נוסטלגיה לשבת: מיצובישי כריזמה – "עידן חדש במשפחה"

מחליפת הסופר לנסר יוצרה יחד עם וולוו S40 על אותו פס יצור בהולנד, והגיעה לארץ בגרסה ייחודית שצוידה במנוע של הסופר-לנסר הוותיקה. למרות פתיחה מוצלחת בשוק המקומי, הביקוש צנח דרמטית והיבוא פסק בתום שנתיים בלבד לשיווק. סיפורה של מיצובישי כריזמה.

ששי כהן 14 במאי, 2021
מיצובישי כריזמה

מלכת שוק הרכב בישראל באמצע שנות ה-90 היתה מיצובישי סופר לנסר, שמסרה כאן עשרות אלפי עותקים, המשיכה את ההצלחה האדירה של הלנסר מתחילת שנות ה-90, ואף היתה למכונית הנמכרת ביותר בישראל בשנים 1993-1996. הדור הבא של הלנסר איבד את הרישוי האירופאי, מה ששלח את כלמוביל היבואנית להביא לכאן משפחתית אחרת של היצרן, שענתה לשם מיצובישי כריזמה, ונועדה בכלל לכבוש את השוק האירופאי.

"מתנה אלוהית"…

אם חשבתם שהשם כריזמה נועד כדי להמחיש את הקסם של הרכב, אז במיצובישי חשבו אז אחרת ופרשו את השם שהוא מורכב בכלל משתי מילים: CAR (מכונית) ו-kharisma – מילה יוונית שהתרגום שלה הוא "מתנה אלוהית". בקיצור, מכונית שהיא מתנה אלוהית… נו שיהיה 🙂 הכריזמה שהוצגה עבור השוק האירופאי בשנת 1995, פותחה באירופה כדי לתת מענה לדרישות הטעם של הנהג האירופאי הממוצע ואף יוצרה כחלק משיתוף פעולה עם וולוו במפעל NEDCAR בהולנד, על אותו פס הייצור בו הורכבה גם וולוו S40, האחות החורגת שחלקה עימה את אותה שלדה ומספר מכלולים נוספים.

עיצוב מכובד אך נטול כריזמה…

הכריזמה לא היתה מכונית יפנית טיפוסית מהסוג שאוהבים בארץ: העיצוב שלה שידר מצד אחד מראה מכובד, אך מצד שני היה די משעמם, חסר חן, שמרני ונטול גימיקים עיצוביים, מהסוג שאמור להתחבב על הקהל האירופאי השמרן ופחות על הישראלי הממוצע חובב היפניות באותה התקופה. גם המידות שלה לא היו שגרתיות, ומיקמו אותה כאחת המשפחתיות הגדולות בארץ, עם 4.33 מטר לאורך, 1.71 מטר רוחב, גובה של 1.42 מטר ובסיס גלגלים נדיב לאותה תקופה של 255 ס"מ. הדגם שווק ברמת גימור GL בסיסית, ולצידה רמת הגימור הגבוהה " GLX Star " כללה את האבזור החשמלי המקובל, ריפודי קטיפה, 4 כריות אוויר ובלמים משולבים ABS. כחלק מהאופי האירופאי שלה, היא היתה מרווחת ונעימה בתא הנוסעים, ואף הציעה נוחות נסיעה משודרגת משמעותית מול הסופר-לנסר היוצאת.

מיצובישי כריזמה 1997

כריזמה ישראלית

כשהגיעו אנשי היבואן להתאים את הדגם לארץ, הם נחרדו מהעובדה שגרסת ה-1.6 ליטר מפיקה רק 90 כ"ס, גרסת ה-110 כ"ס מצוידת במנוע 1.5 ליטר שלא יתאים לנוסחה הפופולרית בארץ של 1.6 ליטר אוט', וגרסת ה-1.8 ליטר 116 כ"ס כבר יקרה מדי. אז לנוכח ההצלחה של מיצובישי בישראל בשנים שקדמו לכריזמה, הסכים היצרן לצייד את הכריזמה עבור השוק הישראלי עם נוסחה ייחודית שכללה את מנוע ה-1.6 ליטר 113 כ"ס של הלנסר היוצאת, ששודך לתיבת הילוכים אוטומטית "חכמה" עם 4 הילוכים. עם יחידת הכח הנ"ל, הציעה המכונית תאוצה ל-100 קמ"ש ב-13.6 שניות והגיעה למהירות מרבית של 196 קמ"ש. לצידה הוצעה גם גרסה ידנית 5 הילוכים שהציעה זינוק ל-100 קמ"ש ב-11.1 שניות ומהירות מרבית זהה. עם השנים התגלתה הכריזמה כמכונית אמינה למדי, והתלונות העיקריות לדגם נגעו לצריכת הדלק הגבוהה יחסית ואיכות תא הנוסעים שלא תמיד עמד יפה בשמש הישראלית.

מיצובישי כריזמה

סניף של אלבר בסוף שנות ה-90. (צילום: ישראל סאן, אכיון הרווארד)

הצלחה ראשונית ואחרי זה כישלון

עם הגעתה לארץ של הכריזמה בקיץ 1997 כמודל '98, תומחרה המכונית ב- 77,900 שקל לדגם הידני ו-81,900 שקל לדגם האוטומטי. ביחס לסופר-לנסר ששווקה לצידה עוד מספר חודשים, מדובר היה בתוספת של 4,000 שקל, אך מובילת השוק החדשה היתה כבר מאזדה לנטיס, שהוצעה ב-78,900 שקל לדגם האוטומטי והיתה למכונית שהחלה את הפריצה לחברות הליסינג שהחלו לרכוש אותה בהמוניהם. משפחתיות פופולריות נוספות היו דווקא יקרות יותר, כמו טויוטה קורולה ב-87,900 שקל, הונדה סיוויק ב-90,910 שקל וגם יונדאי לנטרה שנמכרה מ-82,500 שקל לדגם האוטומטי. כחלק מאהדת השוק למותג מיצובישי, נהנתה הכריזמה בתחילת הדרך מביקוש נאה, אם כי היתה רחוקה מלשחזר את הצלחת הסופר לנסר. במהלך 8 החודשים הראשונים לשיווק נמכרו כאן 7,000 מכוניות, נתון מרשים שאף גרם ליבואן לצאת במסע פרסום שהדגיש את הביקוש הגבוה לרכב בשוק, למרות שהוא כבר ידע שהמכירות של הרכב נחלשו במהירות. בסיכומה של שנת 1998 הראו דוחות הרישוי של משרד התחבורה נתונה כבר פחות מרשימה, עם 5,695 מסירות בלבד של הכריזמה באותה השנה, נתון הנמוך מהצהרות היצרן, אך עדיין מרשים עם מקום 3 בטבלת הדגמים הנמכרים ביותר בארץ באותה שנה, אך מחצית מהכמות שמסרה כאן מאזדה לנטיס שהובילה כבר את השוק, ואפילו פחות מסוזוקי בלנו שתפסה את המקום השני.

לאחר הפתיחה המוצלחת, מיהרו מכירות הכריזמה לרדת והתייקרות הרכב בשנת 1999, יחד עם מכירות חלשות לציי הרכב שהעדיפו לבחור בהצעות של מאזדה, שברולט ויונדאי, הביאו בתום שנתיים בלבד של שיווק להפסקת יבוא הדגם, בטענה שהוא יקר מדי ולמעשה לא היה אמור להתחרות במשפחתיות הרגילות, אלא במכוניות מנהלים יותר כמו פיג'ו 406. במקומו הגיעה בסוף 1999 "מיצובישי לנסר החדשה", שלמעשה היתה הגרסה התאילנדית והפחות איכותית של הלנסר שהוצגה כבר ב-1995 ולא נמכרה באירופה. גם במקרה שלה, הציבור לא השתכנע מהעסקה החדשה ויכולותיו הבינוניות של הרכב ומכירותיו היו זניחות יחסית בשוק המקומי.

מיצובישי כריזמה 1998

2003 – מגיעה הכריזמה Air

ב-2003 החזירה היבואנית את הכריזמה לסיבוב נוסף בארץ, לאחר שהדגם עבר מתיחת פנים וזכה לכינוי המקומי : "כריזמה Air" ואף זכה לתמחור תחרותי מבעבר. הפעם צויד הדגם במנוע ה-1.6 ליטר האירופאי שאיבד 10 כ"ס (לסה"כ – 103 כ"ס) וגם התאוצה ל-100 קמ"ש התארכה ועמדה על 15.1 שניות לא מחמיאות, מה שסיפק שילוב של ביצועים חלשים וצריכת דלק גבוהה יחסית. גם במקרה הזה, מדובר היה בכישלון שיווקי שהחזיק שנתיים בלבד. בשורה התחתונה, מיצובישי כריזמה תיזכר כאן כמשפחתית מרווחת, נוחה יחסית ואמינה, אך גם כאחת המשפחתיות היפניות שלא הצליחו לפתות באמת את הישראלי הממוצע.

מיצובישי כריזמה

מיצובישי כריזמה – רובן כבר ירדו מהכביש

עוד מנוסטלגיה