צילום תמונה ראשית: יחיאל גרינוולד
"החדשות הטובות בעולם"
עם תחילת השיווק של דגמי מאזדה בישראל בסוף שנת 1991 (אך כשנת המודל 92'), היתה אווירה חיובית בשוק הרכב הישראלי ורבים מחובבי הרכב שמחו לא רק על הגעתו לארץ של המותג היפני החדש שנודע ביכולות העיצוב המרשימות והאופי הספורטיבי שהוא מעניק לחלק מדגמיו, אלא בעיקר גם על הגעתה של מכונית הרודסטר המרהיבה, ה- MX-5 מיאטה, שהיתה גרסת מאזדה למכוניות העבר הבריטיות הפתוחות והמהנות לנהיגה (לוטוס אלן לדוגמה), רק שבניגוד אליהן שהפגינו אמינות מפוקפקת, הרודסטר של מאזדה הציעה גם אמינות גבוהה לצד חווית הנהיגה המשובחת, והוכיחה שוב שניתן לייצר מכוניות עממיות וזולות (לא ממש זולות בארץ כמובן…) ועדיין מאוד מהנות לנהיגה. כחלק מאסטרטגיית היבואן ליצור תדמית נחשקת למותג החדש, לצד שלל פרסומות ראשונות שהחלו להופיע בעיתונות היומית לדגמי מאזדה 323F ו-626, הפגיזה דלק מוטורס היבואנית גם בפרסומות בהן כיכבה ה-MX-5 תחת הסלוגן המפתה "החדשות הטובות בעולם" לצד ההבטחה "בקרוב בישראל".
פברואר 1992 – מאזדה MX-5 נוחתת בישראל ושיווקה נשלל ע"י היפנים!
טרם הגעתה של הרודסטר החדשה של מאזדה לישראל, הצהיר מגזין "אוטו" שביום שתנחת כאן ה-MX-5, הם יחכו לה בנמל אילת עם "זר פרחים ענק וקופסאות החיסכון של הילדים"… בחודש פברואר 1992 ירדה ה-MX5 הראשונה מהאנייה בנמל אילת והתקבלה בטקס השמור לאח"מים לקולות של תופים וחצוצרות… אבל השמחה וההתלהבות התחלפו די מהר בתחושת אכזבה. לאחר שבחנו אותה מהנדסי מאזדה על כבישי הנגב ובחום נסבל בהחלט של חורף-אביב ישראלי, הודיעו היפנים שמזג האוויר הישראלי החם לא עושה טוב למכונית והם לא מאשרים את שיווקה בישראל.
בינתיים קיבלנו כפיצוי את ה-MX-3…
פחות משנה לאחר שנשלל השיווק של ה-MX-5, ניסה היבואן לעמוד בהבטחות שפיזר בעת השקת המותג בארץ: "אנחנו נייבא לישראל את כל הדגמים שיש ליצרן להציע" וכחלק מהמאמץ לספק מכונית ספורטיבית אמיתית לחובב ההגה הישראלי (ולא, ה-323F בעלת העיצוב הספורטיבי והפנסים המתקפלים חשמלית בחזית לא היתה באמת ספורטיבית), השיק היבואן עם תחילת שיווק דגמי 93' את מאזדה MX-3 בישראל, מכונית קופה יפהפיה שלצד עיצוב חיצוני שהשאיר את כל ה-GTI למיניהן מאחור וגרם להם להיראות מיושנות ברגע, צוידה המכונית במנוע V6 הקטן בעולם, בנפח 1.85 ליטר שהפיק 130 כ"ס וסיפק חוויית נהיגה ספורטיבית ומהנה, אם כי עדיין לא ברמה של אחותה בעלת הגג הפתוח.
1995- מאזדה MX-5 נוחתת רשמית בישראל
בסופו של דבר בשנת 1995 נחתה סוף סוף ה-MX-5 בישראל והציעה מכונית דו-מושבית פתוחה ויפהפיה בסגנון קלאסי, המצוידת במנוע בנזין 1.8 ליטר שהפיק 136 כ"ס ויחד עם גיר ידני 5 הילוכים הציע תאוצה ל-100 קמ"ש ב-8.5 שניות ומהירות מרבית של 202 קמ"ש. למרות שמבחינת ביצועים "על הנייר" לא היה מדובר במכונית עם ביצועים עוצרי נשימה, הודות להנעה אחורית, משקל קליל, מרכב נמוך וקומפקטי, יחס משקל של 50:50 בין הסרנים, שלדה מצוינת ושילוב של מנוע חזק יחסית, היתה ה-MX-5 מכונית של פאן אמיתית, שסיפקה חווית נהיגה משובחת, הגה מתקשר והמון הנאה מנהיגה. היו אפילו בעולם כאלו שתארו אותה בזמנו כאחת משלוש המכוניות המהנות לנהיגה בעולם. עם הגעתה לארץ בדיוק כאשר שער היין היפני זינק לשמיים, מחיר הדגם היה גבוה משמעותית מהציפיות ועמד על 124,900 שקל. נמוך אמנם ב-15,000 שקל מה-MX-3, אך גבוה ב-14,000 שקל ממכונית המנהלים מאזדה 626. בשל המחיר הגבוה והיעדר תיבת הילוכים אוטומטית שנחוצה מאוד להצלחת מכונית בישראל, נמכרה המיאטה דור ראשון רק ב-87 עותקים בארץ. גם מרכב ה-2 מושבים ותא הנוסעים הצפוף וחסר מקומות אחסון, שלחו באותם שנים לקוחות רבים שחיפשו מכונית ספורט מרגשת לדגמים כמו סובארו אימפרזה טורבו (132,000 שקל) ופולקסווגן VR6 שהובילה את שוק הספורטיביות (129,600 שקל) והציעו גם יותר שימושיות בחיי היום יום ואת האפשרות לשמש גם כרכב משפחתי. התלונות הפופולריות אגב שהופנו לדגם בארץ היו בעיקר בסעיפי הביטוח היקר וגג הבד שהושחת לעתים ע"י מעשי ונדליזם ועלות החלפתו היתה גבוהה מאוד.
מכונית הרודסטר הפופולרית בעולם
הדור הראשון של מאזדה MX-5 שנחשף לראשונה בתערוכת הרכב של שיקגו ב-1989, יוצר בעולם בין השנים 1989-1997 ב-430,000 עותקים והפך לאגדה בעולם הרכב, עם ביקוש גבוה ביותר בקרב אספנים ברחבי העולם. בשנת 2000 הוא כבר זכה בתואר "מכונית הרודסטר הפופולרית ביותר בעולם", תואר שהוא נושא עימו עד היום, וגם נרשם בספר השיאים של גינס כמכונית הספורט 2 מושבים הנמכרת ביותר בעולם בכל הזמנים. בחודש החולף הודיע מאזדה העולמית שהיא מתחילה בשיווק 273 חלפים חדשים עבור הדור הראשון של ה-MX-5 מיאטה (NA), לטובת שלל האספנים שמחזיקים במכונית הרודסטר האגדית. בין החלפים שהיא חזרה לייצר תמצאו את חישוקי הגלגלים הייחודיים לדגם, אשר הפעם מיוצרים מחומר קל וחזק יותר, גג הבד המתקפל שהפך לפריט נדיר בשוק ומאוד יקר, ושפע של חלקי תא נוסעים ופריטים טכניים, בעיקר אלו שהפכו להיות נדירים וקשים להשגה, שההחלטה על ייצורם נעשתה בשיתוף של מהנדסי מאזדה עם בעלי מועדונים של ה-MX-5 באירופה. לצערם של הלקוחות המעטים שמחזיקים את הרכב הזה בארץ, מאזדה מגבילה כרגע את השיווק של החלפים למדינות אירופה, אך מן הסתם לא תהיה להם בעיה להתגלגל גם לארץ במידת הצורך.
רוצים אחת כזאת? תתכוננו לשלם פי 3 ויותר מהמחירון !
25 שנה לאחר שהחל שיווק המיאטה בארץ, הדור הראשון של המכונית נעלם כמעט לחלוטין מהכבישים, בשל כמויות קטנות שנמכרו בארץ ומעורבות גבוהה בתאונות שהותירו כמות מעטה של מכוניות שנעות על הכביש. ה-MX-5 דור ראשון, יחד עם כל שלושת הדורות שבאו אחריו, נחשבים למבוקשים מאוד בארץ וכל דגם שלא סובל מהזנחה או טראומה בעקבות תאונה, יימכר ככל הנראה הרבה מעל המחירון. במקרה של המיאטה דור ראשון, צפו למחירים עד פי 3 מהמחירון. צמד מכוניות שמוצעות כעת למכירה בלוחות היד 2, מוצעות ב-55,000 שקל למודל 1997 ו-60,000 שקל לאחת מקורית לחלוטין משנת 1998.
תשרוד לאספנות?
הדור הראשון של מאזדה MX-5 הפך לנדיר ביותר על כבישי ישראל. הסיבה העיקרית לכך היא 87 יחידות בלבד של הדגם שנמכרו בארץ ביבוא רשמי (הייבוא החל ב-95, הופסק ב-96 וחודש ב-97 והיא נמכרה גם בשנת מודל 98) + כמה מכוניות בודדות שהגיעו ביבוא אישי. יחד עם זאת, כמה עותקים שלו שרדו ומוחזקים בידי אספני רכב. אנחנו מכירים כבר שתי מכוניות שהגיעו לארץ ביבוא אישי ונרשמו כבר כרכב אספנות (מדגמי 1989 ו-1990). משנה לשנה עולה הפופולריות של הדגם בעולם וכך גם מחירו, ומי שרוצה להגשים חלום ולייבא אחת כזו מחו"ל, כדאי כנראה שיזדרז. החל מ-$3,999 למודל 1991 במצב סביר לחלוטין (אך לפני הובלה ומס).