נוסטלגיה לשבת: ניסאן טראנו II – "המוביל בשטח"

הוא היה מחלוצי אופנת הג'יפים בשנות ה-90, תוכנן ביפן, עוצב באיטליה ויוצר בספרד, ובארץ צויד בתג מחיר שובר שוק שהפך אותו למלך רכבי השטח של שנות ה-90, עם אלפי עותקים שנמכרו כאן, וגם המלך הבלתי מעורער של שוק המשומשות במשך שנים. סיפורו של ניסאן טראנו.

ששי כהן 01 בינו, 2021
ניסאן טראנו במבחן צילום רונן טופלברג

בתמונה הראשית: דני שטיינמן על ההגה במבחן דרכים בזמנים שהיה מותר עוד לנהוג על חוף הים, ברגע שכמעט יצא משליטה… (ותודה לרונן טופלברג על הצילום המדהים)

בשנת 1993 החל בישראל עידן רכבי הכביש-שטח הגדולים, עם הגעתו של איסוזו טרופר לארץ שהיה חלוץ הקטגוריה, ומיד אחריו הגיעו גם לנד רובר דיסקברי הבריטי והאח היוקרתי יותר ריינג' רובר. התעוררות שוק הג'יפים היתה חלומו של כל חובב שטח, אך גם של עצמאים רבים, קבלנים ובעלי מקצועות חופשיים שזיהו את רכבי הפנאי המגודלים כמקלט מס (עקב הגדרתם בארץ כרכבי עבודה והאפשרות לקיזוז המע"מ), שבתמורה למחיר קיבלו גם בונוס של סמל סטטוס והצלחה. כבר בשנה הראשונה נמכרו כאן 400 מדגמי הטרופר, קצת יותר מ-100 מדגמי הדיסקברי וכמה יחידות בודדות של הריינג' רובר שהוצע אז במחיר כמעט בלתי נתפס של 250,000 שקל. אך את המהפכה האמיתית של SUV משפחתי להמונים החל דווקא ניסאן טראנו.


ינואר 1994: ניסאן טראנו בישראל

חצי שנה בלבד לאחר שהוצג בעולם ניסאן טראנו II (דור שני), רכב הפנאי החדש של היצרן שהוגדר עם הצגתו כג'יפ המודרני ביותר בעולם, והאח "העירוני" יותר במשפחת דגמי השטח של ניסאן ששווק בעולם לצידם של הפטרול והפט'פיינדר הקשוחים יותר, נחתו בארץ בינואר 1994 דגמים ראשונים של הטראנו, רכב השטח הראשון של ניסאן בישראל והדגם השני בכלל של היצרן בארץ, שהתייצב באולם התצוגה לצידה של הסאני המשפחתית. הטראנו שכוון בעיקר ליבשת אירופה, פותח אמנם ביפן, אך זכה לעיצוב איטלקי (סטודיו IDEA) וכחלק מהרעיון לנגוס בנתח שוק משמעותי באירופה, יוצר במפעל ניסאן בספרד, אשר זיכה אותו בהטבות מס לשיווק במדינות אירופה, ואף נמכר שם גם תחת השם פורד מייבריק.

ניסאן טראנו קצר

ניסאן טראנו קצר

היצע הדגמים בישראל

עם תחילת השיווק בישראל, התייצב הטראנו בגרסה קצרה 3 דלתות וחמישה מושבים (4.1 מטר לאורך) ובגרסה ארוכה 7 מושבים (4.58 מטר) שהיתה הפופולרית יותר בארץ, והציע עיצוב מודרני למראה, הופעה קשוחה אך לא מאיימת, ומידות חיצוניות די משפחתיות אשר הקנו לרכב יכולת תנועה עירונית קלילה. הדגם שווק ב-2 רמות גימור לבחירה בישראל, כאשר הפופולרית יותר היתה ה-SGX המאובזרת יותר, שכללה אבזור חשמלי מלא, חישוקי גלגלים קלים, גג שמש חשמלי, ריפודי קטיפה, רדיו -טייפ עם אנטנה חשמלית, מדרגות צד, פנסי ערפל וצמד כריות אוויר. לצידה נמכרה גרסת SLX פשוטה יותר, שוויתרה על הגג החשמלי, מדרגות הצד, פנסי הערפל וריפודי הקטיפה בתמורה לקיזוז קל של 2,000 שקלים במחיר, מה שגרם לה להימכר בכמויות קטנות משמעותית.

ניסאן טראנו 1995

פרסומת ניסאן טראנו 1995 (צילום: אוטו של פעם בפייסבוק)

19.9 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש בדיזל…

הטראנו שווק בתחילת הדרך עם 2 מנועים לבחירה: בנזין 4 צילינדרים בנפח 2.4 ליטר שהפיק 124 כ"ס ו-19.7 קג"מ, ששודך לתיבת הילוכים ידנית 5 הילוכים והציע תאוצה של 14 שניות ל-100 קמ"ש (13.4 שניות בדגם הקצר) ומהירות מרבית של 160 קמ"ש. לצידו הוצעה גם גרסת טורבו-דיזל 2.7 ליטר, שהיתה הבחירה המועדפת בארץ (75% מהמכירות בשנים הראשונות) שהפיקה 100 כ"ס ו-22.1 קג"מ, שודכה לתיבה ידנית והציעה תאוצה ל-100 קמ"ש ב-19.9 שניות ומהירות מרבית של 145 קמ"ש ! לשני הדגמים הצטרפו מכלולי שטח מכובדים שכללו שלדת סולם, הנעה אחורית עם חיבור חשמלי להנעה כפולה, סרן אחורי חי, קפיצי סליל והילוך כח, ולהזכירכם מדובר היה בימים ההם ברכב פנאי משפחתי המיועד בעיקר לעיר…

ניסאן טראנו 1998

ניסאן טראנו 1998

1999- מצטרפת גרסה אוטומטית

בשנת 1997 הגיעה לארץ מתיחת הפנים הראשונה של הדגם, שכללה עיצוב חיצוני מחודש (מעבר לפנסים עגולים בחזית), כונס אוויר שנוסף על מכסה המנוע בגרסת הדיזל ושדרוג מנוע הטורבו דיזל 2.7 ליטר במצנן ביניים ששדרג את ההספק ל- 125 כ"ס ו-28.3 קג"מ, והפיק ביצועים משופרים עם 16.7 שניות ל-100 קמ"ש (15.7 שניות בדגם הקצר). מנגד, גרסת הבנזין באותה שנה הפיקה 118 כ"ס במקום 124 כ"ס. בנוסף, טופלה גם מערכת המתלים שניסתה להציע נסיעה קצת פחות קופצנית. ב-1999 זכה הטראנו לראשונה לגרסה האוטומטית (4 הילוכים) המיוחלת שהיתה כבר חשובה כל-כך לשיווק הדגם בארץ וחיזוק מעמדו מול שלל המתחרים החדשים, שהוצעה בשילוב לדגם הדיזל בלבד וכללה סוף סוף גם ABS.

ניסאו טראנו 1998

2002: מתיחת פנים שניה וגיוס למשטרה

בשנת 2001 עבר הדגם מתיחת פנים נוספת, כאשר מבחוץ חזר הרכב לפנסים המלבניים בחזית, שהצטרפו לגריל ופגושים בעיצוב חדש, חישוקי גלגלים חדשים, שמשות אחוריות מושחרות ועיצוב מחודש לחלקה האחורי של המכונית. בשנת 2002 הוצע הדגם לראשונה גם עם מנוע הטורבו-דיזל 3.0 ליטר הזרקה ישירה (שנלקח מהפטרול הגדול), שהפיק 154 כ"ס והוצע בשילוב לתיבה אוטומטית בלבד (14 שניות ל-100 קמ"ש, 165 קמ"ש מרביים), כאשר גרסת ה-125 כ"ס שווקה רק עם גיר ידני משנה זו. גם האבזור שודרג עם 4 כריות אוויר במקום 2 ואופציה לריפודי עור. באוגוסט 2002 זכה הטראנו במכרז מנהל הרכב הממשלתי בקטגוריית הג'יפים עם מנועי דיזל עבור משטרת ישראל, במכרז לשנתיים בהיקף של כ-100 כלי רכב לשנה. הדגמים שזכו היו הטראנו 2.7 ל' ו-3.0 ל' טורבו-דיזל עם תיבה ידנית ואוטומטית.

ניסאן טראנו משטרה

ניסאן טראנו במדי משטרת ישראל (צילום: אורשי גבאי)

חזק בשטח, קצת פחות בכביש

במבחני דרכים רבים שנערכו לטראנו בעבר, הציע הדגם עבירות גבוהה בשטח ובעיקר בגרסאות הדיזל החזקות יותר, כאשר התלונות התרכזו במרווח הגחון הקדמי והפגוש האחורי הנמוך יחסית בגרסה הארוכה, שנטה להישבר/להיתלש בשטחים טכניים יותר. על הכביש נחשב הטראנו  לרכב הרבה פחות נוח מהמתחרים, שהיה ממש מטלטל את הנוסעים בכביש שאינו מגוהץ, וגם בסעיף הבלימה, עם בלמי תוף אחוריים הוא לא ממש הצטיין. מעבר לכך, הוא לרוב נחשב עמיד ואמין, סופק עם אחריות ל-36 חודשים או 100,000 ק"מ ומרבית הדגמים (שלא סבלו מהתעללות בשטח) גם הציגו עמידות גבוהה בק"מ גבוהים משמעותית. גם היום ניתן להיתקל בלא מעט מודעות מכירה של יד 2 לדגמים עם ק"מ של 400 אלף ומעלה.

ניסאן טראנו תא נוסעים

תמחור שובר שוק

את אחד מיתרונותיו המרכזיים של הטראנו הוא סיפק בסעיף המחיר: בשעה שמתחרים כמו איסוזו טרופר הוצעו בשנת 1994 במחיר החל מ-143,600 שקל ולנד רובר דיסקברי מ-159,000 שקל, אחרי פתיחה צולעת יחסית עם הסאני המשפחתית, העבירה "פסיפיק מוטורס" היבואנית (לפני ששמה התחלף לקרסו מוטורס) הילוך והחדירה את הטראנו עם תג מחיר שובר שוק, שהחל מ-123,000 שקל לדגם הארוך והמאובזר או 112,000 שקל לדגם הקצר והמאובזר, שעבור עצמאים נמכרו גם בלי מע"מ (105,000 שקל לארוך או 96,000 שקל לקצר), מה שהפך את הדגם ללהיט ולסחורה החמה ביותר בשוק רכבי השטח למשך מספר שנים. בשנת 1998 התחרות העזה בשוק הביאה לארץ גם גרסאות דיזל ידניות מוזלות ומקוצצות אבזור של מיצובישי פאג'רו ואיסוזו טרופר שזכו לתג מחיר זהה לטראנו, ולראשונה העפיל הפאג'רו לראש טבלת המכירות. בשנת 1999 עם הגעתה של הגרסה האוטומטית, הוא פתח שוב פער של 35,000 שקל מול המתחרים, מה שחיזק משמעותית את מכירותיו בארץ.

ניסאן טראנו 2002

ניסאן טראנו 2002

"המלך הבלתי מעורער של הג'יפים המשומשים"

כמויות הענק של הטראנו שעלו לכבישי הארץ, יחד עם אמינות גבוהה, יכולות שטח מרשימות ומוניטין מקומי מוצלח, הפכו מאמצע שנות ה-90 את הטראנו למלך הבלתי מעורער של שוק הג'יפים המשומשים, ובאתר Themarker אף תיארו את הביקוש החזק לדגם ב-" ניסיון למכור טרנו היה משול לצ'ק בנקאי: מיד ובמזומן". יחד עם זאת, לאחר כמעט עשור של שליטה בשוק המשומשות, ב-2004 הוכתר מלך חדש בשוק הג'יפים המשומשים והוא מיצובישי פאג'רו, שהפך להיות הדגם המבוקש ביותר והקדים את טויוטה לנד קרוזר וניסאן טראנו שהדרדר למקום השלישי, אך עדיין הקדים את איסוזו טרופר ולנד רובר דיסקברי במדד הסחירות.

ניסאן טראנו

2004: כתבה של יגאל שפילמן בדה מרקר טוענת שיש מלך חדש במשומשות.

סיפור הצלחה

ניסאן טראנו שווק בישראל בין השנים 1994-2006 וממנו "עלו לכביש" קרוב ל-10,000 עותקים, כאשר עד שנת 1999 הוא מכר כאן יותר מ-5,500 עותקים, רובם מהגרסה הידנית! שהפכו אותו מאמצע שנות ה-90 ועד 2002 לרכב השטח הפופולרי ביותר בישראל, הן כחדש והן כמשומש. את שביעות הרצון הגבוהה של הדגם ניתן היה לראות גם בכמות גדולה יחסית של לקוחות שהתקדמו כל כמה שנים לטראנו חדש יותר. עם התקדמות הגיל ולמרות מתיחות הפנים שנעשו לדגם, החלה ירידה במכירות הדגם בארץ, עקב ריבוי מתחרים ומעבר לרכבי פנאי קטנים, זולים וחסכוניים יותר, שפגעו גם בפופולריות של הדגם כמשומש וכתוצאה מכך גם סחירות נמוכה יותר בהמשך. האם הוא ישרוד לאספנות עוד 3 שנים? קשה לנו להאמין. אמנם נכון ליום פרסום הכתבה נצפו יותר מ-20 כלים למכירה בלוחות היד שניה, הוותיקים מהם משנת 1995, אך נדמה שהם מוחזקים יותר בידי חובבי שטח ופחות בקרב חובבי אספנות ששומרים אותם לעתיד.



עוד מנוסטלגיה