל, זול משמעותית ממתחרהו הישיר טויוטה פריוויה שהוצע ב-149,700 שקל, וממש מעט מעל למחיר גרסאות הבסיס של הספארי/אסטרו שהוצעו מ-125,800 שקל. גם ביחס לרכבי השטח הגדולים שהחלו להגיע בהמוניהם ולכבוש את השוק, מדובר היה במחיר הזול בעשרות אלפי שקלים. ה-MPV הפך למוביל הקטגוריה החדש, ונמכר בכמויות נאות גם לחברות השכרה. ב-1/1/1995 הגיעה החגיגה לסיומה עם ביטולן של הטבות המס למיניוואנים, שהפחיתו משמעותית את כדאיות רכישת הרכב ע"י העוסקים המורשים, למעט החזר המע"מ לאחר הרכישה שיוענק לכלי רכב שיהיו לפחות בגובה 1.75 מטר. עד לתאריך זה, הצליחה דלק מוטורס בפחות משנתיים של שיווק להעלות כמה אלפי מכוניות על הכבישים, ולאחר מכן הקצב ירד משמעותית, ויחד עימו התכווץ מאוד שוק המיניוואנים.

מאזדה MPV

מאזדה MPV מדור 1 ששרדה

ישרוד לאספנות?

הדור הראשון של מאזדה MPV שווק בארץ בשנים 1994-1999 ולאורך השנים הפגין אמינות גבוהה ועם הזמן הפך גם לאחת הבחירות המועדפות בקרב משפחות ברוכות ילדים שחיפשו מיניוואן גדול ואמין בתקציב נמוך. התלונות העיקריות של הלקוחות הופנו עם השנים לצריכת הדלק הגבוהה, מה שגרם לחלק גדול מהלקוחות לעשות הסבה לגז, וגם התיבה האוטומטית יצרה שלל תקלות עם הצטברות ק"מ גבוה. גם היום, 28 שנה לאחר שהגיע לראשונה לארץ, עדיין לא ממש נדיר להיתקל באחד כזה ברחוב. נכון ליום פרסום הכתבה, נצפו רק 3 מכוניות מהדור הראשון למכירה בלוחות היד 2, וכולן מהדגם שלאחר מתיחת הפנים. אצל המקבילות בקטגוריה GMC ספארי וטויוטה פריוויה יש בוודאות מכוניות שנשמרו לאספנות, האם יש מי שגם שומר ומטפח MPV? אנחנו נשמח לדעת.

 

עוד מנוסטלגיה