נוסטלגיה לשבת: מיצובישי נכנסת לישראל

מיצובישי חוגגת 30 שנה בישראל ודגמים ראשונים שלה יכולים להירשם כאספנות. איך הכל התחיל, אילו דגמים יובאו בתחילת הדרך ובאיזה מחיר, והאם הישראלים אהבו אותה מההתחלה? WHEEL חוזר ל-1988.

ששי כהן 27 בינו, 2018

1987: משרד התחבורה מתנגד לכניסתה של מיצובישי לישראל !
עד שנת 1988 שווקו בארץ בסה"כ 3 מותגי רכב יפנים: סובארו הוותיקה (מאז 1968) ששלטה בשוק, וסוזוקי ודייהטסו שהצטרפו בתחילת שנות ה-80. הענקים היפנים האמיתיים (טויוטה, הונדה ומיצובישי), כמו שאר מותגי הרכב היפנים שלא שווקו כאן, נמנעו משיווק דגמיהם בישראל בלחץ איומי החרם הערבי. באופן אבסורדי שכל-כך מתאים לשוק הישראלי, כאשר מיצובישי החליטה סוף סוף לא להיכנע לחרם הערבי ולשווק את דגמיה בישראל, ואף מצאה נציג מקומי שישווק את דגמיה כאן, גילתה כלמוטור היבואנית החדשה (כיום כלמוביל), שמשרד התחבורה מתנגד לשווק את דגמיה בישראל. מדוע? הגעתו של הענק היפני (אז יצרן הרכב היפני ה-3 בגודלו) הפחידה מספר יבואני רכב בארץ, ובלחץ שלהם הודיע אז שר התחבורה חיים קורפו שאינו מאשר את שיווק מיצובישי בישראל "בהיעדר תשתית כבישים מספיקה לשיווקו של מותג מכוניות נוסף"…



ינואר 1988: שר התחבורה מסיר את התנגדותו לשיווק מיצובישי בישראל
למורת רוחם של היבואנים המתחרים, הלחץ המאסיבי של הוועדה של יהדות ארה"ב לענייני מלחמה בחרם הערבי, עבד והשפיע על שר התחבורה חיים קורפו שהחליט להסיר את התנגדותו למתן רשיונות היבוא של מיצובישי לישראל. זיכיון היבוא של מיצובישי הופקד בידי חברת כלמוטור, שהוקמה כחלק מקבוצת יבואני רכב (כלמוביל יבואנית דגמי מרצדס ו-י.מילר יבואנית משאיות סקניה). בראש החברה עמד ד"ר שמואל חרל"פ שמונה ליו"ר כלמוטור בהיותו בן 43 בלבד, לצד תפקידו הנוסף כיו"ר מועצת המנהלים של יבואני מרצדס וסקניה.  לתפקיד מנכ"ל מיצובישי הראשון בישראל נבחר משה נגל.

מתוך עיתון מעריב 7 בינואר 1988

מרץ 1988: נפתח אולם התצוגה הראשון של מיצובישי בישראל
כלמוטור פתחה את אולם התצוגה הראשון שלה בישראל בבית הפירמידה בת"א (המקום בו עדיין שוכן אולם התצוגה הראשי שלה), והיכן ששכן בעבר אולם התצוגה המרכזי של דייהטסו.  עם תחילת השיווק בארץ הוצעו מיצובישי לנסר סטיישן המצוידת במנוע 1.5 ליטר ואופציה לגיר אוטומטי,  וה-L300 המסחרית שהגיעה בתצורת נוסעים (מיניבוס כפי שקראו לה אז) עם מנוע בנזין 2.0 ליטר ורמת גימור מהודרת, וכן L300 בגרסה מסחרית סגורה הפונה לשוק ההובלות ומצוידת במנוע דיזל 2.5 ליטר. המסר שהועבר בעיתונות ע"י ד"ר חרל"פ לקראת תחילת השיווק: "מיצובישי זה אוטו יפני מעולם אחר, במחיר ובאיכות, המסוגל להתמודד עם המתחרים".

1988 מיצובישי לנסר סטיישן נוחתת בישראל (צילום כלמוביל)

לא באנו להתחרות ביפניות אלא בצרפתיות ובגרמניות היקרות יותר…
הדגמים הראשונים של מיצובישי בישראל הותאמו כדי לפגוע בטעמו של הישראלי הממוצע, עם אבזור נדיב במיוחד בדגמי ה- GLX (שווקו גם גרסאות GL פשוטות יותר). יבואן מיצובישי הכריז גם בשעתו כי מיצובישי לא באה להתחרות בסובארו ושאר היפניות, אלא במותגים הצרפתיים והגרמניים שנחשבו לאיכותיים ויקרים יותר. כדי להעמיד בחניית ביתכם מיצובישי חדשה בשנת 1988, נדרשתם להיפרד מ-34,785 שקל לדגם הלנסר סטיישן GL המצויד בתיבת הילוכים ידנית, או החל מ-37,295 שקל לדגם האוטומטי, לא כולל רדיו, צביעה דו גוונית למרכב ואגרת רישוי. דגמי מיצובישי שווקו בתחילת הדרך עם אחריות רגילה של שנה ורק משנת 1990 הרחיבו את האחריות ל-3 שנים במהלך פורץ דרך בשוק הישראלי. בתחילת הדרך טופלו גם דגמי החברה באותם מוסכים של היבואן ולצידם של דגמי מרצדס. בחברת מרצדס אגב, לא נרתעו מהחיבור של הנציג שלהם בישראל למיצובישי, משום שהם לא מתחרות על אותו קהל לקוחות.

פרסומת ראשונה למיצובישי 1988

יעדי המכירות לשנה הראשונה…
עם השקת מיצובישי בחודש מרץ, הצהיר היבואן שיעד המכירות שלו לשנה הקרובה עומד על כ-1,000 מכוניות. חודשיים לאחר מכן, דיווח היבואן כי נרשמו כבר הזמנות לכ-500 מכוניות, המהוות כמחצית מתחזית המכירות לשנה כולה. באותם ימים נדמה היה שהקהל הישראלי שבע כבר מכמויות הענק של סובארו שנעו ברחבי הארץ (בשיא -40% מהשוק הפרטי !) והיה צמא למותג יפני חדש שיציע לצד האמינות המתבקשת גם מוצר שונה, איכותי ומפנק יותר, ולמרות שהלנסר סטיישן שהיתה כבר אז מיושנת והגיעה שנה אחת בלבד לפני שהגיע הדור החדש, היא הצליחה להימכר היטב, ואף נמכרה 4 שנים נוספות לצידו של הדור החדש. לצידה של הלנסר, נרשמה גם חדירה נאה של דגמי ה-L300 לשוק המסחרי.

מתוך עיתון מעריב 4 במאי 1988

הציבור מסתער על מיצובישי גאלאנט 
בתחילת חודש מאי התייצבה לראשונה באולם התצוגה בת"א גם מיצובישי גאלאנט החדשה, שהיתה למשפחתית המודרנית הראשונה של מיצובישי בישראל, ואף נבחרה למכונית השנה ביפן 1987-1988. בתוך 4 ימים מההשקה, הוזמנו כ-145 מכוניות מדגמי הגאלאנט היקרה יותר, שנמכר בגרסת ה-1.8 ליטר ברמת הגימור הגבוהה GLS ב-45,238 שקל. הבהלה למיצובישי החדשה לא הטרידה את הלקוחות שקיבלו תאריך אספקה חזוי לספטמבר 1988 (ומודל 89 בלבד) וגם היבואן שהופתע מהביקוש הגבוה דיווח על משלוח נוסף של 300 מכוניות שיעשה את דרכו לארץ עוד לפני סוף השנה. הגאלאנט שלימים הפכה להיות מכונית המנהלים של החברה, נמכרה כאן בתחילת הדרך בדגמי 1.6 ליטר שהוצעו עם תיבה ידנית או אוטומטית 4 הילוכים, וגרסת 1.8 ליטר מאובזרת שצוידה בתיבה אוטומטית בלבד.

מיצובישי גאלאנט 1989- המשפחתית המודרנית הראשונה של מיצובישי הגיעה בקיץ 1988 כדגמי 1989

משנת ה-BX לשנת מיצובישי
אם שנת 1988- שנת החדירה של מיצובישי לארץ, עוד נרשמה כשנת ה-BX עקב ההצלחה חסרת התקדים של סיטרואן BX בישראל, שנת 1989 כבר הוכרזה כשנת מיצובישי בישראל עם הגעתה של הלנסר החדשה והמודרנית שהפכה לחביבת המשפחות החדשה בישראל. בסה"כ רשמה מיצובישי חדירה נאה לשוק הישראלי ובשנה וחצי הראשונות לשיווק דגמי החברה בישראל מסרה כלמוטור היבואנית כ-12,330 מכוניות, והחזיקה בנתח שוק של 15% משוק הרכב בישראל.

מיצובישי L300 במגרש הגריטה

מיצובישי אספנות?
נכון לכתיבת הכתבה, לא הצלחנו לקבל מידע על מיצובישי ראשונה שנרשמה כבר כאספנות בארץ, ונראה שפרויקט גריטת הרכב שהחל בשנת 2010 ונמשך שנים בודדות, כמעט חיסל את הסיכוי שיוכל להתפתח כאן שוק של אספנות של מיצובישי. למרות שלא מדובר בדגמים בעלי ערך עולמי בשוק האספנות, חלק גדול מאיתנו רכש בעבר רכב כזה, או שלהורים שלו היתה איזו לנסר או גאלאנט וסביר שאם נפגוש בעתיד איזו מיצובישי אספנות, אז תהיה לנו איזו צביטה קטנה בלב.

מיצובישי לנסר סטיישן 1988 במגרש הגריטה